Webbdesign - En god grund

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Peter Wall
Hedersbit
Posts: 7026
Joined: 2002-03-08 0:52:56
Location: Stockholm
Contact:

Webbdesign - En god grund

Post by Peter Wall »

Kundfokus / Målgrupp

Det är viktigt att ha ett korrekt kundfokus och att detta genomsyrar allt som läggs upp på nätet. Att enbart lägga upp information för görandets skull förstör mer än hjälper. Att ha ett för snävt kundfokus och enbart rikta in sig mot en typ av målgrupp kan försämra produktiviteten av hemsidan då andra målgrupper känner sig fjärmade av den och väljer att inte surfa där mer.

Ett för brett kundfokus med för många målgrupper kan åstadkomma det motsatta, att informationen blir för splittrad och att de viktigaste kundgrupperna känner sig åt sido satta.

Så fort en besökare känner frustration över något. Må det vara textstorlek, en funktion som inte fungerar, information som saknas eller mindre detaljer som stavfel tappar man fokus och riskerar att förlora en potentiell kund som väljer en annan leverantör som ger ett bättre intryck och leverar det han eller hon vill ha.

Informationsarkitektur

Hur man strukturerar och placerar informationen på en hemsida är viktigt. Att enbart kategorisera utefter någon sorts produktkatalog och kopiera rakt av är ibland ett hinder när det presenteras på nätet. En hemsida är likt ett bibliotek där allt måste sorteras in under rätt kategori för att göras så lättillgänglig som möjligt. En person går inte till ett biblioteks romanavdelning för att hitta en faktabok!

Ett möjligt testscenario för att testa om och hur länkarna på en hemsida ska presenteras är att helt enkelt skriva ned på små lappar alla länkarna och ge användaren i berörd målgrupp huvudmenyer och be han eller hon att lägga alla lappar under dessa menyer. Efter ett antal testpersoner har utfört detta kommer förhoppningsvis (om namnen på menyerna och alla underkategorier är tydligt utformade!) ett mönster att framträda var personerna hoppas finna informationen. Alltså, har man fått ett hjälpmedel att bygga sitt ”bibliotek”.

I många fall är det bäst att göra ovanstående redan innan någon kod eller hemsida är producerad för att inte låsa in sig i en viss typ av arkitektur. Förändringar på den här typen av grundläggande plan kan bli väldigt kostsamt då det med stora datamängder kan kräva stora omstruktureringar om användarna inte är överens med den struktur som finns idag.

Användbarhet

Efter att man har hittat sin målgrupp, man har bestämt hur informationen ska struktureras så ska allt detta presenteras på bästa möjliga sätt. Det ska inte spela någon roll om man har nedsatt syn, saknar en arm eller ett ben, kanske är döv, eller helt enkelt har en annan typ av webbläsare. Sidan ska vara lika enkel att navigera och lika bra presenterad oavsett handikapp eller webbläsare och som kan minska möjligheterna till ett ”normalt” användande av sidan.

Navigering ska vara enkel och tydlig! Ju fler steg användaren tvingas klicka desto större blir frustrationen. Om navigeringen blir för otydlig riskerar kunden att tappa bort sig. Är navigeringen gjord på ett för tekniskt komplicerat sätt blir den svårbearbetad och otillgänglig för många målgrupper.

Text som presenteras måste vara lättläst, både vad gäller färg och storlek. Ljusblå text på vit bakgrund är t.ex. en icke acceptabel kontrastskillnad vilket gör texten svårläst. Textstorleken ska vara rejäl och hemsidan måste vara utformad så att den går att öka.

Alla bilder måste ha en giltig tagg som presenterar den för personer som surfar på hemsidan och får den uppläst!

Det ultimata målet med en hemsidas användbarhet är att det ska i princip gå att surfa in på hemsidan via ett konsolläge där inga bilder eller navigering existerar utan all text ramlar ner i en lång rad – och det ska ändå gå att surfa på den!

Strukturerar man sin sida och gör den så pass användbar som möjlig är detta en reell målsättning!

Tester kan och ska även göras efter att sidan har skapats (informationsarkitekturen) och användbarheten har implementerats för att se att den fungerar.

Tester på användbarheten kan enkelt ordnas genom att man frågar personer ur ens målgrupp olika typer av frågor som kräver deras interagerande med hemsidan. Man har på förhand utstakat mål. Dessa mål kan vara av typen ”Person A måste kunna nå produktinformationen om Produkt Z inom 20 sekunder”. Därefter ber man användaren nå produktinformationen och mäter tiden det tar. Nådde personen informationen inom utsatt tid? Om för många personer misslyckades att nå informationen på utsatt tid kanske sidan måste omarbetas. Testet kan även innefatta andra typer av frågor och varianter på föregående. Ibland kanske inte tiden det tar är det viktiga utan att personen över huvud taget når den. I vissa fall kanske inte tiden utan antalet musklick är det viktiga (ju färre antal musklick för att nå en viss information desto bättre!). Det är en svår balansgång mellan ett fåtal musklklick och att göra sidan rörig genom att lägga allt på första sidan.

När man når ner till 3 underkategorier i sin meny och börjar fundera på en fjärde och femte, borde man verkligen tänka efter igen om ens målgrupp kommer att kunna nå information så djupt inom rimlig tid!

Exempel på hemsidor som har misslyckats på ett eller flera sätt:

http://www.usabilitynet.org/home.htm

http://www.moire.ch/

http://www.gaia-group.com/index2.htm

http://www.globalaigs.org/

http://www.optimalworld.com/
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Mycket användbar tråd för de som ställer samma fråga och jämt får samma svar. Efter att ha följt detta kan man vända sig till andra tycker jag.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Webbdesign - En god grund

Post by fisk »

För de som verkligen vill gå in på djupet i detta ämne så rekommenderar jag Prioritizing Web usability av Jakob Nielsen (och Hoa Loranger), samt Webbdesign: med fokus på användbarhet av Rolf Molich.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Webbdesign - En god grund

Post by snigel »

Bra tråd. tummen upp.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
pejka
Posts: 3
Joined: 2011-09-12 16:03:17
Contact:

Re: Webbdesign - En god grund

Post by pejka »

Prioritizing Web usability av Jakob Nielsen (och Hoa Loranger) håller jag med om och rekommenderar även jag starkt.
Hos TCC Designs kan du köpa hemsida till Sveriges absolut lägsta priser
Post Reply