Behöver hjälp med att bygga egen dator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

enix wrote:Ska du bygga själv, så finns diverse guider att läsa t.ex 64bits ska ju ha en egen datorbyggarskola (nu kommer jag inte ihåg länken, omg skämmes).
Annars finns google.

När du får hem delarna, se till att läsa manualerna ordentligt för diverse delar. Det du behöver hålla ett öga på är att inte ha någon statisk elektricitet i dig, jag rekommenderar ESD armband för nybörjare.
Och sen ska du kunna moderkortets layout och chassits layout utan och innan genom att läsa manualerna och alternativt kolla upp mer info via google.

Det är inte så svårt som man tror, det kan dock verka vara frustrerande första gången. Ett tips är att kolla upp om du har någon kompis, släkt, någon i familjen eller bekant som kan bygga datorer och be denne stå bredvid dig och visa dig lite hur man gör och vara en hjälpande hand.

EDIT: Och glöm för guds skull inte att vara försiktig med CPU när du monterar det på moderkortet med medföljande kylning.

Lycka till!
Det där med ESD-armband gäller inte bara nybörjare. Det gäller alla. Jag tar inte i min dator utan det eftersom det är en gratis försäkring. Och när man köper ett så ska man inte köpa ett billigt för 30:- heller.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

-SE- wrote:
enix wrote:Ska du bygga själv, så finns diverse guider att läsa t.ex 64bits ska ju ha en egen datorbyggarskola (nu kommer jag inte ihåg länken, omg skämmes).
Annars finns google.

När du får hem delarna, se till att läsa manualerna ordentligt för diverse delar. Det du behöver hålla ett öga på är att inte ha någon statisk elektricitet i dig, jag rekommenderar ESD armband för nybörjare.
Och sen ska du kunna moderkortets layout och chassits layout utan och innan genom att läsa manualerna och alternativt kolla upp mer info via google.

Det är inte så svårt som man tror, det kan dock verka vara frustrerande första gången. Ett tips är att kolla upp om du har någon kompis, släkt, någon i familjen eller bekant som kan bygga datorer och be denne stå bredvid dig och visa dig lite hur man gör och vara en hjälpande hand.

EDIT: Och glöm för guds skull inte att vara försiktig med CPU när du monterar det på moderkortet med medföljande kylning.

Lycka till!
Det där med ESD-armband gäller inte bara nybörjare. Det gäller alla. Jag tar inte i min dator utan det eftersom det är en gratis försäkring. Och när man köper ett så ska man inte köpa ett billigt för 30:- heller.

Jag kör inte med något trams som ESD, jag tar händerna på elementet och avmagnetiserar mig i någon minut, sen börjar jag meka. ESD är lite överskattat om man vet vad man håller på med.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

enix wrote:
-SE- wrote:
enix wrote:Ska du bygga själv, så finns diverse guider att läsa t.ex 64bits ska ju ha en egen datorbyggarskola (nu kommer jag inte ihåg länken, omg skämmes).
Annars finns google.

När du får hem delarna, se till att läsa manualerna ordentligt för diverse delar. Det du behöver hålla ett öga på är att inte ha någon statisk elektricitet i dig, jag rekommenderar ESD armband för nybörjare.
Och sen ska du kunna moderkortets layout och chassits layout utan och innan genom att läsa manualerna och alternativt kolla upp mer info via google.

Det är inte så svårt som man tror, det kan dock verka vara frustrerande första gången. Ett tips är att kolla upp om du har någon kompis, släkt, någon i familjen eller bekant som kan bygga datorer och be denne stå bredvid dig och visa dig lite hur man gör och vara en hjälpande hand.

EDIT: Och glöm för guds skull inte att vara försiktig med CPU när du monterar det på moderkortet med medföljande kylning.

Lycka till!
Det där med ESD-armband gäller inte bara nybörjare. Det gäller alla. Jag tar inte i min dator utan det eftersom det är en gratis försäkring. Och när man köper ett så ska man inte köpa ett billigt för 30:- heller.

Jag kör inte med något trams som ESD, jag tar händerna på elementet och avmagnetiserar mig i någon minut, sen börjar jag meka. ESD är lite överskattat om man vet vad man håller på med.
Det där låter i mina öron ungefär som denna jämförelsen när en snubbe ska köpa en bärbar dator i en affär:
- "Du kan få en extra försäkring för endast 150:- som gäller om du exempelvis spiller kaffe eller tappar datorn i golvet.
- "Nej! Jag kommer inte tappa den.

Sensmoral: Du kan urladda dig helt, men fråga är hur länge det håller så att säga. Det kan bildas statisk elektricitet när dina kläder gnids, när du går på golvet, när du överhuvudtaget existerar. (enligt vad jag läst i olika trådar och faktaartiklar om ämnet)

Uppmaning: Använd alltid ESD-armband.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

okej.. men jag har en kompis bor som har byggt ca 5 datorer, skulle ju kunna fråga honom .. ;)
Join the dark side, We have cokis :)
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Men, finns det inget billigt ställe där det finns ett stort urval på delar som man skulle kunna få plocka bland och dom sätter ihop det? :P
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Håller med Enix om armbanden, jag tar en koppartråd och ansluter mig till ett jordat element, funkar finfint.
meh
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Finns en mer utförligare guide på nordichardware.
(datorbyggarskola)
Last edited by Zezo on 2007-07-15 22:13:32, edited 1 time in total.
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej, men den budget jag har räknat med kommer inte att funka :[ , Kan någon sätta ihop en dator till mig för ca 8000? alltså ge länkar...
(spel dator)
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Gigabyte GA-945P-DS3 rev2.0, I945P, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330582

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322633

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312372

Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320708

Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3 GS, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 725+/2200Mhz+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334403


Något i den stilen, sen lägger du på ett bra nätagg och chassi.
Förslagsvis Antec, Chieftec.

Nu vet jag inte om det här går över din budget men du får justrera den själv, typ sänka cpun till en E4300 om du måste osv.

EDIT: Annars kan du ju alltid spara till en tusenlapp till, lägga undan spelandet och ta det på konsol och köpa en Mac (MacBook eller nåt sånt) med CSN kortet ;D
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Joel wrote:Håller med Enix om armbanden, jag tar en koppartråd och ansluter mig till ett jordat element, funkar finfint.
Nicht so gut. Då urladdas elektroniken fort och går därmed sönder.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

-SE- wrote:
Joel wrote:Håller med Enix om armbanden, jag tar en koppartråd och ansluter mig till ett jordat element, funkar finfint.
Nicht so gut. Då urladdas elektroniken fort och går därmed sönder.
det räcker med att röra vid någon metall i dator chassit, om du har de inkopplat till strömmen men avslaget på swichen bak på om man nu har det, det räcker gott o väl, inga hokus pokus grejer bara rent vett
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

McTw1st wrote:det räcker med att röra vid någon metall i dator chassit, om du har de inkopplat till strömmen men avslaget på swichen bak på om man nu har det, det räcker gott o väl, inga hokus pokus grejer bara rent vett
Gäller det även om man inte har datorn inkopplad till ett jordat eluttag?

Är elektriker men är osäker på den punkten.
Även om det skulle fungera det också så är det lång väg till jord.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Zezo wrote:
McTw1st wrote:det räcker med att röra vid någon metall i dator chassit, om du har de inkopplat till strömmen men avslaget på swichen bak på om man nu har det, det räcker gott o väl, inga hokus pokus grejer bara rent vett
Gäller det även om man inte har datorn inkopplad till ett jordat eluttag?
Har du den inte inkopplad till ett jordat uttag kommer du ju självklart inte att få samma jord-nivå som eluttagen. Det du däremot kommer att göra är att få samma elektriska potential som chassit du tar i. Samma sak händer när du tar i en ESD-påse, den elektriska potentialen blir samma i dig som i innehållet i påsen vilket leder till minskade risker för ESD-skador (även om det säkert kan uppkomma ändå) även om den här nivån på jorden inte är samma som i eluttagen.

Om jag har fattat allt rätt så är den största faran att man tar i något som inte har samma elektriska potential som än själv. Sen om den ligger högre eller lägre än nivån i eluttagen gör inget.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Du ska ta på något neutront/neutralt. Dvs jord.

Sen SKA du ha armband, punkt slut.
- Har man en koppartråd så laddas elektroniken ur fort.
- Har man en kabel i datorn och strömbrytaren avslagen, så är det samma sak.
- Tar du på ett element så kan du laddas upp igen när du går på golvet, särskilt om man har något syntetiskt golv.
- Tar du på ett element och samtidigt håller i nånting, så laddas den elektroniken ur fort och går sönder.
- Elektroniken går inte sönder med en gång utan kan gå sönder efter dagar, månader, ÅR.
- Använder du armband, så slipper du detta.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej, Ett lite hetare grafik kort skulle jag vilja ha.. Skulle igentligen säga att jag skulle vilja ha det värsta man kan hitta för runt 8 000 (alltså hela altedt ska gå på 8 000 inte bara grafik kortet) ;) Och alla ni som tjaffsar om armband o inte armband, kommer ni framm till ngt? :P
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

haha ja för o vara på säkra sidan skaffa armband, aldrig andvänt de och kommer aldrig andvända det förens nått händer mig, bättre sent än aldrig huh? :P

armbanden kostar inte många kronor ändå så de e likabra o vara på säkra sidan,
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej.. Men jag vet inte om jag vågar ge mig på att bygga en egen dator.. pga tvivel från endel forum läsare.. så jag vet inte :( Men finns de inget ställe där man typ peckar och dom bygger? :P

Vad tycker folk om denna.. är det en bra spel dator`? är den värd priset?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10158
Last edited by Frozzarn on 2007-07-19 23:33:55, edited 1 time in total.
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

eh de e inge farligt, tänk dig för va du gör, läs gärna en guide hur du ska göra, men annars e de rätt strait forward, tillexempel många av delarna i en dator passar bara på ett sätt, armband bör du ha, inge farligt.
du kommer nog känna dig stolt/närvös när du startar upp daton för första gången.

kan bara säga att du kommer bli nöjd :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej, vi kör en röstning.. Alla som Tycker jag ska bygga själv skriver en 1'a i ett medelande o lägger in i forumtråden.. dom som inte tycker jag bör bygga skriver istället en 9'a
Rösterna räknas någon gång nästa vecka.. (Skulle väldigt gärna vilja veta varför ni tycker det ni tycker också) ;)


PS: Vart kan man köpa armband och ska man köpa för 200kr+ lr 30kr~?
Last edited by Frozzarn on 2007-07-19 23:40:47, edited 1 time in total.
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

1: för att det är en erfarenhet du inte glömmer i första taget. plus att bygger du den själv kommer du bli mer nöjd med den än vad du kommer bli om du låter någon annan bygga den,
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej.. jag tror faktist också att jag skulle bli mer nöjd och lite mallig om jag byggde en själv :p Men jag har en liten fundering.. drivrutiner och allt följre med i delarna man köper va?

om jag te.x. köper ett grafik kort så ligger drivrutinerna i den lådan.. Right? ::)
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

jajjemen om inte så finns det på deras hemsida, och du kan starta datorn utan grafik drivrutiner, windows kör sinda VGA crap tills du installerat drivrutinerna :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

Okej.. Men om man inte får några driv rutiner med då? och inga finns på hemmsidan, vad gör man? letar på google eller? :-/
Join the dark side, We have cokis :)
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

hehe ja men köper du nytt från någon butik får du altid med drivrutiner :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Frozzarn
Posts: 65
Joined: 2007-06-29 13:54:05
Location: Sweden - Gävle
Contact:

Post by Frozzarn »

okej ;D jag tror jag kommer få ut cirka 12k nu blir det bara till o välja grejjor.. ::)
Join the dark side, We have cokis :)
Post Reply