Problem med router och BBB

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Problem med router och BBB

Post by Maqe2 »

Jag har en Gigabyte GN-BR01G WLAN-router och jag kan omöjligt få sk*ten att funka.

Jag har normalt en jäkligt enkel internet-lösning:
Uttag i väggen - TP-kabel - Dator. Klart!
Nu är vi minst 2 datorer som vill dela uppkopplingen, och gärna trådlöst om det vill sig.

Naiv som jag var trodde jag att det skulle vara bara att plugga in TP-kabeln från väggen, och sen en till kabel till min dator, men icke sa nicke.
När jag försöker konfigurera routern känner den av att jag ska fylla i massa grejjer för statisk IP-adress, vilket verkar orimligt för mig då jag aldrig behöver fylla i det när jag kopplar sladden direkt i datorn.
Jag har provat att köra reset på routern ett flertal gånger men det blir alltid samma resultat.
Jag har provat med 4 olika TP-kablar till routern men det är uppenbarligen inte det som är problemet.

Så...några förslag?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Inte för att jag vet hur interfacet ser ut men finns det ingen guide? När du kommer till delen för WANuppkopplingen, ger den då inte möjligheten för dynamic IP?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Routern ska känna av vad det är för uppkoppling, men den "känner av" fel. När jag väljer Dynamiskt IP ändå så har jag fortfarande ingen kontakt med internet.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Får routern någon IPadress?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Nej det verkar ju som att den inte får det, eftersom att den vill att jag ska skriva in IP, Subnätmask, DNS och sånt som hör statiskt IP till.
Skitmysko, eftersom datorn som sagt inte har något strul alls med att få uppkoppling.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

http://www.bredband.com/wps/portal/priv ... goryId=168
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Comm ... munication

Älska FAQs

Har du prövat att releasa dhcplånet på din dator innan du kopplar in routern?
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Klaar wrote:Har du prövat att releasa dhcplånet på din dator innan du kopplar in routern?
The what now?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Post Reply