Metallica nytt album?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Metallica nytt album?

Post by Joe_Baker »

Hej.

Någon som vet om Metallica har något nytt album på gång?:P

St Anger var ju en stor besvikelse, så det skulle sitta fint.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

I förrgår i Metro så frågade man Lars Ulrik om frågor om demokrati och terrorism. Varför skulle man vilja veta vad han har att säga om det. Om inte annat så tycker jag att Metallica har blivit ett pinsamt band, rakt av. Jag hoppas för derat eget bästa att dom inte släpper något mer.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Okej :P
Jo man saknar ju den gamla charmen från Kill ém All och Master of Puppets och de andra godingarna till album som släpptes i början av Metallicas karriär.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ja Metallica håller på med ett nytt album. Senaste turnén hette ju "Sick of the studio 2007", men Wikipedia har ju säkerligen någon information. Och skulle de inte ha det så kan du väl googla på "Metallica +ninth studio album" eller något liknande.

Intressant att Rick Rubin proddar men man får hoppas att han pillar på reglagen lite mer än vad han gjort med andra band.
cookie wrote:Jag är ingen överdrivet fan. Men St anger och de fyra första fyller den funktion jag eftersträvar att lyssna till. Kan de lyckas med ännu ett album som liknar deras senaste blir jag glad.
St. Anger är ju avskyvärd.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

egar wrote:St. Anger är ju avskyvärd.
Verkligen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Jag gillar inte James när han försöker sjunga vilket han har gjort mer och mer dom senaste skivorna.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Någon ny Master of Puppets, And justice for all, Ride the lightning eller Kill'em all förväntar jag mig inte att få. Men en skiva liknande svarta skivan skulle vara välkommen och inte allt för osannolik.

Men det lär inte hända. Jag misstänker att de kommer att delvis vilja låta som allt annat, precis som St. Anger (som har många parareller till den arga vågen av den ilskna amerikanska populärrocken som var het då). Metallica tänker för mycket med plånboken, och med det tänkandet kommer ingenting som skulle chocka. Det är för riskabelt.

Frågan är hur det kommer att låta? Gnälligare? Ännu argare? Har ytterst litet koll på vad som är "inne" just nu på metalscenen ...
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

cookie wrote:
egar wrote:St. Anger är ju avskyvärd.
Kommer från killen som lyssnar på Opeth...

haha jadu där ser man ;D
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

madr wrote:Någon ny Master of Puppets, And justice for all, Ride the lightning eller Kill'em all förväntar jag mig inte att få. Men en skiva liknande svarta skivan skulle vara välkommen och inte allt för osannolik.

Men det lär inte hända. Jag misstänker att de kommer att delvis vilja låta som allt annat, precis som St. Anger (som har många parareller till den arga vågen av den ilskna amerikanska populärrocken som var het då). Metallica tänker för mycket med plånboken, och med det tänkandet kommer ingenting som skulle chocka. Det är för riskabelt.

Frågan är hur det kommer att låta? Gnälligare? Ännu argare? Har ytterst litet koll på vad som är "inne" just nu på metalscenen ...
Så länge Rick Rubin sitter bakom spakarna så säger Skägget nog ifrån och av det man hört av livelåtarna som spelats så låter det ganska annorlunda vid en jämförelse mot St. Anger. Låter "bättre" så att säga.
cookie wrote:
egar wrote:St. Anger är ju avskyvärd.
Kommer från killen som lyssnar på Opeth...
Vem är du? Vem är jag?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag tycker att Metallica borde ha hetat Dipol-Dipola i stället.

Det är originellt
meh
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

I en artikel jag läste för ett år sen eller så, nämnde Lars att det nya albumet kommer att låta som Master of Puppets/Ride the Lightning. Han utlovade också "många gitarrsolon", något St. Anger (som alla vet) saknade.

