PCMCIA SATA kort i linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
toz
Posts: 80
Joined: 2002-03-16 11:34:46
Contact:

PCMCIA SATA kort i linux

Post by toz »

Ja har tänkt att använda en gammal uttjänt laptop (compaq armada 1700 366Mhz) som server och för att utöka lagringsutrymmet tänkte jag använda en PCMCIA till SATA adapter som säljs på kjell&co.
http://www.kjell.com/?item=38379&path=3 ... 0,40000000
Frågan är bara om denna mojäng går att få igång i linux.
Ett annat alternativ är kanske att använda ett pc-card för usb2 och sedan ansluta en sådan disk, men det känns lite onödigt, och borde bli lite billigare + bättre prestanda med SATA kortet.
Någon som har erfaenhet av detta kort ?
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Tänkte bara snabbt ge dig en hint innan du beställer något. Du anger "PCMCIA" i ämnesraden, medan kortet du hänvisar till är av typen CardBus. Om du inte inte redan känner till det så klarar inte PCMCIA platser av att använda CardBus kort, däremot så klarar CardBus platser att använda PCMCIA kort. Jag ser det dessutom som föga troligt att det finns SATA PCMCIA kort på marknaden.

Samma sak gäller USB2 PCMCIA kort.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Veni wrote:Du anger "PCMCIA" i ämnesraden, medan kortet du hänvisar till är av typen CardBus. Om du inte inte redan känner till det så klarar inte PCMCIA platser av att använda CardBus kort, däremot så klarar CardBus platser att använda PCMCIA kort.
Fast då bör man lägga till att det inte heter "PCMCIA-plats" längre utan "PC Card-plats" om man ska vara petig. Och de flesta "PC Card-platser" tillverkade efter mitten av 1997 klarar CardBus. De som är tillverkade före 97 klarar bara 16-bitars PC Cards och sätter man in ett CardBus-kort i en sådan enhete fungerar det inte så bra.

Om du känner dig osäker så kolla i enhetshanteraren efter "PCMCIA socket" eller något liknande så borde det stå om den klarar CardBus.

EDIT: Kan ju lägga till att PCMCIA nu endast är benämningen på föreningen som sätter den standarden. Alltså "Personal Computer Memory Card International Association" och inget annat. PC Card är det "nya" namnet sedan 1995 så att använda PCMCIA när man pratar om PC Card gör det bara förvirrande enligt mig.

EDIT2: PC Card ska nog inte skrivas med versaler :P
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Xerbee wrote:Fast då bör man lägga till att det inte heter "PCMCIA-plats" längre utan "PC CARD-plats"
Jag förtydligade det hela ända ner till busstypen. Benämningen PC-Card i sig definierar däremot ej busstypen.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Veni wrote:
Xerbee wrote:Fast då bör man lägga till att det inte heter "PCMCIA-plats" längre utan "PC CARD-plats"
Jag förtydligade det hela ända ner till busstypen. Benämningen PC-Card i sig definierar däremot ej busstypen.
Det har du helt rätt i. PC Card är ingen busstyp utan en formfaktor och ingen har sagt något annat vad jag kan se. Det hela bygger på användandet av fel termer. Bara meningen "Du anger "PCMCIA" i ämnesraden, medan kortet du hänvisar till är av typen CardBus" är helt åt skogen fel. Om man med PCMCIA menar PC Card (som är den rätta benämningen) så ingår CardBus där och pratar man om PCMCIA som föreningen är meningen helt oförståelig.

Jag kanske får leva med att folk säger PCMCIA åt PC Card. Det har ju ändå gått 12 år sedan man ändrade namnet...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Xerbee wrote:Om man med PCMCIA menar PC Card
Jag får väl vara ännu tydligare än tidigare med vad jag menar. Med PCMCIA menar jag 16-bitars PC-Card och med CardBus menar jag 32-bitars PC-Card.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Veni wrote:
Xerbee wrote:Om man med PCMCIA menar PC Card
Jag får väl vara ännu tydligare än tidigare med vad jag menar. Med PCMCIA menar jag 16-bitars PC-Card och med CardBus menar jag 32-bitars PC-Card.
Aha, då förstår jag!
Men hur vanligt är det med 16-bitars kort idag? Laptopen i fråga lanserades 98 vad jag kan se så att det skulle sitta en PC Card 16-bitars slot i den är väl föga troligt?

EDIT: En sak man bör kolla när det gäller nya kort och gammal hårdvara är om kortet kör på 3.3V eller 5V och vad ens "slot" klarar.

EDIT2: Och CardBus kör på 3.3V glömde jag att säga så har man en slot som klarar det också är det lugnt. Vet inte hur det är med gammla laptops i allmänhet men har läst om en del som bara tar PC Card 5V...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Xerbee wrote:Aha, då förstår jag!
Men hur vanligt är det med 16-bitars kort idag?
Tja, sitter här med en IBM 380ED med NT4 wks svensk och den klarar av 10/100 Mbit trådat samt 11 Mbit trådlöst med just 16-bitars kort(D-Link för trådat och Orinoco för trådlöst).

Orinoco kortet köpte jag i år och D-Link http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010047377 köpte jag förra året.

Försökte stoppa in ett CardBus kort i den men det var mindre lyckat. Den kör bl.a FireFox, IE6 och några simpla programvaror för diagonstik utav nätverk. Slängde ut den minnessticka som fanns i den och beställde en större via eBay och nu lirar den med 80 MB RAM. Det är en Pentium MMX @ 166 Mhz från runt 97/98. Det bästa är alla inbyggda portar(seriell+parallell) samt diskettstation och cdspelare.
User avatar
toz
Posts: 80
Joined: 2002-03-16 11:34:46
Contact:

Post by toz »

Tack för att ni reder ut begreppen :D Nu fick man sig en välbehövlig uppläxning i PCMCIA-träsket

Har kollat upp lite och så står det i specen för laptopen

PC Card Slots:
Two Type II/One Type III PC Card Slot(s) which support both 32-bit CardBus7 and 16-bit PC Cards; zoomed video support in bottom slot only

Verkar som att 32bits cardbus skall funka, men frågan är bara om kortet funkar i linux, annars kanske det får bli USB varianten, eller i värsta fall windows =)
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

toz wrote:Verkar som att 32bits cardbus skall funka, men frågan är bara om kortet funkar i linux, annars kanske det får bli USB varianten, eller i värsta fall windows =)
Det du kan göra är att skicka ett mail/ringa till Kjell & Co och se om de kan ge någon mer information om kortet så kanske det går att googla sig fram till om andra har kört det i linux.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Veni
Posts: 7
Joined: 2007-05-11 15:09:52

Post by Veni »

Om bilden hos Kjell & Co stämmer så är det kortet ett SIL3112.
Finns programvara på Syba's hemsida(www.syba.com) för optimering i Red Hat 9.0, vilket tyder starkt på att där finns en drivrutin inkompilerad i dagens Linuxkärna.

En del tyder på att chipsetet i kortet är en Silicon Image skapelse.

Mer här: http://it.us.syba.com/support_download/ ... 601-1.html
User avatar
toz
Posts: 80
Joined: 2002-03-16 11:34:46
Contact:

Post by toz »

Tack för all info, det får nog dock bli ett USB2 kort istället, köpte en 500GB usb-disk på elgiganten för 990 kr, att köpa en lös satadisk skulle bli nån hundring billigare, men nu slipper jag fixa strömförsörjning och låda.
Blir nog ett usb2kort från dustin för 170 spänn.
Post Reply