Windows vista installation på två minuter...

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Windows vista installation på två minuter...

Post by fisk »

Tro det eller ej, men den här snubben har lyckats installera Microsofts senaste operativ på 2 minuter på sin maskin...

http://youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

jadu, det var väl måttligt kul
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Hehe...

Ett tag trodde ja faktiskt att du menade allvar... tills jag såg filmen.

Men den va ganska rolig endå.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

smug mf.. sicket ass
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Poängen är tydlig ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Nu ska vi inte vara så fördomsfulla mot Vista. Den ser ju faktiskt bra ut, om inget annat.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

_JesteR_ wrote:Nu ska vi inte vara så fördomsfulla mot Vista. Den ser ju faktiskt bra ut, om inget annat.
Jag är inte fördomsfull, jag har provkört skiten i tre veckor. =P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mhm, du verkar supernöjd ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Måste faktiskt stämma in med fisk här. Har kört Vista i lite över en månad nu och är enormt missnöjd. Datorn hänger sig när den själv känner för det (gärna när jag sitter över remote desktop så att jag inte kan starta om den genom att trycka på strömbrytaren), diverse program kraschar enormt ofta (foobar2000 är ett exempel, även om det fungerar fint på min grannes dator med Vista konstigt nog), och detta enorma tjat från UAC:n som hela tiden ska be om tillåtelse för de mest triviala sakerna.

Bara UAC:n förstår jag inte. När den visas så enormt frekvent lär den ju användarna att klicka på "Allow" varje gång och till slut inte ens titta vad det är för program som ber om tillåtelse. Hela poängen förloras där, imho.

Jag har kört XP på exakt samma maskin i över ett år innan dess och det har inte varit ens i närheten av så mycket problem som med XP som jag har haft med Vista. Så fort jag hinner ska jag installera om maskinen med XP igen.
hej.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag körde vista i ca 1 månad sen lessnade jag och formaterade och kör xp igen så håller med om att det är rätt irriterande
sen uac blir man ju galen på jag stängde då ner skiten
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Köpte Vista Premium, installerade, är supernöjd. Spelen flyter som i Xp, UAC går att stänga av för den som vill, all hårdvara fungerar hur bra som helst. Den mjukvara jag har behov av med för den delen.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

kört vista i över 1 månad har mindre problem med äldre spel som S-W KOTOR. Samt att dx 10 inte vill sammarbeta med CS! Annars är det mycket stabilt och UAC stängdes av direkt...
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Och ni ser inget problem med att deras nya fräsiga säkerhetsfunktion är så irriterande att majoriteten av användare helst av allt vill stänga av den? Mac OS X, Ubuntu (säkert en massa andra *NIX också) har på något vis lyckats med en liknande funktion, som man inte blir helt mongo av, varför inte Microsoft?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

förutom ett par dagar med problem som berodde på drivrutiner har mitt vista varit enormt stabilt...har inte hängt sig en enda gång sen jag fixxade drivarna för 8 veckor sedan. Och så stabilt har jag aldrig nånsin haft xp...så jag är extremt nöjd än så länge!
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Ibis wrote:Mac OS X, Ubuntu (säkert en massa andra *NIX också) har på något vis lyckats med en liknande funktion, som man inte blir helt mongo av, varför inte Microsoft?
Just därför att det är Microsoft, skulle jag tro... ::)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

därför att så fort du ville köra en exe fil via en länk / genväg fick du varningar :p vilket gör allt så jfla irriterande
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

oki är inte windows användare längre och mina föräldrar kör fortfarande xp.. ser ingen anledning att punga ut nån tusen lapp för att uppgradera..

Hur som uac kommer inte de flesta varningarna upp när ni gör saker som den normala användaren likt era föräldrar t.e.x gör?

Ni laddar hem och installerar program, tweakar, remote desktopar o.s.v

får man ändå upp massa varningsgrejs när man skriver i word, surfar lite vanligt, outlookar o.s.v?

och om et kommer upp en förfrågning vid nedladdning av en fil. T.ex installations fil, måste man då skriva in admin lösenord eller sitt eget t.ex eller är det bara att klicka om man verkligen vill köra filen o.s.v? För om det är det senare så är det ju samma som i xp.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Hahahaha klockren :D

Körde själv vista i laptopen, enbart för att vista följde med den. Jag satt förvisso inte så länge med den, men jag tyckte inte att den var så superduperbra att jag skulle köpa vista än. Köpte en ny maskin och kör XP på den.

Kanske gammaldags, men tycker Xp passar mig bättre n så länge...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fredrik Ågren wrote:och detta enorma tjat från UAC:n som hela tiden ska be om tillåtelse för de mest triviala sakerna.
Det där går däremot att stänga av.

Men ja, VISTA är lite som Windows 95 all over again. Som först blev hyfsat stabilt 3-4 år senare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Skön video. ;)

Jag håller mig till XP så länge jag orkar och har denna laptop. Denna install har jag lyckats fått grymt stabil med alla drivers och allt. :)
Kör XP Pro SP2 med en nuvarande uptime på ca. 5 veckor.

Och eftersom att jag inte spelar behöver man ju inte DX10 och sånt skit. :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Fredrik Ågren wrote:och detta enorma tjat från UAC:n som hela tiden ska be om tillåtelse för de mest triviala sakerna.
Det där går däremot att stänga av.
Men that's beside the point. Om grundinställningen är sådan att den måste fråga två gånger varje gång du vill göra något med systemet och detta måste stängas av på ett sätt som inte tillåter gradskillnader så är det bara ett skitonödigt irritationsmoment.

Jag har sagt att jag inte beställer fler datorer med Vista till företaget om jag inte får uttryckliga order om det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

w0mbat wrote:förutom ett par dagar med problem som berodde på drivrutiner har mitt vista varit enormt stabilt...har inte hängt sig en enda gång sen jag fixxade drivarna för 8 veckor sedan. Och så stabilt har jag aldrig nånsin haft xp...så jag är extremt nöjd än så länge!
Det intressanta är ju att jag bara har fått en blåskärm en gång, men den har hängt sig säkerligen en gång om dagen de senaste 3-4 veckorna. Muspekaren rör sig inte bara, inget händer när jag trycker på tgbordet, den slutar svara på nätverket osv. Dock ingen blåskärm. :)
fisk wrote:Det där går däremot att stänga av.
Ja, jo. Men UAC är ju en av de största "nyheterna", så det känns inte helt rätt det heller. Samtidigt försvinner ju all säkerhet när man stänger av det.

Man kan ju verkligen fråga sig om MS har lyckats med säkerheten när alla bara stänger av funktionen. ;)
hej.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Har prövat vista i butiker typ...
Enda intrycket jag fått är:
Mac, linux wannabe...
Här var det tomt...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Verkar vara känsligt för hårdvara och drivare än så länge, men vi kan väl inte vänta oss att Vista ska vara riktigt mainstream förrän om kanske ett år till? För mig flyter Vista utmärkt, noll krascher/frysningar hittills. Har nu Vista på samtliga maskiner med samma stabila resultat.

Testade att installera Vista Business på en Asus Pundit P1-PH1 och även det funka utmärkt, trots blott 1GB ram och onboard gfx. Inget Aero dock med Ati Xpress200-grafik, men det är inte hela världen.

Men visst stöter man på program som trilskas ibland, det mesta löser man dock enkelt genom att köra programmen i adminläge och/eller i XP-kompatibelt läge.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Leo
Posts: 271
Joined: 2007-02-24 23:00:27

Post by Leo »

hahahaha, fan va najs :D
Post Reply