Plot hole i Star Wars?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Plot hole i Star Wars?

Post by lillis »

Alltsa jag har varit jatteuttrakad det senaste dygnet och har kollat igenom alla star wars-filmerna tva ganger i min hotellsang i Bangkok.

Jag har har kommit pa tva saker som jag inte riktigt forstar rorande C-3PO och R2-D2.

1) I episod tva (eller tre, jag minns inte) ser man hur C-3PO hjalper till omkring Owen Lars hus, men sen nar Owen Lars ("Uncle Owen") koper droider i episod fyra sa kanner han inte igen C-3PO? Manniskor verkar utveckla bekantskaper med droider i SW-universumet, och ingen kan val glomma C-3POs eviga tjatande och jobbiga rost?

2) I episod fyra sager obi-wan kenobi att han inte kan minnas sig ha agt nagon droid nar R2-D2 sager att han ar dennes agare. Forvisso har han aldrig vari obi-wans rattmattiga agodel, men han borde ju faktiskt ha kommit ihag droiddjaveln? Jag skulle kunna acceptera att han inte vill avsloja nagat for Luke men han lagger liksom fram det pa ett satt som ar arligt.

3) Varfor ar Yoda jatte-zen i ep ett till tre men comic relief i episod fem (till en borjan)?


Ja nu har ni val nagat att bita i.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

1 & 2: George Lucas doesn't give a shit.

3: Yoda har givit upp kraftens väg och ställt in sig på att leva ut sina sista dagar i den där sumphålan.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar om åtskilliga år mellan avsnitten, Både C3PO och R2D2 är standard-droider som förekommer lite här och där, kloner av R2D2 finns ju t.ex. i flera av stridsskeppen, och jag förutsätter att det finns massor av C3PO som hjälper till över allt i den världen.

För övrigt handlar det om filmer som producerades i en annan ordning, episod 4-6 håller nu på att skrivas om, klippas om och extra datoranimerade scener tillverkas för att de ska passa med ep 1-3.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Ghlargh wrote: För övrigt handlar det om filmer som producerades i en annan ordning, episod 4-6 håller nu på att skrivas om, klippas om och extra datoranimerade scener tillverkas för att de ska passa med ep 1-3.
Kan dom inte göra total remakes istället... Hade varit kul och se ep4-6. Vilket i nuläget är omöjligt då specialeffekterna är så dåliga.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

XitArS wrote:Kan dom inte göra total remakes istället... Hade varit kul och se ep4-6. Vilket i nuläget är omöjligt då specialeffekterna är så dåliga.
Kräsen du är. Jag tycker att effekterna är charmiga.

Totala remakes vore väldigt svårt i och med skådespelarnas bäst före-datum. Harrison Ford är väl typ 60 nu snart?
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

XitArS wrote:
Ghlargh wrote: För övrigt handlar det om filmer som producerades i en annan ordning, episod 4-6 håller nu på att skrivas om, klippas om och extra datoranimerade scener tillverkas för att de ska passa med ep 1-3.
Kan dom inte göra total remakes istället... Hade varit kul och se ep4-6. Vilket i nuläget är omöjligt då specialeffekterna är så dåliga.
De har upphotats i efterhand. Man har bland annat lagt till fler djur och människor i bakgrunderna på Tatooine.

Och som Ghlargh sa, jag skulle tippa på att Owen bara till en början såg C-3PO som vilken 3PO-enhet, eller protokoll-droid, som helst. Faktum är att det förekommer en rad andra 3PO-enheter i filmerna; U-3PO, E-3PO, K-3PO och R-3PO finns alla med bara i de sex filmerna, även om ingen av de ser ut som C-3PO. Utsidan av drioden är dock inget som är enhetligt. Ingen av de tidigare droiderna liknar C-3PO särskilt mycket. Närmast skulle väl vara TC-14, från episod 1, den silvriga betjäntprotokolldroiden som serverar drinkar till Qui-Gonn och Obi-Wan i början.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mkk:s svar var egentligen det mest helteckande och sanningsenliga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Du är i bankok, du borde väl kunna hitta på annat än att kolla på Starwars? :)
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Mkk:s svar var egentligen det mest helteckande och sanningsenliga.
Tråden är ju som gjord för att show off:a med Star Wars-nördiga kunskaper. Var du närvarande vid förfesten för episod III på Meeths kanske?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:Mkk:s svar var egentligen det mest helteckande och sanningsenliga.
Tråden är ju som gjord för att show off:a med Star Wars-nördiga kunskaper. Var du närvarande vid förfesten för episod III på Meeths kanske?
Vid episod III sträckte tyvärr min star wars entusiasm till att gick in på morgonen när biljetterna släpptes och köpte ett par någon gång under första dygnet. Ganska talande också, att det gick.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

"Look sir! Droids!" ?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Säger inte anakin i ettan att han byggt c3po själv? Då borde det väl inte finnas några fler än en? Eller var det något gör-det-själv-sätt han köpt och sedan byggt ihop? Vill minnas att det var från gamla reservdelar han fått av den där flugan och sedan byggt ihop på egen hand.
Eller är det så att darth vader hade det som en hobby att bygga c3po-kopior och därför det finns fler än en?
Dyslexi
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

MooDHooDs wrote:Säger inte anakin i ettan att han byggt c3po själv? Då borde det väl inte finnas några fler än en? Eller var det något gör-det-själv-sätt han köpt och sedan byggt ihop? Vill minnas att det var från gamla reservdelar han fått av den där flugan och sedan byggt ihop på egen hand.
Eller är det så att darth vader hade det som en hobby att bygga c3po-kopior och därför det finns fler än en?
Det är Anakin som har byggt C-3PO, utifrån 3PO-kretsar. Kroppen och huvudet är inte något krav för en 3PO-enhet. Brian Daley (som spelar C-3PO) sa när första filmen gjordes att C-3PO byggdes långt innan den utspelas och på en helt annan planet, nämligen en vid namn Affa.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
MooDHooDs wrote:Säger inte anakin i ettan att han byggt c3po själv? Då borde det väl inte finnas några fler än en? Eller var det något gör-det-själv-sätt han köpt och sedan byggt ihop? Vill minnas att det var från gamla reservdelar han fått av den där flugan och sedan byggt ihop på egen hand.
Eller är det så att darth vader hade det som en hobby att bygga c3po-kopior och därför det finns fler än en?
Det är Anakin som har byggt C-3PO, utifrån 3PO-kretsar. Kroppen och huvudet är inte något krav för en 3PO-enhet. Brian Daley (som spelar C-3PO) sa när första filmen gjordes att C-3PO byggdes långt innan den utspelas och på en helt annan planet, nämligen en vid namn Affa.
Är det inte Anthony Daniels som spelar c-3po?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
lither wrote:
MooDHooDs wrote:Säger inte anakin i ettan att han byggt c3po själv? Då borde det väl inte finnas några fler än en? Eller var det något gör-det-själv-sätt han köpt och sedan byggt ihop? Vill minnas att det var från gamla reservdelar han fått av den där flugan och sedan byggt ihop på egen hand.
Eller är det så att darth vader hade det som en hobby att bygga c3po-kopior och därför det finns fler än en?
Det är Anakin som har byggt C-3PO, utifrån 3PO-kretsar. Kroppen och huvudet är inte något krav för en 3PO-enhet. Brian Daley (som spelar C-3PO) sa när första filmen gjordes att C-3PO byggdes långt innan den utspelas och på en helt annan planet, nämligen en vid namn Affa.
Är det inte Anthony Daniels som spelar c-3po?
Jovisst. Hur i hela friden gick det där till?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lither wrote:
Big_Bird wrote:
lither wrote:
MooDHooDs wrote:Säger inte anakin i ettan att han byggt c3po själv? Då borde det väl inte finnas några fler än en? Eller var det något gör-det-själv-sätt han köpt och sedan byggt ihop? Vill minnas att det var från gamla reservdelar han fått av den där flugan och sedan byggt ihop på egen hand.
Eller är det så att darth vader hade det som en hobby att bygga c3po-kopior och därför det finns fler än en?
Det är Anakin som har byggt C-3PO, utifrån 3PO-kretsar. Kroppen och huvudet är inte något krav för en 3PO-enhet. Brian Daley (som spelar C-3PO) sa när första filmen gjordes att C-3PO byggdes långt innan den utspelas och på en helt annan planet, nämligen en vid namn Affa.
Är det inte Anthony Daniels som spelar c-3po?
Jovisst. Hur i hela friden gick det där till?
pwnt ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply