Hjälp mig få ett hum om: Moderkort, PSU, och div. annat...

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Hjälp mig få ett hum om: Moderkort, PSU, och div. annat...

Post by Maqe2 »

Nu är det iofs några månader kvar tills köp blir aktuellt men jag gillar att vara insatt i marknaden när jag slänger ut lusentappar på elektronik.

Grafikkort känns som en sån grej som är ganska enkelt att få ett hum om, då man lätt kan kolla översikter på stora tester och se vilka kretsar som ligger i topp och sen jämföra mot vad de kostar.

Samma sak med processorer, där det inte brukar finnas så många olika fabrikat :P

Men moderkort tycker jag är lite krångligare att få hum om varför man ska ha vissa olika och vilken skillnad det gör egentligen.
Har köpt märkeskort förut (Abit) som strulat en del, medans andra (Gigabyte) har funkat helt okej...så jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter?
Vad finns det för chipsets, och varför bör man välja vilket?
Vad är det annars som utmärker någon skillnad på moderkort? (förutom sockel såklart)

Sen till PSU-historian... Sist jag seriöst köpte dator var det 300W man klarade sig på...nu känns det som en djungel bland alla olika, och jag hajjar inte riktigt vad man ska med över en KW i datorburken att göra så...lite vägledning gärna?

vad mer? Minnen har jag alltid köpt de billigaste som går att få tag på och under mina 23 års datorerfarenhet så har det alltid lönat sig då de aldrig strulat (vad jag märkt iaf.)

Har jag glömt något?

Hoppas på lite kvalificerade svar iaf :)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Moderkort
Se vilket chipset som presterar bäst eller har den funktionalitet du behöver (sli, crossfire, raid t ex). Normalt sett är det knappt någon prestandaskillnad mellan moderkort med samma chipset.
Om vi ser till kvalite så är det kylningen som sitter på moderkortet, PWM-typ, antal faser och kondensatortyp det som är mest utmärkande.
Moderna moderkort blir tyvärr ganska varma, så bra kylning från början är alltid trevligt att ha.
Det finns digital och analog PWM för strömförsörjning till processorn. Den digitala går svalare.
Antalet faser på PWM bestämmer (förenklat) hur stabil ström processorn får.
Vissa tillverkare (gigabyte t ex) har solida kondensatorer på några av sina moderkort. Detta är något som kostar väldigt lite extra men förlänger livslängden på moderkortet. Förhindrar fenomen som buckliga och läckande kondensatorer.
Sen är det ju en fråga om hur villig tillverkaren är att släppa nya bios och lösa problem. Spelar ingen roll hur bra moderkort man har om bioset inte fungerar med de komponenter man valt.

Minnen
Om du inte ska överklocka räcker det egentligen med att titta på specifikationer. Hög hastighet och låga latenser är som vanligt att föredra, plocka de som ger dig mest för pengarna. Står det mellan hög frekvens och låga latenser, brukar högre frekvens vara att föredra, åtminstone till intel.

PSU
Vilken PSU du ska ha beror ju väldigt mycket på vilken processor och grafikkort du väljer. Försök leta reda på vad processor samt grafikkort drar och jämför med hur många W nätdelen levererar på 12V. 12V*A=W

Att köpa en märkesnätdel är att föredra då man vanligtvis vet hur många äkta watt man får ut, inget fuskande med siffror helt enkelt.
Stabilare spänningar ger en stabilare dator. Nätdelar av högre kvalite går också svalare och drar mindre ström. (högre effektivitet).
Last edited by snigel on 2007-10-14 23:30:17, edited 2 times in total.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Tackar hjärtligt för det svaret Snigel :)

Ska läsa på lite mera om moderkorts chipset då.

Jag brukar bläddra runt på Tomshardware (både svenska och engelska), är det någon/några andra sidor som jag borde bläddra igenom för att få en bra bild eller är THW tillräckligt trovärdig tro? Saknar dom något?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Personligen gillar jag http://arstechnica.com/ och http://www.anandtech.com/

Toms är nog trovärdigt nog för att ge en bild om vilket chipset du bör ha.
Just nu är det ganska lätt, på amd-sidan är det nvidia-chip som gäller.
På intel är det P35 om du inte ska köra sli och nvidia om du ska köra sli.

Vill du ha lite tips om processor så är det intel du väljer för snabba system, samt för överklockning. AMD ger endast mest för pengarna till lågbudgetsystem.

Vad gäller grafikkort är 8600- och 2600-serien strypta av en alldeles för smal minnesbuss. Därför får man ingen vettig spelprestanda förrän man går upp till 8800gts eller 2900 GT. Nvidia har även ett kort på gång som heter 8800gt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply