Beror ju på hur fort de bakom kör. Att behöva hålla 90 på 70-väg för att den bakom vill det är inte särskilt kul. Det låter lite långsökt att alla de som har jättebråttom har fruar som föder i baksätet...andersson wrote:Måste tyvärr säga att människor som täcker upp och agerar låtsatspoliser är det absolut värsta i trafiken. De förstör trafikrytmen och skapar därmed köer, de hindrar andra bilister som kan ha bråttom. Med t.ex. en fru som håller på att föda i baksätet hade jag också stått på.
Trafikdrummlar
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Re: Trafikdrummlar
In cars several processors are connected by a bus
Det var givetvis bara ett exempel. Orsaken till personen bakoms körbeteende är egentligen irrelevant. Har man någon bakom sig som pressar så är väl det minsta man kan göra att hålla sig ur vägen och låta dem passera. Inte lägga sig som en stoppkloss bara för att man vet att man har lagen på sin sida. Vettig bilkörning handlar till stor del om att vara tydlig och att kunna samarbeta.
Parental Advisory - Explicit Content
Vettig bilkörning tycker jag är att hålla sig till de lagar och regler som ska följas. Trafikrytmen styrs till stor del av dessa och bara för att alla andra kör 80 på en 70-väg betyder inte det att jag ska bryta mot lagen för att följa de andras exempel. Däremot kan man ju gå åt sidan och släppa förbi de bilar som bildat kö om det är en del bakom en.andersson wrote:Det var givetvis bara ett exempel. Orsaken till personen bakoms körbeteende är egentligen irrelevant. Har man någon bakom sig som pressar så är väl det minsta man kan göra att hålla sig ur vägen och låta dem passera. Inte lägga sig som en stoppkloss bara för att man vet att man har lagen på sin sida. Vettig bilkörning handlar till stor del om att vara tydlig och att kunna samarbeta.
Hellre släppa förbi än öka farten själv tycker jag. Hänsyn kan ges på flera sätt
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
- Mr Einstein
- Posts: 1935
- Joined: 2006-07-28 13:15:02
Folk har blivit sämre på att släppa förbi bilister genom att gå ut på vägrenen, tycker jag.
Det spelar ingen roll om det är en raksträcka på en km och fem meter vägren...nej då ska man fortfarande köra mitt i vägen så att den som bakom måste över på den andra vägbanan.
Detta gäller synnerligen äldre gubbar.
Vis sådana tillfällen börjar man leka med tanken att man är Mad Max.
Det spelar ingen roll om det är en raksträcka på en km och fem meter vägren...nej då ska man fortfarande köra mitt i vägen så att den som bakom måste över på den andra vägbanan.
Detta gäller synnerligen äldre gubbar.
Vis sådana tillfällen börjar man leka med tanken att man är Mad Max.
Det jag stör mig mest på är alla dessa vansinniga felkörare, som kommer på att dem ligger i fel fil och sen bara svänger ut rakt framför än.
Eller möjligtvis långsamtkörande-fordon som svänger ut framför än på motorvägen när man själv åker i något över laglig hastighet och är påväg att köra om.
Eller möjligtvis långsamtkörande-fordon som svänger ut framför än på motorvägen när man själv åker i något över laglig hastighet och är påväg att köra om.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
bussjävlar i linjetrafik har ju egentligen företräde i stadstrafik..
De flesta jag åkt med har stått ett bra tag innan de kastat sig ut. De måste ju köra någon gång, de kan ju inte stå still och vänta tills rusningen är över 2 timmar senare.
Ska ett så stort fordon ut i en rondell under rusning KOMMER det komma i vägen för andra fordon, så är det bara, det finns inget sätt att undvika det.
Vad det gäller "att agera bromskloss" finns det inget som säger att man måste gå ut på vägrenen, man får inte hindra omkörning men måste heller inte hjälpa den.
Jag brukar gå undan åt sidan om det finns möjlighet, men är vägen slingrig och jag inte ser nog långt fram på vägrenen går jag inte ut på den, helt enligt gällande trafikregler. Håller jag hastighetsgränsen ska folk helt enkelt ge fan i att klaga.
De flesta jag åkt med har stått ett bra tag innan de kastat sig ut. De måste ju köra någon gång, de kan ju inte stå still och vänta tills rusningen är över 2 timmar senare.
Ska ett så stort fordon ut i en rondell under rusning KOMMER det komma i vägen för andra fordon, så är det bara, det finns inget sätt att undvika det.
Vad det gäller "att agera bromskloss" finns det inget som säger att man måste gå ut på vägrenen, man får inte hindra omkörning men måste heller inte hjälpa den.
Jag brukar gå undan åt sidan om det finns möjlighet, men är vägen slingrig och jag inte ser nog långt fram på vägrenen går jag inte ut på den, helt enligt gällande trafikregler. Håller jag hastighetsgränsen ska folk helt enkelt ge fan i att klaga.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- Mr Einstein
- Posts: 1935
- Joined: 2006-07-28 13:15:02
Bara när de blinkar ut från en hållplats.Ghlargh wrote:bussjävlar i linjetrafik har ju egentligen företräde i stadstrafik..
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Och endast om gällande hastighetsgräns är 50km/tim eller lägre.
Jag stör mig på det mesta som tidigare personer beklagat sig över.
Sen när man står vid en oövervakad korsning med stopplikt, i vänstersvängsfilen, och det är kö. Åt vänster är det dubbelfiligt, en fil som man själv kommer ut på, och en som de som kommer från höger åker på. Trots det ska en massa idioter vänta på alla som kommer från höger! Hur jäkla dum får man vara?
Och appropå blinkningar i cirkultionsplats så vet många inte om hur det ska göras idag. Förr skulle man blinka vänster om man skulle vänster i rondellen, inte blinka rakt fram, och höger när man skulle höger. Vänsterblinkarna slutar inte blinka förrän de är ute ur rondellen. Mestadels gamlingar och medelålders. Många genar rakt över filerna eller kör ut från innerfil när utfarten är enkelfilig, så man måste tvärnita.
Idag när en cirkulationsplats ska betraktas som en tvåfilig väg med ett antal T-korsningar, får man ta vänster utfart och åka i ytterfilen hela vägen. Huruvida detta är bra rent praktiskt kan ju diskuteras...
Sen som sagt ska man blinka höger när man ska ut.
Jag stör mig på det mesta som tidigare personer beklagat sig över.
Sen när man står vid en oövervakad korsning med stopplikt, i vänstersvängsfilen, och det är kö. Åt vänster är det dubbelfiligt, en fil som man själv kommer ut på, och en som de som kommer från höger åker på. Trots det ska en massa idioter vänta på alla som kommer från höger! Hur jäkla dum får man vara?
Och appropå blinkningar i cirkultionsplats så vet många inte om hur det ska göras idag. Förr skulle man blinka vänster om man skulle vänster i rondellen, inte blinka rakt fram, och höger när man skulle höger. Vänsterblinkarna slutar inte blinka förrän de är ute ur rondellen. Mestadels gamlingar och medelålders. Många genar rakt över filerna eller kör ut från innerfil när utfarten är enkelfilig, så man måste tvärnita.
Idag när en cirkulationsplats ska betraktas som en tvåfilig väg med ett antal T-korsningar, får man ta vänster utfart och åka i ytterfilen hela vägen. Huruvida detta är bra rent praktiskt kan ju diskuteras...
Sen som sagt ska man blinka höger när man ska ut.
En del av det här är beroende på en del rondellers minst sagt idiotiska konstruktion. Man vill inte ha innerfil och ytterfil - man vill ha två vägbanor i bredd som går i en spiral utåt om man har tvåfiligt, så man bara behöver korsa vägbanor när man är på väg in i en rondell. Placera dig i rätt vägbana, kör till rätt utfart, blinka, ta av.MadModder wrote:Och endast om gällande hastighetsgräns är 50km/tim eller lägre.
Jag stör mig på det mesta som tidigare personer beklagat sig över.
Sen när man står vid en oövervakad korsning med stopplikt, i vänstersvängsfilen, och det är kö. Åt vänster är det dubbelfiligt, en fil som man själv kommer ut på, och en som de som kommer från höger åker på. Trots det ska en massa idioter vänta på alla som kommer från höger! Hur jäkla dum får man vara?
