Bo i Gårdsten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Bo i Gårdsten

Post by Ibis »

Är så att jag fått chans på en lägenhet i Gårdsten, har dock inte så bra koll på områdena i Göteborg, nyflyttad som man är. Har lyckats luska fram att Gårdsten iaf. inte ha varit det bästa av områden, men hur är det nu för tiden?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag hänger en del i dom trakterna eftersom de flesta av mina vänner bor i Angered. Jag personligen skulle inte villja bo där, helt enkelt för att det inte är något fin område om du frågar mig, sedan så är det lite för långt ifrån centrum. Men det är bättre än Lövgärdet som ligger tätt intill. Där har det hänt mycket tjaffs på senare tid. Kanske för ungeför 1månad sedan så blev en person ihjäl skjuten en gård upp ifrån där min kompis bor, och för 2 veckor sedan blev någon dude knivskuren. Men så länge man inte umgås i dom kretsarna så har man nog inget att oroa sig för.

Vad är det för lya föresten? storlek and such.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Nevertheless wrote:Jag hänger en del i dom trakterna eftersom de flesta av mina vänner bor i Angered. Jag personligen skulle inte villja bo där, helt enkelt för att det inte är något fin område om du frågar mig, sedan så är det lite för långt ifrån centrum. Men det är bättre än Lövgärdet som ligger tätt intill. Där har det hänt mycket tjaffs på senare tid. Kanske för ungeför 1månad sedan så blev en person ihjäl skjuten en gård upp ifrån där min kompis bor, och för 2 veckor sedan blev någon dude knivskuren. Men så länge man inte umgås i dom kretsarna så har man nog inget att oroa sig för.

Vad är det för lya föresten? storlek and such.
2:a, 62kvm om jag minns rätt, 3600:-~ish/mån Att det är långt till centrum är inget jag egentligen bryr mig så mycket om, bor ganska långt ifrån nu med (Kållered, inneboende hos kompis) så är van att det tar en stund att ta sig till jobbet etc.
Rent utseendemässigt gillade jag den del av Gårdsten lägenheten ligger i, östra delarna. Riktigt fräscht och välvårdat, iaf. utåt sett, insidan också, det jag såg. Men nåja, inte direkt lätt att få tag i boende i GBG har jag märkt, vore dumt att stå över denna gissar jag? Gillade lägenheten i sig :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ibis wrote:2:a, 62kvm om jag minns rätt, 3600:-~ish/mån Att det är långt till centrum är inget jag egentligen bryr mig så mycket om, bor ganska långt ifrån nu med (Kållered, inneboende hos kompis) så är van att det tar en stund att ta sig till jobbet etc.
Rent utseendemässigt gillade jag den del av Gårdsten lägenheten ligger i, östra delarna. Riktigt fräscht och välvårdat, iaf. utåt sett, insidan också, det jag såg. Men nåja, inte direkt lätt att få tag i boende i GBG har jag märkt, vore dumt att stå över denna gissar jag? Gillade lägenheten i sig :)
Det var ett helt okej pris. Som du skrev så vore det kanske dumt att stå över den, personligen så skulle jag nog föredra Gårdsten framför Kållered. Och då kanske vi eventuellt stöter på varandra på bussen, eller liknande. ;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Det är inte ett av de finare områdena. Som sagt i Göteborg är det svårt att få tag på lägenhet så de områden som det går att få tag på lägenhet i är i princip, gårdsten, lövgärdet, angered, bergsjön, ev. kortedala.

Hade jag flyttat till göteborg idag hade jag tittat efter lägenhet i gamlestaden, det är inte så långt bort och är ett område som börjar bli bättre och bättre nu.. :)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Gosman wrote:Det är inte ett av de finare områdena. Som sagt i Göteborg är det svårt att få tag på lägenhet så de områden som det går att få tag på lägenhet i är i princip, gårdsten, lövgärdet, angered, bergsjön, ev. kortedala.

