Vad tycker du? (etik)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Idrott är trots allt helt befängt som ämne. Att man sedan får betyg i det är helt otroligt. Visst förstår jag att dagens ungdom behöver röra på sig, men idrottslektioner är verkligen inte lösningen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Wookiee wrote:Men vad snackar jag om? Inga politiker går ju i grundskolan längre så vad fan bryr dem sig om en liten flickas liv håller på rasa ihop. Att hjälpa henna tar ju både tid och drar fokuset ifrån dem själva i mer än 2 sekunder.
Och alla negrer är kriminella.
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

lillis wrote:
Wookiee wrote:Men vad snackar jag om? Inga politiker går ju i grundskolan längre så vad fan bryr dem sig om en liten flickas liv håller på rasa ihop. Att hjälpa henna tar ju både tid och drar fokuset ifrån dem själva i mer än 2 sekunder.
Och alla negrer är kriminella.
Det var en generalisering av hur sveriges politik fungerar idag. Självklart gäller inte detta alla politiker.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

palindrom wrote:Skolka. Idrott är ändå ett ämne som inte betyder något för framtida studier då man ändå kan välja att ta bort det från betygets helhet.
Dessvärre lär skolkande från idrotten inte hjälpa henne i övrigt. Hon kommer framstå som ännu mer kufisk och ännu mer fritt byte för mobbare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Wookiee wrote:"Det är inte de onda som är problemet.
Det är de godas försynthet."

Hon ska gå på lektionerna lika mycket som vi andra runt omkring ska hindra mobbning. Blir hon mobbad ligger problemet i klasskamraterna och lärarna och ifall dessa (främst lärarna) är oförmögna att lösa situationen ska hon enligt mig inte heller behöva gå där.

Nu råkar det ena (att hon ska gå på lektionen) stå skrivet med bokstäver på svenska i en bok vi kallar "Lagboken" och som skall följas (enligt samma bok). Men enligt mig är man inte mer människa än åsna om man inte också följer vad som är etiskt rätt utan bara vad som står skrivet i en bok.

Men vad snackar jag om? Inga politiker går ju i grundskolan längre så vad fan bryr dem sig om en liten flickas liv håller på rasa ihop. Att hjälpa henna tar ju både tid och drar fokuset ifrån dem själva i mer än 2 sekunder.
Slumpmässig text inom citattecken, ogrundade kategoriska uttalanden, vanföreställningar om lagen och sossemoral så det räcker och blir över. Jag tror att vi har årets inlägg.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Slumpmässig text inom citattecken, ogrundade kategoriska uttalanden, vanföreställningar om lagen och sossemoral så det räcker och blir över. Jag tror att vi har årets inlägg.
Det var så mycket tröghet i det inlägget att jag aldrig orkade ta mig igenom det. Så det var därför!
Aotearoa - tino rangatiratanga
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Vad var slumpmässigt? Jag kanske inte sa det rätta orden till punkt och pricka men pängen kvarstår.

Ogrundade? Tydligen har ni aldrig blivit mobbade i skolan. Mobbning finns endast pga att ingen vågar göra något emot det. Skulle alla lärare samt klasskompisar gå emot den/de som mobbar skulle den endast finnas i betydligt mer sällsynta fall. Detta är inte ogrundade uttalanden, det är fakta, varesig du har kunskapen om saken eller ej.

Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.

Sista stycket må ni kritisera med all rätthet. Det jag menar där går inte att skriva med 2 rader text och därför borde jag inte skrivit den och därför har jag tagit bort den.

Kritisera gärna vidare, jag kan diskutera detta mer. Men ge gärna istället konstruktiv motkritik. Det är väll ändå vad tråden är till för? Att skapa en konstruktiv diskution?
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Wookiee wrote: Mobbning finns endast pga att ingen vågar göra något emot det.
Fel.
Mobbning finns endast för att det alltid finns individer som inte anpassar sig. Och det går ju inte för sig.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Haha.
Wookiee wrote:Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.
Ska bli spännande att läsa en debatt ang. juridik mot Dissident. =)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

palindrom wrote:
Wookiee wrote: Mobbning finns endast pga att ingen vågar göra något emot det.
Fel.
Mobbning finns endast för att det alltid finns individer som inte anpassar sig. Och det går ju inte för sig.
Ni har bägge fel. Mobbing finns för att folk mår bra av det. Mobbaren, som må vara osäker, etablerar sig genom att påpeka hur dålig någon annan är (när sanningen är att dom allihopa är riktigt dåliga och bristfälliga, dvs. mänskliga). Det handlar om relativitet.

Jag är en glödlampa som lyser med 40 watt, brevid mig finns en annan, identisk lampa. Vi lyser bägge upp mörkret. Istället, för att påbörja en lång, jobbig process för att uppgradera min lampa för att lysa starkare så kommer jag på att om jag täcker den andra lampan så lyser min starkare, i jämförelse. Något som är mycket enklare än att själv bli bättre.


Att ingen gör något åt det är en sak som får mobbigen att fortgå, och att vissa inte smälter in är bara en ursäkt, ingen orsak.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Andrej wrote:Jag är en glödlampa som lyser med 40 watt, brevid mig finns en annan, identisk lampa. Vi lyser bägge upp mörkret. Istället, för att påbörja en lång, jobbig process för att uppgradera min lampa för att lysa starkare så kommer jag på att om jag täcker den andra lampan så lyser min starkare, i jämförelse. Något som är mycket enklare än att själv bli bättre.


Att ingen gör något åt det är en sak som får mobbigen att fortgå, och att vissa inte smälter in är bara en ursäkt, ingen orsak.
Bra exempel, dock är det andra stycket bara delvis sant enligt mig. Att ingen gör något åt saken får mobbningen att fortgå är sant ja, men det är människorna runt omkrings skyldighet att hjälpa den personen som mobbar. När jag säger "hjälpa den mobbade" menar jag inte att gå fram och skrika på den som mobbar. Det är att lugnt fråga varför han/hon gör som personen gör och därifrån bearbeta och förhoppningsvis lösa situationen. Detta kan inte personen göra själv (uppenbart) utan det måste vi runt omkring hjälpa till med.

Som exempel: Om du har 2 barn och den ena slår den andra. Då går inte du fram och slår till det barnet själv utan då frågar du varför barnet slår det andra och löser konflikten därifrån.
Last edited by Wookiee on 2007-09-15 19:54:50, edited 1 time in total.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Andrej wrote:

Att ingen gör något åt det är en sak som får mobbigen att fortgå, och att vissa inte smälter in är bara en ursäkt, ingen orsak.
På samma sätt som det är lika mycket ursäkt att mobbaren gör det för att han mår dåligt. H*n är egentligen bara ett tarvligt rikemansbarn eller barn till missbrukare som får för lite uppmärksamhet av sina föräldrar.

Boo-fucking-hoo.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:Haha.
Wookiee wrote:Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.
Ska bli spännande att läsa en debatt ang. juridik mot Dissident. =)
Det kommer inte att leda någon vart eftersom Wookiee envisas blanda in "etik" här och var. Korthuset han bygger är som gjort för att det ska rasa.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

lither wrote:
kr1sse wrote:Haha.
Wookiee wrote:Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.
Ska bli spännande att läsa en debatt ang. juridik mot Dissident. =)
Det kommer inte att leda någon vart eftersom Wookiee envisas blanda in "etik" här och var. Korthuset han bygger är som gjort för att det ska rasa.
Underbart. Kul att hålla en diskussion med personer som inte kan komma med konstruktiv kritik utan bara säger "du har fel", med milda ord.

Jag kan garanterat säga att mitt korthus inte kommer att falla genom att ni klandrar mig utan att ha något argument bakom. Sluta upp med den förbannade beskyllningarna och kom med något konstruktivt istället.

Envist blandar in etik? Ta en titt på trådens rubrik. Dessutom har många av problemen i dagens samhälle med just etik att göra, inklusive detta.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

There is no wookie
meh
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

Joel wrote:There is no wookie
<håller för öronen>jaghörintevaddusägerjaghörintevaddusäger... ;(
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Wookiee wrote:
lither wrote:
kr1sse wrote:Haha.
Wookiee wrote:Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.
Ska bli spännande att läsa en debatt ang. juridik mot Dissident. =)
Det kommer inte att leda någon vart eftersom Wookiee envisas blanda in "etik" här och var. Korthuset han bygger är som gjort för att det ska rasa.
Underbart. Kul att hålla en diskussion med personer som inte kan komma med konstruktiv kritik utan bara säger "du har fel", med milda ord.
Det ovanstående fetstilta är verkligen ett "du har fel"-argument. Kasta inte sten ... på korthus.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Om det var otydligt tidigare så menade jag med "att vissa inte smälter in är bara en ursäkt, ingen orsak." följande:

Att vara annourlunda är inte orsaken till att bli mobbad, det är ett svepskäl, en ursäkt, för mobbaren. Sen vill ja lägga yttligare tyngd på, och även förtydliga:

"[Mobbaren] etablerar sig genom att påpeka hur dålig någon annan är (när sanningen är att dom allihopa [alltså, både mobbaren och offret] är riktigt [lika] dåliga och bristfälliga"

Alltså, borde det vara utom tvivel att jag varken skyller mobbaren eller mobboffret - utan snarare mänskligheten som producerar dessa två. Alternativt kan man se det som att jag skyller (situationen) lika mycket på bägge, även om jag sen - på ett känlsomässigt plan, känner mer för offret än förövaren.


Wookiee:
Jag är ingen socialarbetare och bryr mig faktiskt inte så mycket för tillfället om vad bästa metoden för att bryta mobbig skulle vara. Det jag är mer intresserad av (eller, åtminstonde har vart intresserad av) är mobbingens natur - något som yttligare övertygar mig att relativism är viktigt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

lither wrote:
Wookiee wrote:
lither wrote:
kr1sse wrote:Haha.
Wookiee wrote:Ang. lagboken och etiken är detta också hur Sverige ser ut idag. Vi blir mer och mer som USA. Vi följer lagboken men lämnar ingen plats för etiken som borde finnas i hjärtat. Ogrundat uttalande? Läs i tidningarna och se längre än näsan räcker.
Ska bli spännande att läsa en debatt ang. juridik mot Dissident. =)
Det kommer inte att leda någon vart eftersom Wookiee envisas blanda in "etik" här och var. Korthuset han bygger är som gjort för att det ska rasa.
Underbart. Kul att hålla en diskussion med personer som inte kan komma med konstruktiv kritik utan bara säger "du har fel", med milda ord.
Det ovanstående fetstilta är verkligen ett "du har fel"-argument. Kasta inte sten ... på korthus.
Ok, dumt sagt. Vi lämnar mindre plats åt vad som borde vara rätt. Vi är inte helt väck än. Men vi är bra på väg, ta bara USA där man stämmer folk för allt som är möjligt utan att bry sig om andra bara för att tjäna pengar. "Jag skiter väll i USA!" Jovisst, det gör jag med. Men Sverige håller mer och mer på att bli som USA och därför sa jag det. (Detta är ett exempel, och för att förtydliga menar jag inte varje enskiljd amerikan. Bara tillräckligt många för att det ska ge ett tydligt avtryck i samhället).

Andrej För det första kan jag säga att du inte var en av dem jag menade eftersom du gav motargument :). Dessutom förstår jag nu att du är inne på mobbningens natur och då förstår jag dig helt och håller med. Jag var bara inne på hur man löser det, som du sa, och då är vi ju på två olika nivåer.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Varför bekämpa någonting som är grundläggande mänskligt och ligger rätt naturligt till hands för de flesta djur?

Det kommer alltid finnas starkare och svagare personligheter i flocken. Livet är sådant. Deal with it!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Wookiee wrote:Andrej För det första kan jag säga att du inte var en av dem jag menade eftersom du gav motargument :).
Jag läste inte där det stod "Waaaah!". Så jag tog inte illa upp.

Bra att du förstår vad jag menar.
wille wrote:Varför bekämpa någonting som är grundläggande mänskligt och ligger rätt naturligt till hands för de flesta djur?

Det kommer alltid finnas starkare och svagare personligheter i flocken. Livet är sådant. Deal with it!
Precis. Låt oss avskaffa samtliga lagar (dessa ikräktar självklart på människans förmåga att se sitt egenintresse först). Det är ju trots allt något som är grundläggande mänskligt och ligger rätt naturligt till hands för de flesta djur.

Vad sägs om att inte vara mer dumma i huvudet än vad vi verkligen är, trots att det går mot vad som skulle kunna ses som vår natur.

Vad sägs om att försöka höja ribban istället för att klättra tillbaka till träden för att slänga skit på varandra?

Vad sägs om att helt enkelt försöka göra världen till ett bättre ställe, istället för att bara fylla stället med skit. Eller åtminstonde inte försöka förenkla för de reaktionära krafter som redan finns.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply