får en livsaffär sälja frimärken för 7kr?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

kr1sse wrote:Det där var mer än vad jag visste, men likväl intressant.
Går det att utnyttja på något sätt? :/
Heh utnyttja? Som att säga; "Får jag inte min glass för 9kr så köper jag den nån annan stans" ? Är ju oftast inte ägarna som står i kassan så jag tvivlar på det :P. Men kan man få en gratis glass för att man har ett McDonaldsM så är väl allt möjligt :D
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

XitArS wrote:Heh utnyttja? Som att säga; "Får jag inte min glass för 9kr så köper jag den nån annan stans" ? Är ju oftast inte ägarna som står i kassan så jag tvivlar på det :P.
Skojar du? :P
Det är så man får en hel del billigare!
"Nej, tyvärr, jag har bara tjugo spänn, så jag kan inte tjöpa den för tjugofem. Däremot vet jag att [butik i närheten] kan sälja den för tjugo, jag kanske skulle gå dit om ni inte kan vara schyssta, det här är lite närmare för mig..." :D
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

XitArS wrote:
Där är mjölken ett bra exempel på att motbevisa det.
Du menar att en livsmedelsaffär förlorar pengar på varje sålt mjölkpaket? Nu vet jag inte hur det är där du bor, men så länge dem inte säljer en liter mjölk för under 4kr så är det ingen risk.
Nej jag menar inte att en livsmedelsaffär förlorar pengar på det. Jag menar att de går inte alls mycket i vinst på det alls, utan de är också ett exempel på att "locka" kunder. Om en livsmedelsaffär inte har mjölk så får de inga kunder.

Du kan ju gärna visa källan att en liter mjölk kostar 4kr i inköpspris, vet inte om du jobbar i en mejerifabik eller inte.
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

kaufman wrote:Nej jag menar inte att en livsmedelsaffär förlorar pengar på det. Jag menar att de går inte alls mycket i vinst på det alls, utan de är också ett exempel på att "locka" kunder. Om en livsmedelsaffär inte har mjölk så får de inga kunder.

Du kan ju gärna visa källan att en liter mjölk kostar 4kr i inköpspris, vet inte om du jobbar i en mejerifabik eller inte.
Vad är mycket i vinst för dig? 5%, 10%, 20%, 80%? Generellt sett kan ju sägas att marginalerna inom livsmedel är högre än inom tex. datorbranchen.
Visst, ingen livsmedelsbutik skulle bli rik på att enbart sälja mjölk men det är en vara med mycket stor omsättning, alltså behövs det inga marginaler på 20% för att det ska vara lukrativt. Att livsmedelsbutiker säljer mjölk kan jag garanera dig INTE beror på att locka kunder. Har du någonsin sett en flagga utanför en livsmedelsbutik "Vi säljer mjölk" ? Däremot så är det en viktig basvara, precis som bröd, som förväntas finnas. Om det INTE hade funnits så hade kunderna som behövt dessa varor köpt dem någon annan stans. Men att affärerna skulle förlora ALLA sina kunder är att överdriva en ANING.

Om vi talar om små kvartersbutiker är dessutom mjölk en mycket lukrativ vara då jag vet exempel där de tar 13kr för en liter mjölk. Och detta ger en marginal på knappt 150%, eller åtminstone nära 100% ifall butiksägaren köper mjölken direkt från ICA :D.
Jag tror att de som jobbar i mejerifabriker har lika stor koll på grossistpriset på mjölk som de som jobbar på bandet i Volvos fabriker har koll på hur mycket bilarna säljs för till återförsäljarna.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag vet inte hur det ser ut med återköp av mjölk som gått ut, men antag att butiken står för mjölk som blir för gammal och kastas bort. Det leder till att mjölken ganska snabbt blir en marginalvara eller förlustvara om man inte har rätt bra vinstmarginal per paket.

Butiker som saknar basvaror som mejeri, färskbröd eller färskt/fruset kött tappar mycket snabbt större delen av sina kunder om de inte har rejält billiga priser på övriga varor, eller har arbetat upp en nish i förväg som t.ex. ÖB.
Folk i allmänhet orkar helt enkelt inte springar runt till flera butiker för att tjäna några öre på dagligvaror, speciellt om man köper dessa efter jobbet på veckodagar, vilket visas i t.ex. att många hellre väljer den dyra kvartersbutiken än går 3 kvarter extra till ett mycket billigare snabbköp.

(ÖB har i allmänhet ganska vanliga priser eller bara en aning under, men de har under lång tid arbetat upp ett rykte om att vara mycket billiga som folk fortfarande tror på, och som uppehålls genom att de skyltar med ett mindre antal billiga lockvaror samtidigt som de säljer billigt ulandsproducerat skräp samt visst överskott till rejäla överpriser)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

ICA lägger på runt 40% från inköpspris på alla sina varor (varierar lite though mellan butiker efter som de är fristående)
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

XitArS wrote:
kaufman wrote:Nej jag menar inte att en livsmedelsaffär förlorar pengar på det. Jag menar att de går inte alls mycket i vinst på det alls, utan de är också ett exempel på att "locka" kunder. Om en livsmedelsaffär inte har mjölk så får de inga kunder.

Du kan ju gärna visa källan att en liter mjölk kostar 4kr i inköpspris, vet inte om du jobbar i en mejerifabik eller inte.
Vad är mycket i vinst för dig? 5%, 10%, 20%, 80%? Generellt sett kan ju sägas att marginalerna inom livsmedel är högre än inom tex. datorbranchen.
Visst, ingen livsmedelsbutik skulle bli rik på att enbart sälja mjölk men det är en vara med mycket stor omsättning, alltså behövs det inga marginaler på 20% för att det ska vara lukrativt. Att livsmedelsbutiker säljer mjölk kan jag garanera dig INTE beror på att locka kunder. Har du någonsin sett en flagga utanför en livsmedelsbutik "Vi säljer mjölk" ? Däremot så är det en viktig basvara, precis som bröd, som förväntas finnas. Om det INTE hade funnits så hade kunderna som behövt dessa varor köpt dem någon annan stans. Men att affärerna skulle förlora ALLA sina kunder är att överdriva en ANING.

Om vi talar om små kvartersbutiker är dessutom mjölk en mycket lukrativ vara då jag vet exempel där de tar 13kr för en liter mjölk. Och detta ger en marginal på knappt 150%, eller åtminstone nära 100% ifall butiksägaren köper mjölken direkt från ICA :D.
Jag tror att de som jobbar i mejerifabriker har lika stor koll på grossistpriset på mjölk som de som jobbar på bandet i Volvos fabriker har koll på hur mycket bilarna säljs för till återförsäljarna.
Vad bra att någon har lite koll på all mjölk här i vårat stora land. Sen blir jag så glad att du kan garantera mig att det inte är för att locka kunder butiker säljer mjölk :-* , du gjorde mitt liv en en stor smula bättre

Men seriöst nu, kolla på ghlargh's inlägg så förstår du nog vad jag menar.
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Låt mig gissa. Det är en liten turkbutik, va?
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

Jao, det måste det vara. Det är bäst du håller tyst och köper dom för 7 spänn, annars kanske dom listar ut vart din postlåda bor.
Carpe Diem
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Jag vet inte hur det ser ut med återköp av mjölk som gått ut, men antag att butiken står för mjölk som blir för gammal och kastas bort. Det leder till att mjölken ganska snabbt blir en marginalvara eller förlustvara om man inte har rätt bra vinstmarginal per paket.
Om du är en liten närlivsbutik utan grossistavtal så lär återköpet vara lika med noll, för samtliga varor. Vilket betyder att det i Xitars vinstkalkyl måste läggas in en rejält mogen post för svinn. Sen får man tänka på att alla inköp görs i form av besök hos Willys eller ICA Kvantum så kostnad för transport från inköpsställe till butik måste ingå i kalkylen.

Men så klart är det så att turklivsägarna täljer guld med smörkniv [katakres] varför skulle de annars ägna sig åt att driva butikerna istället för att casha in fett på socialbidraget?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Om du är en liten närlivsbutik utan grossistavtal så lär återköpet vara lika med noll, för samtliga varor. Vilket betyder att det i Xitars vinstkalkyl måste läggas in en rejält mogen post för svinn. Sen får man tänka på att alla inköp görs i form av besök hos Willys eller ICA Kvantum så kostnad för transport från inköpsställe till butik måste ingå i kalkylen.

Men så klart är det så att turklivsägarna täljer guld med smörkniv [katakres] varför skulle de annars ägna sig åt att driva butikerna istället för att casha in fett på socialbidraget?
"Rejält mogen post för svinn", Säljer man 10 paket mjölk i veckan så köper man inte in 100 (just in case)...

Att driva en närbutik a la "turken" blir man sällan rik på.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Om du är en liten närlivsbutik utan grossistavtal så lär återköpet vara lika med noll, för samtliga varor. Vilket betyder att det i Xitars vinstkalkyl måste läggas in en rejält mogen post för svinn. Sen får man tänka på att alla inköp görs i form av besök hos Willys eller ICA Kvantum så kostnad för transport från inköpsställe till butik måste ingå i kalkylen.

Men så klart är det så att turklivsägarna täljer guld med smörkniv [katakres] varför skulle de annars ägna sig åt att driva butikerna istället för att casha in fett på socialbidraget?
"Rejält mogen post för svinn", Säljer man 10 paket mjölk i veckan så köper man inte in 100 (just in case)...

Att driva en närbutik a la "turken" blir man sällan rik på.
Vilken affär som helst säljer saker med låg (eller lägre) marginal. Det är väldigt vanligt. När du ser realisation någonstans så betyder det ofta, om inte alltid, att varorna säljs för minusmarginaler.

Det är självklart så att det spelar stor roll vilken sorts affär vi pratar om. Men om vi inriktar oss på detaljhandler, t.ex. så är stämmer detta argument.

Ditt exempel med McDonalds är intressant. Alla franchising-affärer ligger dödligt nära minusmarginaler på grund av att franchisingägaren tar ut enorma licensavgifter. Det som är mest hemskt är att en affär blir straffad av franchisingföretaget som den inte säljer tillräckligt. Ett mycket märkligt avtal som är de facto idag.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Frimärke 7kr. Exl moms 5,60kr. De köpte in den för 5.50kr. De tjänar 10 öre..

Så betalar du med kort. Avgift på 3kr.. De går back..


Kortavgifter är dyra. Vissa måste ta ut avgiften. Sedan vad bankgubbarna tycker är något annat för de skiter väl i om butiken klarar sig eller inte. Bara de får sina pengar..

Vill du inte betala kortavgift så handla med kontanter.. :)
...Gubbe....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tha_Hool wrote:Frimärke 7kr. Exl moms 5,60kr. De köpte in den för 5.50kr. De tjänar 10 öre..

Så betalar du med kort. Avgift på 3kr.. De går back..


Kortavgifter är dyra. Vissa måste ta ut avgiften. Sedan vad bankgubbarna tycker är något annat för de skiter väl i om butiken klarar sig eller inte. Bara de får sina pengar..

Vill du inte betala kortavgift så handla med kontanter.. :)
Nästan rätt, som handlare kan du dra av momsen för inköp, du betalar alltså inte moms igen på hela säljpriset utan bara på förtjänstbeloppet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ghlargh wrote:Nästan rätt, som handlare kan du dra av momsen för inköp, du betalar alltså inte moms igen på hela säljpriset utan bara på förtjänstbeloppet.
Du får inte glömma den goa arbetsgivaravgiften, kommunalskatt osv. För att få ut runt 35:- i lön pröjsar du 65:- till skatteverket, kommunen och folk som inte vill/kan jobba.

Så på de där 7:- får du förmodligen högst ett öre eller två kvar.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Va? Menar du att butiksinnehavaren betalar anställningsskatt på frimärken?

Man kan ha en butik som säljer varor med mycket låg marginal om man bara ser till att ha en bra volym på försäljningen, men i fallet frimärken vill man nog bara ha betalt för det arbete det faktiskt är att vandra och skaffa märken nån annan stans.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ghlargh wrote:Va? Menar du att butiksinnehavaren betalar anställningsskatt på frimärken?
Eh, ja, om butiksinnehavaren vill ha ut några pengar till sig eller de anställda så. Tror inte att det går att skriva av?

Förmodligen, i detta fall, så såldes frimärkena svart och då utgår inga avgifter alls. Inte dåligt, 1:50 rakt ner i fickan! :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Butiksägaren betalar anställningsskatt för sina anställda, inte för sina frimärken, på frimärken betalar han inkomstskatt för företaget om han inte kör med lite kreativ bokföring och nolltaxerar för företaget...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Post by Belzelcior »

Ghlargh wrote:Butiksägaren betalar anställningsskatt för sina anställda, inte för sina frimärken, på frimärken betalar han inkomstskatt för företaget om han inte kör med lite kreativ bokföring och nolltaxerar för företaget...
Eh, ja. Om inte butiksägaren vill ha ut nån lön, ja. Ägaren brukar ju vanligtvis vara VD och därigenom också anställd av sin firma.

Är annorlunda i ett handelsbolag eller enskild firma.

Läs mer här: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 05862.html

Det jag alltså menar är att visst, han betalar moms osv för frimärkena, men för att få ut några pengar SJÄLV så betalar han betydligt mer.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Belzelcior wrote:
Ghlargh wrote:Butiksägaren betalar anställningsskatt för sina anställda, inte för sina frimärken, på frimärken betalar han inkomstskatt för företaget om han inte kör med lite kreativ bokföring och nolltaxerar för företaget...
Eh, ja. Om inte butiksägaren vill ha ut nån lön, ja. Ägaren brukar ju vanligtvis vara VD och därigenom också anställd av sin firma.

Är annorlunda i ett handelsbolag eller enskild firma.

Läs mer här: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 05862.html

Det jag alltså menar är att visst, han betalar moms osv för frimärkena, men för att få ut några pengar SJÄLV så betalar han betydligt mer.
Du måste tänka i mindra skalor. En butiksägare (inte butikschef) tar nog sällan ut någon lön. Det är likadant med väldigt många som "startat eget". Att faktiskt ta ut en lön, skulle resultera i 60% skatt i slutändan. Därför lever många istället på företaget.
They just write it off!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Butiksägare betalar rätt mycket för att ta ut PENGAR... men de kan köpa det mesta genom företaget och dessutom slippa betala moms, resor är affärsresor, TV ska stå i butiken, all mat är "svinn" etc.

Det enda man behöver ta ut som lön är eventuell lägenhetshyra om man inte bor i butikslokalen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Ghlargh wrote:Butiksägare betalar rätt mycket för att ta ut PENGAR... men de kan köpa det mesta genom företaget och dessutom slippa betala moms, resor är affärsresor, TV ska stå i butiken, all mat är "svinn" etc.

Det enda man behöver ta ut som lön är eventuell lägenhetshyra om man inte bor i butikslokalen.
Och får man verkligen det? :)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du vet mycket väl att det skiljer på vad man får göra, och vad det finns en stor risk att myndigheterna faktiskt kommer på att man gör.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Så länge han inte står skriven som boende på adressen så är det lungt
Get out of here you fuckin flies!
Post Reply