koppla högtalare till förstärkare (behöver snabba svar)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

koppla högtalare till förstärkare (behöver snabba svar)

Post by simon.lycksele »

Hej!

Det är så att jag har kommit över en fungerande förstärkare, men inga högtalare.
Jag undrar om man kan koppla vilka som helst högtalare till den eller måste det vara speciella?
Bak på förstärkaren står det typ 73 ohm (sånt där tecken som ser ut som en hörlur).
Och bak på mina stereo högtalare står det 4 Ohm (=--=)

Kan man koppla ihop dom eller??

// SIMON
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: koppla högtalare till förstärkare (behöver snabba svar)

Post by übermensch »

simon.lycksele wrote:Hej!

Det är så att jag har kommit över en fungerande förstärkare, men inga högtalare.
Jag undrar om man kan koppla vilka som helst högtalare till den eller måste det vara speciella?
Bak på förstärkaren står det typ 73 ohm (sånt där tecken som ser ut som en hörlur).
Och bak på mina stereo högtalare står det 4 Ohm (=--=)

Kan man koppla ihop dom eller??

// SIMON
Det brukar inte vara något problem att koppla (nästan) vilka högtalare som helst till vilken normal förstärkare som helst. Det som står 73 Ohm bak på din förstärkare avser nästan garanterat antenningången(gissar på att det är en receiver du har, dvs en kombinerad förstärkare och radiomottagare).

Om du berättar vad det är för förstärkare du har kan du få ett säkert svar på frågan, som det är nu blir det som bäst "ja, det går antagligen utan några som helst problem".

Tecknet som du beskriver "ser ut som en hörlur" är det stora grekiska Omega.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Nej, det är ingen reciver utan mer en PA-förstärkare.
Det borde väll funka om man inte spelar för hägt??
Eller?


// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Hmm... Förstärkare för PA-system brukar väl vara lite speciella?
Tror inte den kommer må bra av 4 Ohm.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Ok. kommer inte högtalaren att må bra elr förstärkaren?

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Re: koppla högtalare till förstärkare (behöver snabba svar)

Post by iddiJEWTEN »

übermensch wrote:Om du berättar vad det är för förstärkare du har kan du få ett säkert svar på frågan
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är det en PA-förstärkare för 70ohmshögtalare handlar det med största säkerhet om en talförstärkare för t.ex. kommentatorer för evenemang.

Du ska INTE koppla vanliga högtalare till en sådan då det kan totalförstöra både högtalare och förstärkare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Jag kollade på förstärkaren nu och det står såhär

73Ω (100v)
Jag har provat att koppla vanliga högtalae och det gick bara fint

// SImon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Vad heter stereon?
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

En person har just hämtat den för att frakta den till stället där vi ska vara, så tyväär så vet jag inte och kommer inte i håg heller.
Men jag har ju redan provat och det gick ju bra så då borde det väll inte vara några problem?

Till: Ghlarhg
Om jag spelar för högt borde väll inte förstärkaren gå sönder utan högtalarna??


// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

100V över 73Ohm blir 1,37A. 137W.
Om du kopplar in en högtalare på 4Ohm, försöker förstärkaren peta ut 100V över 4Ohm, vilket inte går. Det skulle bli 25A, och 2500W. Helt omöjligt. Så vad som händer är att förstärkaren rår på med 1,37A över 4Ohm, vilket blir 5,48V och 7,5W. Var tar resten vägen? Jo de bränns upp i förstärkarens slutsteg. Nu är det inte riktigt såhär enkelt, men kör på du tills det går sönder. ;)
Att belasta ett slutsteg på för låg impedans brukar ge redig distortion när man drar på lite, och till slut pajar slutsteget om det inte är överbelastningsskyddat. Och när det gör det, jag då kan du t.ex få ut en hög likspänning till högtalarna, som ögonblickligen bränns upp.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Men om man inte spelar så högt??
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du behöver inte spela högt alls för att detta ska hända med din stereo eftersom det är så enorm skillnad mellan idéal-last och den last du lägger på.

Varför vill du ens köra med den förstärkaren? Varför inte lägga nån hundring på en enkel förstärkare på en loppis som ger minst 5 gånger mer effekt vid 4 ohm? Detta verkar som en till sån där tråd där någon gett sig fan på att banka ned en fyrkantig pinne i ett runt hål bara för att folk säger att det inte går.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Olsson
Posts: 134
Joined: 2002-03-11 8:07:13
Location: Skåne
Contact:

Post by Olsson »

Detta är helt fel förstärkare för dig som de säger. Denna är gjord för att driva högtalare långt ifrån förstärkaren där det sitter step down transformatorer vid högtalaren.
Ja jag har några datorer..
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Olsson wrote:Detta är helt fel förstärkare för dig som de säger. Denna är gjord för att driva högtalare långt ifrån förstärkaren där det sitter step down transformatorer vid högtalaren.
Med lite tur kan det vara en step-up transformator på utgången, skippar man den kan man förhoppningsvis lasta lägre impedanser :)
Kan inget om mycket
Post Reply