Hur får man tjejen/morsan att acceptera att man röker?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Jonas Lundh wrote:Det där är fel på så många sätt. Jag skulle aldrig under några omständigheter acceptera rökning. Det är skadligt och många blir sjuka av det.
Antingen har du någon släkt som är dig nära som har drabbats av lungcancer, annars har du bara väldigt starka åsikter på vad som är bra och dåligt.

Röka är dåligt. Det är alkohol också, ska du inte umgås med folk som super?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

palindrom wrote:Antingen har du någon släkt som är dig nära som har drabbats av lungcancer, annars har du bara väldigt starka åsikter på vad som är bra och dåligt.

Röka är dåligt. Det är alkohol också, ska du inte umgås med folk som super?
Går inte att jämföra, rökare går omkring och luktar illa oavsett om de för tillfället har en cigg i truten eller inte. Det är väl ändå få som dricker sprit som luktar brännvin hela tiden? Att röka påverkar andra, antingen via röken eller stanken. Men visst, alkohol ställer till med en massa skit i samhället hela tiden, på andra sätt - men bara för att det finns fler dåliga saker så...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

ballkula wrote:Går inte att jämföra, rökare går omkring och luktar illa oavsett om de för tillfället har en cigg i truten eller inte. Det är väl ändå få som dricker sprit som luktar brännvin hela tiden? Att röka påverkar andra, antingen via röken eller stanken. Men visst, alkohol ställer till med en massa skit i samhället hela tiden, på andra sätt - men bara för att det finns fler dåliga saker så...
Om du hade hängt med i konversationen hade du sett att jag kommenterade hur skadligt och fel det är med rökning, inte för att människor som dricker alkohol stinker. Fast, det gör de ju ändå. Åtminstone alkoholister, de stinker sjuhundra gånger värre än rökare.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Men shit, for 50 ar sedan rokte man till och med framfor barnen, ar alla femtiotalister muterade monster nu bara for det?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Som sagt. Man måste få acceptera att alla har olika åsikter. Om du bryr dig om någon kan du försöka att inte röka i deras närhet. Det kallas respekt, och har ingenting med rökningen i sig att göra.

Att få människor i sig att acceptera att man röker är inte av lika stor vikt. Kanske räcker det med att ta ett samtal med personen i fråga och berätta att oavsätt hur dumt han/hon än kan tycka att det är med rökning så är det inte dennes val att bestämma om du ska röka eller inte. Det valet är upp till dig.
Last edited by wille on 2007-07-05 12:49:49, edited 1 time in total.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Som sagt. Man måste få acceptera att alla har olika åsikter. Om du bryr dig om någon kan du försöka att inte röka i deras närhet. Det kallas respekt, och har ingenting med rökningen i sig att göra.
Respekterar man en rökare låter man denna röka i ens närvaro.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ordet respekt är i willes context åt fel håll, hänsyn passar mycket bättre. Ingen (läs: inte många) respekterar rökare för att de röker, respekten kommer från annat håll.
meh
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Jalle64 wrote:Varför röker du? Lite rebelliskt eller?
Du har ju klarat 14 -15 år av ditt liv utan att röka, varför fortsätta?
Stolthet? :P
Rätt bra resonemang dock^^ :P

Vidare till TS, jag tycker du ska förklara så tydligt för dom båda två att
du börjat röka, trivs men det och inte har några planer på att sluta, ännu.

Men givetvis går den inte så bra vid sånna situationer så
jag personligen hade hänvisat till långfingret ::)
• ο β ε ο •
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Jag tycker oftast att snus är värre än rökning, ändå så hade jag väldigt väldigt svårt att vara nära ett ex som rökte men nu märker jag knappt snuset hos min sambo nu. Alls.

That's my point.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Jalle64 wrote:Varför röker du? Lite rebelliskt eller?
Du har ju klarat 14 -15 år av ditt liv utan att röka, varför fortsätta?
Stolthet? :P
Jag röker för kicken, och för att jag får en skön känsla av det. Faktist är jag ingen rebelliskt 14 åring som röker för att det är coolt, jag är 17 år gammal.
Det är faktist mitt val att röka eller ej, jag har inte fallit för något grupptryck eller liknande, det är löjligt. Någon kanske tycker att rökning är löjligt, ja då får ni tycka det. Jag röker inte för statusens skull, utan för att det ger mig en tillfredställande känsla. Det kanske inte är hälsosamt, nej. Men jag vet riskerna, så varför klandra mig för det? Det är mitt val om jag röker, lika mycket som det är ditt (läs, ert. ni som ej röker) val att inte röka.



Jag visste då jag startade tråden att det fanns chans att tråden skulle bli en debatt om och för att röka. men det var INTE det jag var ute efter, jag ville bara ha tips och förslag av folk som varit i samma situation som jag är vid nu.

Kan tillägga att jag rökt/snusat snart ett år "i smyg". Jag vill bara få folk att förstå att det känns bra för mig, det är min tillflykt att ta en cigg/snus om jag mår dåligt. Det kanske inte känns så för er som inte röker, men det gör det för mig!

Och ni som talar om respekt, respektera mig då för att jag vill röka. Om inte denna sak går att komma över specielt för min flickvän, så är jag villig att försöka sluta, fast det skulle bli svårt. Men nujust känns det inte som om jag vill sluta, därför försöker jag hitta ett sätt att jag skall kunna fortsätta med det som tillfredställer mig.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

krulliz wrote:Faktist är jag ingen rebelliskt 14 åring som röker för att det är coolt, jag är 17 år gammal.
Vem skall säga det till honom?
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

För att citera en genialisk komiker:
"Take a fucking chance once in a while."

Du kan dö fast du inte röker. Du kan leva fast du har tjugoårigt knark i blodet.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Vem skall säga det till honom?
Jag tror din mor gör det bäst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Jag tror din mor gör det bäst.
Image
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

krulliz wrote:Det är faktist mitt val att röka eller ej
Till den dag du fyller 18 är det dina föräldrars val.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

krulliz wrote: Det kanske inte är hälsosamt, nej. Men jag vet riskerna, så varför klandra mig för det? Det är mitt val om jag röker, lika mycket som det är ditt (läs, ert. ni som ej röker) val att inte röka.

Kan tillägga att jag rökt/snusat snart ett år "i smyg". Jag vill bara få folk att förstå att det känns bra för mig, det är min tillflykt att ta en cigg/snus om jag mår dåligt. Det kanske inte känns så för er som inte röker, men det gör det för mig!
Jag har rökt när jag var yngre, med lite livserfarenhet, slutade dock när jag träffade min blivande (nuvarande) fru, för tjugo år sedan, och jag kan säga att det var bland det bästa jag gjort.
Jag hade en far som började röka vid 31 års ålder, men pga bl a rökning fick han en hjärtattack för 12år sedan, först då slutade han, tyvärr så hade han redan förstört sina ådror (igensatta och sköra), så för två år sedan fick han en stroke och avled efter en vecka på MAS.
Vad vill jag ha sagt med detta, jo att det som bekymrar dig idag, inte är värt det du gör nu (röker), för i långa loppet gör du dig en björntjänst :-/
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Jalle64 wrote:
krulliz wrote: Det kanske inte är hälsosamt, nej. Men jag vet riskerna, så varför klandra mig för det? Det är mitt val om jag röker, lika mycket som det är ditt (läs, ert. ni som ej röker) val att inte röka.

Kan tillägga att jag rökt/snusat snart ett år "i smyg". Jag vill bara få folk att förstå att det känns bra för mig, det är min tillflykt att ta en cigg/snus om jag mår dåligt. Det kanske inte känns så för er som inte röker, men det gör det för mig!
Jag har rökt när jag var yngre, med lite livserfarenhet, slutade dock när jag träffade min blivande (nuvarande) fru, för tjugo år sedan, och jag kan säga att det var bland det bästa jag gjort.
Jag hade en far som började röka vid 31 års ålder, men pga bl a rökning fick han en hjärtattack för 12år sedan, först då slutade han, tyvärr så hade han redan förstört sina ådror (igensatta och sköra), så för två år sedan fick han en stroke och avled efter en vecka på MAS.
Vad vill jag ha sagt med detta, jo att det som bekymrar dig idag, inte är värt det du gör nu (röker), för i långa loppet gör du dig en björntjänst :-/
Det är ju synd det med din farsa. Jag har släktingar som nästan åkt till andra sidan kanske detta också hade med att gör att iaf en rökte. Men han rökte 2 North state cigarett paket per dagen, det är ju överdrift.

Och på de sättet du skrev åt mig så är det ju klart att jag blir arg tillbaka, heh.

Men då jag hittils i mitt korta liv inte har hittat något annat som ger mig en bra tillfredstäld känsla som nikotin (snus/cigaretter) Det är därför jag vill röka/snusa.

Men man åker ju endå nångång, det finns ju folk som har rökt hela livet och blir gammla, också finns det folk som levt ett sunt liv men endå stryker med tidigt..
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

palindrom wrote:Antingen har du någon släkt som är dig nära som har drabbats av lungcancer, annars har du bara väldigt starka åsikter på vad som är bra och dåligt.

Röka är dåligt. Det är alkohol också, ska du inte umgås med folk som super?
Jag och många med mig mår dåligt om folk runtomkring mig röker. Anledning nog?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

palindrom wrote:Röka är dåligt. Det är alkohol också, ska du inte umgås med folk som super?
Det låter som en bra plan. Det fungerar ganska väl hittills.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Att snusa ser jag inte på samma sätt, det är inte lika farligt om man sköter sin tandhygien, det är helt ok tycker jag ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Respekterar man en rökare låter man denna röka i ens närvaro.
Det var rökarens respekt mot sin omgivning jag pratade om. Är det här missuppfattarföreningens årsmöte eller något?
Joel wrote:Ordet respekt är i willes context åt fel håll, hänsyn passar mycket bättre. Ingen (läs: inte många) respekterar rökare för att de röker, respekten kommer från annat håll.
Nej ordet respekt är helt korrekt i sin kontext. Vad som är åt fel håll är läsförmågan på forumet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:
Andrej wrote:Respekterar man en rökare låter man denna röka i ens närvaro.
Det var rökarens respekt mot sin omgivning jag pratade om. Är det här missuppfattarföreningens årsmöte eller något?
Au contraire, det är inte egocentrismens årsmöte. Det finns andra åsikter än dina. Du tycks lida av en patalogisk föreställning av att du har rätt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
wille wrote:
Andrej wrote:Respekterar man en rökare låter man denna röka i ens närvaro.
Det var rökarens respekt mot sin omgivning jag pratade om. Är det här missuppfattarföreningens årsmöte eller något?
Au contraire, det är inte egocentrismens årsmöte. Det finns andra åsikter än dina. Du tycks lida av en patalogisk föreställning av att du har rätt.
Du gör här ett logiskt felslut. Du utgår från att rökare har likadana rättigheter som människor. Det är fel, rökare är visserligen också människor, men inte lika länge och inte heller lika mycket.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du har en flicka som vill vara väldigt intimt nära dig, men inte vill att du ska stinka brända löv när hon är det... Jag ser inte vad du kan göra för att få henne att tycka bättre om den stanken.

Antingen säger du att du är ett tvåpack, cigarettröken ingår i avtalet, och att hon får hitta nån annan om det inte passar.

Eller så ger du fan i att andas in röken av glödande löv som gör att hela du stinker som en eldsvåda.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Andrej wrote:Au contraire, det är inte egocentrismens årsmöte. Det finns andra åsikter än dina. Du tycks lida av en patalogisk föreställning av att du har rätt.
Självklart finns det andras åsikter också. Däremot kan du inte märka ord (felaktigt) och förvänta dig att jag inte ska reagera.

Till råga på allt påstår du att jag bara har en enda åsikt när allt egentligen handlar om hur du misstolkade mitt originalinlägg.

Världen, jag ger er: 64bits.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply