Haha, tyst innan han kommer hit!Ibis wrote:Blargh!
Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Därför att det såklart inte på något sätt skall vara lätt att döda bossen, "One does not simply walk into Mordor...". Det skall vara tufft, man måste träna sin hjälte, hitta ett gäng goda andra hjältar att kämpa tillsammans med, ingen skall kunna klara det ensam. Leta reda på magiska artefakter för att hjälpa till i äventyret, slåss först med mörke furstens underhuggare, sätt sen efter honom... precis som i ett riktigt fantasyäventyr! I ett dylikt rollspel måste det ju gå att faktiskt rädda världen. Eller förgöra den, om man spelar för andra sidan.krulliz wrote:Om man vill göra det så skall man kanske ta och spela igenom ett spel som inte är ett online spel? Hur snabbt skulle det inte ta slut som t.ex. WOW om man skulle döda högsta bossen och vips skulle spelet vara slut. Typ.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Det beror nog lite på hur man vill spela, finns ju många som springer runt solo och lvlar eller springer runt solo och bara pkar folk. Sen kan man ju köra avslappnat med några få vänner i en liten klan eller med irl vänner ibland typ eller så kan köra lite med "hardcore" och spela typ 18timmar om dagen med likasinnade från hela världen och bli riktigt bra kompisar med dem. Har sett det gå så långt som att 2 personer från olika kontinenter kommer varandra så nära att dom flyttar ihop och gifter sig.staretsen wrote:Haha, tyst innan han kommer hit!
Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.staretsen wrote:Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Jag har verkligen inget emot att leva sitt liv genom multiplayerspel, det är bara själva grejerna man gör i MMORPGs som jag tycker känns rätt lodiga. Typ "nu ska vi gå och grinda och i åtta timmar så att vi kan dräpa en slumpmässigt genererad drake i Altar Cave of Deluxe Witch Science", inte mycket känsla i det för mig.lillis wrote:Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.
:a single tear:lillis wrote:De två roligaste åren i mitt liv var när jag spelade Star Wars Galaxies med min bror och våran guild. Mer eller mindre varje dag i två år satt vi på ventrilo och pratade med folk som faktiskt blev mer än bara medspelare. Så fort min bror eller jag pratar om det får vi en klump i halsen och glaserade . Det var en fin tid.
Det är helt klart den sociala gemenskapen som är viktigast i ett MMORPG, något som Blizzard totalt missat. De sociala verktyg man får i WoW är så obefintliga att man vill gråta.lillis wrote:Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.
De två roligaste åren i mitt liv var när jag spelade Star Wars Galaxies med min bror och våran guild. Mer eller mindre varje dag i två år satt vi på ventrilo och pratade med folk som faktiskt blev mer än bara medspelare. Så fort min bror eller jag pratar om det får vi en klump i halsen och glaserade . Det var en fin tid.
SWG var ett bra spel.
Men nog om det...
Som lillis säger så är gemenskapen väldigt väldigt speciell, och efter ett tag kan du mkt väl sitta och chatta med dina spel-kompisar ist för IRL-vänner.lillis wrote:Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.staretsen wrote:Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).lillis wrote:Du har onekligen inte spelat SWG, duhuuuu.staretsen wrote:text
Biggie: Jaså? De har väl fortfarande det efterblivna FPS-systemet? Klassystemet? Allt? Näääädu..
Du har en bra. Hade inte alla mina SWG-RP-vänner lämnat pga speländringarna hade jag fortfarande spelat. Men när de förstörde spelet förstörde de också communityt runt det, och alltså min lust att spela. Om det fanns kvar många aktiva rp-are så hade jag aldrig lämnat Mos Entha...Big_Bird wrote:Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).
Klassystemet är kvar, men de har fixat upp klasserna lite bättre.
Givetvis är det skit jämfört med det som en gång var, men eftersom det inte är striderna som lockar mig, var det det så skulle jag varit kvar i WoW som onekligen har rätt så kul end-game-strider.
Återregga dig, tjata på dina polare. Fråga om de verkligen trivs med att grinda reputation i outlands?lillis wrote:Du har en bra. Hade inte alla mina SWG-RP-vänner lämnat pga speländringarna hade jag fortfarande spelat. Men när de förstörde spelet förstörde de också communityt runt det, och alltså min lust att spela. Om det fanns kvar många aktiva rp-are så hade jag aldrig lämnat Mos Entha...Big_Bird wrote:Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).
Klassystemet är kvar, men de har fixat upp klasserna lite bättre.
Givetvis är det skit jämfört med det som en gång var, men eftersom det inte är striderna som lockar mig, var det det så skulle jag varit kvar i WoW som onekligen har rätt så kul end-game-strider.
Det är ju nästan speltekniskt omöjligt för ett MMO ju. Hur tror du det blir efter en vecka då alla fiender är döda?Ibis wrote:Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också!
Då kan du spela något som inte är MMO klassat, typ Savage eller kanske Delta Force...Ibis wrote:Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Tja, den legendariska odöda draken borde inte vara något någon skulle kunna döda efter en vecka. Mindre icke speciella fiender får gärna respawna.Hipshot wrote:Det är ju nästan speltekniskt omöjligt för ett MMO ju. Hur tror du det blir efter en vecka då alla fiender är döda?Ibis wrote:Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också!
Då kan du spela något som inte är MMO klassat, typ Savage eller kanske Delta Force...Ibis wrote:Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.