Odla gräs.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Odla gräs.

Post by Mig med »

Hej!

Jag tänkte ge mig på ett litet projekt för att lära mig lite mer om bland annat lysdioder, batterier och även biologi.

Det som jag tänkte gör är att bygga en liten låda, hälla jord och sedan gräsfrön (Dvs. sådant som växer på gräsmattan). Detta kommer att stå i ett mörkt utrymme inomhus med en temp på ungefär 19-22c. Belysningen kommer att bestå av lysdioder, frågan är då nu; vilka slags lysdioder? Jag vet inte riktigt hur bra vanliga vita är, eller om man ska köra med UV eller IR-dioder. Vad är lämpligast? Anledningen till lysdioder är att dom är strömsnåla och inte ger så mycket värme.

Ytan på lådan som odlingen kommer att ske i är ungefär 25x15cm stor.

Någon som håller reda på sådant här? :)

//Sebastian
(Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i moddning, men detta kändes bäst då jag tyckte att det hade mer med biologi än elektronik att göra)
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Det borde gå bra med vanligt vitt ljus.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Förlåt att jag går lite offtopic, men jag gjorde en skum koppling när jag såg att du skapat en topic med orden 'odla gräs' med i ämnesraden. ;)
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

kr1sse wrote:Förlåt att jag går lite offtopic, men jag gjorde en skum koppling när jag såg att du skapat en topic med orden 'odla gräs' med i ämnesraden. ;)
Ja, vem vet. ::)
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

PilotPencil wrote:
kr1sse wrote:Förlåt att jag går lite offtopic, men jag gjorde en skum koppling när jag såg att du skapat en topic med orden 'odla gräs' med i ämnesraden. ;)
Ja, vem vet. ::)
Jag skapade den topicen av en anledning kanske? :)

Pilotpencil: Okej, kommer det att fungera smart? :)
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ja, jag antar det, bara om du har tillräckligt många lysdioder, så att gräset får tillräckligt mycket "energi" för att det ska kunna växa. Sedan hur mycket energi gräset behöver för att få "växtkraft" vet jag inte.
Last edited by Konto on 2007-10-06 15:51:19, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vita kommer bli grymt snyggt också. =)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Glöm lysdioder, det är lågenergilampor som gäller. En bättre planta att börja med är tomat, den växer snabbt, är inte så svårskött(den dricker dock m ycket vatten!) och färska tomater är gott.


Varför LE-lampor? För 20kr på clasohlson får du 550 lumen ljus. För 15kr får du inte i närheten av samma ljusstyrka med lysdioder.

Passar på att flytta till teknikforumet
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

På de få biologilektioner jag varit på högskolan så vill jag minnas att växter vill ha uv-ljus och inte bara ljus som ljus...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag ska köra på batteridrift, dvs ett par AA/C/D-batterier som jag antingen är seriekopplade eller liknande. Så därför blir det jobbigt med annat. Så om det finns något bättre alternativ som kan drivas lång tid på 1.5-6V så får ni gärna tipsa. :)
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

ADiS wrote:På de få biologilektioner jag varit på högskolan så vill jag minnas att växter vill ha uv-ljus och inte bara ljus som ljus...
Det samma gäller de lektioner jag varit på i grundskolan.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

ADiS wrote:På de få biologilektioner jag varit på högskolan så vill jag minnas att växter vill ha uv-ljus och inte bara ljus som ljus...
Jag har liknande minnen från högstadiet, men har själv lyckats driva upp växter med enbart lågenergilampor. Så antingen ger LE/Lysrör svagt UV, eller så behövs inte UV.

MarkSlap wrote:Jag ska köra på batteridrift, dvs ett par AA/C/D-batterier som jag antingen är seriekopplade eller liknande. Så därför blir det jobbigt med annat. Så om det finns något bättre alternativ som kan drivas lång tid på 1.5-6V så får ni gärna tipsa. Glad :)
Du kan glömma att odla ngt med batteridrift, du kommer få byta batteri ofta om du inte vill odla bara ett enskilt grässtrå.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

UV behövs, vi håller på med fotosyntes just nu på tråkbiologin. Så LE ger nog ifrån sig det tills viss del.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

übermensch wrote:Du kan glömma att odla ngt med batteridrift, du kommer få byta batteri ofta om du inte vill odla bara ett enskilt grässtrå.
Mmkey, men jag chansar på att det är UV-A vi pratar om? Om det skulle vara UV-B (aka. blacklight) så kan man ju alltid köra med UV-B-LEDs som finns på bla. KjellCo. Jag kan nog möjligtvis inhandla ett minde blyacc eller syraacc på 6/12V, men det ger ju inte speciellt mycket fortfarande.

Och ang. tomater, jag har inte så mycket utrymme. Det är som sagt ca. 25x15 (Ska mäta lite mer exakt senare) och möjligtvis 20-30cm högt. :P

Kom på att det finns lysrör på 12V. Vanliga vita, tror ni sånna fungerar?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MarkSlap wrote:Mmkey, men jag chansar på att det är UV-A vi pratar om? Om det skulle vara UV-B (aka. blacklight) så kan man ju alltid köra med UV-B-LEDs som finns på bla. KjellCo. Jag kan nog möjligtvis inhandla ett minde blyacc eller syraacc på 6/12V, men det ger ju inte speciellt mycket fortfarande.

Och ang. tomater, jag har inte så mycket utrymme. Det är som sagt ca. 25x15 (Ska mäta lite mer exakt senare) och möjligtvis 20-30cm högt. :P

Kom på att det finns lysrör på 12V. Vanliga vita, tror ni sånna fungerar?
Varför ska du ha batteridrift? Du kommer behöva ladda batterit dagligen, om du inte köper ett lastbilsbatteri då du kanske kan vänta någon dag mellan laddningarna
In cars several processors are connected by a bus
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

übermensch wrote:Varför ska du ha batteridrift? Du kommer behöva ladda batterit dagligen, om du inte köper ett lastbilsbatteri då du kanske kan vänta någon dag mellan laddningarna
För att jag ska göra det i ett skåp utan tillgång till 230V växel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Lysrör (lågenergilampor är lysrör) spottar ur sig en hel del ultraviolett ljus, detta beror på att gasen som exciteras lyser mestadels UV, som sedan görs om till vitt ljus i ett fosfor som sprayats på insidan av röret. Lite UV-ljus tar sig dock förbi fosforn.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ah, okej. Jag får ta och kolla närmare på detta. Tack för tipset. :)

Jag har samma tråd på EF och har kommit fram till att jag ska köra med Swellgel så att vattningen inte fuckar upp sig, och att jag ska bygga en simpel värme slinga som ska ligga i jorden så att lampan inte behöver ta hand om det.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

ADiS wrote:På de få biologilektioner jag varit på högskolan så vill jag minnas att växter vill ha uv-ljus och inte bara ljus som ljus...
Finns ju en anledning till varför växter är gröna...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Öh, batteridriften är för att du tänkt stuva undan din "odling" i ett bortglömt skåp nere i källaren eller i förrådet?

Ditt projekt verkar aningen suspekt :P
Kan inget om mycket
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Bad_and_ugly wrote:Öh, batteridriften är för att du tänkt stuva undan din "odling" i ett bortglömt skåp nere i källaren eller i förrådet?

Ditt projekt verkar aningen suspekt :P
sen underlättar de inte med alla dessa knarktrådar ;D

Jaaa!! det blev en knarktråd, igen ::)
• ο β ε ο •
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Skumt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

noname/whatever wrote:sen underlättar de inte med alla dessa knarktrådar ;D

Jaaa!! det blev en knarktråd, igen ::)
Jag är inte heller särskillt förtjust i knark, håller mig borta från sånt skit. Men den diskussionen tar vi nån annan stans.
Kan inget om mycket
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Stor chans att TS inte kommer att peta in några fler lampor samt några jazzfrön, detta är ju bara en täckmantel för att han ska kunna ha growboxen utan misstankar från föräldrarna.
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Eftersom ingen frågar ::)

Ts, varför nöjer du dig inte med vanligt solljus i ett fönster
eller planterar dina gräsfrön utomhus, exempelvis GRÄSMATTAN? ::)

Eftersom det nu enbart är grönt gräs, gräsmatte-gräs vi talar om :-*
• ο β ε ο •
Post Reply