Muslimska länder kräver lagändring i Sverige

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Muslimska länder kräver lagändring i Sverige

Post by staretsen »

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17024727.asp

Vad hade hänt om detta framförts när Sverige fortfarande var en rakryggad, suverän nation?
Det behövs också ett permanent utskott i riksdagen som arbetar mot islamofobi, säger Sotouhi till TT.
...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Va fan.. major bendover! :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

VAd ska man säga... Eleverna i skolorna får ju inte ens ha landslagströjor (fotboll) på skolfotot för det anses RASISTISKT.

Vårt daltande kommer ultimat innebära slutet på svensk tradition, demokrati och frihet...VI kommer bli en muslimsk stat med Islamska traditioner och lagar... Tur att man inte ska bo här hela livet.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Han kräver samma skydd som homosexuella och judar har i lagen, vilket de redan har. Öppet förtryck av religiösa och sexuella preferenser är inte tillåtet, anonyma skämtteckningar räknas inte dit.

Jag har sett bokstavligen tusentals skämtteckningar både av homosexualitet och judendom. Sverige har fortfarande lite yttrandefrihet och jag tycker denna ska bevaras eller förstärkas.

Tillåter vi muslimer att diktera lagar kommer grupper av kristna, judar, homosexuella, vegetarianer, skidåkare och tvåarmade också kräva att alla deras krav genomförs.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag tycker vi helt seriöst bör lämna alla muslimer ifred.
Låt alla länder i hela världen säga upp kontakten med de muslimska länderna, dom befinner sig ju trots allt på 1400-talet om jag inte minns rätt. Självklart har dom inte kommit lika långt i sin utveckling.

Jag funderar seriöst på om man inte borde skriva till några rader i lagboken, att göra det obligatoriskt med en svensk flagga och att alla måste ha på sig en Sverigetröja på nationaldagen, annars blir det mord.
Måttet är fanimej rågat. Ingen vågar säga emot längre för allt anses rasistiskt och om någon öht yppar ordet rasist då blir det hus i helvete. Inte annars. För det är ju så synd om alla folkgrupper som blir nertryckta för sin nationalitets skull.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Yttrandefrihet går före religion, det håller jag med om.
Däremot den naivitet som vissa har när det tror att det de säger inte kommer få några konsekvenser - det är det större problemet i sammanhanget i min mening.

I det stora hela försiggår våld från båda sidor, och hård ordutväxling.

Vad beträffar 1400-talet, så vetefan om någon kommit så jävla långt sedan dess. Om vi skall ge islamkulturerna skulden för de extremister som får talan i skräckhysteripressens framsidor så kanske det vore lämpligt att benämna Sverige till en pedofil och våldtäktskultur.

Skeva perspektiv från båda sidor, och ingen som vill ge vika för sina misstag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Vad beträffar 1400-talet, så vetefan om någon kommit så jävla långt sedan dess. Om vi skall ge islamkulturerna skulden för de extremister som får talan i skräckhysteripressens framsidor så kanske det vore lämpligt att benämna Sverige till en pedofil och våldtäktskultur.
Skillnaden är att i Iran är det staten som stenar folk medan vi i Sverige fängslar våldtäktsmän och pedofiler, enligt vissa till och med alltför liberalt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Skillnaden är att i Iran är det staten som stenar folk medan vi i Sverige fängslar våldtäktsmän och pedofiler, enligt vissa till och med alltför liberalt.
Jovisst men då jämför du ett västerländskt statsystem med ett österländskt. Västerländska statsystem fungerar på ett lite annorlunda vis och ligger närmare vad man skulle kunna kalla för folkets lag. Precis som du tror jag på ett fristående lagväsen fritt från folkets inflytande, det gör inte de. De menar att en våldtäktsman skall stenas (och detta är nog något som många håller med om, men fördömer när det sker i praktiken).

Sedan är de inte ensamma i världen om sjuka straff, i USA döms folk felaktigt för att de har brun hud grundat i ren fördomsfullhet, ibland till döden.

Den etnocentrism som härjar i ämnet är svår att avvika ifrån.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Stannar har i Kanada om nagot av deras krav genomfors.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Detta är fan sorgligt. Jag tycker synd om muslimerna, för att de är så jävla dumma i huvudet. Man kan bara skratta.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Muslimska länder kräver lagändring i Sverige

Post by Dissident »

Helt rätt, det är på tiden att Sverige tar till sig av vad världens diktaturer har att erbjuda. Jag tycker att vi ska gå steget längre och helt enkelt upprätta kalifatet. Vi kan bli ett föredöme när det gäller religiös tolerans.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:[...]ultimat innebära slutet på svensk tradition [...]
Åh nej! Hur ska jag klara mig utan "små grodorna" och inlagd fisk?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Leve mångkulturen :(
Kan inget om mycket
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är inte hela poängen att vi ska vara mångkulturella och INTE förtrycka några kulturer alls på någon annan kulturs bekostnad? Här i sverige har vi en fin kultur att kunna ta ett skämt i tidningen utan att kräva halshuggning av konstnärer, det borde andra länder kunna lära sig av.

Hade detta varit bara 10 år sedan hade muslimerna antagligen fått höra en diplomatisk version av "det var ett jävla skämt, gå hem och lägg er", för 30 år sedan finns det en stor chans att de fått höra ovanstående bokstavligen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Islam är inte heller som alla andra religioner..
Kan inget om mycket
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

fisk wrote:Vad beträffar 1400-talet, så vetefan om någon kommit så jävla långt sedan dess. Om vi skall ge islamkulturerna skulden för de extremister som får talan i skräckhysteripressens framsidor så kanske det vore lämpligt att benämna Sverige till en pedofil och våldtäktskultur.

Skeva perspektiv från båda sidor, och ingen som vill ge vika för sina misstag.
Jag sitter nu med din citering i 10min och vet inte vad jag ska skriva, det är så rätt i det du säger.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Ghlargh wrote:Hade detta varit bara 10 år sedan hade muslimerna antagligen fått höra en diplomatisk version av "det var ett jävla skämt, gå hem och lägg er", för 30 år sedan finns det en stor chans att de fått höra ovanstående bokstavligen.
Hade det varit 30 år sen hade Sverige böjt sig ännu längre fram och tagit den djupare än idag.
Långsiktigt måste det in i skolundervisningen att eleverna övertygas om att om de vill uttrycka sin åsikt så ska det ske så att de inte sårar eller skadar någon annan.
Jo, jag tycker faktiskt, tro det eller ej, att ett land själv ska bestämma sina egna lagar, men ovanstående tycker jag ändå var rätt bra tänkt (notera även att det inte står "muslimer", utan att det ska gälla alla..)

Lite mer respekt från alla håll hade inte skadat.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bad_and_ugly wrote:Islam är inte heller som alla andra religioner..
I begg to differ.


Islam är precis som alla andra religioner. Man ska ej ifråga sätta, om du syftar på deras "våldsama betende" så måste du väl vara medveten om att dom som slår tillbaka, det vill säga dom kristna och judarna är precis lika fanatiska. Skillnaden är att de kristna och judarna har plan, medans muslimerna spränger sig själva i luften och kastar sten.

Same shit diffrent name.


Sedan så tycker jag angående bilderna. Visst vi har yttrande firhet och pressfrihet. Men bara för att man kan göra en sak, så betyder det inte att man nödvändigtvis måste göra det.
We dance to all the wrong songs
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Andrej wrote:
XitArS wrote:[...]ultimat innebära slutet på svensk tradition [...]
Åh nej! Hur ska jag klara mig utan "små grodorna" och inlagd fisk?
Ok, om nationell tradition för dig enbart innebär inlagd fisk och "små grodorna" så är jag ledsen över ditt traditionsfattiga liv. Nationell tradition innefattar all kultur och alla värderingar som ligget till grund för nationen. Det sorgligaste i sammanhanget är för övrigt inte att de helt enkelt bara försvinner, utan att de byts ut mot annat. Istället för att hoppa "små grodorna" så får du fasta och be till Allah... Vilket du kanske iof anser vara mer lockande.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vi borde gå och kräva lagändring i deras länder.

Det är sånt här som får mig att tycka att Bush är den bästa presidenten någonsin!

De har ingenting att säga till om, om våra lagar. Sverige är självständigt. De måste fatta att vi är en parlamentarisk demokrati inte någon jävla teokratisk skit land.

När dem har tryckfrihet, religionsfrihet, jämställdhet, fred och ett demokratiskt sekulariserat land utan förtryck, tortyr, lynchningar och dödsstraff, först då kan de komma med förslag om hur Sverige skall vara.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

XitArS wrote:
Andrej wrote:
XitArS wrote:[...]ultimat innebära slutet på svensk tradition [...]
Åh nej! Hur ska jag klara mig utan "små grodorna" och inlagd fisk?
Ok, om nationell tradition för dig enbart innebär inlagd fisk och "små grodorna" så är jag ledsen över ditt traditionsfattiga liv. Nationell tradition innefattar all kultur och alla värderingar som ligget till grund för nationen. Det sorgligaste i sammanhanget är för övrigt inte att de helt enkelt bara försvinner, utan att de byts ut mot annat. Istället för att hoppa "små grodorna" så får du fasta och be till Allah... Vilket du kanske iof anser vara mer lockande.
Väl rutet, XitArS. Andrej kan ta sin subversiva inställning och åka tillbaks till Tjetjenien.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:Ok, om nationell tradition för dig enbart innebär inlagd fisk och "små grodorna" så är jag ledsen över ditt traditionsfattiga liv. Nationell tradition innefattar all kultur och alla värderingar som ligget till grund för nationen. Det sorgligaste i sammanhanget är för övrigt inte att de helt enkelt bara försvinner, utan att de byts ut mot annat. Istället för att hoppa "små grodorna" så får du fasta och be till Allah... Vilket du kanske iof anser vara mer lockande.
Okej, då snackar vi kultur och värderingar istället. Sverige är, och kommer nog alltid att vara en ganska heterogen grupp - homogeniteten som du och dina gelikar försöker framställa är en myt. Detta visar sig t.ex. att invånarna i olika städer så röstar olika många (procentuellt) på olika partier, dialekter och slang skiljer sig. Inställningen till kriminella och så vidare. Att de är svenskar har förvisso många gemensamt, men det är
å andra sidan en konstruerad klassificering.

Sen så vill jag gärna informera att om man ser Svensk kultur idag som Svensk kultur, så är det så att även om hundra år (där vi hypotetiskt antar att ditt skräckexempel är rätt) så kommer det vara Svensk kultur. Du ser, ingen kultur uppstår i ett vakuum. Svensk kultur idag är väldigt influerad av tysk, fransk, engelsk och senare amerikansk kultur. Skulle vi få en stor influens av arabisk kultur så skulle den Svenska kulturen fortvarande vara svensk. Därtill, så skulle det då, precis som nu, finnas oförstående människor, likt dig själv, som skulle mena att den kultur som man har just nu (hundra år i framtiden) är den bästa, och att man skall verka för att konservera något som historiskt alltid har skiftat och utvecklats.

Sen vill jag tyvärr påpeka att det inte är värderingar och kultur som ligger till grund för nationen, nationen som institution vilar tryggt på en grund av förtryck, maktmissbruk och krig.

Om jag sedan måste välja mellan att prisa något så absurt som en gud eller låtsas att jag är en groda utan varken svans eller öron så väljer jag alternativ c: att suga kuk i bangkok. Något som jag ser som mycket mer produktivt.

Moonsky wrote:När dem har tryckfrihet, religionsfrihet, jämställdhet, fred och ett demokratiskt sekulariserat land utan förtryck, tortyr, lynchningar och dödsstraff, först då kan de komma med förslag om hur Sverige skall vara.
Okej, vissa menar att vi har religionsfrihet och jag brukar vilja tro att vi inte har tortyr, lynchningar och dödstraff här i Sverige, men varför ska vi kräva att de ska skaffa saker såsom tryckfrihet, jämställdhet, fred och bli ett demokratiskt (där klämmer skon) sekulariserat (inte här) land utan förtryck, när vi inte själva har eller är det?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hela tanken att de "gemensamma värderingar" som skulle finnas inom en nation skulle på något stämma överrens med verkligheten under 2000-talet i västvärlden är nog bland de fånigaste föreställningar som existerar.

Det råder en slags inbillning här, västerländska demokratier till skillnad från ex. de icke-demokratier som finns i delar av mellanöstern är segregerade smältdeglar, medan just de som finns i mellanöstern snarare är "mer" homogena nationer än de vissa missledda fånar (läs nationalister) hyllar, likt fulla tyskar på After-ski:n i Sälen.

Men även "nationer" som strävar efter en kulturell, "rasmässig" och moralisk renhet (t.ex. Israel) misslyckas ofta med detta. Detta gjordes synligt när t.ex. judar från olika länder utanför Israel vägrade att flytta "hem" när de kallats av Israel.

Jag är ganska glad att vår nation till trots är ganska mångkulturell, det i sig tror jag är lösningen på problemet - inte att fördela "likartade människor" i olika segment och sedan kalla det för "en bra ordning". Vi har försökt på liten skala i Sverige, men de som funderat ut det här har likt många 64bitare generaliserat "invandrare" till alla som har brunaktig hud och har konstiga namn, vilket ofta (men inte alltid) leder till en ömsesidig förståelse mellan invandrarkulturer.

Örebro (där jag bor) är Sveriges mest segregerade stad, det finns definierat "vita" stadsdelar, med vissa undantag. Det är en jävla skillnad mellan de stadsdelar där någon form av mångkultur uppstått (t.ex. Varberga) gentemot mer isolerade delar av staden (där andelen invandrare per svensk är i ungefär skalan 7 mot 1)(t.ex. Baronbackarna och Vivalla).

Där konflikter mellan svenskar och invandrare uppstår är i just dessa (sistnämnda) områden. Medan de mångkulturella delarna har en tydligare balans. Här är den gamla "det man inte vet, har man inte ont av" minst sagt missledande - tvärtom är "det enda man fruktar är det man inte känner till", och det är i sig en mänsklig företeelse, inte någon som är unik för "invandrare".

I dagsläget är inte integration någonting som det läggs någon somhelst vikt på, så att konflikterna bara har börjat är en underdrift. De motsättningar som finns uppstår just för att man upplever en tydlig kontrast mellan t.ex. det egna området och något annat. (Detta till stor del varför det var vanligare med krig mellan 'nationer' under tider med mer enhetliga sådana).

Till de korttänkta:

Var glada för att det finns mycket muslimer i Sverige, det ger deras religionsvänner en orsak att inte sätta vår nation som mål. ^
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

tl;dr
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote: Vårt daltande kommer ultimat innebära slutet på svensk tradition, demokrati och frihet...VI kommer bli en muslimsk stat med Islamska traditioner och lagar... Tur att man inte ska bo här hela livet.
Vet du, det ser jag faktiskt fram emot. Jag kan knappt vänta till vi blir ett persiskt lydrike och skolbarnen har morgonbön mot mecka. För den dagen kommer man äntligen kunna jaga flyggrisar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply