Göra ett spel som projektarbete

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Göra ett spel som projektarbete

Post by kaufman »

Nu i 3an så är det projektarbete pågång och jag och en kompis har en idé om att göra ett spel. Det finns ju hur många olika "svårighetsnivåer" som hällst i att göra spel men vi hade tänkt göra ett spel som riktar sig till barn mellan 5-10 ungefär. alltså behöver det inte vara så komplicerat men det ska endå vara snyggt och ta upp 100h arbete. grejen är att vi kan ingenting om att programera spel.

Vad kan då bli lättast men inte för lätt? om ni förstår vad jag menar. känns som om ett flash-spel kan vara lite för simpelt eller?

Lägg gärna upp funderingar och även frågor

//D
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

http://darkbasic.thegamecreators.com/

Fasr det blir säkert bättre att göra det i flash. Lite roligare för era klasskompisar att kunna gå in och lira det på rasterna när ni är klara sen?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Sen finns ju alltid Game Maker, även fast det blivit sämre sen samarbetet med yoyo-games.Kanske har v. 5 eller 6 liggandes någonstans.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Game Maker som 486an tipsade om, kan jag rekommendera också.

Eller gör som jag, börja lära dig att koda C (går en kurs i det genom skolan, jävligt kul faktist! :)).
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Flash behöver verkligen itne vara simpelt. Du kan göra relativt avancerade saker i flash. På ett smidigt sätt ;)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Klaar wrote:http://darkbasic.thegamecreators.com/

Fasr det blir säkert bättre att göra det i flash. Lite roligare för era klasskompisar att kunna gå in och lira det på rasterna när ni är klara sen?
Det där har jag kollat lite på faktiskt, men det känns lite overkill på något sätt. Har du nån egen erfarenhet av detta program?
486-moddare wrote:Sen finns ju alltid Game Maker, även fast det blivit sämre sen samarbetet med yoyo-games.Kanske har v. 5 eller 6 liggandes någonstans.
Penix wrote:Game Maker som 486an tipsade om, kan jag rekommendera också.

Eller gör som jag, börja lära dig att koda C (går en kurs i det genom skolan, jävligt kul faktist! Glad :)).
Det där game-maker sert ut att vara bra, du får jättegärna kolla upp om du har nån av de tidigare versionerna så kan jag testa lite.

Att lära sig att koda spel och sen få fram ett bra resultat känns att det är lite för mycket arbete, med allt annat som projektarbete innehåller, eller?
mnus wrote:Flash behöver verkligen itne vara simpelt. Du kan göra relativt avancerade saker i flash. På ett smidigt sätt Blinkning ;)
Just vad jag har i tankarna också, eftersom det var min första idé helt enkelt. Men, vad finns det för bra program för att göra ett flash-spel då?

Danke danke för alla tipps! ;D
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
Post Reply