D-Link Switch Problem

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
zirak_90
Posts: 3
Joined: 2007-06-11 17:12:51

D-Link Switch Problem

Post by zirak_90 »

Ja hej, jag har ett litet, eller rättare sagt enormt, problem. Jag använder en D-Link DES 1005D. Jag har googlat lite och alla tycks tycka att den är hur grym som helst. Men tyvärr funkar inte den för mig.

Vi har två datorer här hemma och använder D-Linken för att kunna använda nätet på båda. De två första dagarna funkade D-linken utan några problem. Men sedan slutade nätet funka på en av datorerna. Då fick jag starta om D-linken och då funkade den igen. Dagen efter hände precis samma sak så jag fick starta om den igen och då funkade det.

Men så händer det också dagen efter det. Men denna gången funkade den inte igen efter att jag startat om. Den funkade bara på Data A först. När jag vilade den i en kvart och startade den igen funkade den bara på Data B. Jag har låtit vila den flera gånger och den skiftar hela tiden med att först bara funka på Data A och sen B och sen A osv.

Som sagt så har jag googlat men hittar ingenting som löst det här. Någon vänlig datageni som kan hjälpa? Är oerhört tacksam.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Är båda datormaskinerna kopplade till switchen och sen switchen till internet?

I så fall får du mer än en publik ip av din nätleverantör?
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
zirak_90
Posts: 3
Joined: 2007-06-11 17:12:51

Post by zirak_90 »

schon wrote:Är båda datormaskinerna kopplade till switchen och sen switchen till internet?

I så fall får du mer än en publik ip av din nätleverantör?
Den är kopplad till switchen som sedan är kopplat till modemet, är det så du menar? Isåfall ja.

Jag vet inte riktigt om jag fått en publik ip men jag ska ta reda på det nu. Tack för svaret.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Antar att du har adsl och chansen är extremt liten att du får mer än en publik ip av din nätleverantör, vilket i sin tur innebär att du ska ha en router istället för en switch. En switch skickar vidare paket lite random. Det innebär att ett svar på en förfågan mot Internet kan hamna på fel datormaskin. En router däremot skickar rätt paket till rätt datormaskin med hjälp av interna ip.

Som jag ser det borde du skaffa en router alternativt skaffa ett nätverkskort till och använda den ena datormaskinen som gateway.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

schon wrote:En switch skickar vidare paket lite random. Det innebär att ett svar på en förfågan mot Internet kan hamna på fel datormaskin. En router däremot skickar rätt paket till rätt datormaskin med hjälp av interna ip.
De där meningarna behöver tas ut i skogen och skjutas som en hund.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Haha, varför då? Jag lär nog inte ha så roligt på hela veckan.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

IcePic wrote:De där meningarna behöver tas ut i skogen och skjutas som en hund.
ojda, vet att jag e kass pa att forklara saker men ar det rena faktafel sa far du givetvis ratta mig.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

schon wrote:
IcePic wrote:De där meningarna behöver tas ut i skogen och skjutas som en hund.
ojda, vet att jag e kass pa att forklara saker men ar det rena faktafel sa far du givetvis ratta mig.
En switch skickar inte paketen på "random", det styrs av arp, paket kommer således
inte heller tillbaka till fel maskin av misstag, och de "interna ip:n" som routern
kör med ser jag ingen som helst koppling till för att förklara varför routern
gör mer rätt än en switch som i sin tur inte gör "fel".
Switchar beter sig på ett vis, routers på ett annat (och firewalls på ett tredje vis)
men inget av dem är slumpmässigt. Det kanske är oväntat om man inte vet
hur de arbetar men maskiner är dåliga på slump, så det är inte så "enkelt".
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
zirak_90
Posts: 3
Joined: 2007-06-11 17:12:51

Post by zirak_90 »

schon wrote:
Som jag ser det borde du skaffa en router alternativt skaffa ett nätverkskort till och använda den ena datormaskinen som gateway.
Jag använde en router för ett par månader sedan och den var inte mycket bättre. Den funkade i 10 minuter, och sen helt plötsligt funkade den inte i ca 5 minuter. Sen började den funka igen utan att jag behövde stänga av den. Men så där gick det alltså hela tiden, funka, funka inte, funka.......

Men jag har ett nätverkskort nu. Tack så mkt för hjälpen. Behövde för övrigt inte köpa ett nätverkskort, hade två sedan tidigare.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

IcePic wrote:
schon wrote:
IcePic wrote:De där meningarna behöver tas ut i skogen och skjutas som en hund.
ojda, vet att jag e kass pa att forklara saker men ar det rena faktafel sa far du givetvis ratta mig.
En switch skickar inte paketen på "random", det styrs av arp, paket kommer således
inte heller tillbaka till fel maskin av misstag, och de "interna ip:n" som routern
kör med ser jag ingen som helst koppling till för att förklara varför routern
gör mer rätt än en switch som i sin tur inte gör "fel".
Switchar beter sig på ett vis, routers på ett annat (och firewalls på ett tredje vis)
men inget av dem är slumpmässigt. Det kanske är oväntat om man inte vet
hur de arbetar men maskiner är dåliga på slump, så det är inte så "enkelt".
Ok, försökte förenkla det en heldel men det blev ju sådär bra med faktafel och allt. Switch vet jag inte så mycket mer om än att den saknar routing table. Vidare med "interna ip:n" på routern så är det såklart med hjälp av mac-adressen som routern håller ordning på på paketen och inte med interna ip.

Kommer nog kolla upp mer fakta, innan jag svarar direkt från skallen nästa gång.

Men går det att använda sig av en switch med en publik ip-adress och några datormaskiner kopplade till den utan att få problem med trafiken?
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

schon wrote: Men går det att använda sig av en switch med en publik ip-adress och några datormaskiner kopplade till den utan att få problem med trafiken?
Nej, en switch har inget eget IP, så en av datorerna som är kopplade till switchen kommer få ha det enda publika IP:t.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

schon wrote:
IcePic wrote:
schon wrote:
IcePic wrote:De där meningarna behöver tas ut i skogen och skjutas som en hund.
ojda, vet att jag e kass pa att forklara saker men ar det rena faktafel sa far du givetvis ratta mig.
En switch skickar inte paketen på "random", det styrs av arp, paket kommer således
inte heller tillbaka till fel maskin av misstag, och de "interna ip:n" som routern
kör med ser jag ingen som helst koppling till för att förklara varför routern
gör mer rätt än en switch som i sin tur inte gör "fel".
Switchar beter sig på ett vis, routers på ett annat (och firewalls på ett tredje vis)
men inget av dem är slumpmässigt. Det kanske är oväntat om man inte vet
hur de arbetar men maskiner är dåliga på slump, så det är inte så "enkelt".
Ok, försökte förenkla det en heldel men det blev ju sådär bra med faktafel och allt. Switch vet jag inte så mycket mer om än att den saknar routing table. Vidare med "interna ip:n" på routern så är det såklart med hjälp av mac-adressen som routern håller ordning på på paketen och inte med interna ip.

Kommer nog kolla upp mer fakta, innan jag svarar direkt från skallen nästa gång.
Nej Routern håller koll på paketen med hjälp av portarna på paket. Varje ny anslutning som går utåt får en unik port på utsidan. All trafik som går in på den skickas till den accissierade ip-addressen och den interna porten. För att kunna skicka till rätt dator så måste den dock kolla upp i ARP-tabellen där macaddresserna + IP ligger.

En switch kan inte 'dela ut' en internetuppkoppling ifall du inte har lika många publika ipaddresser som datorer. Så länge som dina paket är färdiga när dom ska ut på internet så funkar det alltså. Vill du köra NAT eller något så måste du använda en router som jobbar med ipaddresser.
Post Reply