Ghlargh wrote:I fallet mjukvara går utvecklingen åt fel håll, när företagen ser att fler och fler piratkopierar höjer de priserna för att försöka kompensera istället för att 1. skapa fler online-features. 2. sänka priserna.
Nja... Om man tittar på kostnaden för att ta fram spel idag, jämfört med för 15 år sedan, så är det en enorm skillnad. Förr så kunde ett fåtal personer, ibland bara en person, själv producera ett spel. Idag är det programmerare, matematiker, fysiker, 2d-grafiker, 3d-grafiker, animatörer, plus alla som tar fram koncept och så vidare. Kika på eftertexterna till Ghost Recon Advanced Warfighter 2, så får man en skaplig uppfattning om vad det rör sig om.
Men visst - jag tycker att det kunde vara värt ett litet "experiment" från speltillverkarna, att se vad som faktiskt skulle hända om man sålde nya spel för 150kr istället för 5-600kr.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38