Socket 939 uppgraderingsråd?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Socket 939 uppgraderingsråd?

Post by Zelexir »

Det är så att jag börjar känna att min dator är lite seg och jag har inte råd/lust att köpa en helt ny så jag funderar på att uppgradera min nuvarande. Det är främst processor och minne jag funderar på, men har ingen aning om vad jag ska skaffa. För närvarande har jag:
  • MSI K8N SLI Platinum
    Amd 64 3200+
    Corsair TWINX1024C2 (2*512Mb)
Minnet har jag funderat mycket över, haft funderingar på att sälja minnena till min far (som är i desperat behov av mer minne) och istället skaffa mig samma modell men 2x1024Mb istället. Efter ytterligare funderingar så kom jag fram till att jag faktiskt aldrig kört dom överklockade en längre stund så det kanske är att kasta pengarna i sjön? Borde jag kanske köpa mig billigare minnen? Vad rekommenderar ni?

Och i processorväg har jag tyvärr noll koll på vad som finns (kanske främst är beg.marknaden som gäller? Någon som har något liggande då kanske?).

Vad rekommenderas? Kanske också skulle säga att det inte är en speldator jag är ute efter, men jag håller mycket på med Photoshop och liknande mer eller mindre krävande applikationer, och ofta väldigt mycket igång samtidigt.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mja minnen behövs... Sedan en opteron 165 och uppåt. Sen är din dator med i matchen igen.

Iofs! Det kan löna sig att sälja dina prylar. Köpa ett 775 moderkort, 2 eller 4 GB minne och sedan en E4300! Tänk på att minnena är så billiga för ddr2 att du kan gå pluss minus noll på en sådan upgpradering, men få mycket bättre prylar, och framtidssäkrare. Tänk även på att om ungefär en månad sänks priserna på c2ds och nya pentium hra kommit (osäker?)!
Dyslexi
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Oj oj oj, nu blev det fundersamt... mer förvirrad än vad jag var nyss :D

Eftersom jag inte haft tid att hålla mig aktiv inom dagens hårdvara, vad är skillnaden i hastighet? Exempelvis hur mycket bättre presterar en E4300 gentemot min Amd 64 3200+? Har egentligen inga problem med att vänta någon månad heller på att priserna sänks.

Vad tror ni att jag skulle kunna få ut för mobo, proc och minne (som ändå är rätt bra väl?)?

Är samtidigt mycket förvånad över priset på DDR2, något jag inte ens tänkt på! Vad beror detta på? Samma gamla vanliga pris/efterfrågan eller är dom verkligen så mycket billigare att producera?!

Edit: oj det är såhär att jag hittat tillbaka till 64bits efter att flera år gått vandrande som en ovetande svensson, syns det kanske i min signatur? :D
Får väl ändra den när jag köpt nytt.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zelexir wrote:Eftersom jag inte haft tid att hålla mig aktiv inom dagens hårdvara, vad är skillnaden i hastighet? Exempelvis hur mycket bättre presterar en E4300 gentemot min Amd 64 3200+? Har egentligen inga problem med att vänta någon månad heller på att priserna sänks.
http://www.hardware.info/nl-BE/productd ... _benchmark
Benchmark i cs2. E4300 är tydligen nästan 2 gånger så snabb som 3200+.
Zelexir wrote:Är samtidigt mycket förvånad över priset på DDR2, något jag inte ens tänkt på! Vad beror detta på? Samma gamla vanliga pris/efterfrågan eller är dom verkligen så mycket billigare att producera?!
Japp.. http://www.sweclockers.com/nyhet/5964-d ... de_priser/
Dyslexi
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Ok så nu är jag intresserad av "uppgraderingskit" till mitt nuvarande mobo, idéer om vad(när?) jag borde investera i nytt mobo och tillbehör samt även få reda på vad jag skulle kunna få för nuvarande kit isf (64bits/blocket).

Tack för den MoodHoods, du har fyllt mitt huvud med galna idéer :D
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Zelexir wrote:Ok så nu är jag intresserad av "uppgraderingskit" till mitt nuvarande mobo, idéer om vad(när?) jag borde investera i nytt mobo och tillbehör samt även få reda på vad jag skulle kunna få för nuvarande kit isf (64bits/blocket).
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322830&s=sc
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330068&s=sc
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334150&s=sc
Lr det kanske är över budgeten..

Föresten, jag mindes fel, det är i juli och inte juni det är prissänkning av c2d.. Så det bästa du kan göra är att köpa nu när minnena är billiga. Eller! köp bara minnen nu, vänta två månader, köp mobo och cpu då. Kanske tjänar en tusenlapp på det sistnämda
Zelexir wrote:Tack för den MoodHoods, du har fyllt mitt huvud med galna idéer :D
Aaahh, så lite så (=
Last edited by MooDHooDs on 2007-05-26 13:35:18, edited 2 times in total.
Dyslexi
User avatar
nice.Oa
Posts: 74
Joined: 2002-05-29 21:54:07
Location: Göteborg
Contact:

Post by nice.Oa »

Hur mycket hade du tänkt uppgradera för? och hade du tänkt klocka?
Annars hade jag rekommenderat:

Mobo: Gigabyte GA-965P-DS3 - 910SEK
Cpu: C2D 6420 (4mb cache) - 1690SEK
Minne: 2gb 6400 - 1000-2000SEK (beroende på märke)

Mao kan du komma undan med en schysst uppgradering för ca. 3600.
Skateboerd + Hellacopters = all goood
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

från början hade jag väl tänkt att köpa minnen och kanske en processor och hade väl inte tänk mig mer än 2500 iallafall... men om jag kan komma undan med ett mer framtidssäkert system för runt 3500 så är det klart värt pengarna. När jag köpte mitt nuvarande system så var tanken hög att överklocka osv. men jag har inte haft tid/lust efter det, och tvivlar på att jag kommer att ha det. Så jag är inte sugen på att betala mycket extra för att få det överklockningsvänligt.

Vad tror ni att jag skulle kunna få för mitt då? Här eller blocket kanske? För det spelar in lite på hur mycket jag har att investera.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
Post Reply