Den stora knarkfrågan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Ser du positivt på droger?

Ja
17
17%
Nej
86
83%
 
Total votes: 103

User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ooops, den här posten hamna i fel tråd. Ta bort det här inlägget...
Last edited by Moonsky on 2007-11-07 13:17:14, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky wrote:Jag kan förstå att det är olagligt om man använder någons namn med någons personnummer.

Men om man använder ett random namn med ett random personnummer?
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=70141
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Knark suger.

Idioter som går och knarkar när de vet att de antagligen kommer att bli beroende. Sen kan de låtsas att de inte är beroende, men det är de ändå.

Sen kostar de samhället massor med pengar i rehabilitering, etc.

De drogar så mycket att de älskar drogen över allt annat, så begår de brott för att ha råd med droger, och lånar pengar från folk, utnyttjar familj, vänner och bekanta.

De förlorar empati, sympati och känslor, och misshandlar, rånar och mördar folk.

Sen efter att ha knarkat i flera år, så blir de helt brända och kan inte tänka och pratar långsamt.

Suger att man ska behöva betala pengar för kriminella och knarkare och för deras rehabilitering. Civilpoliser borde sälja droger mixade med arsenik och använda nackskott istället för dyr rehabilitering.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

har vi inte haft den här diskussionen förut moonsky?
kom vi inte fram till att du var en idiot?
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Moonsky wrote:Knark suger.

Idioter som går och knarkar när de vet att de antagligen kommer att bli beroende. Sen kan de låtsas att de inte är beroende, men det är de ändå.

Sen kostar de samhället massor med pengar i rehabilitering, etc.

De drogar så mycket att de älskar drogen över allt annat, så begår de brott för att ha råd med droger, och lånar pengar från folk, utnyttjar familj, vänner och bekanta.

De förlorar empati, sympati och känslor, och misshandlar, rånar och mördar folk.

Sen efter att ha knarkat i flera år, så blir de helt brända och kan inte tänka och pratar långsamt.

Suger att man ska behöva betala pengar för kriminella och knarkare och för deras rehabilitering. Civilpoliser borde sälja droger mixade med arsenik och använda nackskott istället för dyr rehabilitering.
Tack för den sammanfattningen. Skönt att veta att någon har koll på läget.

Jag tycker polisen i Sverige borde få ha samma rättigheter som i USA.
Där får ju polisen locka till sig brottslingar genom att själva låtsas vara det. Hur smart och effektivt som helst. Man får fatt på badguysen och de som köper knarken har svårare att lita på sina dealers, med tanke på att det finns falska.
Så får ju tydligen inte polisen göra i Sverige, hur ironiskt som helst för fan! :[

Likadant när det gäller prostution. (Inte för att Sverige har lika allvarliga problem med det, men som exempel.)
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Moonsky wrote:Knark suger.

Idioter som går och knarkar när de vet att de antagligen kommer att bli beroende. Sen kan de låtsas att de inte är beroende, men det är de ändå.

Sen kostar de samhället massor med pengar i rehabilitering, etc.

De drogar så mycket att de älskar drogen över allt annat, så begår de brott för att ha råd med droger, och lånar pengar från folk, utnyttjar familj, vänner och bekanta.

De förlorar empati, sympati och känslor, och misshandlar, rånar och mördar folk.

Sen efter att ha knarkat i flera år, så blir de helt brända och kan inte tänka och pratar långsamt.

Suger att man ska behöva betala pengar för kriminella och knarkare och för deras rehabilitering. Civilpoliser borde sälja droger mixade med arsenik och använda nackskott istället för dyr rehabilitering.
Det var fan det sämsta inlägget i debatten knark eller inte.

