X-Fi som gitarrförstärkare?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

X-Fi som gitarrförstärkare?

Post by Ijey »

Hade tänkt skaffa mig min första elgitarr inom en snar framtid och det skulle ju inte göra något om man kunde köpa en lite finare gitarr genom att använda mitt ljudkort istället för att lägga pengar på förstärkare också. Har förstått att det fungerar, men hur bra? Har lekt runt lite i all mjukvara man får med till X-fi och det verkar ju gå att ställa in massa effekter och sånt på kanalerna? Vad är det jag missar med att använda ljudkortet istället för förstärkare?
Tidigare calle909
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Du kan använda mikrofoningången, eller line in om det är linjenivå från gitarren (1-2Vpp). Jag ser inga problem med det. En kabel bara med gitarrpluggen i ena änden och en 3,5mm stereopropp i andra.
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

Om vi antar att du har en normal gitarr och inget magi som ger linje ut så kommer du vilja ha en hög impedansig ingång med typ 1MOhm medans vanliga mickförstärkare har oftast bra mycket lägre typ 2K.
( Högre ingångsimpedans betyder generellt att ingången är känsligare för störningar. )

Det kommer antagligen att bli ljud men antagligen inte det roligaste..
Beroende på vad man vill ha för ljud så brukar det vara tämligen tråkigt ljud direkt ur gitarren. I ljudvärlden om man vill göra vad du vill är att använda en DI-Box. Denna konverterar en ingång ( Hög/Låg-impedansig ) till balanserad signal som sen är lämplig att köra till mixerbordet. Vanligt på bas eftersom det låter ganska bra direkt ur en DI. Görs nästan aldrig på gitarr eftersom förstärkarljudet är ofta en stor det.

Det finns ljudkort med högimpedans. Kolla jam/din musikhandlare efter högimpedansingång eller Hi-Z ingång.

Det finns reko högtalar/förstärkarsimulatorer till datorn som kan vara trevliga. Det ska funka att spela "live" också...

Fast lära sig spela bra utan magi och ett rent gitarrljud rekommenderas av en del. Ett F är ju fortfarande ett F.
Ja jag har några datorer..
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Sant. Dock skrev jag inte att det skulle bli bra, bara att det inte borde bli några problem. Beror väl iofs på om man tycker dåligt ljud är ett problem... ;D
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Gitarren behöver ju elektricitet för att drivas och det får den inte om man kopplar den genom mic-ingången, iallafall inet tillräckligt. Men det kommer fungera om du kar aktiva micar och inte magnetiska
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kaufman wrote:Gitarren behöver ju elektricitet för att drivas och det får den inte om man kopplar den genom mic-ingången, iallafall inet tillräckligt. Men det kommer fungera om du kar aktiva micar och inte magnetiska
Kommer inte magnetiska micar att ge en väldigt svag utspänning, mha induktion? Eller de kanske inte är konstruerade så
In cars several processors are connected by a bus
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

kaufman, Jag har aldrig råkat ut för en gitarr som matas via utgången? Jag har aldrig iheller sett en gitarrförstärkare som skickar ut spänning på ingången. Har du nån hänvisning där de berättar om det du hävdar eller om du kan vara lite mer utförlig på vad du menar?

Gitarrer som behöver spänning för att lira har alltid haft batteri själv som jag har råkat ut för.
Ja jag har några datorer..
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Killen har inte fattat skillnaden mellan passiva och aktiva gitarrer. En aktiv behöver ett batteri för preampen, men en passiv (som 90% av alla gitarrer) behöver ingen ström alls.

Micingången funkar, men det låter inte alls bra. Skaffa en billig 5 watts amp eller ett interface till datorn...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Kanske ska följa upp tråden då med att säga att det funkar klockrent för mig!
Kör gitarren med en vanlig adapter in i mic-ingången och använder den medföljande mjukvaran till ljudkortet för att ställa in dist, reverb och liknande effekter precis som på en vanlig gitarrförstärkare. Ljudet är faktiskt helt okej, och en fördel är att man kan ställa in inställningarna mer precist än på många förstärkare, justera varje liten variabel... Dock är det hela ju krångligare än det hade vart med en riktig förstärkare, men smidigare än jag trodde.
Tidigare calle909
Post Reply