Sömnmedel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Sömnmedel?

Post by krulliz »

Hejsan! Jag har haft sömnproblem nu i ca 4-5 år. Och har fårr imovane 5mg att ta före jag går och lägger mig. Men dom hjälper inte ett dugg! Sedan har jag testat imovane 7,5mg, men det hjälpe mig inte heller, tog t.o.m 2 st 7,5mg imovane men det hjälpe inte heller.. INTE ALLS! Håller på att bli galen med dessa

Någon annan som har haft samma problem med samma sömnmedel, eller liknande? Vad skall man göra då? Borde jag tala med min läkare/psykolog?
Jag kan ju inte säga åt de att jag testat starkare eller att jag tog 2 st av dom starkare, för jag hade inte recept på dom..

Lider av psykiska problem tror jag... jag är demprimerad, svåra sömnproblem.. nojja .. Är det bäst att få något annat för detta? Skulle INTE vilja äta mediciner, men jag har lidit av detta en ganska lång stund nu.. och jag står inte ut längre!

Kan ju nämna att jag är 17år, har försökt med motion, t.ex. ut o springra,cykla, gå.. så man får frisk luft, men det har inte heller hjälpt.. jag har försökt äta förnuftigare, lämnat bort mycket extra socker ( limonad, godis )

Någon som har råd till mig, eller vill dela med sig av erfarenheter?
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Jag känner ingen som i långa loppet mår bättre av att käka flödder (imovane, stilnoct och benzos). De ger permanenta skador redan efter några år också. Om inte drogerna hjälper så lägg av med dom innan det är försent.
Glossolalia coats my skin
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Beställ tid hos en kurator via hälsocentralen och bara prata lite om allt möjligt. Det kanske leder till något.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Säg att de som du fick ordinerade inte hjälpte. Om doktorn föreslår 7.5 gram, ta emot det, låt det gå någon vecka, och kom tillbaka med att det inte heller hjälpte?
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Sov bättre så ska du se att du mår lite bättre iaf. Hur du ska göra det vet jag inte. Just sömnproblem är en riktig jävla fälla man kan hamna i ifall man har otur. Men försök lösa det utan piller, du får bara problem med dom också.

Pröva att gå upp tidigare ett tag eller dygna när det är riktigt illa för att nollställa dygnsrytmen?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

sobril?
Dyslexi
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Låt bli piller, inte bra..
Kör hårt med motion och håll koll på GI i maten.
Gå upp en timme tidigare o spring eller nått.

Sen ska man varken käka för sent eller träna för sent på kvällen, då blir man bara pigg.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

köp en hästens
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

=)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vad är det för typ av sömnproblem som du har?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag tar propavan 25mg varje natt och har gjort så sen jag var 13. Nu tar jag fyra st/natt, från början bara en halv. De fungerar jättebra. Blir väldigt grinig om jag inte får min sömn.

Btw, Har du problemet att du har svårt att sova igenom hela natten utan att vakna, eller själva insomningen?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Longstock wrote:Jag tar propavan 25mg varje natt och har gjort så sen jag var 13. Nu tar jag fyra st/natt, från början bara en halv. De fungerar jättebra. Blir väldigt grinig om jag inte får min sömn.
Och hur många kommer du ta om 10 år? Om 20? 30? Vem som helst fattar att det inte håller i längden.
Glossolalia coats my skin
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

robbobban wrote:köp en hästens
Tänkte samma sak - det är MYCKET lättare att somna i en säng som det går att ligga i än en obekväm säng med dålig kudde. Hur varmt eller kallt är det i rummet och hur är du klädd - rena lakan och lätta filtar?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

ulflaban wrote:
Longstock wrote:Jag tar propavan 25mg varje natt och har gjort så sen jag var 13. Nu tar jag fyra st/natt, från början bara en halv. De fungerar jättebra. Blir väldigt grinig om jag inte får min sömn.
Och hur många kommer du ta om 10 år? Om 20? 30? Vem som helst fattar att det inte håller i längden.
Troligtvis fortfarande fyra, för ett halvår sen tog jag två st/natt, men ville öka på till fyra st/natt för att jag hade otroligt hemsk klåda på ryggen och kunde inte somna om jag la mig ner i sängen. Fyra per natt hjälpte dock inte, men fortsatte med det ändå. Sen är propavan inte beroendeframkallande och det är inte heller farligt på något vis.

Ett annat tips: drick något alkoholhaltig dryck innan du lägger dig. Det hjälper också.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Så du käkar mer än du behöver bara för skojs skull? Troligt.
Glossolalia coats my skin
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lyckegard wrote:
robbobban wrote:köp en hästens
Tänkte samma sak - det är MYCKET lättare att somna i en säng som det går att ligga i än en obekväm säng med dålig kudde.
Jag vet inte hur mycket det stämmer. Jag har aslätt för att somna på golvet, och det är inte 'en bekväm säng' kan jag lova... =P
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

ulflaban wrote:Så du käkar mer än du behöver bara för skojs skull? Troligt.
Nej, gick ner till två för några veckor sen, men jag märkte att jag inte blev tillräckligt utvilad. Jag inte sluta med mina tabletter bara så där. Gjorde det förut, men efter ett par dygn utan ordentlig sömn blev jag väldigt sjuk. Så jag tycker jag betalar ett ganska hyffsat pris för att få sova ordentligt. Däremot kan det bli svårt att orka upp på morgonen 8)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
Du kanske inte mått tillräckligt dåligt, vem vet.
Dyslexi
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
Du kanske inte mått tillräckligt dåligt, vem vet.
Eller bara kunnat stå emot.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

palindrom wrote:
MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
Du kanske inte mått tillräckligt dåligt, vem vet.
Eller bara kunnat stå emot.
Det är dumt att stå emot när medicinen man tar hjälper besvären och ger inga bieffekter.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Har du ångest för att du inte kan sova, eller kan du inte sova för att du har ångest?
Om det är det senare så skulle jag föreslå en skrynklare som hjälper dig hantera din ångest.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:
palindrom wrote:
MooDHooDs wrote:
kr1sse wrote:Tanken att hålla sig 'välmående' med hjälp av tabletter känns lite konstig för mig.
Du kanske inte mått tillräckligt dåligt, vem vet.
Eller bara kunnat stå emot.
Det är dumt att stå emot när medicinen man tar hjälper besvären och ger inga bieffekter.
Det verkar påverka grammatiken, det är illa nog för mig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Klaar wrote: Pröva att gå upp tidigare ett tag eller dygna när det är riktigt illa för att nollställa dygnsrytmen?
Jag är så svår väckt att jag inte själv kommer upp på morgnarna till skolan heller. Min mor har väckt mig varenda morgon.. jag blir aldrig tillräckligt utvilad för att kunna vakna upp.. inte fast jag någon gång skulle
klara av att sova 8 timmar.


Pontarius wrote:Låt bli piller, inte bra..
Kör hårt med motion och håll koll på GI i maten.
Gå upp en timme tidigare o spring eller nått.

Sen ska man varken käka för sent eller träna för sent på kvällen, då blir man bara pigg.
käkar inte sent.. tränar på kvällar men inte sent.
Lite svårt att hålla koll på maten då man bor hemma. Jag äter vanlig mat varenda dag, snabbmat väldigt sällan.
ADiS wrote:Vad är det för typ av sömnproblem som du har?
Jag får inte tag i sömnen.. Har under 4-5 års tid sovit ca. 4-5 timmar per natt.
Longstock wrote: Ett annat tips: drick något alkoholhaltig dryck innan du lägger dig. Det hjälper också.
Ehh.. jag är 17 år gammal, hur skulle jag få tag på alkohol varje dag?
Big_Bird wrote:Har du ångest för att du inte kan sova, eller kan du inte sova för att du har ångest?
Om det är det senare så skulle jag föreslå en skrynklare som hjälper dig hantera din ångest.
Jag har faktist både och :(
Går till skrynklare, dock bara 2 ggr hittils, och nästa tid är om ca. 5 veckor.

Jag har börjat få ångest över att jag inte får tag i sömnen. Och ångest + tankar gör också att jag inte får tag i sömnen.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

krulliz wrote:[Ehh.. jag är 17 år gammal, hur skulle jag få tag på alkohol varje dag?
Tips kan vara att köpa alkohol en gång i månaden/veckan istället för en gång per dag. Lite smidigare kan jag tänka mig.
Dyslexi
Post Reply