Jag försvarar inte droger på något sätt men så som du tänker börjar jag undra hur det är ställt med dagens samhälle.
Idioter som går och knarkar när de vet att de antagligen kommer att bli beroende. Sen kan de låtsas att de inte är beroende, men det är de ändå.
Jag skulle nog säga att knarkare INTE vet att de blir beroende utan tänker mer åt hållet "Jag kan sluta om jag vill". Precis som alkolism så krävs det faktiskt rätt mycket för att personen i fråga förstår själv att han lider av alkolism. Även paraleller kan dras med nikotin, jag som exempel snusar och sa i början att jag kunde sluta när fan jag ville, två försök senare så har jag insett att jag är djupt beroende.
De drogar så mycket att de älskar drogen över allt annat, så begår de brott för att ha råd med droger, och lånar pengar från folk, utnyttjar familj, vänner och bekanta.
Jag skulle vilja se den John "pappa betalar" Doh som snortar kokain på Stureplan göra det du beskriver i din formelering.
Sen efter att ha knarkat i flera år, så blir de helt brända och kan inte tänka och pratar långsamt.
Vad har du för fakta som stödjer detta? En nära vän knarkade i många år och idag 8 år senare är han helt frisk och naturligtvis drogfri.
Suger att man ska behöva betala pengar för kriminella och knarkare och för deras rehabilitering. Civilpoliser borde sälja droger mixade med arsenik och använda nackskott istället för dyr rehabilitering.
Visst suger det att alla hjälps åt att betala sjukhuskostnader för folk? Du kanske hellre vill ha den amerikanska modellen av sjukvård där endast rika har råd med riktig sjukvård?
De som hamnar i drogträsket har oftast hamnat där av en anledning. Den vanligaste är att personen har en depression som han inte får hjälp med, drogerna gör tillvaron enklare att leva med. Att du skrivar att dessa männskor borde skjutas & förgiftas är bara förjävligt. Borde det inte vara just säljare - smugglare - tillverkare man borde gå hårdare emot? Fan vad trångsynt du är......
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag vill också påpeka att jag håller mig neutral, dock tyckte jag att du gick lite väl på där oneway...

Oneway wrote:Jag skulle nog säga att knarkare INTE vet att de blir beroende utan tänker mer åt hållet "Jag kan sluta om jag vill".
Which might be just the same thing as "låtsas att de inte är beroende".
Oneway wrote:Vad har du för fakta som stödjer detta? En nära vän knarkade i många år och idag 8 år senare är han helt frisk och naturligtvis drogfri.
Ni har bara inte samma definition av 'flera år' kanske?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

kr1sse wrote:Jag vill också påpeka att jag håller mig neutral, dock tyckte jag att du gick lite väl på där oneway...

Oneway wrote:Jag skulle nog säga att knarkare INTE vet att de blir beroende utan tänker mer åt hållet "Jag kan sluta om jag vill".
Which might be just the same thing as "låtsas att de inte är beroende".
Oneway wrote:Vad har du för fakta som stödjer detta? En nära vän knarkade i många år och idag 8 år senare är han helt frisk och naturligtvis drogfri.
Ni har bara inte samma definition av 'flera år' kanske?
Det jag reagerade på var "när de vet".

Flera år är mer en 1 år alltså kan det vara 2 eller 20. I mitt exempel så hade personen ifråga varit drogberoende i 5 år.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Fler måste anges relativt till något. Det kan vara fler år än 1, men det kan också vara fler år än 20.
Visst var det en taskigt formulerad mening, men jag tror att han cuttade bort en referenspunkt någonstans däruti.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Oneway wrote:
Sen efter att ha knarkat i flera år, så blir de helt brända och kan inte tänka och pratar långsamt.
Vad har du för fakta som stödjer detta? En nära vän knarkade i många år och idag 8 år senare är han helt frisk och naturligtvis drogfri.
Jag såg det på TV.
Oneway wrote:Visst suger det att alla hjälps åt att betala sjukhuskostnader för folk? Du kanske hellre vill ha den amerikanska modellen av sjukvård där endast rika har råd med riktig sjukvård?
De som hamnar i drogträsket har oftast hamnat där av en anledning. Den vanligaste är att personen har en depression som han inte får hjälp med, drogerna gör tillvaron enklare att leva med. Att du skrivar att dessa männskor borde skjutas & förgiftas är bara förjävligt. Borde det inte vara just säljare - smugglare - tillverkare man borde gå hårdare emot? Fan vad trångsynt du är......
Visst tycker jag att man ska hjälpa folk. Självklart ska samhället hjälpa till att betala sjukvårdskostnader för folk som har varit med om olyckor eller blivit sjuka. Men inte mot själv-vållade skador. Har jag tråkigt och hugger av mig benet med en yxa, eller börjar att knarka så ska inte samhället behöva betala det.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Räknas självmordsförsök till självförvållade skador?
Ibland kan inte en människa till 100% stå för vad hon gör.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

kr1sse wrote:Räknas självmordsförsök till självförvållade skador?
Ibland kan inte en människa till 100% stå för vad hon gör.
Ja, men bara om det var misslyckat.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Så om man lyckas är man värd mer vård än om man misslyckas?
Vrf? För att det är mer synd om en?
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

kr1sse wrote:Så om man lyckas är man värd mer vård än om man misslyckas?
Vrf? För att det är mer synd om en?
För om man lyckas med sitt självsmordsförsök då är man död, och behöver således ingen vård.

Plus att man har bevisat att man inte är en patetisk odugling som misslyckas med självmord och inte kan göra någonting rätt.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Moonsky wrote:
kr1sse wrote:Så om man lyckas är man värd mer vård än om man misslyckas?
Vrf? För att det är mer synd om en?
För om man lyckas med sitt självsmordsförsök då är man död, och behöver således ingen vård.

Plus att man har bevisat att man inte är en patetisk odugling som misslyckas med självmord och inte kan göra någonting rätt.
Det beror ju på hur man gör det, säg man hoppar framför ett tåg så är det ju inte bara personen kanske behöver vård, vittnen, familj osv. Så istället för att 1 person får vård kanske 3-4 personer behöver prata med psykolog, ta medicin, inte klara av att arbete. Bara för att en person inte var oduglig.

Öppna sinnet lite och se på helheten och konsekvenserna inte bara "han är död, inga problem för samhället längre".
我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Moonsky från början tyckte jag att du verkade lite vettig.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Joe_Baker wrote:Jag tycker polisen i Sverige borde få ha samma rättigheter som i USA.
Där får ju polisen locka till sig brottslingar genom att själva låtsas vara det. Hur smart och effektivt som helst. Man får fatt på badguysen och de som köper knarken har svårare att lita på sina dealers, med tanke på att det finns falska.
Så får ju tydligen inte polisen göra i Sverige, hur ironiskt som helst för fan! :[
Vad händer sen då, när man får tag på en "badguy"? Ska vi låsa in honom och ge honom några år i fängelset kanske? Hur lång tid skulle det ta tror du, innan fängelseanstalterna blir överfulla av cannabis/khat-konsumenter? Visserligen är det ett vädligt bra sätt att göra sig av med alla "oönskade" i samhället...
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Joe_Baker wrote:Tack för den sammanfattningen. Skönt att veta att någon har koll på läget.

Jag tycker polisen i Sverige borde få ha samma rättigheter som i USA.
Där får ju polisen locka till sig brottslingar genom att själva låtsas vara det. Hur smart och effektivt som helst. Man får fatt på badguysen och de som köper knarken har svårare att lita på sina dealers, med tanke på att det finns falska.
Så får ju tydligen inte polisen göra i Sverige, hur ironiskt som helst för fan! :[

Likadant när det gäller prostution. (Inte för att Sverige har lika allvarliga problem med det, men som exempel.)
Så du menar att provocera fram brott är en bra sak? jag är väldgt glad att det är olagligt i Sverige. Större risk att man fyller fängelserna med folk som inte är några egentliga brottlingar.

Sveriges rättsystem bör ses om ett par gånger, men det är faktiskt en sak som jag gillar med detta landet och det är att vi inte har speciellt "långa" straff eller att polisen kan bete sig hur som helst.

