An inconvenient truth

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

An inconvenient truth

Post by Mitra »

Jag såg den nu under kvällen som en liten hjälp när det gäller att plugga inför mina global warming tenta eller kanske mer som en kickstart.

Hur som helst, jag rekommenderar verkligen att ni inte vet för mycket om global warming tar er tillfälle att se denna film.

Om ni ser den så ta gärna med er föräldrar som säkerligen vet ännu mindre om detta än er.

Och för er andra som känner att ni redan vet allt om global warming och att det är bara jobbigt att lyssna på o.s.v så kan jag väl inte gör mer än att vädja att ni ser filmen ändå. Den kanske öppnar någo slutet öga ändå?

Ha en trevlig kväll/natt
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Hört att Al Gore snackar om globalvärmning, men är slösar energi och förorenar själv. Att han åker privatjet hela tiden, och att hans villa drar supermycket.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Al Gore gjorde säkert filmen bara för att säkra bränsletillgången till sin privatjet...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Klaar wrote:Al Gore gjorde säkert filmen bara för att säkra bränsletillgången till sin privatjet...
Nej, men kanske utnyttja hela den här stora global warming grejen, för att göra sig själv mer populär.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

orka kolla på propoganda film, arghh.. Kanske får ta en titt någon gång säg.


Men om jag slutar köra bil, så kör alla andra så mycket ändå så det spelar ingen roll. Hela sveriges befolkning kan börja använda vagn o häst igen utan att det spelar någon "störa roll" om ingen anna bryr sig..


ne natti natti, o hyra film e dyrt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

saken är att det handlar inte om al gore,, inte det som är viktigt, det viktiga är att folk får reda på sanningen.


och sen för alla er som säger, nja det kvittar om jag ändrar mig för det gör ingen skillnad. Det är helt och hållet fel!!!
Det kanske inte gör någon stor skillnad när det gäller dina utsläpp av co2 gaser o.s.v men du påverkar folk runt omkring dig som i sin tur påverkar folk. Det är en större allmän "awareness" och även acceptance som behövs för att minska bredden av denna katastrof..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

hans privatjet är bara en droppe i havet jämfört med de miljöförstörande kossorna. Stoppa upp en katalysator i röven på kossorna och ta tillvara på metangasen istället
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frågan är dock, oavsett om Al Gore lever som han lär, är hans budskap gilitigt?
Att, om det är giltigt, ignorera det bara för att man tycker illa om Al Gore är ju ett klassiskt feltänk.
Så all analys av filmen måste börja vid filmen och dess budskap och i sista hand beröra Al Gores eventuella uppsåt och leverne.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Image
#mac.se @ EFnet
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Big_Bird wrote:Frågan är dock, oavsett om Al Gore lever som han lär, är hans budskap gilitigt?
exakt! och nu är det så att global warming är ett faktum och det blir värre och värre för varje år..
Jag tycker verkligen det är trist att media inte ger det en rättvis bild i media eftersom närmare 50% av populationen i sverige tror inte riktigt på global warming och en större majoritet som har accepterat det tycker inte det verkar vara så allvarligt...
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Filmen var bra på de flesta punkter, Gore är en bra talare, däremot tycker jag inte hans anekdoter hör hemma i en dokumentärfilm - vem bryr sig om att hans son nästan dog? Global uppvärmning är på tapeten, inte Goral uppfostran. (Kom på den alldeles själv ;P)

Skämt åsido, folk är i allmänhet för lata och ignoranta för att göra något åt uppvärmningen än så länge, det är tyvärr nog så att folk reagerar först när något för jävligt händer.
meh
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Mitra wrote:
Big_Bird wrote:Frågan är dock, oavsett om Al Gore lever som han lär, är hans budskap gilitigt?
exakt! och nu är det så att global warming är ett faktum och det blir värre och värre för varje år..
Jag tycker verkligen det är trist att media inte ger det en rättvis bild i media eftersom närmare 50% av populationen i sverige tror inte riktigt på global warming och en större majoritet som har accepterat det tycker inte det verkar vara så allvarligt...
Du måste skoja! Media öser över oss propaganda dagligen om den stundande domedagen. Vi stackars människor kommer minsann bli dränkta i flodvågor om vi inte slutar upp med vårt syndiga leverne och börjar odla morötter ekologiskt på våra bakgårdar!

Det finns inte alls någon konsensus kring den här teorin utan flera av världens främsta experter tror inte på den och det finns mycket som tyder på att teorin kommer rasa samman. T.ex. det faktum att man har kunnat visa att koldioxidökningarna verkar vara en konsekvens av högre temperaturer och inte tvärtom som Goore påstår. När temperaturen var påväg ner från ca 1940 till 1970 skrek precis samma folk som idag varnar oss för global uppvärmning att vi riskerade en ny istid om vi inte upphörde med "vårat ohållbara utnyttjande av jordens resurser". Trovärdigt?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag lär ha somnat när vi såg den med skolan, vilket jag inte gör så ofta.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mitra wrote:saken är att det handlar inte om al gore,, inte det som är viktigt, det viktiga är att folk får reda på sanningen.
Jag tyckte halva filmen handlade om hans barndom..
Dyslexi
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det är naivt att tro att föroreningarna inte kommer att påverka klimatet.
För våran del så är klimatförening mer än välkommen eftersom vi kan behöva lite mer värma här uppe i norden.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mr Einstein wrote:För våran del så är klimatförening mer än välkommen eftersom vi kan behöva lite mer värma här uppe i norden.
Eller hur, det enda som påverkas.
Dyslexi
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Varmt i norden? Golfströmmen då? Om den lägger ner vetefan om det blir särskilt varmt.

Annars lär öknar växa, vilket suger.
meh
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Filmen är helt OK, men man bör se den med kritiska ögon.

Jag är ganska övertygad om att större majoriteten av alla i Sverige håller med om att den globala uppvärmningen är ett faktum. Vad vi har diskuterat i en tidigare tråd (som hittas här: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=66190) är om det verkligen endast är människans utsläpp av koldioxid som är orsaken eller om klimatet beror på tusentals andra faktorer.

Större fokus i dag borde ligga på allmän miljömedvetenhet och inte bara på minskningen av koldioxidutsläpp. Det är viktigt att komma ihåg att koldioxid INTE är en förorening, utan direkt livsnödvändig för livet på vår planet. Man bör därför inte göra "vad som helst" i sin strävan att minska på koldioxidutsläppen. Främst bör man minska utsläppen av direkt farliga gaser samt andra ämnen och ting och i andra hand bör man ta koldioxiden i beakande.

Att hela Jorden kommer svämmas över pga. koldioxiden är ung. lika överdrivet som när man på 60 talet trodde att Aliens skulle invadera Jorden...

Att leva miljömässigt (dvs att göra sin konsumtion och förbrukning så effektiv som möjligt) ligger dock i allas intresse och är något som vi alla bör göra. Tex. så köp inte en billig skräpmikro som pajjar efter 2 år utan köp hellre en av bättre kvalitet som håller.
Last edited by XitArS on 2007-05-26 16:05:08, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Mycket som kan gå snett, och eftersom "ingen" gör något särskilt för att drastiskt få ner utsläppen så lär vi få handskas med problemet som vi alltid gör.

Är bara att hoppas att något snille löser allt medans vi fortsätter dricka cola och pilla oss i naveln framför 42 tummaren med hemmabio påkopplad via mediacenterdatorn och alla dess strömmoment som vi kört hem i våran SUV.

People suck
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

maciato wrote:Mycket som kan gå snett, och eftersom "ingen" gör något särskilt för att drastiskt få ner utsläppen så lär vi få handskas med problemet som vi alltid gör.

Är bara att hoppas att något snille löser allt medans vi fortsätter dricka cola och pilla oss i naveln framför 42 tummaren med hemmabio påkopplad via mediacenterdatorn och alla dess strömmoment som vi kört hem i våran SUV.

People suck

Fusionsel för den civila marknaden beräknas finnas tillgänglig inom 20-30 år. Fordon drivna av ex. bränsleceller finns redan, för att inte tala om andra alternativa bränslen. Det "enda" som behövs är politiska beslut så fixar vi steken. Problemet är dock att få alla länder att gemensamt enas... I och med att oljan till slut kommer att sina så löser sig dock infrastrukturen automatiskt. Jag är optimist.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

XitArS wrote:
maciato wrote:Mycket som kan gå snett, och eftersom "ingen" gör något särskilt för att drastiskt få ner utsläppen så lär vi få handskas med problemet som vi alltid gör.

Är bara att hoppas att något snille löser allt medans vi fortsätter dricka cola och pilla oss i naveln framför 42 tummaren med hemmabio påkopplad via mediacenterdatorn och alla dess strömmoment som vi kört hem i våran SUV.

People suck

Fusionsel för den civila marknaden beräknas finnas tillgänglig inom 20-30 år. Fordon drivna av ex. bränsleceller finns redan, för att inte tala om andra alternativa bränslen. Det "enda" som behövs är politiska beslut så fixar vi steken. Problemet är dock att få alla länder att gemensamt enas... I och med att oljan till slut kommer att sina så löser sig dock infrastrukturen automatiskt. Jag är optimist.
Jag hör det ;)
Frågan är ju om vi verkligen kan änvända upp all olja innan något hemsk händer alltså...
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

maciato wrote: Är bara att hoppas att något snille löser allt medans vi fortsätter dricka cola och pilla oss i naveln framför 42 tummaren med hemmabio påkopplad via mediacenterdatorn och alla dess strömmoment som vi kört hem i våran SUV.

People suck
Dra inte alla över en kam...jag dricker inte cola utan bara öl.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

XitArS wrote:Filmen är helt OK, men man bör se den med kritiska ögon.

Jag är ganska övertygad om att större majoriteten av alla i Sverige håller med om att den globala uppvärmningen är ett faktum. Vad vi har diskuterat i en tidigare tråd (som hittas här: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=66190) är om det verkligen endast är människans utsläpp av koldioxid som är orsaken eller om klimatet beror på tusentals andra faktorer.

Större fokus i dag borde ligga på allmän miljömedvetenhet och inte bara på minskningen av koldioxidutsläpp. Det är viktigt att komma ihåg att koldioxid INTE är en förorening, utan direkt livsnödvändig för livet på vår planet. Man bör därför inte göra "vad som helst" i sin strävan att minska på koldioxidutsläppen. Främst bör man minska utsläppen av direkt farliga gaser samt andra ämnen och ting och i andra hand bör man ta koldioxiden i beakande.

Att hela Jorden kommer svämmas över pga. koldioxiden är ung. lika överdrivet som när man på 60 talet trodde att Aliens skulle invadera Jorden...
visserligen beror uppvärmingen på massa andra faktorer.. men koldioxiden är den som jsut nu gör mest inverkar och det är dessutom den som är lättast att minska jämfört med hur mycket man släpper ut..

dessutom när man gör en film så här så kan det var rätt bra at tofkuser på den enda riktigt stora poängen istälelt för att berätta om alal faktorer för gemenemang, isf hade de inte tagit med sig något speciellt från filmen efter de hade sett den... därför vi som studenter istället får lära oss massa mer..

men som sagt koldioxiden är den stora boven och vi kan minska effekten av global warming kolossalt genom att minska utsläppen.

Du måste skoja! Media öser över oss propaganda dagligen om den stundande domedagen. Vi stackars människor kommer minsann bli dränkta i flodvågor om vi inte slutar upp med vårt syndiga leverne och börjar odla morötter ekologiskt på våra bakgårdar!

Det finns inte alls någon konsensus kring den här teorin utan flera av världens främsta experter tror inte på den och det finns mycket som tyder på att teorin kommer rasa samman
saken är att det visst finns ett konsesus. Men problemet är att folk som inte är speciellt insatta i det hela och utalar sig negativt får stor funktion i med jämförelse.. d.v.s en negativt åsikt kan få 5% skrivelser i media jämfört med 95& för flera hundra positiva.. det är allts inte en rättvisbild som allmänheten får gällande problemet..

en annan sak är att de experter som studerat och har i vissa fall motbevisat eller fått andra resultat jämfört med andra studier har trots allt i sin totala forskning ändå sett hur att global warming är ett faktum och att det är vi som till största delen har tippa balansvågen. Dock så fokuserar återigen media på de resultaten som inte överänstämmer och fullständingt ignorera att arbete i överlag tyder eller stämmer överens med den övriga opinionen..
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Shinzu
Posts: 310
Joined: 2006-09-22 19:36:22

Post by Shinzu »

staretsen wrote:Jag lär ha somnat när vi såg den med skolan, vilket jag inte gör så ofta.
Har du svårt att förstå faktan i filmen eller?
"An idiot is not a person who cares about his family and friends"-Andreas T. Jansson

"The world is built upon logic,use logical sense to manipulate it"-Andreas T. Jansson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Shinzu wrote:Har du svårt att förstå faktan i filmen eller?
wtf
Post Reply