Ingmar Bergman bortgången

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Derfl@ wrote:Jag såg smultronstället igår.

Inte i min smak så men den var så konstig att jag gillade den :P
Men mästerverk vet jag inte, vem bedömer sånt?
Ja, ytterst är det väl du själv och din smak som gäller.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Film är så oerhört personligt,
men det finns ju många som hävdar att det är någon slags vetenskap.

True Romance är en av mina favoritfilmer genom tiderna och jag är ytterst tveksam till att filmvetarna eller recensenterna ägnat något annat än smädeord åt den filmen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag håller med fisk. Jag har sett sisådär tusentalet filmer, men de flesta cineaster skulle nog rynka på näsan åt mina omdömen. Fanny och Alexander tyckte jag bara var långtråkig.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Det jag tycker är mest irriterande är hur folk spekulerar över hans död.

Ett exempel är att han dog på grund av saknaden till sin fru. Hon dog för tolv år sedan.
Ni kände inte honom. Lägg ner.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Vet inte så mycket om honom, har bara sett "Tystnaden" vilken var rätt bra faktiskt. Ska kolla in Vargtimmen sedan också, hoppas den är läskig. Hans enda skräckfilm tror jag?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

palindrom wrote:Det jag tycker är mest irriterande är hur folk spekulerar över hans död.

Ett exempel är att han dog på grund av saknaden till sin fru. Hon dog för tolv år sedan.
Ni kände inte honom. Lägg ner.
Kände du honom?

Jag tänkte mest på din kommentar:
Jag uppskattar honom [...] som [...] och privatperson. [...] och liv.
Att han saknade sin fru bekräftades av just människor som kände honom i verkligheten:
- Han hade under hela sitt liv burit på en dödsångest. Men den hade han lyckats bli av med mot slutet och kände sig därför beredd på döden. Han sa att han ville återförenas med sin sista hustru, Ingrid Von Rosen.
källa: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16446098.asp
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote: True Romance är en av mina favoritfilmer genom tiderna och jag är ytterst tveksam till att filmvetarna eller recensenterna ägnat något annat än smädeord åt den filmen.
Den där anti-intellektuella posen som folk tar fram när det gäller filmvetare och filmrecensenter är så jävla fräsh, så nyskapande, så ofattbart förutsägbar. Lite som en romcom med Meg Ryan.

89% fresh rating på Rottentomatoes medelbetyg på 7.3 av 10 i totalt 35 recensioner.

Kan inte påstå att jag gillar Fanny och Alexander direkt, men det gör knappast Gycklarnas tid eller Det sjunde inseglet sämre. Film är personligt, visst för all del. Men det finns saker man kan titta på och kvantifiera vetenskapligt om man är lagd åt det hållet. Oavsett om det rör sig om Vittorio De Sica eller Ed Wood.

Många recensenter, filmvetare och allmänt filmintresserade kände att Bergmans intensiva och tämligen personliga berättande låg nära vad som berörde dem vilket lett till att han hyllats som geni världen över. Att det inte faller alla i smaken gör inte deras observation mindre giltig, av just den anledningen att film är personligt. Det är snittet av den samlade personliga reflektionen hos en stor grupp människor.

Att dissa det är som att sätta sig på bänken brevid snobbkritikern som dissar American Pie 3 och Jag vet var din postlåda bodde förra sommaren 4.

Hur som helst, vi har diskuterat det här förut och det har inte så värst mycket med Ingmar Bergmans (inte helt oväntade) frånfälle två veckor efter hans 89:e födelsedag. Så i den mån replik behövs så kan vi ju knoppa av det till separat tråd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Ni som inte tycker om Ingmar Bergman skall ses som okunniga okulturella personer som bara uppskattar amerikansk lättsmält prosafilm.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Den där anti-intellektuella posen som folk tar fram när det gäller filmvetare och filmrecensenter är så jävla fräsh, så nyskapande, så ofattbart förutsägbar. Lite som en romcom med Meg Ryan.

89% fresh rating på Rottentomatoes medelbetyg på 7.3 av 10 i totalt 35 recensioner.

Kan inte påstå att jag gillar Fanny och Alexander direkt, men det gör knappast Gycklarnas tid eller Det sjunde inseglet sämre. Film är personligt, visst för all del. Men det finns saker man kan titta på och kvantifiera vetenskapligt om man är lagd åt det hållet. Oavsett om det rör sig om Vittorio De Sica eller Ed Wood.

Många recensenter, filmvetare och allmänt filmintresserade kände att Bergmans intensiva och tämligen personliga berättande låg nära vad som berörde dem vilket lett till att han hyllats som geni världen över. Att det inte faller alla i smaken gör inte deras observation mindre giltig, av just den anledningen att film är personligt. Det är snittet av den samlade personliga reflektionen hos en stor grupp människor.

Att dissa det är som att sätta sig på bänken brevid snobbkritikern som dissar American Pie 3 och Jag vet var din postlåda bodde förra sommaren 4.

Hur som helst, vi har diskuterat det här förut och det har inte så värst mycket med Ingmar Bergmans (inte helt oväntade) frånfälle två veckor efter hans 89:e födelsedag. Så i den mån replik behövs så kan vi ju knoppa av det till separat tråd.
Du säger recensent och filmvetare som om det vore något att vara särskilt stolt över. Det är en träffsäker klyscha att recensenter är medelmåttor (eller värre) som inte åstadkommit något själv, och därför "recenserar" och tror att de är någon slags mätare för vad som är 'bra film' (och ännu bättre, vad som är dålig film) samt vilka kriterier som måste uppfyllas för att en film skall vara bra.

Filmvetenskap som ämne kan nog vara en bra grundpelare för eget filmskapande, ungefär som att lära sig ett instrument (eller fler) på en musikskola, för musikhistoria och noter kan vara ett bra sätt att börja på. Men de jävla Orvar-vetare som slutar där, och sedan blir någon slags blandning av recensent och filmvetare, dessa föraktar jag till 100%.

Jag hade en gång i tiden en lärare i Rörlig Bild, han blev aldrig känd, och han försökte aldrig tala om för någon vad som var "bra film", han sa bara vilka filmer han tyckte om, och det räckte. Han gjorde en hel del film själv som han inte visade för många (han visade en av dem för oss eftersom vi tjatade), det var ingenting i min smak - men han slösade inte bort sin tid med att definiera finkultur, eller filmkultur.

Det är som när någon säger till mig att "whiskey är gott", och försöker tuta i mig att om jag inte tycker om det så är det något jag inte förstår.

Stick och brinn.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Väl rutit, fisk!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag gillade inte hans filmer, inte ens lite. Men att dö gjorde honom säkert gott.
We dance to all the wrong songs
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:
palindrom wrote:Det jag tycker är mest irriterande är hur folk spekulerar över hans död.

Ett exempel är att han dog på grund av saknaden till sin fru. Hon dog för tolv år sedan.
Ni kände inte honom. Lägg ner.
Kände du honom?
Nej, men jag spekulerar inte heller över hans död.

Det jag menade är att jag tyckte (efter många intervjuer) om hur han verkar vara som person med blandning av hans enorma arbetsförmåga och livsgnista.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:Du säger recensent och filmvetare som om det vore något att vara särskilt stolt över. Det är en träffsäker klyscha att recensenter är medelmåttor (eller värre) som inte åstadkommit något själv, och därför "recenserar" och tror att de är någon slags mätare för vad som är 'bra film' (och ännu bättre, vad som är dålig film) samt vilka kriterier som måste uppfyllas för att en film skall vara bra.

Filmvetenskap som ämne kan nog vara en bra grundpelare för eget filmskapande, ungefär som att lära sig ett instrument (eller fler) på en musikskola, för musikhistoria och noter kan vara ett bra sätt att börja på. Men de jävla Orvar-vetare som slutar där, och sedan blir någon slags blandning av recensent och filmvetare, dessa föraktar jag till 100%.

Jag hade en gång i tiden en lärare i Rörlig Bild, han blev aldrig känd, och han försökte aldrig tala om för någon vad som var "bra film", han sa bara vilka filmer han tyckte om, och det räckte. Han gjorde en hel del film själv som han inte visade för många (han visade en av dem för oss eftersom vi tjatade), det var ingenting i min smak - men han slösade inte bort sin tid med att definiera finkultur, eller filmkultur.

Det är som när någon säger till mig att "whiskey är gott", och försöker tuta i mig att om jag inte tycker om det så är det något jag inte förstår.

Stick och brinn.
Jag tycker att jag har mycket nytta av mitt filmvetenskapsår på universitetet, men inte bara till när vi fick göra en egen film i slutändan.

Jag kan uppskatta att förstå estetiken bakom en scensättning, jag uppskattar att diskutera en fotografs arbete, jag kan i timmar argumentera för hur ett manus har eventuella missar - så att kasta all filmvetenskap i sjön tycker jag är att överdriva stort - även mer om man faktiskt inte har läst det på universitetsnivå.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

fisk wrote:
mohammedbilderna wrote:
Kjell Bergqvist wrote:Det är bara en promille av Sveriges befolkning som är intresserade av Bergman. Hans storhet har några filmkultursnobbar diktat upp. Något litet bra har det väl kommit ur honom, men det står inte i proportion till den bild som skapats.
Sanning.
Håller med er alla.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

palindrom wrote:Jag tycker att jag har mycket nytta av mitt filmvetenskapsår på universitetet, men inte bara till när vi fick göra en egen film i slutändan.

Jag kan uppskatta att förstå estetiken bakom en scensättning, jag uppskattar att diskutera en fotografs arbete, jag kan i timmar argumentera för hur ett manus har eventuella missar - så att kasta all filmvetenskap i sjön tycker jag är att överdriva stort - även mer om man faktiskt inte har läst det på universitetsnivå.
Nu sa jag inte att man skall kasta den i sjön, då missförstod du mig. Det är när filmvetenskapen som ämne används som någon slags pelare för bättre vetande om vad som gör en film bra som jag protesterar.

Såsom den där viktigpettern Orvar som läst filmvetenskap Ö och utan att tveka på någon slags vetenskaplig grund kläcker ur sig att "film A är bättre än film B" som om det vore någon slags empirisk fråga.

Det är lite som att ta ett musikstycke och eftersom det har många Maj-ackord och partituret är komplicerat, samt att det är mycket svårt att utföra för både musiker och eventuell dirigent, så är det ett bättre musikstycke än garagepunk på lokalortsnivå, rent musikvetenskapligt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

fisk wrote:
palindrom wrote:Jag tycker att jag har mycket nytta av mitt filmvetenskapsår på universitetet, men inte bara till när vi fick göra en egen film i slutändan.

Jag kan uppskatta att förstå estetiken bakom en scensättning, jag uppskattar att diskutera en fotografs arbete, jag kan i timmar argumentera för hur ett manus har eventuella missar - så att kasta all filmvetenskap i sjön tycker jag är att överdriva stort - även mer om man faktiskt inte har läst det på universitetsnivå.
Nu sa jag inte att man skall kasta den i sjön, då missförstod du mig. Det är när filmvetenskapen som ämne används som någon slags pelare för bättre vetande om vad som gör en film bra som jag protesterar.

Såsom den där viktigpettern Orvar som läst filmvetenskap Ö och utan att tveka på någon slags vetenskaplig grund kläcker ur sig att "film A är bättre än film B" som om det vore någon slags empirisk fråga.

Det är lite som att ta ett musikstycke och eftersom det har många Maj-ackord och partituret är komplicerat, samt att det är mycket svårt att utföra för både musiker och eventuell dirigent, så är det ett bättre musikstycke än garagepunk på lokalortsnivå, rent musikvetenskapligt.
Agreed.

Fast jag tillhör skaran som kan tycka att ett musikstycke är dåligt, men jag kan tycka att artisten är skitbra, just för att jag vet hur svårt det är att framföra stycket.

Fast nu var ämnet Ingmar Bergman...
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:Nu sa jag inte att man skall kasta den i sjön, då missförstod du mig. Det är när filmvetenskapen som ämne används som någon slags pelare för bättre vetande om vad som gör en film bra som jag protesterar.

Såsom den där viktigpettern Orvar som läst filmvetenskap Ö och utan att tveka på någon slags vetenskaplig grund kläcker ur sig att "film A är bättre än film B" som om det vore någon slags empirisk fråga.

Det är lite som att ta ett musikstycke och eftersom det har många Maj-ackord och partituret är komplicerat, samt att det är mycket svårt att utföra för både musiker och eventuell dirigent, så är det ett bättre musikstycke än garagepunk på lokalortsnivå, rent musikvetenskapligt.
Den där jämförelsen mellan garageband och mer "kultiverade" musik som en parallell till film som vetenskap var en väldigt bra sådan.

Det kan minst vara lika mycket känsla (om inte mer) i ett okänt lokalband än en grupp som har haft världsturné världen över.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Post Reply