Valet i Frankrike

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Valet i Frankrike

Post by Dissident »

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=642947

Favoriten Sarkozy tappar sitt försprång i en ny opinionsundersökning. Vem tycker ni borde leda Frankrike? Jag kan ingenting om Royal, men "Sarko" vann min hypotetiska röst när han under upploppen 2005 kallade demonstranterna för slödder.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Trots att han är en protektionist föredrar jag Sarkozy framför Royal. Den senare verkar inte ha insett att Frankrike är ett land på knä i skriande brist på liberala reformer som nästan alla andra moderna stater genomfört.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Att kalla demonstranter för slödder verkar ju bra. Dessutom måste jag hålla med Dissident. Annars kanske folk tror att jag har en egen åsikt.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Bové eller Royal eller Le Pen, Buffet, Besancenot.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Eftersom Le Pen inte gick vidare så är det Sarkozy som gäller.
Slödder-uttalandet ger pluspoäng eftersom det tyder på integritet.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

staretsen wrote:http://www.ft.com/cms/s/cc41b11a-f6b6-1 ... 511c8.html

La Marseillaise på repeat.
Han skräder inte orden.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag vill verkligen inte att sarkozy ska vinna. Bara hans utseende ger mig ett skrämmande intryck. Jag föredrar hellre Royal eftersom hennes ståndpunkter är mer acceptabla i mina ögon.

Sarkozy ser ut att bli nästa Jacques René Chirac, vilket jag ogillar från hjärtat. Frankrikes politik ska alltid vara utmärkande på ett dumt sätt. Alltid först med att införa lagar som jag finner väldigt oacceptabelt mot folket.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Tänk dig England utan Thatcher så vet du hur Frankrike kommer se ut om Royal vinner.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Brian Gilbert
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag vill verkligen inte att sarkozy ska vinna. Bara hans utseende ger mig ett skrämmande intryck.
Är du antisemit?

För övrigt såg jag lite av debatten idag och Royal hade ett klart övertag.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Dissident wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Jag vill verkligen inte att sarkozy ska vinna. Bara hans utseende ger mig ett skrämmande intryck.
Är du antisemit?

För övrigt såg jag lite av debatten idag och Royal hade ett klart övertag.
Hehe, nee..

Jag kanske borde ha lagt dit en smiley för att markera sarkasmen i min mening. ( :P )
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

staretsen wrote:Tänk dig England utan Thatcher så vet du hur Frankrike kommer se ut om Royal vinner.
Bättre utvecklingsmöjligheter iaf.

Nu vet jag inte riktigt vem Thatcher är, förutom att hon var englands första kvinnliga president, och att bedöma av detta kan jag gissa mig fram till att hon verkligen kämpat för en bättre england. Givetvis som den första kvinnliga presidenten.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fruktfanatikern_bf wrote:Nu vet jag inte riktigt vem Thatcher är, förutom att hon var englands första kvinnliga president
Jag slår händerna lite enkelt på kinden.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Dissident wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Nu vet jag inte riktigt vem Thatcher är, förutom att hon var englands första kvinnliga president
Jag slår händerna lite enkelt på kinden.
Haha 64bits krossar!! ;D
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Nu vet jag inte riktigt vem Thatcher är, förutom att hon var englands första kvinnliga president
Jag slår händerna lite enkelt på kinden.
120, Dissident! Touché.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fruktfanatikern_bf wrote:
staretsen wrote:Tänk dig England utan Thatcher så vet du hur Frankrike kommer se ut om Royal vinner.
Bättre utvecklingsmöjligheter iaf.

Nu vet jag inte riktigt vem Thatcher är, förutom att hon var englands första kvinnliga president, och att bedöma av detta kan jag gissa mig fram till att hon verkligen kämpat för en bättre england. Givetvis som den första kvinnliga presidenten.
Thatcher är en av de riktigt stora i europeisk efterkrigshistoria, men det faktum att hon var kvinna var inget avgörande för hennes eller Storbritanniens framgångar. Dessa ska istället hänföras till hennes tro på klassisk frihetsideologi och modern ekonomisk teori.

"Thatcher was unusual among late twentieth century British Conservative Prime Ministers in that she was a highly ideological leader — she once slammed a copy of Friedrich Hayek's The Constitution of Liberty down on a table during a Shadow Cabinet meeting, saying, "This is what believe."
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Och så har Sarkozy vunnit. Det är på sitt sätt synd, en värld styrd av människor som Clinton, Royal, Putin och Sahlin vore intressant / läskigt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Niklas Berggren wrote:Och så har Sarkozy vunnit. Det är på sitt sätt synd, en värld styrd av människor som Clinton, Royal, Putin och Sahlin vore intressant / läskigt.
Nja..jag tror Putin behöver lite snack grabbar emellan.
Om det bara finns kärringar att umgås med så kanske han skulle surna till.
Det som blir intressant framöver är valet i USA.
Om USA får sin första svarta president så är inte den största bedriften att han är svart utan hans efternamn som är klingande likt landets största fiende, nämligen Osama.
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Putins starkeman mentalitet är ett direkt svar på Amerikanernas världsdominans politik och en person som Clinton som inte är med i någon galen PNAC sekt skulle ha lätt kunnat lugna ner Putin (som har börjat bygga sitt lands militära industriella komplex), för han kan faktiskt diplomati...
De nuvarande idioterna som styr USA är helt maktgalna och måste bort från styrande positioner.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Kaleid999 wrote: De nuvarande idioterna som styr USA är helt maktgalna och måste bort från styrande positioner.
Varje amerikansk president (inklusive hans administration) har varit mer eller mindre maktgalen, vissa har bara varit mer diskreta än andra. Egentligen så spelar det inte så stor roll vem som sitter vid makten, eftersom det i princip förs samma politik.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

_JesteR_ wrote:
Kaleid999 wrote: De nuvarande idioterna som styr USA är helt maktgalna och måste bort från styrande positioner.
Varje amerikansk president (inklusive hans administration) har varit mer eller mindre maktgalen, vissa har bara varit mer diskreta än andra. Egentligen så spelar det inte så stor roll vem som sitter vid makten, eftersom det i princip förs samma politik.
Förstås mer eller mindre, men de allra flesta är inte neokonservativa och har inte haft öknamn som "the crazies" sedan 80-talet.

De neokonservativa har t.ex. ingen större rädsla för ett nytt kallt krig...tvärtom så kan det vara något att se fram emot.

Sarkozy tror jag blir för USA vänlig och med det menar jag Bush vänlig. Risken ökar för ett krig med Iran vilket kommer utan tvekan bli ett ännu större katastrof än Irak-kriget.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Kaleid999 wrote:Förstås mer eller mindre, men de allra flesta är inte neokonservativa och har inte haft öknamn som "the crazies" sedan 80-talet.

De neokonservativa har t.ex. ingen större rädsla för ett nytt kallt krig...tvärtom så kan det vara något att se fram emot.

Sarkozy tror jag blir för USA vänlig och med det menar jag Bush vänlig. Risken ökar för ett krig med Iran vilket kommer utan tvekan bli ett ännu större katastrof än Irak-kriget.
Jag är inte så säker på det faktiskt. USA har sedan andra världskriget aldrig attackerat ett land som är kapabelt till att försvara sig själv i någon större mån. Vietnam, Kambodja, Jugoslavien, listan kan göras lång. Iran däremot är inte långt ifrån att ha ett eget arsenal av nukluära vapen, ett land som inte ens den mest högersinnade politikern skulle överväga att anfalla.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Synd att göra dig besviken men de har minst 10 år fram till nukleära vapen, ifall de håller på och bygger dem överhuvudtaget eftersom varken IAEA eller CIA har några som helst bevis för att vapenprogram.

Iran är Irak redux, kärnvapen har inget med saken att göra.

http://www.traprockpeace.org/traprock_v ... an-part-1/
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Kaleid999 wrote:Synd att göra dig besviken men de har minst 10 år fram till nukleära vapen, ifall de håller på och bygger dem överhuvudtaget eftersom varken IAEA eller CIA har några som helst bevis för att vapenprogram.
Om det stämmer så har vi alla en anledning att vara oroliga...
Kaleid999 wrote:Iran är Irak redux, kärnvapen har inget med saken att göra.

http://www.traprockpeace.org/traprock_v ... an-part-1/
Det tvivlar jag heller inte på, ett land med kärnvapenkapacitet anfaller man helt enkelt inte. I Irans fall har dock alla hot om anfall verkat så tomma, som om man försökte "skrämma" landet till lydnad eftersom man inte hade något annat val.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply