Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
HellkaN
Posts: 2
Joined: 2007-09-01 3:53:00
Location: Borlänge

Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by HellkaN »

Hej

Har fått en uppgift i skolan där vi har blivit indelade i två grupper. Dessa två grupper
ska genom information komma fram med argument mot och för just dödsstraff (Den grupp jag hamnat i ska leta argument mot dödsstraff).

Så jag tänkte fråga er;
Vad ni tycker om dödsstraff?
Är ni för/mot dödsstraff?

Tänk på:
Om någon mördar din pappa eller ditt barn, skulle du då inte vilja att mördaren skulle dödas?

Och om man vänder på det:
Om din pappa eller son vore en mördare, skulle du då vilja att han skulle avrättas?

Tack på förhand :-)
Yabba Dabba Duh!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Om du gör en snabb sökning på dödstraff på forumet så kommer du hitta någon av alla de trådar där vi har avhandlat just det här ärendet. Så slipper vi skriva det igen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by kqr »

Hur ska argumenten presenteras?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:Hur ska argumenten presenteras?
Sockteater, man kan aldrig ha fel med sockteater.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by Dissident »

Jag är mot alla sorters permanenta straff. Det finns alltid möjligheten att en dömd person egentligen är oskyldig, vilket är varför vi har resning.

Dödsstraff som skolexempel börjar bli löjligt. Det finns idag kvar två någotsånär civiliserade länder som använder det och de kommer att avveckla det med tiden. Eleverna kan lika gärna diskutera för- och nackdelarna med slaveri och häxbränning. Självklart kommer pöbeln alltid att vilja ha godtyckliga och brutala straff, men lyckligtvis avgörs inte brottmål med omröstningar på expressen.se.

Jag har alltid tyckt att det är något primitivt folkligt över hämnd, så om någon som står mig nära hade blivit mördad hade jag begränsat mig till att sörja. Vad som händer med brottslingen är en sak mellan denne och domstolen.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by fisk »

Big_Bird wrote:
kr1sse wrote:Hur ska argumenten presenteras?
Sockteater, man kan aldrig ha fel med sockteater.
This.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tycker dödsstraff skulle vara ok under förutsättning att det endast användes under systemet "three strikes", först när man utfört tre grova brott kan man dömas till döden, innan detta är det endast rejäla fängelsestraff som gäller.

Ska man ändå diskutera nåt EPK kan man väl ta en debatt om vad hitler gjorde rätt och vad han gjorde fel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Hur ska man kunna fällas för tre grova brott när man antagligen sitter inne väldigt länge för det första grova brottet?

Eller menar du att man rånar, misshandlar, och mördar i samma visa?
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Antal återfall är noll.
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Sitter å tänker lite..

Kommer mängden överlagda mord minska om Dödsstraff införs?
Jag tror inte det ett livslångt fängelsestraff är lika illa.. Fast en mördare räknar ju inte med att åka fast.

Jävla svårt det här va, men jag är emot iafl..
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Derfl@ wrote:Kommer mängden överlagda mord minska om Dödsstraff införs?
Jag tror inte det ett livslångt fängelsestraff är lika illa.. Fast en mördare räknar ju inte med att åka fast.
I amerikanska delstater med dödsstraff begås generellt fler mord än i delstater där dödsstraffet är avskaffat eller slutat användas.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Ifall du skulle vara en duktig pojke och kila iväg och hämta lite information på Amnesty och så? :D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Derfl@ wrote:Sitter å tänker lite..

Kommer mängden överlagda mord minska om Dödsstraff införs?
Jag tror inte det ett livslångt fängelsestraff är lika illa.. Fast en mördare räknar ju inte med att åka fast.

Jävla svårt det här va, men jag är emot iafl..
När du väl passerat gränsen för dödsstraff så tenderar du till att gör väldigt våldsamt motstånd när någon försöker ta in dig.

I övrigt är detta en av de sällsynta frågor där jag och dissident tycker tämligen lika. Dels är det barbariskt och inte lämpligt i ett samhälle som utger sig för att vara civiliserat och dels är permanenta straff en väldigt dum idé av den mycket enkla anledningen att vi inte har hundraprocentig rättsäkerhet. Oskyldiga döms, skyldiga frias. Dödstraff terminaliserar godtycket på ett olämpligt sätt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Retributivism ter sig alltid lite grottmänniskoliknande i mina ögon.
HellkaN
Posts: 2
Joined: 2007-09-01 3:53:00
Location: Borlänge

Re: Ang. Dödsstraff och argument för/mot..

Post by HellkaN »

kr1sse wrote:Hur ska argumenten presenteras?
Vi ska debattera nästa vecka om just dödsstraff..
Så vi försöker hitta så bra argument som möjligt för att knäcka den andra gruppen..
Yabba Dabba Duh!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom det inte finns några hållbara argument som stöder dödsstraff så torde er uppgift vara ganska enkel ;)

Återigen, om du söker bland dödsstraffstrådarna här så kommer du hitta länkar till bland annat en artikel om en jämförelse mellan dödsstraff och livstids fängelse på ett ekonomiskt plan.
Det visar sig nämligen att dödsstraff är dyrare än livstids fängelse, på grund av överklagande och extra bevakning av death row. Argumentet att det är billigare att skjuta svåra brottslingar än att låsa in dem är med andra ord bara sant i en rättsvidrig stat som Kina.

Dessutom knäcker sockteater allt motstånd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Man kan endast få dödstraff i usa om man begår två allvarliga brott samtidigt (mord + våldtäkt t.ex.)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Lyssna på moonsky.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Des wrote:Lyssna på moonsky.
Han låter som en islamistisk fundamentalist. Vet han om att tjuvar som får händerna avhuggna inte heller återfaller i tjuveri särskilt ofta tro?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag tycker att bödsstraff borde inspireras från Saw filmerna...
Man ska få sticka ner en hand i en burk med massa papperlappar som avgör vad för straff man får. Bland 1000 olika så finns en pass/blank. När du väl stoppat in handen så kan du inte få ut den om du inte sågar av den. Om man nu tar en blank lapp så ska man inte komma billigt undan!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Heh, jag hade i skolan en dödsstraffsdebatt förra året i engelskan, och det var rätt kul, eftersom jag blev indelad i gruppen för, så då var det bara att lägga till med sydstatsdialekt och kasta fram en massa idiotargument. =)

Niklas Berggren wrote:
Derfl@ wrote:Kommer mängden överlagda mord minska om Dödsstraff införs?
Jag tror inte det ett livslångt fängelsestraff är lika illa.. Fast en mördare räknar ju inte med att åka fast.
I amerikanska delstater med dödsstraff begås generellt fler mord än i delstater där dödsstraffet är avskaffat eller slutat användas.
Varför tror du man avskaffade dödstraffet där det inte behövs?...
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

Själv är jag emot, och vill ge två tips.

Ett Penn and Teller avsnitt om just dödsstraff, leta så finner du.

och sedan

http://www.innocenceproject.org/
Ta gärna upp exempel där det har visat sig att oskyldiga har blivit dömda till dödstraff.

Finns monster i världen som inte egentligen bör får leva, men jag vill ogärna att stater ska ha den makten...till slut gör naturen sitt jobb med oss alla ändå.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Big_Bird wrote:Han låter som en islamistisk fundamentalist. Vet han om att tjuvar som får händerna avhuggna inte heller återfaller i tjuveri särskilt ofta tro?
Det är väl också en idé.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Des wrote:
Big_Bird wrote:Han låter som en islamistisk fundamentalist. Vet han om att tjuvar som får händerna avhuggna inte heller återfaller i tjuveri särskilt ofta tro?
Det är väl också en idé.
Visst, och stenade kvinnor återfaller inte i äktenskapsbrott.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Kaleid999 wrote:Finns monster i världen som inte egentligen bör får leva
Och det är upp till dig att bestämma?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply