Engagera människor. Påverka.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Engagera människor. Påverka.

Post by wille »

Hejsan! Jag har ett liten undran. Hur påverkar man människor att engagera sig? Ta t.ex. om man är gruppledare för ett projekt eller för en organisation och ska se till att de andra i gruppen sköter sitt jobb. Hur får man gruppmedlemmarna att vilja göra de tunga bitarna i arbetet utan att börja knixa och klaga?

Någon som har några direkta idéer om hur man ska bete sig och agera för att se till att gruppdynamiken fungerar, arbetet blir gjort och medlemmarna blir nöjda?

Edit: Om någon har bra litteratur om projektledning/gruppdynamik/ledarskap eller dylikt får denna gärna höra av sig (antingen i tråden eller via pm).

Mvh Wilhelm
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Du kan börja med att födas riktigt karismatisk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Du kan börja med att födas riktigt karismatisk.
Huruvida jag är karismatisk eller ej vill jag inte gå in på. Men jag tror inte på att man föds med kvalitéer. Hur blir jag bättre!?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

wille wrote:
Andrej wrote:Du kan börja med att födas riktigt karismatisk.
Huruvida jag är karismatisk eller ej vill jag inte gå in på. Men jag tror inte på att man föds med kvalitéer. Hur blir jag bättre!?
finns mängder med böcker. Titta in på cdon.com/liknande
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Snedlugg, mustasch och ett yvigt gestikulerande är en klassisk metod.

Börja med att lära dig påverka enstaka människor. Ge dem intrycket av att du bryr dig om dem och tycker de är viktiga. Glöm aldrig bort en namn eller ett sammanhang, träna upp din minnesteknik för detta.

Lyssna på människor och agera som om det de berättar för dig är intressant och meningsfullt. Var beredd på att svara på frågor om innehållet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Och viktigast av allt , kom på någonting som gör uppgifterna intressanta och roliga..
Såfort något är roligt gör man det ju gärna.
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:
Andrej wrote:Du kan börja med att födas riktigt karismatisk.
Huruvida jag är karismatisk eller ej vill jag inte gå in på. Men jag tror inte på att man föds med kvalitéer. Hur blir jag bättre!?
När man inte är särskilt karismatisk så brukar en auktoritär ledarstil fungera bäst (men fortfarande ganska dåligt).
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Andrej wrote:När man inte är särskilt karismatisk så brukar en auktoritär ledarstil fungera bäst (men fortfarande ganska dåligt).
Detta brukar dock generera skitsnack.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lillis wrote:Detta brukar dock generera skitsnack.
Och mycket av det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Sätt hela tiden upp mål som ska uppnås så att den egentliga uppgiften känns undermålig och dom sliter på med det ordentligt...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Om du möter en ny grupp för första gången, tänk då att, oavsett ålder, gärna lägger mer fokus på dig som person än själva uppgiften. Så ödsla inte tid med att försöka få uppgiften intressant och rolig i början, det är slöseri med tiden. Det är moment 10, ish.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

det gäller att rikta ett latent intresse hos folk emot mer aktivt arbete? Så om du inte är intresserad av att läsa försök lära folk att få pengar snabbt eller sex...

Jag har försökt engagera folk men det är ganska ofta väldigt segt att få saker att ske.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Om det inte finns ngn motivation hos personen i fråga så är chansen att få den personen engagerad nästan obefintlig, eller med andra ord omöjligt.

Därnäst är disciplin väldigt viktigt. Om man vill få en grupp motiverad till att göra ngt måste motivationen finnas där i första hand.

Det är mycket enklare och bättre att utföra ett arbete då det finns intresse i det och att arbetet framstår som en rolig och intressant utmaning. Därför tror jag på att om en ledare satsar på det roliga och intressanta i arbetets innehåll så får man, mer eller mindre, deltagarna att bli motiverade och därmed ett steg längre.

Dessa faktorer är iaf viktiga i mina ögon.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Andrej wrote:När man inte är särskilt karismatisk så brukar en auktoritär ledarstil fungera bäst (men fortfarande ganska dåligt).
Sant, enligt Milgrams elshocksexperiment tycks inflytande av en auktoritär ledarperson kunna få en individ att utföra handlingar som de troligtvis aldrig hade gjort under normala omständigheter.
Parental Advisory - Explicit Content
Post Reply