Tror det har lagt sig nån virus på datorn..

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Tror det har lagt sig nån virus på datorn..

Post by MATWB »

Hej!

Satt o surfa häromdagen, och varje länk jag klickar på kommer det nån annan sida, så jag får gå tillbaka och klicka på samma länk/sida igen för att det skall visas.

Är det ett virus tror ni? Har sökt datorn med AVG, men inte hittat nått.

Riktigt konstigt och störande.

Hoppas jag får svar så snabbt som möjligt.

Ha en trevlig dag! :)

// MATWB
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Töm IE-cachen och se om det fortfarande blir så där, du kan också testa med Adaware och Spybot Search & Destroy :P
funkar inte detta kan en systemåterställning kanske hjälpa :P
Vem f.n fann upp fanér?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

nått riktigt konstigt är det.
Det går inte rensa Internet temporary files.

inetcpl.cpl...
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Hur gör du när du tömmer ie temporary files?
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

OM du har 2 datorer i huset så kan du sätta in disken i en annan dator och skanna och tömma cachen manuellt. Windows är då inaktivt och du kan göra vad du vill. Tillockmed envisa virus ryker då!

// Simon
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Hur gör du när du tömmer ie temporary files?
Via verktyg på internet explorer?

bild:
Image

Har testat med dessa program:
CCleaner
Windows registry repair
r-wipe & clean (Det bästa programmet som jag alltid använder, men denna gången skickade den "svarar inte" när jag höll på ta bort de temporary filerna).
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Du kan också tömma den om du går in på c:\dukuments and settings\"din mapp"\lokala inställningar.... När du är där ser du nog inte mappen men det går att fixa genom att du väljer mappalternativ, fliken visning och tar bort bocken i dölj skyddade operati...... (rekommenderas), när du valt detta så ser du den mappen internet temporary files, gå in i den, och ta bort allt som finns där :P
Vem f.n fann upp fanér?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Jalle64 wrote:Du kan också tömma den om du går in på c:\dukuments and settings"din mapp"\lokala inställningar.... När du är där ser du nog inte mappen men det går att fixa genom att du väljer mappalternativ, fliken visning och tar bort bocken i dölj skyddade operati...... (rekommenderas), när du valt detta så ser du den mappen internet temporary files, gå in i den, och ta bort allt som finns där :P
fortfarande samma fel :(
vad skall jag mer göra?

systemåterställa?
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Har du provat Spybot Search & Destroy?
Carpe Diem
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Felsäkert läge, gå in och försök med samma sak :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

När du tömmer cachen så ska du inte ha nåt program (typ webläsare) igång och när det gäller systemåterställning så skulle jag avaktivera det om jag vore du eftersom windows gör backup av virus fast med ett annat namn. Använd en Diskclon program som Ghost eller Drive Image istället för systemåterställningspunkter (minst 2 partitioner som är ungefär lika stora behövs)


Kolla också att det inte lagts till några IP adresser i hosts som ligger i C:\Windows\System32\Drivers\Etc\ den ska vara 710 bytes stor (WinXP) annars kommer spywares in i din dator igen. Den ska se ut så här om du inte lagt dit adresser själv

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Det här är HOSTS-exempelfilen som används av Microsoft TCP/IP för Windows.
#
# Den här filen innehåller mappningar av IP-adresser till värdnamn. Du bör
# inte ange fler än en post per rad. IP-adressen bör anges
# i den första kolumnen och följas av motsvarande värddatornamn.
# IP-adressen och värdnamnet måste åtskiljas av minst ett blanksteg.
#
# Kommentarer (som dessa) kan infogas på en egen rad eller
# efter ett datornamn. Kommentarer måste föregås av tecknet #.
#
# Till exempel:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # källserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # klientvärddatorn x

127.0.0.1 localhost
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Hunter wrote:När du t..
127.0.0.1 localhost...
Jag tror felet ligger på hosts filen du snackar om. Filen var cirka 183kb.. det var skit många adresser som fanns när sidorna kommer upp på nätet..

Vart hittar jag windows xps host file separat så att jag kan ersätta den? :)

Ha en trevlig dag! :)

// Yasser
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Hunter wrote:när det gäller systemåterställning så skulle jag avaktivera det om jag vore du eftersom windows gör backup av virus fast med ett annat namn. Använd en Diskclon program som Ghost eller Drive Image istället för systemåterställningspunkter (minst 2 partitioner som är ungefär lika stora behövs)
Det där är när man inte hanterar windows så bra ;) :D
Det är inga problem att ha denna funktion igång, även om den tar backup:ar på virus, vilket faktiskt de andra programmen du snackade om också gör, så är det enkelt att bli av med de systemåterställningarna som innebär problem. :)

Vet man att man har ett rent/rensat system går man in och gör en egen återställningspunkt, varpå man går in i diskrensning och väljer fliken fler alternativ, väl därinne klickar man på det nedersta valet, som tar bort alla gamla återställningspunkter utom den senaste, som man ju själv gjorde, som dessutom är ren, så lätt är det att hålla ordning på den funktionen ::) ;)
Vem f.n fann upp fanér?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Fixade allt med en systemåterställning.
Orkade inte vänta mer, hade inget annat o testa så det fick bli det.

nu funkar allt som det skall. Hoppas det inte cp:ar igen efter några dagar.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

MATWB wrote:
Hunter wrote:När du t..
127.0.0.1 localhost...
Jag tror felet ligger på hosts filen du snackar om. Filen var cirka 183kb.. det var skit många adresser som fanns när sidorna kommer upp på nätet..

Vart hittar jag windows xps host file separat så att jag kan ersätta den? :)

Ha en trevlig dag! :)

// Yasser

Det är bara att radera länkarna som inte ska vara där, men det betyder inte att spyware är borta. Tror att AD-Aware 7 finns som gratisversion


Jalle64 wrote:
Hunter wrote:när det gäller systemåterställning så skulle jag avaktivera det om jag vore du eftersom windows gör backup av virus fast med ett annat namn. Använd en Diskclon program som Ghost eller Drive Image istället för systemåterställningspunkter (minst 2 partitioner som är ungefär lika stora behövs)
Det där är när man inte hanterar windows så bra ;) :D
Det är inga problem att ha denna funktion igång, även om den tar backup:ar på virus, vilket faktiskt de andra programmen du snackade om också gör, så är det enkelt att bli av med de systemåterställningarna som innebär problem. :)

Vet man att man har ett rent/rensat system går man in och gör en egen återställningspunkt, varpå man går in i diskrensning och väljer fliken fler alternativ, väl därinne klickar man på det nedersta valet, som tar bort alla gamla återställningspunkter utom den senaste, som man ju själv gjorde, som dessutom är ren, så lätt är det att hålla ordning på den funktionen ::) ;)

Återställningspunkt tar ju bara en massa plats på hårddisken, så jag föredrar Drive Image i alla fall för den går ju bränna in på en DVD, men det är ju en smaksak. Och för den delen är det inte jag själv som får virus utan dom lite mer dumma pensionärerna (en av dom är min morsa) som inte begriper sig på datorer och hur man skyddar sig. Jasg själv stänger av återställnings punkten mest för att spara plats
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Du kan ju alltid sätta vilken storlek du vill använda till systemåterställningen, i egenskaperna för den här datorn, fliken systemåterställning ;)
Vem f.n fann upp fanér?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Jag vad det var som gick åt helvete.. det var ett skit codec jag hade laddat ner.. men slängde den samma dag.. men efter det började detta med nätet cp:a så, det berode på det :)
Post Reply