Om man kollar på deras dokumentär "Some Kind of Monster", så ser man varför St. Anger blev som den blev. Det låg en konstant spänning mellan bandmedlemarna som gjorde att kreativiteten låg på bottennivå.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

_JesteR_ wrote:I en artikel jag läste för ett år sen eller så, nämnde Lars att det nya albumet kommer att låta som Master of Puppets/Ride the Lightning. Han utlovade också "många gitarrsolon", något St. Anger (som alla vet) saknade.

Om man kollar på deras dokumentär "Some Kind of Monster", så ser man varför St. Anger blev som den blev. Det låg en konstant spänning mellan bandmedlemarna som gjorde att kreativiteten låg på bottennivå.
Å andra sidan har de bevisat att de inte har någon som helst skam i kroppen långt innan. De drar sig inte en sekund för att säga exakt det fansen vill höra om det innebär att fler kommer köpa skivan.

För att kunna prestera en skiva likvärdig Ride the Lightning eller Master of Puppets krävs samma ilska, passion och brinnande trofasthet som det unga Metallica hade. Jag är skeptisk, men är den första att fälla en glädjetår om jag har fel.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Sedan att de är emot fildelning är inte så jävla metall om du frågar mig.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

_JesteR_ wrote:Han utlovade också "många gitarrsolon", något St. Anger (som alla vet) saknade.
Åh gud! Folk tar St. Angers enda redeeming point och ser det som något dåligt som måste justeras. Mitt sista hopp för mänskligheten kommer att dödas av Krrkk Hammets okänsliga strängslitande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Nevertheless wrote:Sedan att de är emot fildelning är inte så jävla metall om du frågar mig.
Säg någon musiker som inte är det :P
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Joe_Baker wrote:
Nevertheless wrote:Sedan att de är emot fildelning är inte så jävla metall om du frågar mig.
Säg någon musiker som inte är det :P
Nine Inch Nails, Radiohead?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Big_Bird wrote:
_JesteR_ wrote:Han utlovade också "många gitarrsolon", något St. Anger (som alla vet) saknade.
Åh gud! Folk tar St. Angers enda redeeming point och ser det som något dåligt som måste justeras.
Inte bara "folk", men även Metallica själva.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

cookie wrote: Det brukar annars ha den motsatta effekten både vad gäller större konstnärers liv, författare och även dessa musiker som jag ser det. Deras liv verkar vara ett levande helvete och det var allt som behövdes för att ta tillbaka Metallica till att låta som ride the lightning och master of puppets. Uppfattningen om James eller fan han heter, som mådde så dåligt insåg förmodligen precis som han gjort tidigare i livet att musiken är hans enda utväg och kunde därför ge allt. Men ni inbitna har väl det hela färdigt för er. Eller så förstår ni inte riktigt processen för den här sortens kreativitet. Jag gissar dock på det sistnämnda.
Du försöker bara romantisera hela den lidande konstnärsgrejen.
Metallica är gamla o trötta bara, dessutom vill de knappast göra samma skit som förr hela tiden.
De har ju faktiskt låtit brutalt annorlunda för nästan varje skiva de gjort.

Nu verkar de vilja göra nya låtar av sin gamla erfarenhet och det kan säkert bli fett. Kanske till och med helt utan lidande?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

egar wrote:
cookie wrote:
egar wrote:St. Anger är ju avskyvärd.
Kommer från killen som lyssnar på Opeth...
Vem är du? Vem är jag?
cookie, aka coin, aka jocke000
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

cookie wrote:Men ni inbitna har väl det hela färdigt för er. Eller så förstår ni inte riktigt processen för den här sortens kreativitet. Jag gissar dock på det sistnämnda.
Jag är inte inbiten, men tack ändå :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Metallica sa inför St Anger-släppet att den var lik ..And Justice for All.
Så jag tror inte på vad Metallica säger om hur deras album kommer låta längre.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Lars Ulrich hörde Meshuggahs "Nothing"-platta och sa att S:t Anger var lik det albumet. Skrattretande. Om Ulrich ens kunnat lukta på eg. Haakes talang så hade Metallica varit något annat än ett överprisat countryinfluerat dansband med hårdrocksinstrument.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply