En intressant tråd (om den hotade demokratin).

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

En intressant tråd (om den hotade demokratin).

Post by egar »

Eftersom fisk eftersökte något mer intressanta diskussioner så tänkte jag fråga honom, och er andra, vad ni tror om det "nya" hotet mot demokratin: (elaka) anonyma kommentarer över Internet. Maja Aase på Journalisten tycker att det daltas alldeles för mycket med pöbeln och enligt Natalia Kazmierska så är Isobel Hadley-Kamptz osäker på om allmän rösträtt är rätt väg att gå.

Vad tycker ni man skall göra för att få pli på det alltmer(?) utbredda näthatet? Vett och etikett-kurser i (hobby)skolan eller skall man göra avgränsningar på yttrandefrihet? Kanske införa ett körkort för att ens få uttrycka sig på Internet och i andra sociala rum?

Debattera!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jo men, i brist på bombdåd, kidnappningar, massmord och andra reella hot mot demokratin så får man väl hitta på sina egna. Hur skulle det vara om demokratin var ohotad? Om folk faktiskt började känna sig riktigt trygga? Fast vänta nu kommer rapporter om en tromb i Sverige, herregud den rev nästan av ett tak på en vedbod och gjorde en katt halt. Stoppa pressarna.

Sverige, världens tryggaste land med världens största nyhetstorka och världens mest politiskt korrekta invånare.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De kanske förtjänar det? Allt jag har läst av Linda Skugge har varit skräp och det gläder mig att man äntligen lyckats få bort henne från internet. För övrigt borde hennes sort inte få åberopa något som riktiga journalister i andra länder måste kämpa för.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

staretsen wrote:De kanske förtjänar det? Allt jag har läst av Linda Skugge har varit skräp och det gläder mig att man äntligen lyckats få bort henne från internet. För övrigt borde hennes sort inte få åberopa något som riktiga journalister i andra länder måste kämpa för.
Hear hear!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Linda skugge var både bra, intressant och hjälpligt nyskapande före hon blev KDS-are. Eller egentligen så tappade hon stinget ett tag före det. Men KDS-sympatierna är liksom ett så bra riktmärke i hennes karriär såväl som hennes personliga utveckling.

Men, jag tror helt klart att man gör debatten en grov otjänst genom att bunta ihop de som anonymt uttrycker sig grovt och provocerande om offentliga personer som oftast tjänar sitt levebröd på att själva uttrycka sig grovt och provocerande med de personer som utsätter jämnåriga för nätmobbing.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Linda skugge var både bra, intressant och hjälpligt nyskapande före hon blev KDS-are.
Keepers of the Dark Side? Luxor? SWG? HMM!

Jag tror inte att det går att segra över anonymiteten. Det finns det ganska bra prov på.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag ser censur och övervakning som det största hotet mot demokrati.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Benjamin Franklin sa en gång "Democracy is two wolves and a lamb voting on what to have for lunch".
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Näthatet? Vad i helvette? Så vitt jag vet så är det förakt vi sysslar med.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

För allt vad vi vet så är det kanske Sveriges journalistkår som skriver dynga om varandra.
Dessutom är det väl ingen som tvingar någon att blogga.

Att det är HAT är väl att ta i.
Många är missnöjda och passar på att spy galla.
Jag förstår INTE hur detta kan vara ett hot mot demokratin.

Bjuder man in mobben i finrummet så räkna med att det blir stökigt.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Mr Einstein wrote:Dessutom är det väl ingen som tvingar någon att blogga.
Ingår i de flesta journalisternas jobb numera. Vissa gör det utan extra lön (Virtanen), vissa gör det med lön (Skugge).

Det var visst diskussion om detta i SVTs morgonsoffa.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag skulle snarare påstå att "näthatet" är ett utmärkt forum för just demokrati. Att kunna slänga in kommentarer (text två) till vad någon annan skrivit (text ett) är verkligen en ett utmärkt demokratiskt sätt att få göra sin röst hörd. Att alla andra som läser text ett även får tillgång till text två och sen själva kan bidra med text tre, fyra och fem gör det hela bara bättre.

Självklart får vi inte glömma den obildade, intellektuellt understimulerade och otvättade arbetarklassen - trots sin bristande hygien skall dessa inte hindras från att sprida sina obildade och rent ut sagt dåliga åsikter, ja, de skall i alla fall inte hindras på en institutionell nivå. Att vettigare människor med vanan att tvätta sig självklart kommer att motsätta sig arbetarklassens barbari är något vi inte kan komma ifrån.

Det är knappast vildarnas fel när de brukar de demokratiska medel som de står inför, nej, det odemokratiska är inte pöbelns raseri, det odemokratiska är censuren av ljudet från hur de skakar i sina burar.

Nej, skall det vara demokratiskt så skall även pöbeln få ta del av det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Andrej wrote: Det är knappast vildarnas fel när de brukar de demokratiska medel som de står inför, nej, det odemokratiska är inte pöbelns raseri, det odemokratiska är censuren av ljudet från hur de skakar i sina burar.

Nej, skall det vara demokratiskt så skall även pöbeln få ta del av det.
Just det, ynkryggar ska inte blogga om man inte klarar av pöbeln.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Framför allt inte i de fall då de får betalt för att blogga.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

For the pöbel!

Är det egentligen någon som bryr sig om "hatkommentarer"?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

thimp wrote:For the pöbel!

Är det egentligen någon som bryr sig om "hatkommentarer"?
Linda Skugge bröt väl ned och sa att hon skulle sluta blogga?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Andrej wrote:
thimp wrote:For the pöbel!

Är det egentligen någon som bryr sig om "hatkommentarer"?
Linda Skugge bröt väl ned och sa att hon skulle sluta blogga?
Och det tror du på? Hon har säkert inte tid, känner att pengarna hon får för det är för lite och hon ville säkert bli någon form av martyr.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ju mer jag ser av yttrandefrihet, desto mer vill jag begränsa den. Jag gillar elitism och allt det står för, jag tycker att silvertejp är den bästa lösningen till 13-åriga snorungar som läst Kafka och tror att de förstår sig på allting, och idén om att dessa därtill skulle få någon rösträtt är idiotisk (varför inte integrera partiröstning i WoW?).

Därmed inte sagt att barn är värre än vuxna, när det sitter någon 55-årig föredetting och gaggar om att orsaken till sin alkoholism och att denne aldrig lyckats i livet är att svenska befolkningen valde in moderaterna som parti, eller när Aftonbladet får folk att hylla hjärndöda icke-vetare som Michael Moore så inser jag att demokrati är en hyllning till folkmassornas mediokritet.

Därmed tror jag på en bildad och upplyst despot som styr landet med fullkomlig makt. Vore denne individ dessutom undertecknad så vore det ännu bättre.

Varje gång det är val, och tonåringar som fått sin första ägglossning börjar gapa om att de som inte röstar bör hålla käften, (särskilt om de dessutom inte röstar som färgen på tidigarenämnda tonåringars tamponger) så får jag för mig att gå och kräkas lite. Eller kanske göra Sverige till MTech, och mig till en hatisk asiat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

fisk wrote:Ju mer jag ser av yttrandefrihet, desto mer vill jag begränsa den. Jag gillar elitism och allt det står för, jag tycker att silvertejp är den bästa lösningen till 13-åriga snorungar som läst Kafka och tror att de förstår sig på allting, och idén om att dessa därtill skulle få någon rösträtt är idiotisk (varför inte integrera partiröstning i WoW?).

Därmed inte sagt att barn är värre än vuxna, när det sitter någon 55-årig föredetting och gaggar om att orsaken till sin alkoholism och att denne aldrig lyckats i livet är att svenska befolkningen valde in moderaterna som parti, eller när Aftonbladet får folk att hylla hjärndöda icke-vetare som Michael Moore så inser jag att demokrati är en hyllning till folkmassornas mediokritet.

Därmed tror jag på en bildad och upplyst despot som styr landet med fullkomlig makt. Vore denne individ dessutom undertecknad så vore det ännu bättre.

Varje gång det är val, och tonåringar som fått sin första ägglossning börjar gapa om att de som inte röstar bör hålla käften, (särskilt om de dessutom inte röstar som färgen på tidigarenämnda tonåringars tamponger) så får jag för mig att gå och kräkas lite. Eller kanske göra Sverige till MTech, och mig till en hatisk asiat.
Är mycket imponerade över dina reflektioner.
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:13-åriga snorungar som läst Kafka och tror att de förstår sig på allting
Det gör jag verkligen inte, bara att jag förstår mig på mer än du.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:
fisk wrote:13-åriga snorungar som läst Kafka och tror att de förstår sig på allting
Det gör jag verkligen inte, bara att jag förstår mig på mer än du.
Jag skulle vilja säga att det är föga smickrande att känna sig träffad av fisks citat här ovan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag har för mycket erfarenhet av fisk för att inte göra det. Om fisk inte vinner i en debatt gör han en av tre saker (eller för den delen alla):

1. Skriver en pompös och överlastad signatur. Alldeles efter någon debattråd var det "Nihilister... blablabla" och nu är det alltså "Misantroper... blablabla". Det första jag tänkte när jag såg fisks signatur var alltså att ni två hade haft en ordväxling. :)
2. Attackerar en i ett helt orelaterat inlägg ett halvår senare.
3. "Satslogik"

Detta var med andra ord en nummer 2.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

staretsen wrote:Jag har för mycket erfarenhet av fisk för att inte göra det. Om fisk inte vinner i en debatt gör han en av tre saker (eller för den delen alla):

1. Skriver en pompös och överlastad signatur. Alldeles efter någon debattråd var det "Nihilister... blablabla" och nu är det alltså "Misantroper... blablabla". Det första jag tänkte när jag såg fisks signatur var alltså att ni två hade haft en ordväxling. :)
2. Attackerar en i ett helt orelaterat inlägg ett halvår senare.
3. "Satslogik"

Detta var med andra ord en nummer 2.
LOL
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Det gör jag verkligen inte, bara att jag förstår mig på mer än du.
Huh?

Vem kissade i din müsli imorse?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply