En massa frågor kring lödning

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

En massa frågor kring lödning

Post by redhat »

Många av er 64bitsare är duktiga elektriker som själva löder ihop fina byggen så jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig att räta ut några frågetecken kring lödning.

Vi kan börja med tennet. Vad är skillnaden mellan de olika tennsorterna? Med bly eller blyfritt? No-clean? Olika typ av flussmedel? Silver?

Brukar ni använda flussmedel eller räcker det med det som i många fall redan finns i tennet? I vilken form är det enklast? Har sett att det finns som pennor också.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Blyfritt tenn är sprödare och väter sämre, detta leder till att det är mycket lätt för den oerfarne att få kall-lödningar, dvs lödningar där ytan mellan tennet och kopparn inte sammanfogats ordentligt utan de bara ligger mot varandra och lätt kan brytas isär.

Tenn med silver har börjat dyka upp på privatmarknaden nydligen i samband med övergången till blyfritt tenn, jag har inte haft möjligheten att testa detta själv. Allt jag testat är Biltemas blyfria tenn med koppar, detta smälter vid lite högre temperatur än vanligt 60/40 bly/tenn och väter en aning sämre, så ska man använda det gäller det att kort och komponenter är rena och väl flussade i förväg för att få god vätning.

Det finns olika bra flussmedel, "no clean" är ett populärt namn för flussmedel som inte behöver tvättas av efter lödning, vanligtvis handlar det då om harts.
Harts är det vanligaste flussmedlet och det bästa för hobbylödaren, det finns MYCKET bättre flussmedel men de är ofta lätt eller hårt etsande och måste därför tvättas av i ett spritbad omedelbart efter lödning för att inte fräta bort ledningsbanorna på kortet.

Extra flussmedel är jättebra när man ska löda t.ex. ytmonterat, löda på stora jordplan, löda på komponenter och kort som legat och oxiderat samt i allmänhet bra.
Flussmedlet i tennet räcker ofta men det blir alltid enklare med extra fluss.

Flussmedelspenna är gudomligt bekvämt men blir dyrt att köpa nytt hela tiden.

Vill man ha ett budgetfluss kan man köpa en klump stråkharts (fiolharts, 20-30 spänn på en musikbutik) och krossa samt lösa upp den klumpen i sisådär 50-100ml rödsprit eller annan nära 100% etanol. Flusset kan sedan doseras med pipett, speciella doseringsflaskor, topz eller vad man nu har att tillgå. Detta är samma flussmedel som finns i de flesta tennsorter och funkar ypperligt även på rejält oxiderade kort och komponenter.

Idealet är att ha en stor balja fluss i vilken man doppar kortet innan lödning, och sedan en annan balja med ren sprit att tvätta av kortet i efteråt. Detta är dock svårt att ha plats och råd till som privatperson så jag rekomenderar att köpa eller göra en flussmedelspenna.

Ursäkta att texten blev så lång, men jag kom på nya saker att skriva hela tiden...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Tack för ett jättebra svar!

Jag tror jag investerar i lite fluss och "no clean" tenn också!

Vad tycker du/ni om lödkolvsrengörare som ser ut som stålull? De ska tydligen inte behöva vatten vilket ska vara bättre för spetsen, men jag vet inte om det fungerar bra eller om det är bullshit.

Sen det här med spetsar. Jag har nu en gammal Weller W60 med ganska grov spets. Jag antar att det då kan vara smidigare med en mindre så jag tänkte köpa en 1,6 mm mejselformad (verkar inte finnas mindre till W60). Men då är frågan; är det en bra storlek och vilken typ av spets ska jag ha? Det finns en som blir 370 C (verkar vanligt) och en svalare på 315 C? Jag läste någonstans att de rekommenderade typ lödkolvar på 15W för mindre arbeten, blir min på 60W för mycket?

Jag kommer främst att löda mindre elektronik på kort och troligen använda tenn med bly eftersom det verkar enklare.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Jag tycker du ska investera i en ny, mindre biffig lödstation som du kan ha smidiga spetsar till. Biltema har någon relativt billig som ska bara okej. Annars kan du ju kolla hur spettsarna sätts fast, mycket möjligt att andra spetsar också passar. Då bör du givetvis behålla din gamla om den fungerar bra.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

486-moddare wrote:Jag tycker du ska investera i en ny, mindre biffig lödstation som du kan ha smidiga spetsar till. Biltema har någon relativt billig som ska bara okej. Annars kan du ju kolla hur spettsarna sätts fast, mycket möjligt att andra spetsar också passar. Då bör du givetvis behålla din gamla om den fungerar bra.
Försöker du säga att min lödkolv är lite stor? ;D
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Allt beror på vad man ska löda, men vid kretskortslödning blir en mejselformad spets lätt klumpig. Ska man hålla på med ytmonterade komponenter blir det väldigt jobbigt om man inte har en liten spets.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Wellers magnastatkolvar är bra om man klarar sig på fasta temperaturer, de har relativt billiga och riktigt hållbara spetsar. 370 grader är ganska bra för vanlig hobbylödning jag rekomenderar att skaffa den allra smalaste spetsigaste mejselformade spetsen samt en lagom bred, 1,5-2mm nånstans.

En lödstation från biltema kan du skaffa om du kommer fram till att du behöver ställbar temperatur någon gång i framtiden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ok, då ska jag beställa en smalare spets och prova med den. Efterhand kanske jag köper en lödstation på biltema. Stort tack för tipsen!

Föresten, är biltemas tennsugar bra? Jag har märkt att det finns anti-statiska tennsugar lite här och var (bland annat på hos biltema), är det värt några kronor extra på en sån?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Post Reply