Skyddade partitioner liknande "krypterade" USBminn

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Skyddade partitioner liknande "krypterade" USBminn

Post by HLC »

Det börjar ju florera på marknaden av "krypterade" USBminnen. Själv köpte jag vid panikbehov ett Kingston DataTraveler minne för några få hundringar för några månader sedan och märkte att det faktiskt verkar fungera ganska så bra, så när jag kollade på andra märken, såsom Corsairs Flash Voyager serie så skall dessa krypteringsprogrammen som styr huruvida man kommer åt huvudpartitionen på minnet även fungera plugg and play i linux, vilket med lite tur även kan fungera på mina BSDsystem.

I vilket fall behöver jag lite mer utrymme, så istället för att köpa något i stil med Corsairs 16GB Voyager så funderade jag på om det inte går att få tag i dessa programmen och kryptera eventuella 2.5" USBdiskar själva. Efter lite sökande hittade jag TrueCrypt, vilket jag tänkte leka med så fort jag får tag i en disk, alternativt att jag senare i veckan köper ett vanligt tomt USBminne. Dock verkar TrueCrypt fungera som så att programmet måste vara installerat på datorn, alltså inte som på de USBminnen som florerar, nämligen att programmet körs direkt ifrån USBminnet och att all information ligger där. Man kanske kan installera TrueCrypt direkt på en partition på enheten?
I vilket fall, det råder, tills jag får tag i ett till minne och tid till övers för att leka med programmet, en viss osäkerhet, så jag undrar; Finns det några fler program som detta som jag borde kolla in? Gärna som ni vet fungerar just så att avkodningsprogrammet kan lagras på en separat partition som kan flyttas hursom, som inte kräver att det är installerat på systemet. Fungera i Windows och linux är ett krav, gärna även BSD utan linuxemulering.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply