Kroppsligt trött

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Kroppsligt trött

Post by Longstock »

Nu när jag arbetat i ungefär en månad har jag börjat må dåligt (fysiskt arbete). Kan inte riktigt beskriva känslan, men kroppsligt trött kan man säga. Jag är helt pigg i huvudet, men kroppen orkar inte med. Det känns som jag ska svimma så fort jag anstränger mig fysiskt. Jag jobbar nattetid 6 dagar i veckan. Någon som har något tips på hur jag kan må bättre? T.ex. tips på bra mat eller träning av något slag?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Aver
Posts: 66
Joined: 2005-07-12 13:27:17
Location: Karlstad

Post by Aver »

Hmm, inte konstigt att du mår mindre bra. Får man över huvud taget jobba natt sex dagar i veckan? Trodde att de nya EU reglerna var till för att få bort sådana scheman. Frukt och grönt kan nog behövas i lite större doser än vanligt, har en polare som bara jobbar nätter, han försöker ta en riktig långpromenad om dagen för att friska upp kroppen. Du vet väl att vi människor INTE är skapta för att arbeta natt några längre perioder?
Hoppas att du får tillfälle att vila ut ordentligt, lycka till.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Ta semester. Seriöst.
Glossolalia coats my skin
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Kroppen mår ju inte bra av vända på dygnet, så det är nog inget onormalt direkt. Enda är väl att äta bra mat (inte hämt och skräp/fet mat) och motionera på dagarna (till måtta, du ska ju orka jobba sen också).
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Klart man kan jobba 6-dagar i veckan en period men i längden håller det inte.

Du vore se till att ha en ordentlig rutin på dagen, att du slår på kaffet & äter ordentligt innan du går till jobbet. När du kommer hem kanske du ser ett avsnitt av någon serie och taggar ner sen sover direkt.
Vakna vid en hyffsad tid så du hinner göra något vettigt på dagen, exempelvis motionera, men kan räcka att träffa lite folk och göra saker man tycker är kul så hoppar kroppen igång igen.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

ulflaban wrote:Ta semester. Seriöst.
Efter en månad? Skulle hellre säga, skaffa nytt skema/jobb.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag ska försöka få ett bättre dygnschema men det är svårt när man är uppe i varv och har utfört ganska tungt arbete. Problemet är också att jag knappt orkar äta något heller, det har mest blivit glass och chips. Ska köpa frukt efter jobbet, istället för cola. Men nu ska jag sticka iväg till jobbet. Cya later aligators.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Longstock wrote:Jag ska försöka få ett bättre dygnschema men det är svårt när man är uppe i varv och har utfört ganska tungt arbete. Problemet är också att jag knappt orkar äta något heller, det har mest blivit glass och chips. Ska köpa frukt efter jobbet, istället för cola. Men nu ska jag sticka iväg till jobbet. Cya later aligators.
Alltså, du skall inte äta chips och hålla nere med glassen, då är det fan bättre att inte äta något alls, tro mig. Du kanske kan ta med dig makkkor eller om du har tillgång till kyl ta med bröd/smör/ost dit. Drick ramlösa eller loka i stället för cola, det är svårt som fan att sluta, jag har inte klarat det i längre perioder, efter ett tag tänker man typ, nu tar jag en bara för att jag inte har druckit på flera veckor, då är det lungt, sedan är man fast. Det bästa sättet att droppa cola-beroendet är att bli arbetslös och inte ha några pengar...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ät mat! Klart fan du svimmar när du knegar natt och bara äter chips och dricker cola.

Hur det går att jobba natt är olika från person till person, en del fixar det som det vore det mest naturliga i hela världen men en del dukar under efter två nätter...men det är när man håller på att hoppa fram och tillbaks som det k*kar till sig. Själv är jag inne på 16:e dagen i rad med nattarbete, funkar fint. Kör 12 timmars pass, hehe...

Men trixet är att äta och gå och lägga sig disciplinerat. Gäller iofs inte bara för nattarbete men vilket arbete som helst om man vill få något utfört och må vettigt samtidigt.

Gör om och gör rätt, och tjäna dom pengarna!
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag kan nästan garantera att det handlar om näringsbrist. Fysiskt arbete bryter ned dina muskler och sen vill de byggas upp, och då behöver du äta mer.

Att äta chips och glass och cola normalt sätt gör dig slö och fet och trött, om du fortsätter äta samma mängd skit när du tränar kommer du att få ännu grövre näringsbrist.

Nu är jag ingen dietist eller expert på muskelbygge, men jag vet att när jag började träna lätt på gym så åt jag ibland nästan dubbelt så mycket mat - speciellt till frukost. I början gjorde jag inte det av ren vana och märkte ganska snabbt att jag hade en konstant trötthet och att min kropp så att säga alltid var nära till yrsel och illamående.

Ät mer -mat-. Gröt och ägg till frukost är skitbra och det står man sig på riktigt länge. Att "ta en frukt" mellan chipsen och glassen kommer inte att hjälpa dig ett skit. Ät bra mat så skall du se att du mår bättre - eller var för slö och vek för att ändra på dina vanor och fortsätt att må dåligt.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Idag gick det bra på jobbet. Mådde toppen, vet inte varför, men det går väl i vågor. Däremot blev jag mordhotad. Skrämmande.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det går väl ann att jobba på natten. Man ska dock inte ändra på mattiderna. Käka frukost när du kommer hem från jobbet. Ta ett mellanmål när du vaknar. Ät en stadig middag på normal tid. Ett lätt kvällsmål innan jobbet. Ta med dig dryck (t.ex vatten) och frukt att ha under natten. Ät inte på natten såsom du skulle ha gjort på dagen.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

brukar ta ett tag innan man vänjer sig också (ett par år sisådär) första åren jag jobbade kunde jag knappt ta mig ur sängen men nu klarar jag 10 timmar + varje dag utan problem på runt 6 timmars sömn :D (iofs stadig frukost osv)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Longstock wrote: Däremot blev jag mordhotad. Skrämmande.
Jag tar inte hot på allvar, hota tillbaka.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

MadModder wrote:Det går väl ann att jobba på natten. Man ska dock inte ändra på mattiderna. Käka frukost när du kommer hem från jobbet. Ta ett mellanmål när du vaknar. Ät en stadig middag på normal tid. Ett lätt kvällsmål innan jobbet. Ta med dig dryck (t.ex vatten) och frukt att ha under natten. Ät inte på natten såsom du skulle ha gjort på dagen.
Får man fråga varför? Jag vet att många som jobbar natt lätt lägger på sig kilon, men beror inte det på att de småäter istället för riktiga måltider?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Kanske. Om man planerar att jobba natt väldigt länge kan man väl vänja kroppen med att vända på dygnet helt och hållet, men det lär ta tid. Då är det tom bättre att vända det till 100%. Man sover alltså inte när man kommer hem, utan innan man ska jobba.

Kroppen vill inte smälta mat på natten, då vill den sova, och reparera sig.
Äter man ändå tar inte kroppen upp den näring den behöver.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

testa o sov ut länge o vila, ja brukar bli trött av mig när ja tränat mycket en hel vecka men då brukar det hjälpa med att vila längre än vanligt.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Arbete är prostitution, du kan nu som anställd se fram emot resten av ditt liv som bara blir sämre.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Longstock wrote:Idag gick det bra på jobbet. Mådde toppen, vet inte varför, men det går väl i vågor. Däremot blev jag mordhotad. Skrämmande.
Det blev jag när jag jobbade som brevbärare för ett par år sedan, skrämmande.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Longstock wrote:Idag gick det bra på jobbet. Mådde toppen, vet inte varför, men det går väl i vågor. Däremot blev jag mordhotad. Skrämmande.
Helt lysande inlägg. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Cappuccino wrote:Helt lysande inlägg. 8)
Men tyvärr inträffade det verkligen. Det är mycket mer läskigt än vad man kanske tror det är. DON'T TRY THIS AT HOME.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply