Minusgradigt vatten?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Minusgradigt vatten?

Post by fisk »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 55,00.html

Är det min grundskolefysik som är fjantigt kass, eller är minusgradigt vatten en omöjlighet?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

kan det bero på att det är strömt och ständigt i rörelse så att det inte hinner frysa?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Minusgradigt vatten?

Post by Niklas Berggren »

fisk wrote:är minusgradigt vatten en omöjlighet?
Fryspunkten för vatten beror på salthalten.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Salthalten, rörligheten och trycket om jag minns rätt.
Enligt Wikipedia är det kallaste flytande vatten som skapats 231 K (−42 °C).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Riktigt klart, rent vatten som är helt stillastående ska kunna vara flytande i temperaturer runt noll grader.
Om jag förstod det rätt beror detta på att det inte finns något att börja bygga iskristaller runt. Finns en hel del videor på youtube där de visar detta fenomen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ja, du måste ha sovit på fysiklektionerna.
För det första så är kokpunkt och smältpunkt för alla ämnen beroende av trycket. Vatten kokar tex. typ vid 80 grader uppe på Mount Everest.

Om man tillsätter någon substans som ex. salt, socker eller alkohol till vatten så ändras dess egenskaper på så sätt att fryspunkten sänks och kokpunkten höjs. Vatten fryser då rörelseenergin hos dess molekyler sjunker, detta medför att molekylerna klumpas ihop och formar iskristaller. Att fryspunkten sänks i saltvatten beror på att saltisotoperna lägger sig som en skyddande hinna runt vattenmolekylerna, vilket gör att de får svårare att binda sig till varandra och därför behöver röra sig ännu långsammare för att lyckas. Aldrig funderat på varför man saltar vägarna under vintertid?

Detta gör att man kan dricka sin Coca Cola eller Red Bull i en temperatur av -10grader C eller kanske sin vodka i minus 24grader C.

snigel wrote:Riktigt klart, rent vatten som är helt stillastående ska kunna vara flytande i temperaturer runt noll grader.
Om jag förstod det rätt beror detta på att det inte finns något att börja bygga iskristaller runt. Finns en hel del videor på youtube där de visar detta fenomen.
Vatten fryser och is smälter vid 0 grader C så i en temperatur "runt noll" kommer alldeles säkert vanligt vatten att kunna hålla sig flytande :P

Tror dock du har missuppfattat hur is bildas. Is bildas inte runt orenheter utan is bildas av vattenmolekyler som vid låg hastighet binder sig samman och formar iskristaller. Destillerat vatten fryser faktiskt snabbare/vid högre temperatur än kranvatten.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Xitars: Istället för att rätta mig kan du ta och kolla upp det fenomenet jag skriver om. Det är tämligen intressant.

Finns säkert en mer vetenskaplig förklaring än den jag gav, men det får inte vara någon extrem kyla och har du smutspartiklar i vattnet kan ismolekyler börja bildas kring dessa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercooling

http://www.youtube.com/watch?v=u6bU15d_ ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=EGFKG6a9wrc
http://www.youtube.com/watch?v=DpiUZI_3 ... ed&search=
Last edited by snigel on 2007-07-17 11:11:01, edited 1 time in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag förstår inte vad du finner så intressant Snigel, det är helt enkelt så att systemet ligger i en sådan termodynamiskt jämvikt att nästan vilka som helst ändringar i systemet ger upphov till att entalpin sjunker och vattnet således fryser.

Smuts och temperatur är det dock inte att tala om, det är uppenbarligen inte i perfekt vakuum utan några andra partiklar de gjort det, det blir enklare med så lite annat att tänka på som möjligt på dock ja.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

HLC wrote:Jag förstår inte vad du finner så intressant Snigel, det är helt enkelt så att systemet ligger i en sådan termodynamiskt jämvikt att nästan vilka som helst ändringar i systemet ger upphov till att entalpin sjunker och vattnet således fryser.

Smuts och temperatur är det dock inte att tala om, det är uppenbarligen inte i perfekt vakuum utan några andra partiklar de gjort det, det blir enklare med så lite annat att tänka på som möjligt på dock ja.
"Pure water freezes at −42 C rather than at its melting temperature of 0°C if no crystal nuclei, such as dust particles, are present to form an ice nucleus. Presence of cloud condensation nuclei is important in meteorology because they are often in short supply in the upper atmosphere (see cloud seeding)."
http://en.wikipedia.org/wiki/Nucleation

För mig är det intressant, effekten som blir är fascinerande att se.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Mjo, så länge vi är ense om att det inte är någonting annat än elementär fysik bakom. ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

HLC wrote:Mjo, så länge vi är ense om att det inte är någonting annat än elementär fysik bakom. ;)
Magi, voodoo och kristendom. inget annat.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Ehm, men hur fungerar det där med..
"vatten kan inte bli kallare än 4 grader, för då fryser det".
Har jag hört en del när jag har dykt typ. :S låter ganska konstigt?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

xianze wrote:Ehm, men hur fungerar det där med..
"vatten kan inte bli kallare än 4 grader, för då fryser det".
Har jag hört en del när jag har dykt typ. :S låter ganska konstigt?
Nej nej, det är som tyngst vid 4 grader. Så för att inte dö, lika snabbt, av nedkylning ska man ligga och slöa på botten istället för att guppa vid ytan ;)
Vatten har högst densitet vid 4 grader Celsius
wikipedia
我思う、ゆえに我あり
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Supercooling och superheating är häftiga fenomen.

Som sagts tidigare måste vatten ha en yta att forma kristaller på, detta är även sant för vatten som ska koka, det behöver en yta att forma bubblor på.

Man kan hetta upp rent vatten till en bit över 100 grader i en ren slät glaserad porslinskopp med micro t.ex.
När man sedan tar ut koppen och skvalpar lite med den så fullkomligt exploderar vattnet ur koppen då skakningarna gör att vattnet själv skapar ytor där det kan bilda bubblor, och det skapar en kedjereaktion genom hela massan...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ghlargh wrote:Man kan hetta upp rent vatten till en bit över 100 grader i en ren slät glaserad porslinskopp med micro t.ex.
När man sedan tar ut koppen och skvalpar lite med den så fullkomligt exploderar vattnet ur koppen då skakningarna gör att vattnet själv skapar ytor där det kan bilda bubblor, och det skapar en kedjereaktion genom hela massan...
Kika på Nytekniks "Teknikfrågan".

Lite intressant är sånt här. :)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Har ni aldrig tagit en flaska eller burk med cola ur kylen och öppnat den och sett hur allt plötsligt bara fryser till?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ekke
Posts: 60
Joined: 2003-06-09 21:49:42

Post by ekke »

snigel wrote:Xitars: Istället för att rätta mig kan du ta och kolla upp det fenomenet jag skriver om. Det är tämligen intressant.

Finns säkert en mer vetenskaplig förklaring än den jag gav, men det får inte vara någon extrem kyla och har du smutspartiklar i vattnet kan ismolekyler börja bildas kring dessa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercooling

http://www.youtube.com/watch?v=u6bU15d_ ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=EGFKG6a9wrc
http://www.youtube.com/watch?v=DpiUZI_3 ... ed&search=
Ja, kristallisation sker ju homogent eller heterogent. Rent homogent ärmycket ovanligt utan heterogen kärnbildnign är det man oftast observerar. Kristallisationen börjar med kärnbildning. Kärnbildningen sker där det är energetiskgynsamt, vid en ändring av energin. vid oregenbundenheter.

läs mer om faser, kärnbildning och kristallisation om ni vill veta mer.

Underkylnig är annars väldigt vanligt. Bla underkylt regn har de flest hörttalas om.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Och det är högst irriterande när folk försöker överbevisa en om att det heter underkylt för att marken är minusgrader och att det är därför det fryser när det träffar marken. Man kan ju bli gråhårig för mindre...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Big_Bird wrote:Har ni aldrig tagit en flaska eller burk med cola ur kylen och öppnat den och sett hur allt plötsligt bara fryser till?
Nej, detta har aldrig hänt mig, även om jag ofta har drickor i frysen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

snigel wrote:
Big_Bird wrote:Har ni aldrig tagit en flaska eller burk med cola ur kylen och öppnat den och sett hur allt plötsligt bara fryser till?
Nej, detta har aldrig hänt mig, även om jag ofta har drickor i frysen.
Fan, det är ju det coolaste som kan hända en dricka. Axman är mitt vittne.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Ghlargh wrote:Supercooling och superheating är häftiga fenomen.

Som sagts tidigare måste vatten ha en yta att forma kristaller på, detta är även sant för vatten som ska koka, det behöver en yta att forma bubblor på.

Man kan hetta upp rent vatten till en bit över 100 grader i en ren slät glaserad porslinskopp med micro t.ex.
När man sedan tar ut koppen och skvalpar lite med den så fullkomligt exploderar vattnet ur koppen då skakningarna gör att vattnet själv skapar ytor där det kan bilda bubblor, och det skapar en kedjereaktion genom hela massan...

Detta gjorde mythbusters de släppte ner en sockerbit , man vill inte få det vattnet på sig direkt... :o
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
ekke
Posts: 60
Joined: 2003-06-09 21:49:42

Post by ekke »

MadModder wrote:Och det är högst irriterande när folk försöker överbevisa en om att det heter underkylt för att marken är minusgrader och att det är därför det fryser när det träffar marken. Man kan ju bli gråhårig för mindre...
uh?

Fenomentet underkylt kommer ifrån att i detta fall vattnet har lägre temperatur än dess smältpunkt.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

ekke wrote:
MadModder wrote:Och det är högst irriterande när folk försöker överbevisa en om att det heter underkylt för att marken är minusgrader och att det är därför det fryser när det träffar marken. Man kan ju bli gråhårig för mindre...
uh?

Fenomentet underkylt kommer ifrån att i detta fall vattnet har lägre temperatur än dess smältpunkt.
Erm...borde det inte heta överkylt? Image
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

MadModder wrote:Och det är högst irriterande när folk försöker överbevisa en om att det heter underkylt för att marken är minusgrader och att det är därför det fryser när det träffar marken. Man kan ju bli gråhårig för mindre...
Tror folk verkligen det? Jag menar folk som inte jobbar på samhall?
Då skulle det ju heta underdkyld mark. Eller menar de att det är för att regnet kyls ner underifrån?

Så här går det när man drar ner på svenskundervisningen i skolan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:Och det är högst irriterande när folk försöker överbevisa en om att det heter underkylt för att marken är minusgrader och att det är därför det fryser när det träffar marken. Man kan ju bli gråhårig för mindre...
Jag gjorde det mer eller mindre konstant under en vinter i värmland, det fanns en balkong med dubbla dörrar och exakt en 33cl-flaska i avstånd mellan dörrarna. Temperaturen där var precis så att flaskan inte sprack.... tills vi fick en rejäl köldknäpp och jag fick skotta läskskum mellan dörrarna.

Hur som helst, lyckas man med detta får man kolsyrad slush-puppie.

Skumt att ingen företagare hoppat på detta när det är riktigt varmt, på badstränder eller marknader.

Appropå underkylt regn kan man ju kolla bilderna från is-stormen i kanada 1998, de är löjligt häftiga:
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply