2 moons nytt gratis online spel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ibis wrote:Blargh!
Haha, tyst innan han kommer hit!

Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

krulliz wrote:Om man vill göra det så skall man kanske ta och spela igenom ett spel som inte är ett online spel? Hur snabbt skulle det inte ta slut som t.ex. WOW om man skulle döda högsta bossen och vips skulle spelet vara slut. Typ.
Därför att det såklart inte på något sätt skall vara lätt att döda bossen, "One does not simply walk into Mordor...". Det skall vara tufft, man måste träna sin hjälte, hitta ett gäng goda andra hjältar att kämpa tillsammans med, ingen skall kunna klara det ensam. Leta reda på magiska artefakter för att hjälpa till i äventyret, slåss först med mörke furstens underhuggare, sätt sen efter honom... precis som i ett riktigt fantasyäventyr! I ett dylikt rollspel måste det ju gå att faktiskt rädda världen. Eller förgöra den, om man spelar för andra sidan.
Jag vill ha ett syfta, annat än att grinda instanser och bara gå upp i nivå med sin karaktär.
Last edited by Ibis on 2007-08-11 0:32:08, edited 3 times in total.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

vad är system kravet ?
Dinin
Posts: 30
Joined: 2006-10-27 17:34:04

Post by Dinin »

staretsen wrote:Haha, tyst innan han kommer hit!

Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Det beror nog lite på hur man vill spela, finns ju många som springer runt solo och lvlar eller springer runt solo och bara pkar folk. Sen kan man ju köra avslappnat med några få vänner i en liten klan eller med irl vänner ibland typ eller så kan köra lite med "hardcore" :P och spela typ 18timmar om dagen med likasinnade från hela världen och bli riktigt bra kompisar med dem. Har sett det gå så långt som att 2 personer från olika kontinenter kommer varandra så nära att dom flyttar ihop och gifter sig.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Vad är systemkravet ? hittar det ingenstans :P
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Fabola wrote:Vad är systemkravet ? hittar det ingenstans :P
Kolla 1:a sidan i den här tråden.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Fabola
Posts: 422
Joined: 2006-10-23 19:26:04
Location: Strömsund
Contact:

Post by Fabola »

Tackar. hoppas det funkar.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

staretsen wrote:Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.

De två roligaste åren i mitt liv var när jag spelade Star Wars Galaxies med min bror och våran guild. Mer eller mindre varje dag i två år satt vi på ventrilo och pratade med folk som faktiskt blev mer än bara medspelare. Så fort min bror eller jag pratar om det får vi en klump i halsen och glaserade . Det var en fin tid.

SWG var ett bra spel.

Men nog om det...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lillis wrote:Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.
Jag har verkligen inget emot att leva sitt liv genom multiplayerspel, det är bara själva grejerna man gör i MMORPGs som jag tycker känns rätt lodiga. Typ "nu ska vi gå och grinda och i åtta timmar så att vi kan dräpa en slumpmässigt genererad drake i Altar Cave of Deluxe Witch Science", inte mycket känsla i det för mig.
lillis wrote:De två roligaste åren i mitt liv var när jag spelade Star Wars Galaxies med min bror och våran guild. Mer eller mindre varje dag i två år satt vi på ventrilo och pratade med folk som faktiskt blev mer än bara medspelare. Så fort min bror eller jag pratar om det får vi en klump i halsen och glaserade . Det var en fin tid.
:a single tear:
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.

De två roligaste åren i mitt liv var när jag spelade Star Wars Galaxies med min bror och våran guild. Mer eller mindre varje dag i två år satt vi på ventrilo och pratade med folk som faktiskt blev mer än bara medspelare. Så fort min bror eller jag pratar om det får vi en klump i halsen och glaserade . Det var en fin tid.

SWG var ett bra spel.

Men nog om det...
Det är helt klart den sociala gemenskapen som är viktigast i ett MMORPG, något som Blizzard totalt missat. De sociala verktyg man får i WoW är så obefintliga att man vill gråta.

Lade ner WoW efter att mitt gille kollapsade under tyngden att de som var mest "hardcore" tyckte vi andra höll dem tillbaka (så de ägnade all tid åt att göra Heroic Instances och Kharazan istället för att hjälpa oss andra med attunements).

Däremot har jag återaktiverat mitt SWG-konto. Mitt gamla gille sa att spelet inte sög fullt så mycket längre och jag saknade faktiskt cantinan och mitt hus.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Kallas det RPG ska det också vara det tycker man ju, verkar som att ytligt nöje säljer bättre än innerligt nöje som man lägger ned sin själ i. Eller delar av den iaf. Som voldemort! loL! >_>
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

staretsen wrote:text
Du har onekligen inte spelat SWG, duhuuuu.

Biggie: Jaså? De har väl fortfarande det efterblivna FPS-systemet? Klassystemet? Allt? Näääädu..
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

lillis wrote:
staretsen wrote:Ontopic, kan någon förklara vad som egentligen är grejen med MMORPGs? Är det gemenskapen? Sandbox är ju betydligt bättre i t ex Freelancer än äckliga WoW.
Det är väldigt svårt att förklara. Jag tror att för mig är det den sociala gemenskapen som är väldigt speciell. Det kanske låter väldigt no-life-igt att säga att man spelar onlinespel för social gemenskap, men det är en väldigt speciell gemenskap som man inte får med grabbarna på sin gata precis.
Som lillis säger så är gemenskapen väldigt väldigt speciell, och efter ett tag kan du mkt väl sitta och chatta med dina spel-kompisar ist för IRL-vänner.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
staretsen wrote:text
Du har onekligen inte spelat SWG, duhuuuu.

Biggie: Jaså? De har väl fortfarande det efterblivna FPS-systemet? Klassystemet? Allt? Näääädu..
Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).
Klassystemet är kvar, men de har fixat upp klasserna lite bättre.

Givetvis är det skit jämfört med det som en gång var, men eftersom det inte är striderna som lockar mig, var det det så skulle jag varit kvar i WoW som onekligen har rätt så kul end-game-strider.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).
Klassystemet är kvar, men de har fixat upp klasserna lite bättre.

Givetvis är det skit jämfört med det som en gång var, men eftersom det inte är striderna som lockar mig, var det det så skulle jag varit kvar i WoW som onekligen har rätt så kul end-game-strider.
Du har en bra. Hade inte alla mina SWG-RP-vänner lämnat pga speländringarna hade jag fortfarande spelat. Men när de förstörde spelet förstörde de också communityt runt det, och alltså min lust att spela. Om det fanns kvar många aktiva rp-are så hade jag aldrig lämnat Mos Entha...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:
Big_Bird wrote:Klart att de har kvar det efterblivna systemet (men de har fixat auto targeting och auto fire så man kan ställa in det till att vara som förr).
Klassystemet är kvar, men de har fixat upp klasserna lite bättre.

Givetvis är det skit jämfört med det som en gång var, men eftersom det inte är striderna som lockar mig, var det det så skulle jag varit kvar i WoW som onekligen har rätt så kul end-game-strider.
Du har en bra. Hade inte alla mina SWG-RP-vänner lämnat pga speländringarna hade jag fortfarande spelat. Men när de förstörde spelet förstörde de också communityt runt det, och alltså min lust att spela. Om det fanns kvar många aktiva rp-are så hade jag aldrig lämnat Mos Entha...
Återregga dig, tjata på dina polare. Fråga om de verkligen trivs med att grinda reputation i outlands? ;)

Väntar på ett nytt bra spel. Önskar fler tillverkare kunde förstå behovet av sociala aktiviteter och en värld man påverkar. Wurm har en del kul idéer men är lite för detaljerat och oergonomiskt för att kännas som ett alternativ.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ibis wrote:Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också!
Det är ju nästan speltekniskt omöjligt för ett MMO ju. Hur tror du det blir efter en vecka då alla fiender är döda?
Ibis wrote:Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Då kan du spela något som inte är MMO klassat, typ Savage eller kanske Delta Force...
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Hipshot wrote:
Ibis wrote:Själv skulle jag vilja ha ett MMORPG där man faktiskt kan påverka spelvärlden, dödar jag och gänget den legendariska odöda draken som gömt sig i en grotta under Domedagsberget, då skall den banne mig fortsätta vara död också!
Det är ju nästan speltekniskt omöjligt för ett MMO ju. Hur tror du det blir efter en vecka då alla fiender är döda?
Ibis wrote:Gör "mindre" spelvärldar, där varje värld kanske bara har plats för 100 spelare åt gången, där det finns ett fast antal uppdrag man kan göra, och där målet är att faktiskt besegra det Onda/det Goda beroende på vilken sida man lirar. När världen väl är vunnen av endera sidan så nollställs istället hela världen, och de hjältar som vann i slutändan hamnar i någon sorts highscore-lista. Så att det faktiskt känns som att man kämpar för ett mål, för sin sida. Inte bara en statisk värld där man bara går upp i levels och grindar för utrustning :/
Då kan du spela något som inte är MMO klassat, typ Savage eller kanske Delta Force...
Tja, den legendariska odöda draken borde inte vara något någon skulle kunna döda efter en vecka. Mindre icke speciella fiender får gärna respawna.

Tja, jag vill ha ett fantasyrollspel där spelarna faktiskt kan inverka på vad som händer. Om allt bara handlar om att grinda instanser så kan man lika gärna skita i storyn öht.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Summera för mig.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Post Reply