_jester_ wrote:Vad händer sen då, när man får tag på en "badguy"? Ska vi låsa in honom och ge honom några år i fängelset kanske? Hur lång tid skulle det ta tror du, innan fängelseanstalterna blir överfulla av cannabis/khat-konsumenter? Visserligen är det ett vädligt bra sätt att göra sig av med alla "oönskade" i samhället...
Brottslingar kostar fortfarande pengar i fängelset. Så om du frågar mig så borde vi spara dom platserna till folk som faktiskt begor brott.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

_JesteR_ wrote:
Joe_Baker wrote:Jag tycker polisen i Sverige borde få ha samma rättigheter som i USA.
Där får ju polisen locka till sig brottslingar genom att själva låtsas vara det. Hur smart och effektivt som helst. Man får fatt på badguysen och de som köper knarken har svårare att lita på sina dealers, med tanke på att det finns falska.
Så får ju tydligen inte polisen göra i Sverige, hur ironiskt som helst för fan! :[
Vad händer sen då, när man får tag på en "badguy"? Ska vi låsa in honom och ge honom några år i fängelset kanske? Hur lång tid skulle det ta tror du, innan fängelseanstalterna blir överfulla av cannabis/khat-konsumenter? Visserligen är det ett vädligt bra sätt att göra sig av med alla "oönskade" i samhället...
Ju fortare man tar tag i problemet, ju mindre knarkare hinner det tillkomma, inte sant?
Bättre att satsa pengar på att skaffa rehabilitering/anstalter till minoriteten av knarkare nu, innan den minoriteten har hunnit växa sig till en majoritet. Ju fler knarkare/langare som går lösa, ju fler knarkare/langare tillkommer det.
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
Joe_Baker
Posts: 613
Joined: 2006-10-31 17:52:36
Location: 101:sta luftburna, 502 regementet

Post by Joe_Baker »

Nevertheless wrote:
Så du menar att provocera fram brott är en bra sak? jag är väldgt glad att det är olagligt i Sverige. Större risk att man fyller fängelserna med folk som inte är några egentliga brottlingar.
Nej, nu har du helt missuppfattat det. Det handlar ju om att polisen finns på plats när brottet händer, inte att provocera folk till brott, utan att avskräcka.
Nevertheless wrote: Sveriges rättsystem bör ses om ett par gånger, men det är faktiskt en sak som jag gillar med detta landet och det är att vi inte har speciellt "långa" straff eller att polisen kan bete sig hur som helst.
Nu gemförde jag med USA:s polis.
De får inte "beté sig hur de vill" ?
De har ett väldigt metodiskt ingripningssystem, regler som ska följas till punkt och pricka.
Nevertheless wrote: Brottslingar kostar fortfarande pengar i fängelset. Så om du frågar mig så borde vi spara dom platserna till folk som faktiskt begor brott.
Jaha, så du menar att de som köper knark för att förbruka det, inte begår något brott?

Vart tog knark=olagligt, vägen?
"Bunch of slack-jawed faggots around here."

My preasures: AMD X2 3800+ 2.0ghz(65W), MSI K9N NEO-F 550, Corsair 667mhz 2048MB,GeForce NX7800GT, NorthQ 400W ATX2.0, 250GB Samsung Spin Point.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Lol, lilla markslap har blivit avstängd från skolan pga sitt knark :P
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jb wrote:Lol, lilla markslap har blivit avstängd från skolan pga sitt knark :P
Är det verkligen ett begåvat sätt att straffa någon som håller på med knark? Om jag var i en nedåtgående knarkspiral så skulle jag tycka det var rätt soft att bara få ligga hemma på sofflocket och röka på.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Big_Bird wrote:Är det verkligen ett begåvat sätt att straffa någon som håller på med knark? Om jag var i en nedåtgående knarkspiral så skulle jag tycka det var rätt soft att bara få ligga hemma på sofflocket och röka på.
Är väl ungefär lika begåvat som att ge en student en djävla massa böter så han inte har råd att köpa mat. Äta kokt ris utan någonting annat </3
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det är glädjande att resultat är 86% nej och endast 13% ja.
Speciellt med tanke på att de flesta på 64bits är rätt så unga.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Mr Einstein wrote:Speciellt med tanke på att de flesta på 64bits är rätt så unga.
Sen kanske de växer upp och röstar "ja", jag hade röstat nej när jag var typ 14 :-)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply