Fysik igen...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Fysik igen...

Post by staretsen »

Om man byggde ett 1000 km högt lufttätt torn, där mynningen på jorden är under havsytan, skulle en massa vatten flyga ut i rymden av undertrycket då? Jag får verkligen inte ihop det och jag orkar inte ställa den här frågan till en lärare.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

spelar tjockleken på röret ngn roll? nu vill jag med veta :D
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det kan vara möjligt men också inte, man måste ju ha lite värden för att räkna med. Med det där är ungefär som ex en 10m hög vattenpelare. Arean i röret är 1cm^2. Denna pelare sitter på toppen av en vattenfylld tunna. När man fyller denna vattenpelare med vatten så sprängs tunnan. Hydrostatiska paradoxen kallas det.

BTW SpiXx^Orginalet, trycken är oberoende av arean...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

ahh well vi har inte börjat med fysiken ännu men det känns mer rätt att 1mm tjockt rör kräver mindre tryck att forsla upp vatten än ett rör på 1 cm?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

F=m g = p V g

V = A h

Ger: F = p A h g

p=F/A ger:

p=p A h g/A

När vi nu förkortar med A så får vi:
p=p g h

Alltså är trycket oberoende av arean... (A)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Fysik igen...

Post by fisk »

staretsen wrote:Om man byggde ett 1000 km högt lufttätt torn, där mynningen på jorden är under havsytan, skulle en massa vatten flyga ut i rymden av undertrycket då? Jag får verkligen inte ihop det och jag orkar inte ställa den här frågan till en lärare.
1000km högt lufttätt torn som skall kunna stå av sig själv? Det lär ha en herrejävlarns bas, och sannolikt se mer ut som en kon än ett rör (gissar jag). Om vi sedan räknar med att tornet är byggt så att det trotsar vindar och så vidare, och faktiskt är fysiskt möjligt så är det en helt annan historia än ett tunt rör som går från jord till rymd.

Sedan finns det väl ett otal andra variabler att räkna med (förutom vind)?
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Man vill ju bygga rymdhissar så varför inte? Men det är alltså principen jag är intresserad av och inte om det skulle hålla för vinden eller ej.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Fysik igen...

Post by XitArS »

staretsen wrote:Om man byggde ett 1000 km högt lufttätt torn, där mynningen på jorden är under havsytan, skulle en massa vatten flyga ut i rymden av undertrycket då? Jag får verkligen inte ihop det och jag orkar inte ställa den här frågan till en lärare.
Till att börja med, så för att uppnå effektivt vakuum (dvs nå ut där det råder det nämnda) så skulle röret behöva vara minst 35000 km.

Det skulle dock inte uppstå något drastiskt undertryck. Vakuum i sig ger inget sug. Anledningen till att gas sipprar ut från en trasig rymdstation beror på diffusion (en sorts tryckande utjämning, jämför det med att du har ett litet hål i locket till ditt kokande vatten) samt avsaknaden av gravitation.

Det som gör att vatten rör sig från ditt glas till din mun genom ett sugrör är att trycket i röret blir mindre än trycket på utsidan. I en konstruktion som vårat gigantiska rör (eller vilket rör du vill) skulle vattnet röra sig omkring 32 fot över havsytan (detta pga trycket från jordens atmosfär). Längre upp än såhär skulle vattnet aldrig komma på egen hand om vi bortser från kapilläreffekten.
Vi skulle om röret vore mycket mycket smalt uppnå en viss kappilläreffekt som beräknas genom h = 0.3 / d där h är höjden och d är tubens diameter (cm). Detta handlar bara om några hundra meter som bäst dock.

Vad vi skulle kunna göra för att få igång en process är att installera ett GIGANTISKT pump/tryck-system och på detta vis försöka trycka ut vattnet i rymden. Det enorma tryck vi skulle uppnå i rörets botten skulle dock till slut uppnå ett läge då vattnet skulle övergå till gasform... Den enda "realistiska" metoden att pumpa ut vårt vatten till världsrymden skulle vara att i toppen av röret montera någonting med en extrem gravitationskraft (sugkraft), vi snackar någonting sån skulle behöva ha en kraftigare dragningskraft än Jorden själv.

Så för att lyckas behöver vi alltså:
1) Bygga och montera ett 3500 mil långt tättförslutet rör som måste kunna motstå temperaturer på 270 minus upp till flera hundra grader. Det måste dessutom vara byggt i ett material som kan stå emot vindbyar på hundratals meter/s, tryckkrafter av en annan värld och dessutom måste det hållas stabilt på plats.Det måste byggas på en plats vid ekvotorn (annars skulle vattnet falla ner på jorden när det väl kommit ut ur tuben.
2) Vi måste ha ett sugsystem med en kraft motsvarande flera miljoner atmosfärers tryck. Detta sugsystem måste också matas med energi...

Nä, vi kommer ha teknologi att resa till andra stjärnor innan vi kan bygga vårat rör och transportera bort allt vatten....
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

staretsen wrote:Man vill ju bygga rymdhissar så varför inte? Men det är alltså principen jag är intresserad av och inte om det skulle hålla för vinden eller ej.
Ungefär som man VILL bygga stjärnkryssare
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Aha. Tack för svaret.
Life's a joke, yuk it up.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mmm, fick ett liknande svar när jag inte kunde låta bli att ställa frågan på ett annat forum... ^^

10.5 meter skulle vattnet kunna komma upp i röret, men knappast mer.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
staretsen wrote:Man vill ju bygga rymdhissar så varför inte? Men det är alltså principen jag är intresserad av och inte om det skulle hålla för vinden eller ej.
Ungefär som man VILL bygga stjärnkryssare
Skillnaden är att rymdhissen är inom det teoretiskas räckhåll, stjärnkryssaren är fortfarande bara fria fantasier.
Visst, det saknas än så länge ett bra material till vajern, men Carbon Nanotubes verkar lovande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

What BB said.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Skillnaden är att rymdhissen är inom det teoretiskas räckhåll, stjärnkryssaren är fortfarande bara fria fantasier.
Visst, det saknas än så länge ett bra material till vajern, men Carbon Nanotubes verkar lovande.
Visst, Illustrerad Vetenskap är en trevlig tidsskrift, men tro inte på allt som står i den. Enligt ditt resonemang kan man påstå att även stjärnkryssare ligger inom teoretiskt räckhåll, det enda som saknas är en motor/kraftkälla som kan generera tillräckligt mycket energi...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

XitArS wrote:Visst, Illustrerad Vetenskap är en trevlig tidsskrift, men tro inte på allt som står i den. Enligt ditt resonemang kan man påstå att även stjärnkryssare ligger inom teoretiskt räckhåll, det enda som saknas är en motor/kraftkälla som kan generera tillräckligt mycket energi...
Meh mina lazerz då? :(
meh
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

@ Xitars

Två ord: Star Trek ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Andra har ställt den frågan, "Staretsen"...
Image
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Skillnaden är att rymdhissen är inom det teoretiskas räckhåll, stjärnkryssaren är fortfarande bara fria fantasier.
Visst, det saknas än så länge ett bra material till vajern, men Carbon Nanotubes verkar lovande.
Visst, Illustrerad Vetenskap är en trevlig tidsskrift, men tro inte på allt som står i den. Enligt ditt resonemang kan man påstå att även stjärnkryssare ligger inom teoretiskt räckhåll, det enda som saknas är en motor/kraftkälla som kan generera tillräckligt mycket energi...
Jag har ingen aning, jag läser inte Illustrerad Vetenskap.
Att en kraftkälla som som kan generera tillräckligt med energi för att resor mellan stjärnorna skall vara något annat än en resa som sträcker sig över hundratals generationer kräver dessutom att vi på ett sätt som liknar få andra bryter mot universums lagar som vi känner dem.
Så förutom att din jämförelse är naiv så är den dessutom dålig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply