2 moons nytt gratis online spel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

2 moons nytt gratis online spel

Post by lord_vasagos »

är säkert många som vet om det men det finns ett nytt rpg som är gratis att tanka ner och spela online
http://2moons.acclaim.com/
jag tycker det var rätt roligt faktiskt
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Kanske intressant. David Perry är ju lite som han är, men han förtjänar faktiskt en chans... ^^

Ska se om jag kan frigöra tillräckligt med bandbredd för det här inom någon snar framtid.


EDIT: Ser det här ut som alla andra MMORPG:s? (Alltså typ klicka-på-monster-vänta-ta-loot-hitta-nytt-monster-upprepa-process.)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Japp, jag har spelat det ett tag. Inte kommit så långt, men ändå. Det är hyfsat roligt :)

Btw, var köper man fiskespön?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Spelet går bort för mig, ser ut som ett standard äckel MMORPG.
(alla dom spelen går ju fan ut på samma sak).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Penix wrote:Spelet går bort för mig, ser ut som ett standard äckel MMORPG.
(alla dom spelen går ju fan ut på samma sak).
Det sista du säger, att alla dom går ut på samma sak, gör ju att ditt inlägg blir totalt meningslöst, sen att du kör Makk utan BottCamp med Windows gör ju saken ännu värre.

Jag ska nog testa spelet för att kolla vad det är som är så kul med dessa. :P
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Har kommit fram till att det tar alldeles för mkt tid att spela alla gratis online-spel som finns, så nu ska jag bara spela sönder mitt sista konto, och aldrig mer spela ett MMORPG >.<
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

markmc wrote:
Penix wrote:Spelet går bort för mig, ser ut som ett standard äckel MMORPG.
(alla dom spelen går ju fan ut på samma sak).
Det sista du säger, att alla dom går ut på samma sak, gör ju att ditt inlägg blir totalt meningslöst, sen att du kör Makk utan BottCamp med Windows gör ju saken ännu värre.quote]Vad är det här för skitsnack? Penix har ju helt rätt och det är ditt inlägg som är helt och hållet meningslöst, du har onekligen inte spelat speciellt många MMORPG (eller - över speciellt lång tid), för då skulle du inse exakt hur rätt Penix har. Noob.
Dinin
Posts: 30
Joined: 2006-10-27 17:34:04

Post by Dinin »

lillis wrote:Det sista du säger, att alla dom går ut på samma sak, gör ju att ditt inlägg blir totalt meningslöst, sen att du kör Makk utan BottCamp med Windows gör ju saken ännu värre.quote]Vad är det här för skitsnack? Penix har ju helt rätt och det är ditt inlägg som är helt och hållet meningslöst, du har onekligen inte spelat speciellt många MMORPG (eller - över speciellt lång tid), för då skulle du inse exakt hur rätt Penix har. Noob.
och vad exakt går alla mmorpg:s ut på då?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

AshTray wrote:Japp, jag har spelat det ett tag. Inte kommit så långt, men ändå. Det är hyfsat roligt :)

Btw, var köper man fiskespön?
om du är i loa castle så finns det en fiskare som heter bilardo "fisher"
kolla kartan så hittar du han och han har fiskespön
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dinin wrote:och vad exakt går alla mmorpg:s ut på då?
Det finns ju olika nivåer att förklara det på. Den mest generella nivån är nog:

Döda monster för att nå en ny nivå så att du kan döda monster snabbare och med andra vapen. Repetera ad nauseum. Det kallas på engelska "the leveling threamill".

Om du kontrar med "MEN PEVEPE DÅ???" så förlorar du spelet.
Dinin
Posts: 30
Joined: 2006-10-27 17:34:04

Post by Dinin »

lillis wrote:
Dinin wrote:och vad exakt går alla mmorpg:s ut på då?
Det finns ju olika nivåer att förklara det på. Den mest generella nivån är nog:

Döda monster för att nå en ny nivå så att du kan döda monster snabbare och med andra vapen. Repetera ad nauseum. Det kallas på engelska "the leveling threamill".

Om du kontrar med "MEN PEVEPE DÅ???" så förlorar du spelet.
Så enbart för att det är vanligt, inte ens sant för alla mmorpg:s, att man spenderar en hel del tid med att döda monster för att bli bättre så betyder det att man i slutänden, end-game eller vad du nu vill kalla det, gör exakt samma sak i varje spel? Fan va du verkar se digsjälv som allvetande när du inte verkar ha någon större erfarenhet av mmorpg:s alls.

Om det är så att du har haft dåliga erfarenheter av dom du har spelat så kan du väl bara säga det istället? Fast ärligt talat tror jag ingen bryr sig, alla skapar väl sin egen uppfattning. Tråden skapades för att tipsa folk om ett spel, han frågade inte om folks personliga åsikter om mmorpg:s.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dinin, det handlar inte om att göra "exakt samma sak" i alla spel. Det handlar om att en majoritet av alla MMO-spel följer exakt samma recept. Jag orkar inte ens förklara längre. Den enda som verkar oerfaren är du som säger att så inte är fallet.

De bra spelen som jag minns är de som avviker från det klassiska receptet; Face of Mankind, EVE Online, A Tale in the Desert, Seed etc. Men låt mig gissa, du har aldrig hört talas om de spelet, visst?

Edit: Jag skulle även vilja påpeka att 2 moons är i public open beta. Det vill säga inte gratis för alltid. Det är en ofärdig produkt.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också! Och jag och gänget blir kända i hela landet som dem som dödade nämnda drake, samt får den unika skatt han såklart lurat på, UNIKA.
Inte som i WoW, där draken efter några dagar återuppstår och ett nytt gäng äventyrare (eller jag och gänget igen) drar dit och dödar den, om och om och om igen, bara för att få speciell loot, som inte alls egentligen är unik. Blargh!
Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Ibis, det enda jag tänker på när jag läser om din idé är folk som gör det hela till en sport, vilket det inte ska vara. Gör hellre i så fall världen mer interaktiv, säg att GM's ska få styra mobs och bossar i dungeons, så att det inte blir samma tankingskit och dryga pullings over and over again.
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Den enda lösningen är att låta världen vara styrd av -spelarna-. Helt och hållet. Men det klarar inte spelarna själva av så det är ingen idé. Förutom i mindre spel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Kanske slökollade lite väl mycket, men hur ligger syst. kraven ungefär ?
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

2Moons Minimum Requirements:

Microsoft Windows 98/2000/XP
Intel Pentium III 800 MHz or AMD Athlon 800 MHz
256 MB or more of RAM
32 MB 3D graphics card with Hardware Transform and Lighting, such as nVIDIA
GeForce 2 class card or above
DirectX 9.0c and latest video drivers
Broadband Internet connection

2Moons Recommended System:

Microsoft Windows 98/2000/XP
Intel Pentium IV 1.5 GHz or AMD AthlonXP 1.5 GHz
512 MB or more of RAM
128 MB 3D graphics card with Hardware Transform and Lighting, such as nVIDIA
GeForce FX class card or above
DirectX 9.0c and latest video drivers
Broadband Internet connection
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Joel wrote:Ibis, det enda jag tänker på när jag läser om din idé är folk som gör det hela till en sport, vilket det inte ska vara. Gör hellre i så fall världen mer interaktiv, säg att GM's ska få styra mobs och bossar i dungeons, så att det inte blir samma tankingskit och dryga pullings over and over again.
Sport är inte vad jag menar, jag vill bara ha ett mer storydrivet MMORPG, där världen faktiskt kan och skall räddas. Ser inte vad mer aktiva GMs skall kunna göra, du kommer ändå aldrig kunna uppnå något egentligen.
För att detta skall fungera smidigt så tror jag det krävs ett mindre antal spelare för varje aktiv värld, ett hundratal kanske. Tänk Diablo II Online, fast i större skala, samt mer klassiskt rollspel än bara hack&slash. Gärna att varje spelvärld på något sätt slumpas fram, efter vissa mallar, så ingen värld är den andra lik direkt.
Menar, vad är meningen med en episk fantasyvärld om man aldrig får chansen att spöa Saurons röv och rädda världen? Eller såklart ställa sig på Saurons sida och erövra den istället.
Ge mig Oblivion/Fable, fast större, och online. Och när den världen är räddad får jag och mina kompisar återfödas som en ny hjälte, i en ny värld och på nytt välja sida, God eller Ond. Blir mer inställt på hjälte emot hjälte, mer episkt, mer syfte bakom det hela.
Finns såklart plats för annat än bara rena hjältar också, "legendariska" vapensmeder, allt sådant som kan spela roll.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ibis, du kanske skall kolla in Neverwinter Nights/NWN2, online. Där finns det folk som kör egna servrar (max 64 spelar, om jag inte missminner mig) och verkligen engagerar sig att skapa story och liknande. Men där är allt i privat regi och allt vad som medföljer.

Min kompis spelade massor med NWN online och säger att när man väl hittat en bra serverar så är det ungefär precis det du beskriver. Observera dock att de flesta av dessa servrar kräver att du rollspelar, inte bara springer runt och expar för att kunna rädda världen.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

lillis wrote:Ibis, du kanske skall kolla in Neverwinter Nights/NWN2, online. Där finns det folk som kör egna servrar (max 64 spelar, om jag inte missminner mig) och verkligen engagerar sig att skapa story och liknande. Men där är allt i privat regi och allt vad som medföljer.

Min kompis spelade massor med NWN online och säger att när man väl hittat en bra serverar så är det ungefär precis det du beskriver. Observera dock att de flesta av dessa servrar kräver att du rollspelar, inte bara springer runt och expar för att kunna rädda världen.
Hmm, låter intressant, skall ta och kika på det faktiskt :) Dock, skulle vilja ha så stora och fria världar som i t ex. Oblivion, fast ja.. som ovan då. Men men, man kan inte få allt, NWN låter som det som kommer närmast :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ibis: Kollat in wurmonline.com? Väldigt öppen värld där man kan göra vad man känner för. Spelet i sig har inte kommit så långt i utvecklingen och det är inte så snyggt som Oblivion direkt... Sen så dör drakarna för alltid om du dödar dom ;)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Xerbee wrote:Ibis: Kollat in wurmonline.com? Väldigt öppen värld där man kan göra vad man känner för. Spelet i sig har inte kommit så långt i utvecklingen och det är inte så snyggt som Oblivion direkt... Sen så dör drakarna för alltid om du dödar dom ;)
Hehe, men det är väl mer en hel livsemulator nästan? Eller är det inte spelet då man måste lära sig i stort sett allt för att kunna bygga ett hus, smida spik, hugga träd och tillverka plankor, etc etc.

Och vill inte bara ha att djur skall dö. Får gärna finnas vissa områden som respawnar lägre nivåer av fiender, men är det ett monster/NPC specifik för historien/världen, då skall det bara finnas en också. Man skall inte kunna smiska The Lich King mer än en gång så att säga :P Och den som tillslut löser den uppgiften blir såklart hyllad i hela kungariket. Som det skulle bli i en riktig sån värld. Fable helt enkelt, fast MMORPG. Blir mer kamp om de artifakter och legendariska vapen som finns, hans som svingar Narsil (som exempel) skall såklart också bli lite småkänd för att vara den enda som har det.
Menar i WoW som exempel, mycket av utrustningen har ju en ganska intressant historia bakom sig och så, samma med bossarna i instanserna etc. Men eftersom vemsomhelst kan ha den utrustningen, finns ingen egentlig gräns på hur många det kan finnas, så är det enda speciella med att ha den vilka stats det ger din karaktär. Storyn betyder skit. Samma med monstren, endast intressanta för vilken loot de ger.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Dinin
Posts: 30
Joined: 2006-10-27 17:34:04

Post by Dinin »

lillis wrote:Dinin, det handlar inte om att göra "exakt samma sak" i alla spel. Det handlar om att en majoritet av alla MMO-spel följer exakt samma recept. Jag orkar inte ens förklara längre. Den enda som verkar oerfaren är du som säger att så inte är fallet.

