SPDIF - Problem att överföra ljudet från laptop till TV

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Anders_79
Posts: 16
Joined: 2005-04-01 14:39:00

SPDIF - Problem att överföra ljudet från laptop till TV

Post by Anders_79 »

Hello...

Jo, jag har köpt en sådan kabel till ljudet http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.c...e_1950_2647153

Och denna kabel sätter jag in i SPDIF uttaget på Laptopen, och den vita änden stoppar jag in i vita hålet i tv:en o den röda i röda.. Men jag får ingen ljud .. Bara bild via en vanlig Pc:e kabel som kopplas mellan Laptopen o Tv:en..

Nån som har nån ide på hur man fixar detta så att jag även får ljud :S?

I volymhanterarn så är SPDIF grå dvs går inte o styra volymen, vet inte om de har nått med saken o göra men den borde va grön eftersom det är därifrån jag överför ljudet..

Aja..all hjälp uppskattas..

MVH
Anders
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Var vänlig fixa en fungerande länk. Det ser ut som du kopierat bara texten från ett annat inlägg.

Utgående ljud kan du inte styra på annat sätt än att ändra huvudvolymen.
Anders_79
Posts: 16
Joined: 2005-04-01 14:39:00

Post by Anders_79 »

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/ ... 50_2647153

Här har du kabeln.. hur man styr ljudet vet jag..men jag får inte något ljud alls!!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

S/Pdif är digitalt ljud. Du kan inte koppla in det hur som helst till de vanliga ljudingångarna på en TV. Du måste ha en digital ljudprocessor mellan, exempelvis en förstärkare med s/pdif-ingång. Är antingen optisk eller koaxial-ingång där.
Om det nu är vanlig aux out du menar kanske du kryssat i digital output only, vilket gör att inget ljud kommer ur de analoga kontakerna.
Kabeln du har på bild där är ingen s/pdif-kabel. Det är en vanlig ljudkabel för analogt ljud.
Om det är samma kontakt för analog och digital, kan du titta in i din kontakt på laptopen. Lyser det rött där ska du ha en optisk digitalljudskabel med 3,5mm-propp. Det är en fiberkabel, och då måste du ha nånting som kan ta emot optiskt digitalt ljud också.
Post Reply