Någon som var och såg Stallman i Göteborg?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Någon som var och såg Stallman i Göteborg?

Post by Klaar »

Kom på att det var igår ett par timmar innan det började, men kom i god tid för att knäppa ett par bra platser. Lider verkligen med dom som stod i nästan tre timmar och lyssnade :P

Visst är han ganska extrem men han var ganska skön att lyssna på, det märks att han gjort säkert hundratals liknande föreläsningar.

Det enda negativa var dom som högljutt drog sina 'höhö hur många kör x86 här eller?'-skämt precis bakom mig i tjugo minuter innan det började... :o
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

vem är denna stallman?

med tanke på att du nämnde x86, en standup datornörd komiker??
Dyslexi
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

我思う、ゆえに我あり
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

MooDHooDs wrote:vem är denna stallman?

med tanke på att du nämnde x86, en standup datornörd komiker??
Du kanske hört talas om GNU/Linux? Stallman styrde upp hela linux förutom kärnan, typ.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Klaar wrote:
MooDHooDs wrote:vem är denna stallman?

med tanke på att du nämnde x86, en standup datornörd komiker??
Du kanske hört talas om GNU/Linux? Stallman styrde upp hela linux förutom kärnan, typ.
mh, gjorde en wikipedia search och då kom mitt minne tillbaks..
Dyslexi
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Klaar wrote:Du kanske hört talas om GNU/Linux? Stallman styrde upp hela linux förutom kärnan, typ.
Säg inte det där till Stallman. Då skule han gå i taket. Han grundade GNU och har inget med Linux att göra. Detta var en av de saker han var vädligt noga med att poängtera igår.

IDG:s artikel om föreläsningen var för övrigt ett hån. Läs den inte. Han är konsekvent felciterad, inte ett enda av citaten hade ens samma betydelse som det han sa.

Vi, ett gäng från Chalmers, kom dit ungefär en timme innan föreläsningen började och hamnade till slut på 5:e raden i mitten eller nåt sånt. Visst är han en stenhård idealist som utan att tveka kan ta upp diskussionen med vem som helst. Det hela resulterade i en mycket intressant föreläsning. Det som intresserade mig mest var hans idéer kring upphovsrätten. Ett klart avsteg från EU:s IPRED2.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Skön snubbe fan ;) Flummigare får man leta efter...
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Jonas Lundh wrote:
Klaar wrote:Du kanske hört talas om GNU/Linux? Stallman styrde upp hela linux förutom kärnan, typ.
Säg inte det där till Stallman. Då skule han gå i taket. Han grundade GNU och har inget med Linux att göra. Detta var en av de saker han var vädligt noga med att poängtera igår.
Mjo försökte använda båda termerna och få in att det var linux som var kärnan och gnu resten men misslyckades. ...styrde upp allt förutom kärnan i det som nu slentrianmässigt kallas linux istället för GNU/Linux... var mer vad jag menade :)

Jag tyckte att resonemanget om varför det är inte är någon idé att ha fria fysiska produkter och så klargjorde varför det är så viktigt att ha fria mjukvaror. Däremot så var väl hans vision om den skattefinansierade (?) musikmarknaden ganska konstig. Stöd hellre independentmarknaden med och bygg det fär donationssystemet istället för att ersätta skivbolagen med en annan mellanhand.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag såg honom inte i Göteborg, men jag var och såg honom i Linköping idag. (Digifri++)

Visst är han radikal, men jag håller med honom om mycket. Jag tror liksom Klaar inte på systemet med beskattning, men det andra han föreslog, dvs. något form av system för att enkelt kunna donera en liten summa (~$1/€1/10 SKR) till artisten/motsvarande var intressant. Jag skulle gärna vilja se försök med någon form av sådant system om man skulle kunna implementera någon form av anonyma digitala betalningar (vilket väl är lite av en utopi). Jag skulle kunna tänka mig att, om jag hittar exempelvis (naturligtvis fri :-P) mjukvara som uppfyller de behov jag har för stunden, donera en vad som är för mig en trivial summa om det var simpelt och säkert.

Det var dessutom relativt roligt att höra honom tillrättavisa både en och två personer med frågor som inte verkade helt genomtänkta...
och se han ta på sig sina strumpor mot slutet av föreläsningen. Jisses, vilken avslappnad människa.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

derfian wrote:Jag skulle kunna tänka mig att, om jag hittar exempelvis (naturligtvis fri :-P) mjukvara som uppfyller de behov jag har för stunden, donera en vad som är för mig en trivial summa om det var simpelt och säkert.
Det är det väl numera? Svårare än att betala med PayPal kan det väl ändå inte vara. Finns ju hur många projekt som helst som har ett liknande donationssystem redan i ag.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Nej, var inte där, men önskade att jag vore det. Stallman är grym!
En riktig frihetskämpe och legend!
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

egar wrote:Det är det väl numera? Svårare än att betala med PayPal kan det väl ändå inte vara. Finns ju hur många projekt som helst som har ett liknande donationssystem redan i ag.
Paypal finns visserligen, ja, men jag tycker inte att det uppfyller det krav på att det skall vara enkelt att göra dessa transaktioner. (Med detta menar jag inte att Paypal är svårt att använda, utan att jag snarare hade en enklicks-lösning i tankarna, även om det förmodligen är en önskedröm).
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Hade gärna varit där men visste inte om att han skulle hit :(
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Moonsky wrote:Nej, var inte där, men önskade att jag vore det. Stallman är grym!
En riktig frihetskämpe och legend!
Image
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

missade tyvärr det
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply