Webbutik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Webbutik

Post by svatos »

Är sugen på att starta en webbutik.
Ska börja studera företagsekonomi, näthandel och marknadsföring i höst.

Har tänkt börja smått med en "färdig" butik, typ www.e-butik.se
För att sedan OM man växer och det går bra ha en egen kodad butik med egna servrar.

Det jag undrar är vad saknar DU för butik på internet i nuläget?
Jag behöver tips på vad man kan sälja. Har inte kommit på ännu vad som ska krängas. Alt. allmänna tips på vad som kan säljas.
Det jag vet att jag inte ska sälja är: kläder, dataprylar, elprylar (mobiler osv) Då det redan är så pas stor konkurens där.

Tacksam för tips.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Stora mängder godis :) Går att pressa priserna rejält.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

sexiga underkläder ;)
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lither wrote:Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
[tråkigt skämt]Kanske kommer kommer slå större folk än du tror också.[/tråkigt skämt]
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lither wrote:Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
Det finns redan http://www.netxtra.se/new/
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Post by svatos »

Godis vet jag inte om det skulle funka då man vill ha godis direkt, då man är sugen, man beställer inte och vill vänta i nån dag på att få det.

Mat då? Har ju funnits länge att beställa via nätet men har inte riktigt slagit igenom vad jag vet.

Tipsa på. Det måste inte va en unik idé, men helst så liten konkurens som möjligt, sexiga underkläder t.ex finns det väl ett stort gäng webbutiker som säljer redan.
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Billigt snus kanske ?
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:
lither wrote:Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
Det finns redan http://www.netxtra.se/new/
Och?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Post by svatos »

Mat skulle ju kunna vara något. Även snus kanske.
Men snus och cigg säljs väl redan från utomlands, svinbilligt?
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

svatos wrote:Mat skulle ju kunna vara något. Även snus kanske.
Men snus och cigg säljs väl redan från utomlands, svinbilligt?
ok men frakten är väll rättdyr
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lither wrote:
Longstock wrote:
lither wrote:Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
Det finns redan http://www.netxtra.se/new/
Och?
...det funkade inte särskillt bra.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

svatos wrote:Godis vet jag inte om det skulle funka då man vill ha godis direkt, då man är sugen, man beställer inte och vill vänta i nån dag på att få det.
Jag tänkte mest stora mänger till barnkalas och liknande. Kan vara rätt skönt att få allt (godis, läsk, tårtor, chips osv.) levererat direkt till dörren samma dag som kalaset äger rum :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:Sälj mat på nätet. Det kommer säkert att slå större än folk tror.
Kanske går att göra i stor skala nu igen. Senast dog det eftersom de stora vinsterna hos dagligvaruhandeln tydligen är impulsköp, samt att folk inte riktigt förstod hur ofattbart awesome det är.

Vi köpte all vår mat från Willys på nätet.

Men principen bakom är sund, jag snackade lite med en kille på Schenker BTL när jag skrev mitt examensarbete, de hade samarbeten med bland annat willys då och de trodde stenhårt på den formen av e-handel.

Nåja, hur som helst är det knappast en realistisk startup för Svatos.

De flesta områden som inte har stor konkurrens är sådana för att de inte är realistiska som startups. De kräver en för stor infrastruktur och en för kostsam insats.

Om jag skulle starta en webbutik så skulle jag nicha in mig på ett område som inte är allt för överexploaterat, typ en par tre klädmärken som inte finns i alla butiker (holländska "Semtex" t ex) eller filmer som inte har så många eller så snygga webbutiker. Splatter och asienimport tenderar till att krängas på ohyggligt fula sajter.
Men allvarligt talat.
Vad du än ska försöka sälja så måste det vara något du är intresserad av, något du förstår dig på och något som du har passion för. Annars kan du bespara dig en personlig konkurs genom att bara strunta i det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Detta är lite som att fråga folk om de kan hitta på någon ny uppfinning som man kan sälja...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Om du har pengar att investera kan du alltid köpa större partier av elektronik ifrån alibaba.com =) Hade jag lite planer på för ett tag sedan men det sket sig då min riskkapitalist inte fick loss 20.000 :(
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Post by svatos »

Big_Bird, håller med dig där.
Det jag är intresserad av är sport i allmänhet, och supporterskap i synerhet. Alltså inte att gå ut och kasta spjut i sommarkväll utan snarare stå på läktaren och gapa halsen av mig :)

har funderat på en TIFO-butik, det finns dock redan en har jag märkt och jag antar att det är ganska hård konkurrens på den fronten då det inte är så många supporterklubbar i Sverige som ägnar sig åt något TIFO att tala om. Men vad vet jag?

Har även funderat på att kränga supporter atiraljer, som t.ex matchtröjor, halsdukar, flaggor osv, där finns det tyvärr ett flertal butiker online som säljer.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

xianze wrote:Om du har pengar att investera kan du alltid köpa större partier av elektronik ifrån alibaba.com =) Hade jag lite planer på för ett tag sedan men det sket sig då min riskkapitalist inte fick loss 20.000 :(
Jag har haft samma idé, men vad jag har förståt innehåller Alibaba mestadels personer som försöker lura en, iaf när det gäller köp av bärbara datorer.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

svatos wrote:Big_Bird, håller med dig där.
Det jag är intresserad av är sport i allmänhet, och supporterskap i synerhet. Alltså inte att gå ut och kasta spjut i sommarkväll utan snarare stå på läktaren och gapa halsen av mig :)

har funderat på en TIFO-butik, det finns dock redan en har jag märkt och jag antar att det är ganska hård konkurrens på den fronten då det inte är så många supporterklubbar i Sverige som ägnar sig åt något TIFO att tala om. Men vad vet jag?

Har även funderat på att kränga supporter atiraljer, som t.ex matchtröjor, halsdukar, flaggor osv, där finns det tyvärr ett flertal butiker online som säljer.
Men finns det webbutiker som säljer utländska supporterdetaljer i Sverige?! Finns säkert hundratals av dom ute på kontinenten, men många vill säkert handla ifrån Sverige för en lite dyrare peng för att få säkerhetskänslan i magen.
En annan grej som du säkert kan kombinera med det är att sälja supporterattiraljer till de som mer än gärna bränner pengar på något onödigt, nämligen farsor som precis fått knoddar. "Klart ungen ska ha en Manchester/Milan/Inter/Bolton/Brommapojkarnatröja, och en halsduk såklart, napp måste ju lillkillen ha med...fan, farsan måste ju ha med så folk ser vems unge det är, haha...put in basket - checkout."
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

ninjaprylar.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

lillis wrote:ninjaprylar.
I 2nd that
Glossolalia coats my skin
svatos
Posts: 19
Joined: 2007-02-23 13:17:30

Post by svatos »

Supporterprylar för små, och även stora låter som en idé, då jag även har intresse för det.

Ninjaprylar? Låter som en rätt liten marknad? :)
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

Sälj läsk, jag skulle kunna köpa billig cola online.
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

EnRIz wrote:Sälj läsk, jag skulle kunna köpa billig cola online.
Problemet blir ju kolsyran. Om man kör ut personligen och inte via posten skulle det kunna fungera. Annars, nej.
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

markmc wrote:Problemet blir ju kolsyran. Om man kör ut personligen och inte via posten skulle det kunna fungera. Annars, nej.
1-0 till dej, ;) men borde inte det kunna lösas på något sätt?
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
Post Reply