Hade jag flyttat till göteborg idag hade jag tittat efter lägenhet i gamlestaden, det är inte så långt bort och är ett område som börjar bli bättre och bättre nu.. :)
Vi säljer en tvåa i Gamlestaden ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Nej Gårdsten ska väl inte vara någon höjdare. Jag har letat lägenhet i götet nu några månader utan framgång, det är sjukt svårt. T.o.m de sunkiga lägenheterna på mindre attraktiva delarna går det inte få, är flera hundra sökande där också.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Najze wrote:Nej Gårdsten ska väl inte vara någon höjdare. Jag har letat lägenhet i götet nu några månader utan framgång, det är sjukt svårt. T.o.m de sunkiga lägenheterna på mindre attraktiva delarna går det inte få, är flera hundra sökande där också.
Hörde ett påstående att det behöver byggas någonstans mellan 50 000 och 70 000 nya bostäder i Göteborg för att kösituationen skall komma upp till Stockholms nivå.

Jag kan inte verifiera det, men visst får man intrycket av att det är så ibland.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Nåja, blev att jag tog lägenheten ändå, känns dumt att stå över en sån chans, får nycklarna redan denna vecka och kan flytta in på en gång i stort sett. Och de som har haft med Gårdsten att göra brukar vara hyfsat positivia, eller iaf. likgiltiga till det, helt okej att bo i alltså. Det har visst gjorts mycket arbete för att rusta upp området de senaste åren.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ibis wrote:Nåja, blev att jag tog lägenheten ändå, känns dumt att stå över en sån chans, får nycklarna redan denna vecka och kan flytta in på en gång i stort sett. Och de som har haft med Gårdsten att göra brukar vara hyfsat positivia, eller iaf. likgiltiga till det, helt okej att bo i alltså. Det har visst gjorts mycket arbete för att rusta upp området de senaste åren.
Alltid någonstans att börja på.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det enda positiva med Gårdsten är att det finns en bankomat där, till skillnad från Lövgärdet. Å andra sidan verkar en hel somalieby slagit läger precis utanför nämnda bankomat. så blabla...
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

glöm inte uzin när du går och handlar ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Fenix wrote:glöm inte uzin när du går och handlar ;)
Haha, så positiva ni alla är ;P Själv, det lilla jag varit där hittils (Städar fortfarande lägenheten, så har inte flyttat in in) känns bra, släpade min Samsung 226BW genom hela området, inte en jäkel som ens höjde på ögonbrynen. Iofs. mitt på dagen :P
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Ibis wrote:Haha, så positiva ni alla är ;P Själv, det lilla jag varit där hittils (Städar fortfarande lägenheten, så har inte flyttat in in) känns bra, släpade min Samsung 226BW genom hela området, inte en jäkel som ens höjde på ögonbrynen. Iofs. mitt på dagen :P
Du vet hur det är, folk överdriver alltid.
We dance to all the wrong songs
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Jag älskar bostadssituationen i storstäderna. Ifall man vill flytta någonstans får man planera det åratal i förväg. Även om man inte vill flytta är det lika bra att börja köa ändå, för säkerhets skull, så att man slipper bo i ett anus resten av livet.

En tumregel som jag fått lära mig för att se hur bra en stadsdel i Göteborg är: Kolla på på hur fräscha spårvagnarna/bussarna är. Är den ofräsch räknar Västtrafik med att den blir vandaliserad och nerspydd. Stämmer det här på riktigt?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tror inte det. 9:ans spårvagn t ex går ju genom både Vasastaden och Angered.

Frågan är egentligen varför man skulle behöva göra så, det är ju inte direkt svårt att få reda på vilka områden som är bättre än andra.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Klaar wrote:Jag älskar bostadssituationen i storstäderna. Ifall man vill flytta någonstans får man planera det åratal i förväg. Även om man inte vill flytta är det lika bra att börja köa ändå, för säkerhets skull, så att man slipper bo i ett anus resten av livet.
Jag kan hålla med dig där, det är faktiskt ganska underhållande. Men det handlar inte endast om kötiden, utan om ens årsinkomst också. Jag känner en som ställde sig i kö för några månader sedan och han ligger på nummer 30 för en femma i centrala Stockholm som kostar runt 20k/mån.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Klaar wrote:Jag älskar bostadssituationen i storstäderna. Ifall man vill flytta någonstans får man planera det åratal i förväg. Även om man inte vill flytta är det lika bra att börja köa ändå, för säkerhets skull, så att man slipper bo i ett anus resten av livet.

En tumregel som jag fått lära mig för att se hur bra en stadsdel i Göteborg är: Kolla på på hur fräscha spårvagnarna/bussarna är. Är den ofräsch räknar Västtrafik med att den blir vandaliserad och nerspydd. Stämmer det här på riktigt?
Problemet är ju att det inte finns någon bostadskö. Så det spelar ingen roll om man är ute i god tid. Det finns några få mindre fastighetsägare som har kösystem, men det är ofta utanför Göteborg. Annars läggs 99% in på boplats.se.

Jag har för tillfället 50 intresseanmälningar (brukar ha 20-50 st hela tiden) på lägenheter på boplats av totalt 140 st. Jag har kanske sökt 300-400 st sedan 2-3 månader tillbaka, har inte fått en enda visning. Kan bero på att det är 200-5000 sökande på varje lägenhet. Stor idé att söka där? Näääee...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

staretsen wrote:Jag tror inte det. 9:ans spårvagn t ex går ju genom både Vasastaden och Angered.
Å andra sidan byter ju varje spårvagn nummer ett par gånger i veckan.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lither wrote:
staretsen wrote:Jag tror inte det. 9:ans spårvagn t ex går ju genom både Vasastaden och Angered.
Å andra sidan byter ju varje spårvagn nummer ett par gånger i veckan.
Det borde väl bara stärka staretsens åsikt om att Klaars teori inte stämmer?

Men annars Ibis, hur är det i "krigszonen" (som mina rasistiska bankkollegor väljer att kalla det)?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=361597

Det är vad som händer i Lövgärdet vart fall, ligger precis brevid Gårdsten för dom som inte vet. Har en vän som bor i det området, var där igår kväll. Var poliser lite över allt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
div
Posts: 7
Joined: 2007-08-06 23:41:10

Post by div »

När man sätter många araber på samma ställe blir det alltså ungefär som i Irak/en fransk förort. Hur sak man tolka detta? Har det att göra med att araberna var barbarer och vandrarfolk fram till 600-talet? Diskutera.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

div wrote:När man sätter många araber på samma ställe blir det alltså ungefär som i Irak/en fransk förort. Hur sak man tolka detta? Har det att göra med att araberna var barbarer och vandrarfolk fram till 600-talet? Diskutera.
Underklasserna är alltid mer stökiga än resten. Det var samma sak med gamla svenska arbetarklassen. Samma sak med finska invandrare. Det har alltid varit likadant. De som har det sämst ställt i samhället är stökigare.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Ursäkta om jag kanske puttar upp en tråd, men efter att ha bott där nu i en månad... ni hade nog rätt. Hade inbrott idag, de fick med sig min splitternya Samsung 226BW, nya datorn jag just fått hem ifrån Komplett, min Macbook, min Canon EOS 350D, min externa hårddisk etc. Så... ja. Aldrig mer Gårdsten, iaf. inte på bottenvåning.

Återkommer antagligen med en mer exakt lista på vad som försvann, så om ni skulle se något av det dyka upp någonstans, kontakta gärna mig.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hey. Sorry for you dude. Finns det tydlig bevisning på vad som försvann? Hade du försäkring på grejorna, så att du kan få ut någonting för det?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply