Ventrilo Server

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Ventrilo Server

Post by Oneway »

Jag har köpt mig en gammal PIII som jag tänkte använda som filserver/ventrilo server.
Vad ska man köra för OS på den?
Är det knepigt att få det att fungera med Linux?

Förslag mottages tacksamt.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Har iofs bara testat med Windows men där är det inga problem alls.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Jo jag har själv kört filserver & ventrilo i windows och det funkar bra.

Men frågan är hur pass enkelt det är med Linux om man aldrig testat det förrut?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Allt går att läsa sig till men det gäller att ha tålamod och ett öppet sinne för att förstå sig på det. Med största sannolikhet kommer du att slita ditt hår och langa in Windows i slutändan.

Ska man börja mecka med Linux så föreslår jag att man har en dator som är en dedikerad lekdator. Nu vet jag inte hur pass klippsk du är och jag påstår inte att du är trög men jag rekomenderar dig att köra på med windows om du inte har en stark viljestyrka. Du kommer inte att få allt fungerande på 1-2 dagar utan det brukar ta en "nybörjare" ungefär en vecka eller två innan allt rullar på som det ska. Det kan givetvis gå fortare och även långsammare beroende på hur lätt man har för att förstå sig på det och hur pass avancerat system man ska sätta upp.

Att sätta upp en server med lite diskar och en ventriloserver är rätt lätt men ska man sedan ha dem utdelade med windows utdelning (SMB) så blir det betydligt krångligare. Notera även att du inte kan skriva till diskarna om de kör NTFS. Du kan skriva men det finns inga garantier på att ditt filsystem fungerar efter det. Har du helt rena tomma diskar och ska från grunden sätta upp en linuxserver så kör hårt men har du massa data på diskarna och dåligt med tålamod så rekomenderar jag windows.


Nu är jag ingen expert men jag har många gånger varit med om just denna situation själv samt att många polare har försökt men inte orkat med det.

Som jag sa tidigare, testa det lite, lek och känn på det innan du gör något grundläggande beslut.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Tack för ett väldigt bra svar ;D

Eftersom detta är en liten panikare så får det bli windows som jag kan.
Det ska dock tilläggas att ditt svar troligtvis kommer få mig att installera Linux inom en väldigt snar framtid, jag gillar problemlösning ;)
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Post Reply