Och appropå blinkningar i cirkultionsplats så vet många inte om hur det ska göras idag. Förr skulle man blinka vänster om man skulle vänster i rondellen, inte blinka rakt fram, och höger när man skulle höger. Vänsterblinkarna slutar inte blinka förrän de är ute ur rondellen. Mestadels gamlingar och medelålders. Många genar rakt över filerna eller kör ut från innerfil när utfarten är enkelfilig, så man måste tvärnita.
Idag när en cirkulationsplats ska betraktas som en tvåfilig väg med ett antal T-korsningar, får man ta vänster utfart och åka i ytterfilen hela vägen. Huruvida detta är bra rent praktiskt kan ju diskuteras...
Sen som sagt ska man blinka höger när man ska ut.
Bra saker: Lysator, gentoo, smart questions
Från vad jag har sett hur man kör i andra länder, så kör man relativt bra här i Sverige. När jag var i Italien nyligen, körde i alla fall 95% av alla förare minst 20km/h snabbare än tillåtet, och för att inte tala om hur överlag kassa dem är på att köra. T.o.m. Jugoslaverna kör säkrare, vilket jag trodde var helt omöjligt.
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf
Rent allmänt försöker jag blinka så mycket som möjligt. Oavsett om man ska det eller inte. Parkeringar, backning, rondeller. Vet folk runt omkring vart du ska ta vägen och är säkra på det så är det så mycket enklare för alla. I övrigt har jag nog brutit mot alla trafikregler som existerar misstänker jag..
Rent allmänt försöker jag blinka så mycket som möjligt. Oavsett om man ska det eller inte. Parkeringar, backning, rondeller. Vet folk runt omkring vart du ska ta vägen och är säkra på det så är det så mycket enklare för alla. I övrigt har jag nog brutit mot alla trafikregler som existerar misstänker jag..
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
- lord_vasagos
- Posts: 4075
- Joined: 2002-11-01 6:23:59
- Location: falun
Second that.Andrej wrote:Det jag stör mig på som fotgängare är alla jävla idioter som inte saktar ner innan övergånstället utan trots att man uppenbarligen är på väg över så fortsätter dom i en fart och riktning som skulle leda till mycket kroppslig skada för mig, skulle jag fortsätta i samma fart och riktning, vore det inte för att dom bromsar i sista sekunden. Att sakta in före övergångstället är en bra idé om någon är på väg över, tvärbromsa inte precis före.
Jag blev faktiskt påkörd för första gången i mitt liv hörom dagen när jag skulle över ett övergångsställe.
En farbror, ~70 år struntade i att stanna och jag tänkte inte så mycket på att kolla ordentligt eftersom en bil i den andra körriktningen redan hade lämnat företräda för mig. Iofs var det inte så farligt. Han körde inte så fort så jag kunde sätta upp armen och skjuta ifrån bilen innan han träffade mig. Men klart man blir lite rädd när man märker att bilen inte stannar (A)
Tvärtom för mig, alla bilar ska tvunget stanna och släppa förbi mig trots att jag ställer mig med ena foten i marken ett par meter ifrån övergångsstället. Svär till lite för mig själv medans jag fumlar mig över med alldeles för hög växel i. Sedan tröstar jag mig med att det ibland kommer någon vänlig människa som förstår min ovilja att kasta mig ut mitt i vägen framför dom...poller wrote:Det jag stör mig mest på är cyklister som tror att de har företräde när de cyklar över oövervakade övergångsställen.
Har en kompis som gillar att pressa gränserna med sin bil. Han kraschade sin förra ner i diket som tur är, mycket av den vägen är kantat med bergväggar. Fast han gillar fortfarande att visa hur bra en trimmad Saab 9000 står sig trots att det är en så gammal bilmodell. Helst lite spontant sådär i tätbebyggt område. Vet inte hur många gånger jag ropat över motorbullret att jag inte vill dö än.
Ska man vara 'lite crazy' så kan man väl vara det ute i ödemarken?
Humör och uppmärksamhet kan göra så mycket i trafiken. Det ska såååå lite till för att rädda ett liv, än mindre för att ta ett.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Varför personen bakom har mer bråttom är egentligen irrelevant.. OM du kan så kan du görna underlätta omkörning med att hålla lite åt höger.. OM de som jockar 60 ton kan det så kan du också.
Låtsaspoliser och dumskallar som utsett sig själva till Reichvägsfhurer är bara ivägen och orsakar fler olyckor än vad de kan tänkas förhindra..
Kör du bil med tillkopplat bihang som släpvagn eller husvagn eller likande..
Det är din förbannade skyldighet att se till att belysnig och signaler fungerar. Att du har dina backspeglar inställda och att du använder dem..
Sedan så ska du ha din last väl förankrad.. Tappar du nåt på min bil så får du se på fan.. Kommer kosta dig pengar och även ett besök från herrar i blått..
Det är även din förbannade skyldighet att underlätta omkörningar medelst ha uppsikt i backspegeln och hålla till höger lite då och då för att förhindra köbildning.. Somsagt.. Det klarar de med 24 meter och 60 ton så din lilla Cabby borde inte vara några problem. Se även till att ha koll på vars du har din hus/släpvagn och lär dig för fan köra bil.. Ställl in strålkastarna så de inte blädar och se till att ha rätt kultryck.. Fellastade släp/husvagnar är farliga saker.. Böter är det minste av dina bekymmer..
Låtsaspoliser och dumskallar som utsett sig själva till Reichvägsfhurer är bara ivägen och orsakar fler olyckor än vad de kan tänkas förhindra..
Kör du bil med tillkopplat bihang som släpvagn eller husvagn eller likande..
Det är din förbannade skyldighet att se till att belysnig och signaler fungerar. Att du har dina backspeglar inställda och att du använder dem..
Sedan så ska du ha din last väl förankrad.. Tappar du nåt på min bil så får du se på fan.. Kommer kosta dig pengar och även ett besök från herrar i blått..
Det är även din förbannade skyldighet att underlätta omkörningar medelst ha uppsikt i backspegeln och hålla till höger lite då och då för att förhindra köbildning.. Somsagt.. Det klarar de med 24 meter och 60 ton så din lilla Cabby borde inte vara några problem. Se även till att ha koll på vars du har din hus/släpvagn och lär dig för fan köra bil.. Ställl in strålkastarna så de inte blädar och se till att ha rätt kultryck.. Fellastade släp/husvagnar är farliga saker.. Böter är det minste av dina bekymmer..
...Gubbe....
Jag stör mig på som kör som idioter, och när man sedan tutar åt dem, så stannar de, stiger ut ur bilen, plockar fram en revolver och börjar skjuta vilt.
Då är det ju ditt fel för att du kör snabbare än än laglig hastighet. Hastighetsbegränsningar finns av en anledning.xianze wrote:Det jag stör mig mest på är alla dessa vansinniga felkörare, som kommer på att dem ligger i fel fil och sen bara svänger ut rakt framför än.
Eller möjligtvis långsamtkörande-fordon som svänger ut framför än på motorvägen när man själv åker i något över laglig hastighet och är påväg att köra om.
Jag åkte bil med min syrras killes mamma. Hon är italiensk, hon körde helt galet, vi skulle bara åka och handla, och hon körde i full fart, "strong the the left", "strong to the right"._JesteR_ wrote:Från vad jag har sett hur man kör i andra länder, så kör man relativt bra här i Sverige. När jag var i Italien nyligen, körde i alla fall 95% av alla förare minst 20km/h snabbare än tillåtet, och för att inte tala om hur överlag kassa dem är på att köra. T.o.m. Jugoslaverna kör säkrare, vilket jag trodde var helt omöjligt.
Visa får leva med att vara paralyserade från nacken neråt.lord_vasagos wrote:dom flesta har nog brytit mot dom flesta regler nån gång
drifting i rondeller när det regnat och testat max hastigheten brukar väll vara klassiskt
sen gör alla misstag nån gång ocg bryter mot nån regel med
men det är väll skit man får leva med
Håller med.Klaar wrote:Ska man vara 'lite crazy' så kan man väl vara det ute i ödemarken?