Megacorporation

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Big_Bird wrote:
MooDHooDs wrote:
Dissident wrote:
Ghlargh wrote:"What? Is it 1984 allready?"
Tvärtom, i 1984 styrs människornas liv av en auktoritär superstat. Läs istället t.ex. Jennifer Government.
Äre inte big brother?
Inte TV-programmet dårå, Storebror är den påstådda partiledaren i 1984. Han kan vara en riktig person men det kan också vara idén om en superledare. http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Brothe ... ty-Four%29
Ja.. varför skulle jag blanda in fjortisprogrammet för? :S Klart jag menar flintisen!
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Flintisen är förkroppsligandet av superstaten. QED.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

dock gav den där länken ändå lite info till mig. Jag som "alltid" trott att 1984 var apples påhitt, men nehepp.
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

!!!
Läs den!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag tycker inte den är så jättemycket läsvärd faktiskt, men smaken är ju som bekant delad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Hmm, det var ju helt klart inte den bästa boken jag läst, men jag ångrar inte att jag slösade tid på den.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

MooDHooDs wrote:dock gav den där länken ändå lite info till mig. Jag som "alltid" trott att 1984 var apples påhitt, men nehepp.
Allvar?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Av en slump läste jag precis ut den igår på planet hem. Jag tycker verkligen den är en av de bästa böckerna jag läst. Nu har jag ju iofs inte läst enormt många böcker. Läs även Animal Farm av Orwell. All animals are equal but some animals are more equal than others!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

poller wrote:Kan du nämna något monopol som inte är statligt eller stött av staten? Jag kommer då inte på något på rak arm.
Inte på rak arm, men dels så vill jag skylla det på att jag bor och har växt upp i Sverige. Jag undrar dock hur det är med tex. New Yorks tunnelbana.

Edit: Efter lite lätt sökning hittar jag t.ex. Standard Oil & AT&T.

Edit 2: NY's tunnelbana ägs av staden och kontrakteras till företag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

nem wrote:
MooDHooDs wrote:dock gav den där länken ändå lite info till mig. Jag som "alltid" trott att 1984 var apples påhitt, men nehepp.
Allvar?
Nää.. men nu fattar jag aden helt ut iaf (=
And you will see why 1984 wont be like 1984

smart jag är (=
Dyslexi
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Andrej wrote:Edit: Efter lite lätt sökning hittar jag t.ex. Standard Oil & AT&T.
Inte då. Jag är inte så insatt i just dessa fallen men efter att ha läst på lite så har jag hittat följande. Jag tror att min poäng är ganska tydlig.
Despite the popular belief that the telephone network is a natural monopoly, the AT&T monopoly survived until the 1980s not because of its naturalness but because of overt government policy.
Läs mer: http://www.cato.org/pubs/journal/cjv14n2-6.html
when the government took Standard Oil to court in 1907, Standard Oil's market share had been declining for a decade. Far from being a "monopoly," Standard's share of petroleum refining was approximately 64% at the time of trial. Moreover, there were at least 147 other domestic oil-refining competitors in the market
Läs mer: http://www.fff.org/freedom/0592c.asp
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Även industrier för vapen, läkemedel och jordbruk är (delvis) statligt finansierade.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Poller: Artikeln du citerar säger också att "[...]Standard Oil's market share had been declining for a decade.", precis före det du citerade. Men, din poäng stämmer så vitt jag kan se: Det verkar som att totala monopol, något företag generellt strävar efter, inte har så lätt för att etablera sig, utan statligt stöd. Jag har inget på rak arm att sätta emot här, och känner mig inte överdrivet manad till det - jag känner att mitt utalande fortfarande står:
Andrej wrote:Företag existerar så länge som de kan hålla sig kvar på marknaden, detta är inte nödvändigtvis det samma som att tillfredställa kunderna. En uppenbar situation där dessa två saker inte sammanfaller är när det råder ett monopol eller kanske en kartell. Tråden behandlar ämnet företag som växer sig större och lägger mer och mer av marknaden under sig - något som är tydliga steg mot en monopolistisk situation.
Det markerade med fet stil skulle jag gärna ändra till "Två uppenbara exempel", för Svenskans skull. Sen skulle jag också ta bort ett "kanske".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

_JesteR_ wrote:Även industrier för vapen, läkemedel och jordbruk är (delvis) statligt finansierade.
För att inte tala om lagarna som begränsar folk från att köpa vapen/läkemedel utan tillstånd från staten.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

poller wrote:För att inte tala om lagarna som begränsar folk från att köpa vapen/läkemedel utan tillstånd från staten.
Folk i u-länder dör pga. av patent på medicin och höga kostnader för tex. AIDS medicin.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Moonsky wrote:Folk i u-länder dör pga. av patent på medicin och höga kostnader för tex. AIDS medicin.
De dör INTE pga patent, inte heller dör de pga höga kostnader för AIDS medicin. De dör pga att de inte har råd att köpa medicinen.

Hur tycker du vi ska lösa detta? Tvinga läkemedelsföretagen att skänka bort sin medicin? Det är ungefär lika lyckat som att Volvo skulle ge bort alla sina bilar till "de som behöver en bil men inte har råd att köpa någon".
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

XitArS wrote:Hur tycker du vi ska lösa detta? Tvinga läkemedelsföretagen att skänka bort sin medicin? Det är ungefär lika lyckat som att Volvo skulle ge bort alla sina bilar till "de som behöver en bil men inte har råd att köpa någon".
Skillnaden är väl att man inte dör pga. utav att man har en Volvo, det är väl snarare tvärtom.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

XitArS wrote:De dör INTE pga patent, inte heller dör de pga höga kostnader för AIDS medicin. De dör pga att de inte har råd att köpa medicinen.
Nu är inte jag riktigt uppdaterad vad det gäller läkemedelspatent (om den gäller fortfarande), men om man avskaffade patent/IP på mediciner, så skulle länder själva kunna tillverka de mediciner som behövs och slippa höga kostnader.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:De dör INTE pga patent, inte heller dör de pga höga kostnader för AIDS medicin. De dör pga att de inte har råd att köpa medicinen.
Precis, ett skjutvapen dödar inte, det är kulan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Hade inte läkemedelsindustrin varit så hårt reglerad som den är och om patent på läkemedel inte hade funnits så hade konkurens uppkommit i mycket större utsträckning och priserna hade gått ner lavinartat.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

_JesteR_ wrote:Nu är inte jag riktigt uppdaterad vad det gäller läkemedelspatent (om den gäller fortfarande), men om man avskaffade patent/IP på mediciner, så skulle länder själva kunna tillverka de mediciner som behövs och slippa höga kostnader.
Om ett läkemedelsföretag inte skulle kunna ta patent på preparat dom investerat tiotals miljarder i så behövs inga smarta hjärnor för att förstå att all sådan forskning skulle upphöra.

Vidare så är det inte alls säkert att Ghana själva skulle kunna tillverka medicinerna även om de hade receptet...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

XitArS wrote:Om ett läkemedelsföretag inte skulle kunna ta patent på preparat dom investerat tiotals miljarder i så behövs inga smarta hjärnor för att förstå att all sådan forskning skulle upphöra.
Självklart är det inte så, det finns fortfarande pengar att tjäna. Patent skapar monopol och priserna går upp som en följd.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

poller wrote:Självklart är det inte så, det finns fortfarande pengar att tjäna. Patent skapar monopol och priserna går upp som en följd.
Lägger man ner 10 år och kanske 25 miljarder kronor i utveckling av ett läkemedel vill man inte dela den färdiga kakan med resten av världen. Man vill kunna sälja den själv. Inget seriöst företag skulle bedriva gratis forskning åt andra. Enda sättet att uppnå detta är att staten/samhället äger läkemedelsföretagen och utvecklingen således bedrivs med skattemedel. Vilket dock inte heller skulle funka då Frankrike skulle kunna ta ett läkemedel som Italien utvecklat...

Sedan ska vi inte glömma att patent har en begränsad livslängd, sedan släpps dem fria. Detta är alltså att föredra framför recept som hålls hemliga (typ Coca-Cola).
Last edited by XitArS on 2007-05-08 21:28:16, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

XitArS wrote:Lägger man ner 10 år och kanske 25 miljarder kronor i utveckling av ett läkemedel vill man inte dela den färdiga kakan med resten av världen. Man vill kunna sälja den själv. Inget seriöst företag skulle bedriva gratis forskning åt andra. Enda sättet att uppnå detta är att staten/samhället äger läkemedelsföretagen och utvecklingen således bedrivs med skattemedel. Vilket dock inte heller skulle funka då Frankrike skulle kunna ta ett läkemedel som Italien utvecklat...

Nä, äganderätt är viktigt även om det inte är "solidariskt".
Vänder vi på myntet så hade inte 10 år och 25 miljarder behövts om inte staten hade lagt sig i och reglerat.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

XitArS wrote:Lägger man ner 10 år och kanske 25 miljarder kronor i utveckling av ett läkemedel vill man inte dela den färdiga kakan med resten av världen. Man vill kunna sälja den själv. Inget seriöst företag skulle bedriva gratis forskning åt andra. Enda sättet att uppnå detta är att staten/samhället äger läkemedelsföretagen och utvecklingen således bedrivs med skattemedel. Vilket dock inte heller skulle funka då Frankrike skulle kunna ta ett läkemedel som Italien utvecklat...

Nä, äganderätt är viktigt även om det inte är "solidariskt".
Att lägga över det på staten är ju inte så klyftigt det heller. Du skapar ett monopol. Priserna går upp om det inte finns någon konkurens.
Locked