Hur bra håller datorväskor mot väta?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Hur bra håller datorväskor mot väta?

Post by lagu2653 »

Jag har den här datorväskan: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081553
Fråga: Hur bra håller den mot väta? Kan man cykla en halvtimme i hällregn med den utan att laptoppen blir skadad?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det gör den nog men med tanke på prylens värde och att det antagligen krävs tilläggsförsäkring för att täcka fuktskador så vore en plastpåse en lämplig förstärkning.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ingen aning hur just den fungerar, men vill du ta reda på det är det ju bara att testa i duschen.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stoppa nåt som är stort som datorn i en plastpåse, linda ett tunnt lager toalettpapper eller hushållspapper runt detta och lägg hela rasket i datorväskan, sen testar du i dushen. Nu kan du mycket lätt se om mer än någon enstaka droppe tar sig in.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ghlargh wrote:Stoppa nåt som är stort som datorn i en plastpåse, linda ett tunnt lager toalettpapper eller hushållspapper runt detta och lägg hela rasket i datorväskan, sen testar du i dushen. Nu kan du mycket lätt se om mer än någon enstaka droppe tar sig in.
Det där med pappret var otroligt smart eftersom det suger åt sig såpass lätt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det du behöver är en brandjacka som brandmän använder! Släpper ut fukt men inte in samt att den håller för 800 grader!

EDIT:
-SE-, då är det smartare att köpa en binda av typen Larg och använda sådana runt datorn, suger fan så mycket bättre ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Nejnejnej. Pappret var ju bara till för att kolla ifall det hade kommit in vatten, för på pappret syns det garanterat.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Jag använder ett fodral av neoprene till min bärbara. Köp ett sånt så kan du skippa datorväskan ifall du vill. Det håller datorn snustorr när man cyklar hem i spöregn.

Fungerar även jättebra som stolsdyna ifall det är obekväma stolar ;)
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Klaar wrote:Jag använder ett fodral av neoprene till min bärbara. Köp ett sånt så kan du skippa datorväskan ifall du vill. Det håller datorn snustorr när man cyklar hem i spöregn.
Har också en sån. :)
Grymt mysiga, har inte testat vätatätheten dock.
Klaar wrote:Fungerar även jättebra som stolsdyna ifall det är obekväma stolar ;)
Yeah, och även som kudde på bussen. ;)
Post Reply