Sci-fi-serier

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Sci-fi-serier

Post by fisk »

Det finns en stor uppsjö av sci-fi-serier tillhanda, och en begynnelse till en pyrande debatt osade i en annan tråd nyligen, så jag tänkte att vi kunde ta den diskussionen här istället. Mina egna reflektioner följer:

Farscape: Fantastisk sci-fi-serie, kanske min favorit (i så fall bredvid BSG). Bra skådespelare, och den bäste "bad guy"-karaktären sedan Q (Scorpius).

Battlestar Galactica (2003+): Den enda serie värd namnet som fortfarande spelas in. Ruggigt bra drama. Nästa säsong kommer dock inte förrän 2008, ångestväntan.

Star Trek: DS9: Star Treks version av B5, minus de minnesvärda karaktärerna och den solida storyn (som inte, likt Lost uppfinns på nytt efter varje avsnitt). Sisqo (Var inte det han som gjorde Thong Song) framstår som någon slags rymdvariant av Malcolm X. Det finns dock några godbitar här, såsom mycket matnyttigt om Cardassians. Och några bottennapp (kan någon dränka hela rasen som "har stora öron och bara bryr sig om pengar")

Star Trek: Original Series: Pratar vi TV-serien så är det den sämsta skit jag sett i genren. Pratar vi filmerna så är de riktigt hyggliga. Wrath of Khan sträcker ut sig som en stark höjdpunkt.

Star Trek: The Next Generation: Tar ett par säsonger att komma igång, innehåller moralkaka efter moralkaka, och besättningen kan bitvis vara vandrande sömnpiller. Andelen filler-episodes har skapat någon slags trademark för serien som, om man rensar bort dem bantar ner den till fyra riktigt trivsamma säsonger. Filmerna lämnar dock en del att önska.

Star Trek: Voyager: Med undantag för Janeways dryga röst, och barrikadfeministiska präktighet så är nog Voyager den Star Trek-serie jag gillar bäst. Partikulärt hela Borg-kapitlet.

Lost: Efter en riktigt stark halv förstasäsong så har Lost förvandlats till mystisk, intressant och spännande till ett sömnigt Robinson-med-larviga-mystikinslag och outhärdligt ointressanta flashbacks från en uppsjö av karaktärer som vattnats ur så mycket att de blivit genomskinliga.

---

Er input?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag har lite svårt att klassa Lost som en science fiction-serie. Visst innehåller den sådana element men på något sätt känner jag inte att den klassificeringen är rättvis.

Firefly är den enda science fiction serie jag verkligen gillar så jag är kanske inte rätt person att säga något men intressant serie. Originell och mycket humoristisk. På något sätt jag jag nästan glad att den inte fick leva fler än de 12(?) avsnitt det blev. Det tillsammans med filmen skapade en bra story och serien hann aldrig bli dålig eller uttjatad.

Voyager såg jag på när jag var mindre och när det gick på TV. Då var den bra men jag såg ett par avsnitt nu och var inte alls imponerad. Neelix är så klart lite rolig men någon kvalité var det definitivt inte.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Har under en längre tid grävt ner mig i StarTrek-träsket (inget illa menat) som ett sätt att få en stunds avkoppling varje kväll och därigenom betat mig igenom TNG och Voyager i rak linje samt nyligen börjat smutta på DS9. Original series har undvikit att gå djupare inpå då jag bara inte kan koppla av till 60 och 70-talens version av framtiden, eller William Shatner rent generellt. Liksom allra tidigaste TNG-avsnitt så dyker det ständigt upp en slags psykedelia (typ. de hemska aliens vill tvinga oss ha sex) som fungerar som vitriolliknande kräkmedel på mig.

Men tack vare att TNG snabbt verkligen moderniserar sig och tar in på en mer trovärdig historielinje med ett Starfleet som haft ett antal år på sig att mogna i sin übermenschlisher-välmenande roll, samt att Riker anlägger skägg, så höjs snabbt kvalitén. Med flera av de starkaste karaktärerna i genren som Picard, Worf eller Data, samt väldigt få riktiga svaga diton (om än med Binks-klassiga Wesley Crusher) så känner jag att TNG serien kan jag se ett par gånger till i mitt liv.

Voyager gillade jag inte alls när jag först såg den på TV, men efter att ha betat mig igenom hela serien så finns där mycket gott och relativt fräscht tack vare en ny kvadrant att utforska. Visserligen funkar aldrig riktigt Kazon (Klingon-light) som det stora hotet men det hör snart nog till det förgångna. Efter ett tag kan man liksom den skapligt engagenrande Tuvok börja att tolerera Neelix och en smula därtill. Att kapten Janeway efter ett tag börjar påminna mer om Margaret Thatcher än en filosofisk ledare som Picard kan man oftast acceptera. Liksom "vi vet att du har fascistiska tendenser men din Maquis-terrorist till andreofficer håller dig oftast inom ramarna och då gillar vi dig ändå".

Deep Space Nine ska jag inte riktigt recensera eftersom jag mest sett lösa avsnitt och efter rekommendation kommer in först i säsong fyra nu när jag börjar studera den mer. Men just det att man kan bryta mönstret med att alla utom ett fåtal episoder skall vara i stort sett helt lösryckta från varandra är mycket uppfräschande. Upplever förvisso en svaghet i hela Dominion-sidan som det stora mystiska hotet men det kanske blir bättre utlagt senare i serien. Ferrengierna förtjänar nämnas speciellt eftersom jag helt avskydde dem nästan varje gång de dykt upp i andra serier. Det är nästan som om George Lucas fått vara med på ett hörn i designen av dem. Här i DS9 så fungerar de åtminstone lite bättre, om bara Nog kan ta Jake med sig på en resa långt bort så blir det nog riktigt bra med den saken.

Firefly är ännu ett öppet sår i mitt hjärta. *snyft*
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Star Trek Voyager - Voyager är en spin-off jag har sett varje avsnitt av. Första gången jag såg den var nog i 8:an, då tyckte jag att det var den grymmaste Sci-Fi serien någonsin. Jag plöjde sedan igenom alla säsonger för ungefär ett halvår sen, och nu i efterhand inser man att vissa avsnitt/moment var lite halvtaffliga, även om helheten är riktigt bra.

Star Trek Enterprise - Den nyaste spin-offen, som även anses vara den sämsta. Personligen tycker jag att den är väldigt intressant och annorlunda, främst p.g.a. den utspelas före "Federation-eran". Serien bjuder visserligen inte på lika starka karaktärer som t.ex. Picard, men serien i sig är helt okej. Även denna har jag sett varje avsnitt av.

Star Trek TNG - Utan tvekan en av de bästa ST serierna. Tyvärr har jag inte haft tillfälle att följa den riktigt noga, de få avsnitt jag har sett (ca. 40) är dock typiska för ST, vilket är bra :)

Star Trek (filmer) - Jag nämner bara den jag gillar mest, vilket är Final Frontier. Till skillnad från många andra ST filmer, känns Final Frontier inte som ett utdraget säsongsavsnitt, utan som en riktig film. Intressant handling har den dessutom.

Battlestar Galactica - Jag har sett den sista delen i miniserien, och även de tre första avsnitten ur första säsongen. Väldigt intressant serie som bara måste ses.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
xilian
Posts: 32
Joined: 2006-08-14 17:12:17
Location: Luleå/Råneå

Post by xilian »

Jag gillar "stargate SG1" och "Stargate atlantis" som går på 6:an fast jag har haft trubbel med tvn så har inte kunnat se dom på ett tag.
Det är genuina "sci-fi" serier ;) Eller !?
xilian
Posts: 32
Joined: 2006-08-14 17:12:17
Location: Luleå/Råneå

Post by xilian »

Har aldrig riktigt förstått mej på Star Trek, vet inte varför men dom käns...
plastiga på nått sätt
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Stargate SG1 och Stargate Atlantis för mig med. Underbara!

Sen gillar jag Star Trek TNG, har inte sett så många andra än.
Såg någon Star Trek film från 79 för några veckor sen, tyckte den var helt ok.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Firefly var faktiskt en larvig men charmig serie.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Star Gate SG1: Är en mycket solid serie, även om jag hört att den tappar på slutet. Första säsongen är onödig men sen blir det åka av.

Babylon 5: Är den bästa Sci Fi serie som fått någorlunda längd. Säsong ett är medelbra men säsong 2 till 4 är helt jävla underbara. Femman har jag faktiskt aldrig sett, så den säger jag inget om.

Deep Space 9: Babylon 5 med taffliga judekarikatyrer. Cardassierna är coola i alla fall.

Jeremiah: Fick två säsonger, men det jag sett är en av de solidaste efter katastrofen-serierna som gjorts. Riktigt jävla cool.

Firefly: Hade potentialen att bli den bästa Sci-Fi serie som någonsin gjorts. Men den dog på tok för tidigt. Få serier har haft så klockrent bra episoder redan från första början.

Doctor Who - De tidiga säsongerna: Väldigt corny.

Doctor Who - Nionde doktorn: Christopher Eccleston är grymt bra som den nionde doktorn. Visst, det är fortfarande corny men Eccleston flikar in ett mörker i doktorn som jag verkligen gillar.

Doctor Who - Tionde doktorn: Har inte sett allt än, men gillade den nye killen lika bra som den nionde.

Torchwood: Spinoff på Dr Who, har inte sett den än men den verkar lovande. Går på 4+ nästa söndag, så efter det kan jag säga något.
Last edited by Big_Bird on 2007-06-16 21:27:16, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Måste säga att FARSCAPE är bland det bästa sci-fi serie jag sett.
Har dock bara sett till säsong 2
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Eureka

Kort handlar serien om en hemlig stad som byggdes efter andra världskriget och huserar de smartase vetenskapsmännen i Amerika.
Lättsmält och rolig och relativt annorlunda serie.
Väldigt sevärd.
Speciellt som andra säsongen snart kommer.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Babylon 5 var den enda serien som jag gillade/orkade titta på. Ett grymt stor plus är att det finns olika spin-offs, böcker, comix osv. Och det allra bästa är att ALLT hänger ihop... tvivlar på att någon annan serie kan slå det. DÄrför har jag undvikit att kolla på andra sci-fi serier.
DDS for life!
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Big_Bird wrote:
Babylon 5: Är den bästa Sci Fi serie som fått någorlunda längd. Säsong ett är medelbra men säsong 2 till 4 är helt jävla underbara. Femman har jag faktiskt aldrig sett, så den säger jag inget om.

Babylon 5 var den enda serien som jag gillade/orkade titta på. Ett grymt stor plus är att det finns olika spin-offs, böcker, comix osv. Och det allra bästa är att ALLT hänger ihop... tvivlar på att någon annan serie kan slå det. DÄrför har jag undvikit att kolla på andra sci-fi serier.
jepp sant bab 5 är den bästa sci-fi serien utan tvekan.. och som ovan sa så är säsong 2-4 mkt bra. femman rätt trist.. ettan gillar jag dock p.g.a kaptenen.. men men.. finns några filmer som tillhör med och några spinoffs.. en eller två av filmerna är oki att se resten är inget spec och t.o.m dåliga.. spinoffsen är rätt kassa.. the crusade har några bra avsnitt och sen ett gäng dålig.. Men se bab 5 .. gonna blow you away jämfört med dom andra serierna.. gl
varför 100% när 60% duger mer än väl?
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

Älskar Stargate SG-1, tycker däremot att atlantis är sjukt mycket sämre...
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Hur kan ingen ha nämnt Red Dwarf?
Är den för rolig?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

SG-1 och SGA skarre va :)

Babylon 5 va grymt bra också.
iDon't care about your problems.
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

lillis wrote:Hur kan ingen ha nämnt Red Dwarf?
Är den för rolig?
Den är lysande!!! Dessutom är den smygseriös, inte bara skämt.

Annars är Battlestar Galactica den enda serien som känns äkta.
Har oxå sjukt höga förväntningar på Star Wars Serien som nu verkar bekräftad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

På tal om nedlagda serier så drar jag mig till minnes Space: Above and Beyond som gick på SVT för en 8-9 år sedan. Inget direkt mästerverk trots den höga budgeten om jag minns rätt, men jag ska definitivt smaka på den igen vid tillfälle. Ungefär en blandning av Starship Troopers och Wing Commander.

Red Dwarf var.., ack så brittisk.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Farscape och BSG är stora favoriter hos mig. SG: Atlantis är nog min favorit av SG serierna. Beror nog mest på att man sett 10 säsonger av SG-1...
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

mkk wrote:På tal om nedlagda serier så drar jag mig till minnes Space: Above and Beyond som gick på SVT för en 8-9 år sedan. Inget direkt mästerverk trots den höga budgeten om jag minns rätt, men jag ska definitivt smaka på den igen vid tillfälle. Ungefär en blandning av Starship Troopers och Wing Commander.
Ja pilotavsnittet var ju bara för tufft, HEY HO LET'S GO!
iDon't care about your problems.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

mkk wrote:På tal om nedlagda serier så drar jag mig till minnes Space: Above and Beyond som gick på SVT för en 8-9 år sedan. Inget direkt mästerverk trots den höga budgeten om jag minns rätt, men jag ska definitivt smaka på den igen vid tillfälle. Ungefär en blandning av Starship Troopers och Wing Commander.
he he...den minns jag att jag följde, var det inte den dom hade ett spelkort på hjälmen och typ hälften dog i sista avsnittet?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Stargate är den bästa :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

S:AaB var fet som fan, svenska titeln var "Slaget om Tellus". Synd att den inte fortsatte.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Andrej wrote:S:AaB var fet som fan, svenska titeln var "Slaget om Tellus". Synd att den inte fortsatte.
Det var klart min favorit serie när den gick på tv...hade älskat en fortsättning, det slutade ju så spännande med, dem skulle precis infiltrera utomjordingarnas hemplanet....gillar verkligen inte att dem skrotade den serien... :(
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är för få som uppskattar Sci-Fi, i alla fall om man jämför med de som uppskattar Polisserier eller Läkarserier. Jag antar att det är för att serier som House MD och CSI är mer verklighetstrogna än SF...
jo..
så måste det verkligen vara...

Eller så är folk bara dumma i huvudet och borde ledas ut i skogsdungar utanför städerna för att skjutas med nackskott.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply