Det här om att skära.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Det här om att skära.

Post by MooDHooDs »

Hej!
Jag har en kompis. Hon skär sig. Av en anledning jag kan förstå. Hon kanske kommer sluta om man anstränger sig. Men det kommer inte gå över en dag. However, hon använder samma blad varje dag, vilket i min mening är ganska ohygienskt och det kan väl bli blodförgiftning?
Är det schysst att ge henne nya blad, så at thon kan ta ett nytt varje gång. Eller, tror ni det förvärras då? Sedan blir det ju helt nyslipade blad varje gång isåfall, vilket även det kan vara en nackdel då det är lättare att skära djupt?
vettefan vad jag ska göra..
Dyslexi
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Nu har jag bara varit lätt bekant med ett par tjejer som skurit sig tidigare, men jag tror absolut att hon måste få kontakt med någon professionell. Du skulle kunna ringa och fråga BUP (Barn&Ungdomspsyk) om råd helt anonymt.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

mkk wrote:Nu har jag bara varit lätt bekant med ett par tjejer som skurit sig tidigare, men jag tror absolut att hon måste få kontakt med någon professionell. Du skulle kunna ringa och fråga BUP (Barn&Ungdomspsyk) om råd helt anonymt.
hon går redan hos bup. hon hatar dock att vara där. Men nu tänker jag på blodförgiftning osv osv.
Dyslexi
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

mkk wrote:Nu har jag bara varit lätt bekant med ett par tjejer som skurit sig tidigare, men jag tror absolut att hon måste få kontakt med någon professionell. Du skulle kunna ringa och fråga BUP (Barn&Ungdomspsyk) om råd helt anonymt.
Nu har jag ingen nära som skär sig, men BUP är klart rekommenderat. Känner en tjej som gick dit och hon mådde mycket bättre efteråt (då var det problem hemma).
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

men som sagt går hon redan på bup!
Dyslexi
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

MooDHooDs wrote:hon går redan hos bup. hon hatar dock att vara där.
Det tycks iofs mycket vanligt och det "skall" vara jobbigt på sätt och vis.
MooDHooDs wrote:Men nu tänker jag på blodförgiftning osv osv.
För mig känns det som en mycket komplicerade psykologisk fråga hurvida det är bra att man på något sätt underlättar det självdeskruktiva beteendet. Men jag tror nog att BUP kan svara även på sådana svårare frågor. De lär ha fått den förr.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Men ovasaa blad "river" väl mera och gör att såret läker saktare...
Eller har jag missförstått det pånytt ?
Här var det tomt...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

föresten, är ens blad man köper hyffsat sterila?
Dyslexi
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Hur gammal är hon? Tillhör hon emokulturen?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om det bara är sterilitet du tänker på är det nog bättre om du köper henne ett 100pack näsdukar och en flaska aceton.

Men helt rena rakbladssår läker mycket fortare än (lika djupa) sår skurna med en slö kniv, å andra sidan är det inte troligt att man skär så djupt med ett slött blad då det kommer göra olidligt ont någon millimeter in.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Ghlargh wrote:Om det bara är sterilitet du tänker på är det nog bättre om du köper henne ett 100pack näsdukar och en flaska aceton.

Men helt rena rakbladssår läker mycket fortare än (lika djupa) sår skurna med en slö kniv, å andra sidan är det inte troligt att man skär så djupt med ett slött blad då det kommer göra olidligt ont någon millimeter in.
Jo men, är det hyffsat rena, eller är det rena rama bakteriehärden redan från början? Från blodförgiftning/liknande synvinkel, är det bättre att använda ett nytt varje dag eller ett par 3-4 stycken i några månader?
Dyslexi
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ge henne en flaska väteperoxid.

En blodförgiftning kommer inte före hon får en infektion i ett eller fler av sina tre tjog sår, så länge hon håller det rent borde det inte vara något problem (utöver det uppenbara).
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Andrej wrote:Ge henne en flaska väteperoxid.

En blodförgiftning kommer inte före hon får en infektion i ett eller fler av sina tre tjog sår, så länge hon håller det rent borde det inte vara något problem (utöver det uppenbara).
Blekmedel?
Dyslexi
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Istället för att oroa dig för att hon ska få blodförgiftning,
så är det väl bättre att ta reda på varför hon skär sig och sedan försöka få henne att må bättre?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

malici0us wrote:Istället för att oroa dig för att hon ska få blodförgiftning,
så är det väl bättre att ta reda på varför hon skär sig och sedan försöka få henne att må bättre?
ofc, det försöker jag. Men undertiden. Dessutom är mitt liv rätt stressigt just nu.
Dyslexi
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

En kompis skar sig och hon gick dessutom hos BUP, hon blev iofs bättre när hon var ihop med mig enligt henne och bup, då jag är en ganska glad person. Så nu är hon bara schizofren istället. Förbättring. :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MooDHooDs wrote:Jo men, är det hyffsat rena, eller är det rena rama bakteriehärden redan från början? Från blodförgiftning/liknande synvinkel, är det bättre att använda ett nytt varje dag eller ett par 3-4 stycken i några månader?
Nästan alla sjukdomsalstrande bakterier och virus dör när de torkar, och även om bladen inte är sterila när de köps är de inga bakteriehärder. Man ska ju faktiskt skära sig i ansiktet med dem under kontrollerade former dagligen, så de kan ju inte ha massiva mängder bakterier.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

köpa nya rakblad skulle jag rekomndera då dom är lite vassare och skär hål på skinnet lättare,

sen borde man tvätta sig när man skärt sig,brukar jag göra.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Lite surt att hon måste gå på bup. Har jag förstått situationen där rätt så måste man gå igenom en massa kalleankapiller med tusen biverkningar innan man får något som verkligen funkar, typ valium. Ifall dom ens tycker att det behövs. Har ingen erfarenhet av det dock.

Något som däremot är din skyldighet som vän är att klanta dig i hennes närhet. Inte för mycket, lite spontant och milt. Lite slapstick om dagen förhöjer sinnelaget ;D
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Slå in rakblad i ett paket, med rosett på. "Grattis på födelsedagen!", hon kommer säker bli jätte glad. :D

Undrar hur hon skulle reagera om du sa "Hmm... jag funderar också på att börja skära mig, vad tycker du?"

Ring 112 och säg att hon håller på att förblöda, så får hon äntligen den uppmärksamhet hon så desperat saknar och försöker få.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Moonsky wrote:Ring 112 och säg att hon håller på att förblöda, så får hon äntligen den uppmärksamhet hon så desperat saknar och försöker få.
Nu är du lite simplistisk i din analys, har du tänkt på att det kan finnas en anledning till? Hon skär sig för att smärta på utsidan får henne att glömma smärtan på insidan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

BUP, hemskt namn. Jag kan förstå att hon inte vill gå dit. Be henne söka hjälp hos en privatpsykolog (om hon nu vill ha hjälp). Det är nog bättre.

nu kommer någon idiot att kopiera det här till adressfönstret :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Longstock wrote:BUP, hemskt namn. Jag kan förstå att hon inte vill gå dit. Be henne söka hjälp hos en privatpsykolog (om hon nu vill ha hjälp). Det är nog bättre.

nu kommer någon idiot att kopiera det här till adressfönstret :)
Man kunde trycka på quote! ;)

Hon går till bup! Hon blir dittvingad av sina föräldrar, annars slår de henne.
Dyslexi
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Wtf, visste fan inte att det fanns sådant folk, varför skär hon sig för? ::) Måste vara nå riktigt jävla sjuka människor om de tänder på sådant.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

ADiS wrote:Wtf, visste fan inte att det fanns sådant folk, varför skär hon sig för? ::) Måste vara nå riktigt jävla sjuka människor om de tänder på sådant.
tänder? Det handlar oftast om det andrej sa, få kroppen att ta över smärtan från själen (sharing is caring). För att man inte ska bryta ihop totalt, själen klarar inte av hur mycket som helst. Det hjälper, under en kort tid, åtminstonde.
Och visste inte om att det fanns sånt folk? Har du hört talas om fjortisar, emos och psykiskt störda?
Dyslexi
Post Reply