De bra spelen som jag minns är de som avviker från det klassiska receptet; Face of Mankind, EVE Online, A Tale in the Desert, Seed etc. Men låt mig gissa, du har aldrig hört talas om de spelet, visst?

Edit: Jag skulle även vilja påpeka att 2 moons är i public open beta. Det vill säga inte gratis för alltid. Det är en ofärdig produkt.
Det va du som sa att alla va likadana och nu påstår du att jag inte känna till något spel som avviker sig? <.<


För övrigt håller jag med om att det är svårt att hitta riktigt bra spel, sitter själv fortfarande med Lineage 2 för att jag tröttnar på dom flesta andra jag provar på. Det är kanske inte öppet kontrollerat av spelarna på så sätt ni pratar om och som jag själv gärna skulle vilja se någon gång. Men pvp'n är helt öppen och det är lite av ett politiskt maktspel att hålla sig på top då vem som helst kan alliera sig mot dig. Dessutom är det instansfritt, så vill man ha något så får man slåss för det. Tycker det slår RvR och instansbaserade spel iallafall, ett steg i rätt riktning mot spelarkontrollerade världar. Tyvärr så börjar befolkningen sina så börjar väl bli dags att kolla lite mer noga efter något nytt =/.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ibis wrote:
Xerbee wrote:Ibis: Kollat in wurmonline.com? Väldigt öppen värld där man kan göra vad man känner för. Spelet i sig har inte kommit så långt i utvecklingen och det är inte så snyggt som Oblivion direkt... Sen så dör drakarna för alltid om du dödar dom ;)
Hehe, men det är väl mer en hel livsemulator nästan? Eller är det inte spelet då man måste lära sig i stort sett allt för att kunna bygga ett hus, smida spik, hugga träd och tillverka plankor, etc etc.

Och vill inte bara ha att djur skall dö. Får gärna finnas vissa områden som respawnar lägre nivåer av fiender, men är det ett monster/NPC specifik för historien/världen, då skall det bara finnas en också. Man skall inte kunna smiska The Lich King mer än en gång så att säga :P Och den som tillslut löser den uppgiften blir såklart hyllad i hela kungariket. Som det skulle bli i en riktig sån värld. Fable helt enkelt, fast MMORPG. Blir mer kamp om de artifakter och legendariska vapen som finns, hans som svingar Narsil (som exempel) skall såklart också bli lite småkänd för att vara den enda som har det.
Menar i WoW som exempel, mycket av utrustningen har ju en ganska intressant historia bakom sig och så, samma med bossarna i instanserna etc. Men eftersom vemsomhelst kan ha den utrustningen, finns ingen egentlig gräns på hur många det kan finnas, så är det enda speciella med att ha den vilka stats det ger din karaktär. Storyn betyder skit. Samma med monstren, endast intressanta för vilken loot de ger.
Mjo det är väl mer av en simulator. Fast man behöver ju inte kunna allt om man bor i en by med andra. Då fokuserar man oftast på det man tycker är roligast.

Sen är det så att "lägre" djur som finns överallt respawnar medans drakarna och andra "uniques" inte respawnar och de ger den som dödar en egen titel. Sen finns det ju artifacts (typ svärd, sköld och någon orb) som är helt unika där det bara finns en av varje.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
krulliz
Posts: 231
Joined: 2005-10-09 3:05:38

Post by krulliz »

Ibis wrote:Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också! Och jag och gänget blir kända i hela landet som dem som dödade nämnda drake, samt får den unika skatt han såklart lurat på, UNIKA.
Inte som i WoW, där draken efter några dagar återuppstår och ett nytt gäng äventyrare (eller jag och gänget igen) drar dit och dödar den, om och om och om igen, bara för att få speciell loot, som inte alls egentligen är unik. Blargh!
Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Om man vill göra det så skall man kanske ta och spela igenom ett spel som inte är ett online spel? Hur snabbt skulle det inte ta slut som t.ex. WOW om man skulle döda högsta bossen och vips skulle spelet vara slut. Typ.
Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.
Post Reply