Tapeter & färg till lyan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Tapeter & färg till lyan

Post by Najze »

Har nyligen fått en lägenhet, en 2a på 62 kvadrat. Gamla hus och tapeterna är riktigt hemska, slitet 70-tal. Så jag måste måla om / tapetsera när jag flyttar in. Någon som kan tipsa mig om vad som är modernt just nu, eller någon bra firma / nätbutik att få inspiration / köpa ifrån. Om det är fysisk butik ska det vara nära Göteborg.

Tack på förhand!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Svarta tapeter, tak och golv ger en lugnande känsla.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Broschyrer och färgkartor går att få från färgtillverkare.
http://www.nordsjo.se/broschyrer.asp
Skall förr eller senare måla om vardagsrummet i någon nyans av vitt och låta möbler/tavlor/tyger/golv stå för färgerna.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tapeter & färg till lyan

Post by lither »

Najze wrote:Någon som kan tipsa mig om vad som är modernt just nu
Starka färger, samt fondväggar med delade färger. Färgprover bör du inte leta runt på nätet efter, egentligen. Fråga i färgaffärer efter större riktiga prover och se hur det går mot olika sorters ljus (dags-, inne-, uteljus).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Tapeter & färg till lyan

Post by Najze »

lither wrote:
Najze wrote:Någon som kan tipsa mig om vad som är modernt just nu
Starka färger, samt fondväggar med delade färger.
Bildexempel?

Ja gillar något sådant här, verkar vara modernt:
Image

Var det inte stealth som hade nåt sånt här? Iaf nån på forumet..
Image
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

ovanför bratells möbler på Danska Vägen i Göteborg ligger det en tapet/färg affär. Där har iaf vi köpt alla våra taper och färger sålänge jag kan minnas..
Dom har stora pärmar man kan få låna hem med tapetprover, för att se vad som passar bäst in i hemmet. =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

xianze wrote:ovanför bratells möbler på Danska Vägen i Göteborg ligger det en tapet/färg affär. Där har iaf vi köpt alla våra taper och färger sålänge jag kan minnas..
Dom har stora pärmar man kan få låna hem med tapetprover, för att se vad som passar bäst in i hemmet. =)
Okej, vad är det för priser där? Har ju sett allt från 59-800 kr / rulle (0,5 x 10 m) vilket gör att det kan kosta några hundra till tusenlappar..
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Re: Tapeter & färg till lyan

Post by Klaar »

Najze wrote:
lither wrote:
Najze wrote:Någon som kan tipsa mig om vad som är modernt just nu
Starka färger, samt fondväggar med delade färger.
Om du väljer en mörk eller (väldigt?) mönstrad tapet, tapetsera inte alla väggar med den. Rummet känns mindre, mörkare och du blir hypnotiserad varje gång du vänder dig om.

Ska försöka komma ihåg att knäppa ett par bilder på tapeten jag satte upp i somras, den är både mörk och mönstrad och blänker på vissa partier när man kollar ifrån sidan. ;)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Tapeter & färg till lyan

Post by Najze »

Klaar wrote:Om du väljer en mörk eller (väldigt?) mönstrad tapet, tapetsera inte alla väggar med den. Rummet känns mindre, mörkare och du blir hypnotiserad varje gång du vänder dig om.

Ska försöka komma ihåg att knäppa ett par bilder på tapeten jag satte upp i somras, den är både mörk och mönstrad och blänker på vissa partier när man kollar ifrån sidan. ;)
Nej precis. Om du ser på bilderna ovan så tänkte jag ha en mönstrad vägg, någon mer exklusiv look, och sedan måla resten av rummet, så man inte blir för hypnotiserad ;)

Förresten, jag har funderar på att göra en väggmålning, dock inte direkt när jag flyttat in, men senare. Någon som har tips på det? Eller inspiration?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Stealth's tapeter är ju väldigt snygga, och köpta på http://www.engelskatapetmagasinet.se/ i Gbg
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om det är en hyreslägenhet, tänk på att du kan bli ersättningsskyldig vid utflyttning om dina dekorationer är allt för extravaganta eller dåligt gjorda, om det är en bostadsrätt kan den sjunka rätt bra i värde av kassa dekorationer.

I vilket fall som helst får du räkna med att tapetsera om innan du flyttar ut om du inte kör full mainstream.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ghlargh wrote:Om det är en hyreslägenhet, tänk på att du kan bli ersättningsskyldig vid utflyttning om dina dekorationer är allt för extravaganta eller dåligt gjorda, om det är en bostadsrätt kan den sjunka rätt bra i värde av kassa dekorationer.

I vilket fall som helst får du räkna med att tapetsera om innan du flyttar ut om du inte kör full mainstream.
Jo, just väggmålningar kan ju vara kritiskt. Men resten är nog inga problem. Är en hyreslägenheten, o de har gått med i nåt med hyresgästförening, Valfritt Lägenhets Underhåll, VLU, så man måste göra allt själv, dock inte förstöra lägenheten då ;). Men gör man det snyggt bara så...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Najze wrote:Okej, vad är det för priser där? Har ju sett allt från 59-800 kr / rulle (0,5 x 10 m) vilket gör att det kan kosta några hundra till tusenlappar..
Är väl hyffsat billiga priser faktiskt, kan kolla upp mer exakt snart :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Klä väggarna i klickparkett i någon skön dov jordfärg. Billigare än tapeter.

Heh... kanske inte direkt, men man kan faktiskt fundera på en fondvägg i parkett om man vill, har sett det och det blev snyggare än man kan tro.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Big_Bird wrote:Klä väggarna i klickparkett i någon skön dov jordfärg. Billigare än tapeter.

Heh... kanske inte direkt, men man kan faktiskt fundera på en fondvägg i parkett om man vill, har sett det och det blev snyggare än man kan tro.
Kan mkt väl bli snyggt, men limmar man upp det då eller?

Najze: Håll mkt av väggarna i en färg och har en vägg som en fondvägg eller nåt. Blir rättså lätt rörigt annars.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

När det kommer till tapeter är det två viktiga saker man bör tänka på. Färg och Mönster.

Tänk över vad du har för möbler (eller vad du tror att du kommer ha för möbler) och försök kombinera tapetfärgen så att tapetfärgen blir ett komplement till miljön. Mönster på tapeterna avgör också väldigt mycket vilket intryck tapeten kommer ge.

Man kan i princip aldrig gå fel om man väljer någon slags ljus, lätt mönstrad tapet. Det fungerar till alla möbler och passar allra oftast väldigt bra.

Är man lite mer vågad kan man sätta mer färg på väggarna, kanske sätta upp border eller ha en fondvägg någon stans.

Känner du att du inte vill tapetsera något modernt (som kan bli omodernt lika fort igen), kan man hänga upp väggbonader, tavlor eller annat som ger samma känsla som en tapet. Kanske ha en vägg målad i grafitti?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tapeter & färg till lyan

Post by lither »

Najze wrote:
lither wrote:
Najze wrote:Någon som kan tipsa mig om vad som är modernt just nu
Starka färger, samt fondväggar med delade färger.
Bildexempel?
Tyvärr inte. Det är ord tagna från en expert som talade ut under ett avsnitt av Äntligen Hemma för några veckor sedan.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Kitschigt/trippigt med svartröttvitt är ganska hett.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hittade en liten tapetguide. Verkade iof ha så många snygga, men alltid något kanske?

Boråstapeter

edit: hittade en till tapetguide

Eco
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tack för tipsen hittills! Ös på bara :)

Och ni som ska skriva om vem som är dum *host*, gör det via PM *rensat*.
Post Reply