Rätt att missleda kunder?
Rätt att missleda kunder?
På denna högfulla dag tänkte jag väcka detta ämne till liv! För några månader sedan ställde jag er fråga om hur ni skulle agera om ni skulle se en helt främande person bli lurad/missvisad av en försäljare i en elektronikkedja!
Min fråga är om det är rätt att lura kunderna? Den stora fördelen är väl bland annat att BNP mår bra av att kunderna inte vet att vilka produkter som är bra, och spciellt, att det inte alls är svårt att bygga en dator själv? Självklart är det väl inte bara rätt upp och ner att bygga första gången.. Men tänk typ som ett tv-program liknadne äntligen hemma, fast datorer som kan ge intressant fakta och lärdom om datorer...
Den här frågan har nog cirkuleat större delen av min vakna tid (lite överdriet kanske )
Min fråga är om det är rätt att lura kunderna? Den stora fördelen är väl bland annat att BNP mår bra av att kunderna inte vet att vilka produkter som är bra, och spciellt, att det inte alls är svårt att bygga en dator själv? Självklart är det väl inte bara rätt upp och ner att bygga första gången.. Men tänk typ som ett tv-program liknadne äntligen hemma, fast datorer som kan ge intressant fakta och lärdom om datorer...
Den här frågan har nog cirkuleat större delen av min vakna tid (lite överdriet kanske )
Dyslexi
Säljarna måste ju behålla sina jobb, säljer du inget får du sparken.
Teknikvärlden är lite skum, man måste sätta sig in i hur datorn funkar till viss del. Att göra helt idiotsäkra system är ju näst intill omöjligt.
För att sälja nog måste man vrida sanningen som säljare, antagligen.
Teknikvärlden är lite skum, man måste sätta sig in i hur datorn funkar till viss del. Att göra helt idiotsäkra system är ju näst intill omöjligt.
För att sälja nog måste man vrida sanningen som säljare, antagligen.
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad är det för speciellt just för elektronikbranschen? Byggvaruhusen, köttdisken på ICA.. Överallt luras du av försäljningsknep och försäljare som är mutade av leverantörer, provision och andra faktorer. Jag ser ingen större skillnad på saken. Kocken köper inte de dåliga bitarna i köttdisken för han vet hur bra kött ser ut, byggarbetaren köper inte black and decker utan dewalt, datornörden köper inte en celeron för 10 000kr. Hur skulle världen se ut om vi alla gick omkring och strejkade varje gång vi får en dålig köttbit, en borrmaskin som lappa ihop efter tre varv i en spånskiva eller en router som gick sönder efter 2-3månader? Knasigt sätt att tänka på saken. Antingen bryr man sig, tar reda på fakta och gör något åt saken innan man handlar. Eller så skiter man i vilket och chansar.
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Men skillnaden är att t.ex tv program som plus infomerar oss om det, att t.ex icas kött suger eller nått.Peter Wall wrote:Vad är det för speciellt just för elektronikbranschen? Byggvaruhusen, köttdisken på ICA.. Överallt luras du av försäljningsknep och försäljare som är mutade av leverantörer, provision och andra faktorer. Jag ser ingen större skillnad på saken. Kocken köper inte de dåliga bitarna i köttdisken för han vet hur bra kött ser ut, byggarbetaren köper inte black and decker utan dewalt, datornörden köper inte en celeron för 10 000kr. Hur skulle världen se ut om vi alla gick omkring och strejkade varje gång vi får en dålig köttbit, en borrmaskin som lappa ihop efter tre varv i en spånskiva eller en router som gick sönder efter 2-3månader? Knasigt sätt att tänka på saken. Antingen bryr man sig, tar reda på fakta och gör något åt saken innan man handlar. Eller så skiter man i vilket och chansar.
Dyslexi
Sen brukar de flesta inte orka ta reda på vad som är bra. De litar på försäljarna som "ju har koll på läget"...Peter Wall wrote:Vad är det för speciellt just för elektronikbranschen? Byggvaruhusen, köttdisken på ICA.. Överallt luras du av försäljningsknep och försäljare som är mutade av leverantörer, provision och andra faktorer. Jag ser ingen större skillnad på saken. Kocken köper inte de dåliga bitarna i köttdisken för han vet hur bra kött ser ut, byggarbetaren köper inte black and decker utan dewalt, datornörden köper inte en celeron för 10 000kr. Hur skulle världen se ut om vi alla gick omkring och strejkade varje gång vi får en dålig köttbit, en borrmaskin som lappa ihop efter tre varv i en spånskiva eller en router som gick sönder efter 2-3månader? Knasigt sätt att tänka på saken. Antingen bryr man sig, tar reda på fakta och gör något åt saken innan man handlar. Eller så skiter man i vilket och chansar.
Missleda och missleda... SNarare att de tar överpris på okej produkter, för de kommer (inte vad jag har sett) med information som inte stämmer om produkterna...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Nu tycker jag ni börjar bli lite elaka här. Självklart finns det försäljare som är as, men jag tycker att det mer är ditt egna personliga ansvar att ta reda på information om produkten eller bakgrundsfakta innan du köper någonting.Andrej wrote:Konsumptionssamhället förutsätter konsumption, att objektiva kunskaper av sakers objektiva egenskaper ligger bakom konsuptionen är en illusion.
Med andra ord; klart att försäljare ljuger och manipulerar, det är vad de får betalt för att göra.
Har själv arbetat som försäljare och där jag arbetade ville vi iallafall väl, dels kan man gå runt och snacka skit och sälja så mycket som möjligt. Eller så kan man göra affären man arbetat åt en tjänst och få den att få gott rykte.
Tycker att långt ifrån alla försäljare snackar skit, dock finns det ett par stycken som gör att alla får ett dåligt rykte. Men så är det väl iåförsig inom alla delar i vårt kära samhälle. T.e.x "alla negrer stjäl", nej 2 stjäl och resten av alla miljoner får dåligt rykte etc.. i hope you got my point.
Höll en gång en diskussion med en kund om att jag tyckte han skulle köpa en Core2Duo istället för en P4 på 3,6 ghz, då jag förklarade för honom att den var bättre. Men enligt denne kunde det inte vara så eftersom P4an hade högre mhz-tal. Efter 1 timme la jag ner och sålde P4an till honom. Orkade inte tjäbbla med någon som var fullständig idiotisk längre, Men det var dock ett gott försök. Men vem vet? kanske var det jag som var den där jävla försäljaren den gången.. eller blir det efter ett halvår när han har läst på sig rätt information, och inser att han skulle ha köpt den nyare produkten istället för att förlita sig på högre MHZ-tal..?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
- iddiJEWTEN
- Posts: 752
- Joined: 2005-08-08 13:51:50
- Location: Östersund
Du anar inte hur uttråkande det känns att stå som säljare och bli bemött av massa nördar som bara försöker ställa en fråga man inte kan svara på.Joel wrote:Inom datorvärlden, där många inte har egen koll på läget, försigår en hel del skit, och jag tycker att de som verkligen har koll på läget är skyldiga de ovetande en sanning. Försäljare är ofta onda, i min mening, det är vårt jobb att pwna dem.
Går man ut helt utan att ha läst på någonting själv får man räkna med att kanske inte få precis vad man behöver. I min åsikt är säljare ganska schyssta och ger generellt goda råd om man har kollat upp lite i förväg så man kan fråga lite mer specifika frågor.
Problemet är oftast inte säljarna utan konsumenterna som har bråttom och knappt vet vad de vill ha.
Har jobbat som säljare i flera år och försöker vara uppmärksam på hur andra säljare hanterar mig och kolla läget ibland, men aldrig fått känslan av att jag blir påprackad massa saker jag inte behöver.
För övrigt sparar man inga större pengar på att bygga en egen dator om man knappt vet vad man ska ha datorn till. Dell och liknande märken har helt okej mellanklassmaskiner. Dessutom är det ju nästan bara laptops som gäller till ovana datoranvändare som vill ha något litet, billigt och smidigt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Peter Wall wrote:Vad är det för speciellt just för elektronikbranschen? Byggvaruhusen, köttdisken på ICA.. Överallt luras du av försäljningsknep och försäljare som är mutade av leverantörer, provision och andra faktorer. Jag ser ingen större skillnad på saken. Kocken köper inte de dåliga bitarna i köttdisken för han vet hur bra kött ser ut, byggarbetaren köper inte black and decker utan dewalt, datornörden köper inte en celeron för 10 000kr. Hur skulle världen se ut om vi alla gick omkring och strejkade varje gång vi får en dålig köttbit, en borrmaskin som lappa ihop efter tre varv i en spånskiva eller en router som gick sönder efter 2-3månader? Knasigt sätt att tänka på saken. Antingen bryr man sig, tar reda på fakta och gör något åt saken innan man handlar. Eller så skiter man i vilket och chansar.
Jag tror att det speciella för elektronikbranschen är att i stort sett alla påverkas i viss grad (åtminstone i välfärdssamhällen). Medans alla inte kommer i kontakt med alla andra branscher i samma grad.
Framförallt tror jag inte det är speciellt många tonåringar och yngre som hyr in byggarbetare eller går köper bil av bilhandlare och dyl. Medans det är rätt vanligt att personer under 20 har elektronikprylar som mobiltelefon, stereo och dator. Jag tror att det är mest ungdomar som upprör sig över att alla inte köper bästa möjliga dator osv.
Åtminstone skulle jag bli förvånad om det är massa 40+:are som går ut och "pwnar" försäljare när de inte säljer den bästa datorn/tvn/etc för att det är så "leet" att göra det.
Men visst är det bra att kunna fråga folk man känner och i forum och så för att "få lite mer kött på benen" och kunna ta bättre beslut. Alla kan ju faktiskt inte kunna allt.
Jag tycker snarare att Andrej är cynisk. Men kanske finns det en bakomliggande ondska jag inte känner till.xianze wrote:Nu tycker jag ni börjar bli lite elaka här.Andrej wrote:Konsumptionssamhället förutsätter konsumption ...
Då skulle jag vilja påstå att vi blir sanslöst uppägda i alla klädbutiker som tar skyhöga marginaler. Det är något som de flesta drabbas av, men inte känner de sig lurade för det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
"Det här gräset är rent. Lita på mig, jag kan mina grejer"
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Vägen mot perfektion
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact: