IG Matte B

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

IG Matte B

Post by Longstock »

Nu känner jag mig verkligen nere :-/ Jag har helt säker på ett G då läraren sa: Om du klarar de proven som är kvar (2 st) får du godkänt i slutbetyg. Jag hade innan det fått IG på de prov som var innan (2 st).
Jag klarade proven, alltså, jag hade två prov med godkänt och två med icke godkänt. Får verkligen lärare ge såna här falska löften? Jag har snackat med henne men hon vill inte ge efter. :(
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Hade du IG på de första två proven och G på de två sista???
Eller har du nu G på samtliga?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag har sammalagt haft fyra prov.
De två första = IG
De två andra = G
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Nationella? Vanligtvis brukar man väl få G om man klarar de andra gången.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Fortsätt att tjafsa. Många lärare är både senila och har inlärningsvårigheter i vad dem själva har sagt en gång i tiden. Har varit i en liknande situation, fast då handlade det bara om ett poäng fel från alla rätt, och jag vet hur förbannat arg man blir.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Kan vara så att din lärare menade att om du lyckas bra på de två sista så får du G i slutbetyg. Nu vet ju inte jag hur det gick men du kanske fick precis på gränsen till G på de två sista och i så fall så skulle läraren begå ett misstag genom att ge dig G på hela kursen då det i kursplanen finns ett antal moment som man ska klara av. Så ifall det inte var så att det sista provet var ett slutprov på hela kursen så är ju faktum att du inte klarat av vissa moment som ingår i kursen och därmed skall du inte kunna få G.

Det är dock dåligt gjort av läraren att "lova" en sådan sak ifall löftet inte hålls. Men men, har du slutat gymnasiet så kan du alltid göra en prövning (gratis) på hela kursen nu under sommaren. Har du inte slutat gymnasiet utan skall gå kvar så kan du ju göra om de två första proven när tillfälle ges.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Som lärare gör man ett bedömande. "Har eleven tillräckligt med kunskap för att motivera ett godkänt betyg?" ... är svaret på den frågan 'nej', så är det inte så konstigt att du inte får godkänt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

fisk wrote:Som lärare gör man ett bedömande. "Har eleven tillräckligt med kunskap för att motivera ett godkänt betyg?" ... är svaret på den frågan 'nej', så är det inte så konstigt att du inte får godkänt.
Stimmt. Men löftet är ändå rättså sjukt. Vad heter läraren?
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag hade mitt senaste matteprov för kanske två, tre veckor sedan. Jag borde fått någon typ av varning att jag kanske inte skulle få G i slutbetyg.
Har inte skolan typ någon informationsplikt om man ligger risigt till?
Jag ska snacka med henne imorn och fråga om jag kan få göra ett omprov på ett av de prov jag inte klarade :-/ Livet suger rätt hårt nu.

Ang. nationella provet så var jag inte närvarande, pga sjukdom (läkarintyg finns). Jag räknar det som ett IG. Fast korrekt summering av mina matteprovsbetyg är:
Två st G
Ett st IG
Nationellt prov: Inte närvarande
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om du frågar mig så borde du enbart göra ett av dem av två för att få G. Men han har rätt, du ska göra båda eftersom det är olika dalar ur matte B och all delar ska vara avklarade.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Surt sa räven, och jag för något år sedan.
Lyckades ta fel på dagen för omprovet jag behövde göra så upptäckte att jag var underkänd när jag stötte på läraren nere på torget astankad "studentveckan". Hade druckit sedan 16.00 dagen innan och klockan var nu 11.30 en onsdag i sköna maj...
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

XitArS wrote:Kan vara så att din lärare menade att om du lyckas bra på de två sista så får du G i slutbetyg. Nu vet ju inte jag hur det gick men du kanske fick precis på gränsen till G på de två sista och i så fall så skulle läraren begå ett misstag genom att ge dig G på hela kursen då det i kursplanen finns ett antal moment som man ska klara av. Så ifall det inte var så att det sista provet var ett slutprov på hela kursen så är ju faktum att du inte klarat av vissa moment som ingår i kursen och därmed skall du inte kunna få G.

Det är dock dåligt gjort av läraren att "lova" en sådan sak ifall löftet inte hålls. Men men, har du slutat gymnasiet så kan du alltid göra en prövning (gratis) på hela kursen nu under sommaren. Har du inte slutat gymnasiet utan skall gå kvar så kan du ju göra om de två första proven när tillfälle ges.
hej..

är det inte så att man betalar en viss summa innan man får göra en prövning? gäller detta även om man fått godkänt, alternativt väl godkänt, för att höja betyget till ett mvg?
x-axeln vs y-axeln
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Longstock wrote:Jag hade mitt senaste matteprov för kanske två, tre veckor sedan. Jag borde fått någon typ av varning att jag kanske inte skulle få G i slutbetyg.
Har inte skolan typ någon informationsplikt om man ligger risigt till?
Jag ska snacka med henne imorn och fråga om jag kan få göra ett omprov på ett av de prov jag inte klarade :-/ Livet suger rätt hårt nu.

Ang. nationella provet så var jag inte närvarande, pga sjukdom (läkarintyg finns). Jag räknar det som ett IG. Fast korrekt summering av mina matteprovsbetyg är:
Två st G
Ett st IG
Nationellt prov: Inte närvarande
Ja läraren har i princip en skyldighet att meddela dig ifall du blir underkänd i kursen. Du måste kunna ha möjlighet att skaffa dig ett godkänt. Det håller väl inte typ juridiskt och så men ifall du inte fått några tecken på att han tänker underkänna dig förän sista dagen innan betygen sätts så kan du skaffa dig ett G bara du drar i rätt trådar.

Spring upp och gråt ut hos rektorn, din programledare, mentor och hela köret. Förhoppningsvis så är dom så trötta dom sista veckorna att dom inte står emot. Det är även fördelaktigt att ha någon personlig kontakt inom personalkåren som kan pusha på och kläcka ur sig att du drömt om att söka in till högskola till hösten och att allt hänger på det här betyget.

Tänk på att göra det i tid bara. Våra betyg ska vara satta om 45 minuter nu så att det skulle inte vara ett så bra tillfälle för t.ex mig att göra det nu.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Klart man ska ha G på allt för att klara kursen?
Har man IG på en del kan man ju bara tre fjärdedelar.
Ungefär som att få körkort när man kan köra rakt fram, svänga höger och backa, men inte kan svänga vänster.

Men har ni inget slutprov som innefattar allt?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

I måndags skulle jag fått reda på vilket betyg jag skulle få. Våra betyg var vid det tillfället dock inte satta. Så idag, en dag innan skolavslutningen, fick jag reda på att jag fått IG. Ingen förvarning eller något sånt. Hon har aldrig snackat med mig om detta förut. :-/
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Diemon! wrote:Klart man ska ha G på allt för att klara kursen?
Jo, det kan tyckas självklart, men nu lovade hon faktiskt.
Sen ett annat argument: I matte A fick jag VG i slutbetyg, trots att jag bara hade fått två VG och två G på proven. Nu är jag i en liknande situation. Nu har jag två G och två IG.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Klaga då Longstock?! Försök att kräva ett möte med läraren i fråga och din mentor för att reda ut det , lämna inte rummet innan dom säger att du får godkänt iaf. Kräv rättvisa, även om du är dålig och inte förtjänar ett G så är det sämre av läraren att göra så. Betygen kan fortfarande ändras. Läraren måste få rektorns godkännande bara.

Jag ser ingen konkurrens eller så i betyg på gymnasiet. Att hålla på att säga att rätt ska vara rätt och att man får vad man förtjänar är bara dumsnålt om det handlar om att bli godkänd och slippa att läsa på komvux ett år eller inte.
Last edited by Klaar on 2007-06-07 14:31:01, edited 1 time in total.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Vissa läser ju till matte B vid sidan om gymnasieprogramet, jag gjorde det på fritiden ...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

tjapp rakna ditt mdel da.. kolla vad max poangen pa dina prov var och va du fick.. rakna det toala medlet fran det toala max.. och kolla om du har over kriteriet.. har du inte det och speciellt med tanke pa att du missat nationella sa har du nog svart att fa g.. ps det ar ju bara matte b, inte speciellt viktigt for dig.. Hur och vad har du tankt lasa vidare om du ska? Ps i arbetslivet raknas inte dina betyg allt for mkt,, just so u know.. (generaliserar)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Fyra prov på en sån lite kurs låter idiotiskt. kursen går väll ut på att man ska lära sig räta linjens ekv och andra grads ekv?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag ska ta upp det här med henne imorgon. Jag ska göra mitt bästa, förhoppningsvis låter hon mig göra ett omprov på det jag missade, istället för en prövning. Det känns så surt att jag gått på nästan alla mattelektioner, tre timmar per vecka i ett halvår nu, och får ett IG.
Annars ska jag försöka muta henne. Jag är trots allt kompis med Pippi 8)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

maciato wrote:upptäckte att jag var underkänd när jag stötte på läraren nere på torget
Du måste vara en riktig milf-hunter du! Jag vet vad du menar men kunde inte låta bli att retas med dig lite ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Jag har nog också troligen IG på matte B..
Eller om ja klarar ett sista prov som ja har imorrn så får ja G.
Men ja har inte pluggat nå så ja tror de blir IG.
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

ADiS wrote:Om du frågar mig så borde du enbart göra ett av dem av två för att få G.
Varför då?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply