Avbröt windows installation.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Avbröt windows installation.

Post by rofl. »

Tjena. Jag bestämmde mig för att formatera om datorn och sen när allt var formaterat började installationen. Då man får vänta ca 40 minuter på att allt installeras o så. Minns ej varför men jag avbröt installationen när det kopierades filer. Nu startar jag datorn och det laddar som vanligt, efter det har laddat förbi den svarta rutan med den blåa linjen som laddar så blir allt blått och det står : Installationsprogrammet startas om...................

Efter det försvinner texten och en lite ljusblåare bakgrund kommer och sen kommer pilen upp. Jag kan röra pilen och sen laddar det ett tag utan att de står något. Sen kommer en ruta där det står nått om minnet. Hinner inte se vad det står för den blinkar till riktigt fort och försvinner. Datorn startar om sig automatiskt och gör om samma sak hela tiden.

Jag gick in i BOOT menyn och gjorde så den ska starta från skivan. Jag har XP skivan i cd-romen när jag startar men det kommer alldrig fram : Klicka valfri tangent för att starta från skivan.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Så om ni kan hjälpa vore de toppen :) Tack på förhand.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Säker på att den bootprioriterar CD-skivan?
Du sparade inställningarna du ändrat och allt?
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

Japp 100% säker för efter jag sparade startade jag om datorn och gick in på bios igen och där var cd-romen först i listan. Kan ochså välja genom att trycka F12 att boota från skivan men det funkar inte heller :(
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Är det bara win-CD:n som inte funkar?
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

En nödlösning vore kanske att dra ur sata/pata kabeln innan du startar och så fort skivan har börjat ladda så trycker du i den igen. Då borde den även hitta disken sen och du kan börja om med en formatering.
Glossolalia coats my skin
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

Win-cd:n funkar perfekt.

Ska testa det ulf.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

Får inte loss hårddisken. Vet var den är men lossat alla skruvar och dragit som en dåre men den vägrar lossna. Återkommer hur de funkade när ja fått loss skiten.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Varför ska du ta loss disken? Du behöver bara ta loss kabeln.
Glossolalia coats my skin
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Och notera att tolv-voltaren sitter som en jefla något-som-sitter-väldigt-hårt. Du måste dra mkt hårt på ett försiktigt sätt för att få loss den vanligtvis.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Testat att boota från en startdiskett och fdiska eller formatera hårddisken?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
rofl.
Posts: 167
Joined: 2007-01-02 1:55:22
Location: eskilstuna

Post by rofl. »

Fick loss hårddisken och testa ditt sätt ulflaban men det funka ej.

Big_bird nee har inte testat boota från startdiskett då jag inte ens vet vad det är :P
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

rofl. wrote:Big_bird nee har inte testat boota från startdiskett då jag inte ens vet vad det är :P
Dagens ungdom.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Tänkte precis säga det samma. ;)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

rofl. wrote:Fick loss hårddisken och testa ditt sätt ulflaban men det funka ej.

Big_bird nee har inte testat boota från startdiskett då jag inte ens vet vad det är :P
Har din dator diskettstation?
Isåfall kan du skapa en bootbar diskett som du lägger ett par små enkla program på. Som till exempel drivrutiner för hårddiskarna (om du har SATA) fdisk och format.
Sen kan du alltid gå in på låg och fin nivå och radera hårddiskarna om installationen är korrupt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kommer du in så att du kan formatera om den igen? :P
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply