Bygga filserver!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Sharkbait
Posts: 6
Joined: 2007-02-22 17:03:50

Bygga filserver!

Post by Sharkbait »

Är inne på att bygga en filserver MEN jag vil hemskt gärna ha hjälp o tips med detta!
Att bygga filserver är jag helt ny på..
Mitt syfte är att spara filmer, musik m.m.


Vilket/vilka chassin passar bra för att bygga filserver?
Gärna så många platser som möjligt för 3,5".

Kylning. Vad är bäst för detta? Gärna tyst så möjligt.

Moderkort, minne samt processor. Vad räcker till för en filserver?

Kontrollerkort. Antar att man måste minst ha ett sådant kort och man ska ha flera hdd?!

Vilken sorts hårddisk skulle vara bäst för detta ändamål?


Har säkert missat en del saker man kom gärna med tips och råd hur man ska gå till väga!


Mvh
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vill du komma jävligt billigt undan kör du på en P3 runt 733mhz-1Ghz... Kontrollerkort behöver du inte då du kan köra fyra st IDE diskar om du kör med ett P3 moderkort då sata in finns på dessa mobo. Om du nu vill ha sata så köper du ett PCI-kort med sata så rä det löst. Sen så kommer du ävn bli tvungen att uppgradera bioset på mobot för att stödja större diskar än 128Gb. Alltså en P3 funkar klockrent. Vill du senare gå upp i kraft, säg en P4 på 1,4Ghz funkar utmärkt det också, idag kanske priset inte skiljer så mycket med mobom stödjer till 70% större diskar än 128Gb men eftersom P4 inte är så gammal så är det lätt att hitta bios uppdate till mobom. Räkna med minst i 512mb i ram. Kostar inte så mycket idag. Chassie för filserver finns inte, det är bara att välja ett bra och billigt med många platser för 3,5".
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga filserver!

Post by MooDHooDs »

Egentligen behövs din ekonomi vetas för att kunna ge bra svar.. men jag är snäll och försöker ändå =)
Givetvis vill du ha så stort chassi som möjligt, miditower duger således inte. Lians lis cube, http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... b15f665200 , vore säkerligen vara idealet, men du har nog inte tillräckligt med pengar. Gissningsvis. Ett chassi som var väldigt populärt förra året var stacker, det är lite gammalt nu men duger fortfarande till att stoppa in massa hårddiskar. Chassiet finns för en överkommlig peng på datorbutiken.com https://www.datorbutiken.com/home/Defau ... MSTC-T01BL .

Vad gäller kylning är zalmans hårddisk kylare kombinerat med några adda lr papst fläktar i 120 mm utförande ett bra val imo. Zalmans kylning hittar du här http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... edfd74497d och en bra fläkt hittar du här http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... edfd74497d

Processorn är inte alls viktig. Huvudsaken är att den är strömsnål och billig. Här gör sig AMD riktigt bra. Hos inwarehouse hittar du en som nästan är gratis http://www.inwarehouse.se/Product.aspx? ... ReferId=36

Hårddiskar är knepigare, av egen erfarenhet brukar samsung och seagate vara tysta och svala. Hårddiskens storleken är helt efter plånbok.

MB och kontrollerkort har jag mindre koll på. Men vad gäller moderkort är det nog bara att ta en billig jävel (du ska ju ändå inte klocka) och skita i om sata portarna är kopplade till pci lr inte och sedan köpa´pci kontrollerkort av bra kvalité.

edit: mitt exempel är om du tvunget ska köpa nytt. Det går lika bra att köpa beg som adis föreslår. Prestanda behövs inte hos en filserver.
Dyslexi
Sharkbait
Posts: 6
Joined: 2007-02-22 17:03:50

Post by Sharkbait »

Lian Li PC-343 så väldigt intressant ut!!!
Vad är kravet på nätdelen?

Processor + moderkort blir ngt billigt. Som Ni rekom och som jag också hade tänkt. Det är väl bra om man har minst 3 PCI platser för uppgradering av kontrollkort?!

Vad för snabb uppkoppling mellan filservern & datorn skulle Ni kunna rekom? Gärna tråd som trådlöst..


Mvh
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nätagg i detta fall där du skall ha massa diskar så räkna med 150W och uppåt. Moderkort och processor i de klassen som tidigare nämts drar inte så mycket samt att prollen kommer knappt komma upp i 20% när du drar filer från den.

Att ha trädlöst på filservern är jävligt onödigt och finner ingen funktion eftersom vill du komma åt den från en bärbar så gör du det genom routern med WLAN som i sin tur skickar dig vidare genom det trådbundna fram till filservern. Dvs skit i ett trådlöst kort till den och skaffa ett 10/100Mbit NIC, möjligtvis ett 1Gbit NIC men du kommer aldrig att komma upp denna hastighet på vanlig PCI, räkna med en 40Mb/s mot 12Mb/s med ett 100Mbit.

Protokollen för överföring blir väl enklast med FTP men jag personligen finner det segt, dvs den första uppkopplingen på en fil går inte så snabbt men sen när man laddar ner får man bra hastighet. Någon annan på forumet kanske vet ett annat system som är bättre lämpat.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Ett gigabitkort på PCIe borde kunna komma högt nog upp, duglig kvalitet är inte ens dyrt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Köpråd.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Sharkbait
Posts: 6
Joined: 2007-02-22 17:03:50

Post by Sharkbait »

HLC wrote:Ett gigabitkort på PCIe borde kunna komma högt nog upp, duglig kvalitet är inte ens dyrt.
Vad blir det för hastighet med ett gigabitkort?

Vad är skillnaden mellan ett 1Gbit NIC och ett 1Gbit PCI!?

Finns det ngt som kan hålla tillbaka en högre hastighet tex som moderkortet?

Mvh
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Sharkbait wrote:Vad blir det för hastighet med ett gigabitkort?
Teoretiska hastigheter:
10 Mbit = ca 1,25 MB/sek
100 Mbit = ca 12,5 MB/sek
1000 Mbit = ca 125 MB/sek
Sharkbait wrote:Vad är skillnaden mellan ett 1Gbit NIC och ett 1Gbit PCI!?
Tror han menar att det finns både PCI och PCI-E och NIC är datorslang för nätverkskort
Sharkbait wrote:Finns det ngt som kan hålla tillbaka en högre hastighet tex som moderkortet?
Det är väl oftast diskarna som är flaskhalsen, då den maximala teoretiska hastigheten på gigabit är 125 MB/sek, och många diskar idag kan kanske leverera kring hälften av det. För att kunna maxa behövs troligen ett snabbt RAID-system.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Vad som kanske bör nämnas är att PCIe (PCI Express, en förhållandevis ny standard, som t.ex. kortet jag länkade till använder sig utav) är bättre än den gamla standarden PCI i både det avseendet att bandbredden är så mycket högre så att den faktiskt klarar av att driva ett Gbit nätverkskort (Bandbredden på PCIe v1 ligger på 250MBps åt vardera håll per "lane") samt att den även är full duplex. (Information skickas åt båda håll samtidigt) Det teoretiska maxet för en PCIe 1x port ligger således på 2Gbit åt vardera håll samtidigt, vilket borde räcka gott och väl för att driva ett Gbit NIC om det nu är viktigt. Som elvenman säger så är inte detta det egentliga problemet med en filserver dock.

Du skriver i början att du vill spara musik på datorn, jag förmodar då att du har mer för avseende att faktiskt kunna spela upp film, musik och dylikt direkt ifrån filservern då? Mer som en komplicerad NAS? Då kan det vara värt att kolla på vilket OS du vill använda för att dela ut allt, för att vara säker på att delarna du skaffar fungerar till respektive OS. (Surt att köpa dyra RAID-kort för att märka att de inte stöds i ens OS menar jag)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Sharkbait
Posts: 6
Joined: 2007-02-22 17:03:50

Post by Sharkbait »

Skulle detta fungera ?

Chassi : Lian Li PC-343

Nätdel : något på ca 300W

Moderkort : Asus M2N-Plus Vista Edition nForce 500 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

Abit KN9 SLI nForce 570 SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

Gigabyte GA-M55S-S3 nForce 550 MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

Asus M2R32-MVP Xpress 3200/580X CrossFire 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX

Minne : 512 eller 1GB

Processor : AMD Sempron

Kontrollkort : Något i denna stil : HighPoint RocketRaid 2300 4-channel SATAII RAID PCI-E

Hårddisk : Western Digital

Nätverkskort : INTEL PRO/1000PT DESKTOP BULK MANAGEABLE PCI-E


Något som kan förbättras eller något annat tips? Vad behövs mera kanske?


Mvh
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Post by Pekz0r »

Ser bra ut, men det känns väldigt overkill med Lian Li PC-343 :P
Som jag fattat det så finns det inga 3,5"platser alls utan abra 5.25" i det chassit så du måste köpa 5,25" -> 3.5" adaptar vilket iofs inte är fel.
Hur många diskar kommar du ha?

Jag skulle rekomenderara Sharkoon Rebel9 Economy Edition som chassi med 2st Cooler Master 4-in-3 i för hårddiskmonteringen. Du har då plats för 8st hårddsikar med riktigt bra kylning och vibrationsdämpning. Du har även plats för 2st 5.25"enheter och en 3.5" enhet på framsidan. Det här chasit är också väldigt litet och smidigt till skillnad från många andra rymliga chassin, t.ex. Stacker.
Detta går på 977kr + frakt
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Pekz0r wrote:Ser bra ut, men det känns väldigt overkill med Lian Li PC-343 :P
Som jag fattat det så finns det inga 3,5"platser alls utan abra 5.25" i det chassit så du måste köpa 5,25" -> 3.5" adaptar vilket iofs inte är fel.
Hur många diskar kommar du ha?

Jag skulle rekomenderara Sharkoon Rebel9 Economy Edition som chassi med 2st Cooler Master 4-in-3 i för hårddiskmonteringen. Du har då plats för 8st hårddsikar med riktigt bra kylning och vibrationsdämpning. Du har även plats för 2st 5.25"enheter och en 3.5" enhet på framsidan. Det här chasit är också väldigt litet och smidigt till skillnad från många andra rymliga chassin, t.ex. Stacker.
Detta går på 977kr + frakt
Eller om man är smart.. http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... c3cdfc5701
Dyslexi
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Post by Pekz0r »

MooDHooDs wrote:Eller om man är smart.. http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... c3cdfc5701
Varför är det så mycket smartare?
För det första är det väldigt dyrt, 200kr per disk istället för 200kr för 4 diskar. Dessutom sparar du plats eftersom du kan klämma in en extra disk per 3st 5.25" platser.
För det andra så måste värmen transporteras bort från hårddsikarna med en fläkt. Den där heatpipe-lösningen överför bara värmen till disken ovanför, tänk dig då den översta disken i ett torn med kasnke 8st sådana! **HOT** :o
Ja, den lösningen kanske är lite tystare eftersom den är helt passiv, men det är oftast inte något problem med filservrar eftersom de oftast inte står framme i samma utsträcking som vanliga datorer. Man brukar oftast kunna ställa dom på något ställe där de inte stör.

Den kylaren är säkert jättebra för en eller två diskar, men för en fil server med mer än 4 diskar... njae

Sharkbait: Hur många diskar har du tänka ha i servern?
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Post by Pekz0r »

Sedan tycker jag nog att du ska köpa en begangnad p3a för 200-500kr. I alla fall moderkort, processor och minne. Sedan kan du köpa chassit jag länkade till ovan, ett nätverskskort och kanske ett nytt nätagg om det du får med är för klent.
Mitt tips är att kolla på tradera under kategorin Datortillbehör > Moderkort. Där brukar det finnas riktigt prisvärda moderkort med tillhörande processor och minne.
Du behöver inte bättre än 700MHz och 512 ram fär en filserver om du inte ska ha något annat på den.
På så sätt får du mer pengar till det viktigaste, dv.s diskarna!

Sedan kan jag tipsa om kjell & companys S-ATA kontroller. Den är riktigt prisvärd!
Har du tänkt köra någon form av RAID på diskarna?
Post Reply